Sida 4 av 6

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 03 mar 2023 11:44
av mikebike
pejvic skrev: 03 mar 2023 10:12
Tänkte kolla om det finns några P-ägare som vet vad bilen visar vid 90%.
Min P visar bara 420km vid 90% och då är 19" hjul inställda i konfiguratorn.

Samtidigt visar LR från samma månad (juni-22) 476km. (Kinabil)

Borde inte egentligen P:n visa samma räckvidd om konfiguratorn står på 19"?
Det bör ju vara samma batteri och bilen drar inte mer än LR enligt grafen vid normal körning.
Igår i sthlm- huddinge - täby osv så visade den endast 149 i förbrukning på tio mil körda.

Enda anledingen till att P har kortare räckvidd är väl hjulen och inget annat om jag förstår det rätt?
Får du någon skillnad när du ändrar hjulstorlek?

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 03 mar 2023 12:49
av pejvic
Enda anledingen till att P har kortare räckvidd är väl hjulen och inget annat om jag förstår det rätt?
[/quote]
Får du någon skillnad när du ändrar hjulstorlek?
[/quote]

Tack för den inputen. Det skall jag testa.
Energigrafen räknar allafall med 50-60 mils räckvidd.

Skall kolla om konstanten uppe till vänster ändras när jag fyller i 21".

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 03 mar 2023 13:56
av AAKEE
pejvic skrev: 03 mar 2023 10:12

Borde inte egentligen P:n visa samma räckvidd om konfiguratorn står på 19"?
Det bör ju vara samma batteri och bilen drar inte mer än LR enligt grafen vid normal körning.
Igår i sthlm- huddinge - täby osv så visade den endast 149 i förbrukning på tio mil körda.

Enda anledingen till att P har kortare räckvidd är väl hjulen och inget annat om jag förstår det rätt?
Ja, det är ju hjulen som gör störst skillnad.
Höjden på bilen kan påverka lite också, om P är lägre = lägre förbrukning med samma hjul.

Min model 3 performance 2021 har en bugg sedan bilen var ny där det blir kortare range med alla andra hjul än original Überturbine 20”.
Bilen visar tom fel SOC ( runt 5% för lite).
Kollade senast för några månader sedan, då var buggen kvar.

Möjligt att Y Performance har samma bugg.

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 03 mar 2023 14:04
av FlyingBlue
pejvic skrev: 03 mar 2023 10:12
Tänkte kolla om det finns några P-ägare som vet vad bilen visar vid 90%.
Min P visar bara 420km vid 90% och då är 19" hjul inställda i konfiguratorn.

Samtidigt visar LR från samma månad (juni-22) 476km. (Kinabil)

Borde inte egentligen P:n visa samma räckvidd om konfiguratorn står på 19"?
Det bör ju vara samma batteri och bilen drar inte mer än LR enligt grafen vid normal körning.
Igår i sthlm- huddinge - täby osv så visade den endast 149 i förbrukning på tio mil körda.

Enda anledingen till att P har kortare räckvidd är väl hjulen och inget annat om jag förstår det rätt?
420 km/0.90 = 467 km jämfört med 475km ny. Beräkningen blir lite osäker eftersom den bara visar hela procent,
inställningen av vilka hjul man har spelar ingen roll eftersom batterimätaren bara visar EPAa-range.

Min visar just nu 267 km vid 57% vilket blir 267 km/0,57 = 468 km efter 1250 mil. Laddar normalt till 60% och förbrukar ca 15% på en jobbpendling. >60% endast om jag ska ut på långresa.

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 03 mar 2023 15:16
av AAKEE
FlyingBlue skrev: 03 mar 2023 14:04
inställningen av vilka hjul man har spelar ingen roll eftersom batterimätaren bara visar EPAa-range.
Har du provat byta och kollat?

Före 2020 gjorde det ingen skillnad på modell 3.
På 2020 hör det skillnad, iaff i USA.
Bilen visar EPA-räckvidd med hjulen den leveras med, men längre/kortare räckvidd med andra hjul.

På 21 P så är det nog tänkt att vara skillnad med de har en fet bugg.

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 03 mar 2023 15:50
av FlyingBlue
AAKEE skrev: 03 mar 2023 15:16
FlyingBlue skrev: 03 mar 2023 14:04
inställningen av vilka hjul man har spelar ingen roll eftersom batterimätaren bara visar EPAa-range.
Har du provat byta och kollat?

Före 2020 gjorde det ingen skillnad på modell 3.
På 2020 hör det skillnad, iaff i USA.
Bilen visar EPA-räckvidd med hjulen den leveras med, men längre/kortare räckvidd med andra hjul.

På 21 P så är det nog tänkt att vara skillnad med de har en fet bugg.
Jag har inte kollat, men något annat än 21" finns ju inte definerat som EPAförbrukning då alternativen inte finns i beställnings- eller tillbehörs-konfiguration. Lite märkligt är det väl att det ändå går att ställa in konfigurationen i bilen.

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 03 mar 2023 15:53
av NEO
Min gamla MYP hade 482km vid 100% som ny. När jag sålde den visade den 476km vid 100%, NFP då var 78,4kWh.

Att ändra hjul i konfigurationen ändrade inte km på MYP.
E2955A65-2C04-40BE-A82F-95799E5490A1.jpeg
MIN MY RWD visar 420km vid 100%.

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 03 mar 2023 16:32
av AAKEE
FlyingBlue skrev: 03 mar 2023 15:50
AAKEE skrev: 03 mar 2023 15:16
FlyingBlue skrev: 03 mar 2023 14:04
inställningen av vilka hjul man har spelar ingen roll eftersom batterimätaren bara visar EPAa-range.
Har du provat byta och kollat?

Före 2020 gjorde det ingen skillnad på modell 3.
På 2020 hör det skillnad, iaff i USA.
Bilen visar EPA-räckvidd med hjulen den leveras med, men längre/kortare räckvidd med andra hjul.

På 21 P så är det nog tänkt att vara skillnad med de har en fet bugg.
Jag har inte kollat, men något annat än 21" finns ju inte definerat som EPAförbrukning då alternativen inte finns i beställnings- eller tillbehörs-konfiguration. Lite märkligt är det väl att det ändå går att ställa in konfigurationen i bilen.
Tanken är ju att du ska kunna ändra till ungefär de däck som sitter på bilen och då ska navigatorn/reseplaneraren räkna på rätt förbrukning och var man skall ladda och hur mycket. Har man ändå den datan, vilket Tesla har så kan man ju presentera en lite justerad räckvidd på skärmen också. Det verkar variera stort med olika modeller hur tesla har löst det, från ingen ändring till korrekt ändring till fet bugg som min bil har.
Jag ändrar hursomhelst inte, original 209" på sommaren och 19" vinterdäck (som rullar lite trögre än 19" sommardäck) gör att reseplaneraren stämmer rätt bra utan "byte i menyn".

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 05 mar 2023 20:10
av AAKEE
Hade vart kul att se hur MY utvecklar sig med LG-batterierna.

Vore intressant om ni MY-ägare kunde ange:
-Model (RWD/ LR/ P)
-Bilens ålder från uthämtning X år Y månader.
-Räckvidd idag vid 70, 80, 90 eller 100%.
-Batterytyp: Ta koden från variant på regbeviset eller transportstyrelsen.se =Y5CD eller Y5LD
-Vilken nivå ni normalt laddar till.

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 05 mar 2023 20:24
av pejvic
-Model: LR
-Bilens ålder: uthämtad 16 juni 2022
-Räckvidd idag vid 100%. 527 km (529 ny)
-Batterytyp: -Y5LD
-Vilken nivå ni normalt laddar till: 50 eller 60%

bilen såld för ca en månad sedan.

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 11 apr 2023 20:37
av jonasl
Försökte ladda till 100% men det blev bara 99%. Småkallt ute och enfas 10A-laddning hos svärföräldrarna.

-Model: LR
-Bilens ålder: Tillverkad 2022-05-05, uthämtad 2022-06-28
-Räckvidd idag vid 100%. 513 vid 99%. Ska försöka bumpa upp till 100% hemma med 11kW när det är lite varmare ute.
-Batterytyp: Y5LD
-Vilken nivå ni normalt laddar till: 50% numera, tidigare oftast 70-80% inför nån längre resa och sedan laddning vid 15-20% så minst hälften av tiden ändå under 50%. Nu laddar jag lite oftare istället.

Planen är att ha bilen länge så det är ju roligt att försöka maximera batterihälsan, att ladda till 50% är ingen uppoffring till oss.

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 02 nov 2023 09:58
av jonasl
513 fortfarande vid 100% nu. I övrigt som ovan. Förutom vid kanske 5-10 längre resor har bilens SoC alltid varit under 50% sedan dess.

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 02 nov 2023 10:22
av mikebike
Jag har 521 nu, omräknat från 67% SoC. Som mest har jag haft 524, men oftast 520 km.

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 02 nov 2023 12:39
av jonasl
Jag körde en kort sväng och toppade upp igen, nu visade den 513 vid 100. Bilen har rullat 3000 mil.

MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 02 nov 2023 22:28
av themax
Tronity säger 500 km vid 100 % (har gått 8300 mil). Laddar normalt till 50 %, men alltid fullt inför långresa.

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 23 mar 2024 11:28
av themax
AAKEE skrev:
Hade vart kul att se hur MY utvecklar sig med LG-batterierna.

Vore intressant om ni MY-ägare kunde ange:
-Model (RWD/ LR/ P)
-Bilens ålder från uthämtning X år Y månader.
-Räckvidd idag vid 70, 80, 90 eller 100%.
-Batterytyp: Ta koden från variant på regbeviset eller transportstyrelsen.se =Y5CD eller Y5LD
-Vilken nivå ni normalt laddar till.
Närmar mig 10000 mil nu och har precis installerat ScanMyTesla. Ser bra ut tycker jag.

Model Y LR, Y5LD
Uthämtad för två år sen (25 mars 2022)
Laddar normalt till 50 % men nästan alltid fullt inför långresa för att minimera snabbladdning.

Bild

Bild

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 23 mar 2024 14:13
av AAKEE
themax skrev: 23 mar 2024 11:28
AAKEE skrev:
Hade vart kul att se hur MY utvecklar sig med LG-batterierna.

Vore intressant om ni MY-ägare kunde ange:
-Model (RWD/ LR/ P)
-Bilens ålder från uthämtning X år Y månader.
-Räckvidd idag vid 70, 80, 90 eller 100%.
-Batterytyp: Ta koden från variant på regbeviset eller transportstyrelsen.se =Y5CD eller Y5LD
-Vilken nivå ni normalt laddar till.
Närmar mig 10000 mil nu och har precis installerat ScanMyTesla. Ser bra ut tycker jag.

Model Y LR, Y5LD
Uthämtad för två år sen (25 mars 2022)
Laddar normalt till 50 % men nästan alltid fullt inför långresa för att minimera snabbladdning.

Bild

Bild
Ser bra ut!

Kul med SMT-data! 😅

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 23 mar 2024 22:36
av themax
AAKEE skrev:

Ser bra ut!

Kul med SMT-data! Bild
Det håller jag med om, även om jag inte begriper allt som den gräver upp!

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 24 mar 2024 10:22
av Nogo
Ser ut att vara ganska normal degradering jämfört med panas batterier. LG verkar hålla bättre mot cykler.

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 29 mar 2024 13:59
av jonasl
505 km vid 100% imorse, den hann gick inte stå med full laddning mer än ca 30 minuter. Första gången med över 55% sen i höstas.

34000 km.

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 29 mar 2024 14:16
av Phats0
Är det EPA eller WLTP som visas på en m3?
Vad är för km på en ny rw 2022?

Tack för svar.

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 29 mar 2024 14:36
av AAKEE
Phats0 skrev: 29 mar 2024 14:16
Är det EPA eller WLTP som visas på en m3?
Vad är för km på en ny rw 2022?

Tack för svar.
Tesla visar inte WLTP.

Det är EPA.

För att vara exakt batterikapaciteten/ EPA-förbrukningen. Vissa bilar här har andra batterier än i USA, då är det inte alltid exakt EPA.

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 29 mar 2024 21:40
av Nicke Nyfiken
En fråga till AAKEE (eller annan som vet)

När min MYP var ny visade den 472km, 475km, 478km de första gångerna jag laddade till 100%. Det var inte förrän fjärde gången som den visade 480km vid 100%, vilket den därefter visade varje gång under första året ungefär. Sedan har det gått sakta nedåt km för km.

Jag känner till "degraderingströskeln" som gör att den visar samma räckvidd ett tag i början även om batteriet degraderas, men varför visade den inte 480km de första gångerna jag laddade fullt?

Behöver BMSen kalibrera sig, eller?

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 29 mar 2024 23:55
av AAKEE
Nicke Nyfiken skrev: 29 mar 2024 21:40
En fråga till AAKEE (eller annan som vet)

När min MYP var ny visade den 472km, 475km, 478km de första gångerna jag laddade till 100%. Det var inte förrän fjärde gången som den visade 480km vid 100%, vilket den därefter visade varje gång under första året ungefär. Sedan har det gått sakta nedåt km för km.

Jag känner till "degraderingströskeln" som gör att den visar samma räckvidd ett tag i början även om batteriet degraderas, men varför visade den inte 480km de första gångerna jag laddade fullt?

Behöver BMSen kalibrera sig, eller?
Just LG-NMC-batteriet börjar ofta lågt.
Det brukar ta ~ några hundra mil eller några månader att nå kapacitetstoppen (allt enligt BMS, förstås).
Inte hundra klart varför det är så, det har inte riktigt brukat vara så med Panasonicbatterierna.
Det kan vara så att cellerna inte är cyklade på fabriken så att de nått maxkapacitet. Kanske behöver en liten inkörning…


Min MSP började ioffsg med 95.7kWh nominal full pack, men vid förstakörningarna efter hemkörning från Tesla så kollade jag kapaciteten (en lång förklaring så kan dra det senare m), och kom fram till cirka 98.0-98..3 kWh. (BMS var fortfarande under 96kWh).
Efter ~ en månad nådde BMS också 97.3kWh.)
Här var det alltså BMS som var trög på att räkna in sig, kapaciteten fanns redan.

Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC

Postat: 30 mar 2024 10:15
av mikebike
Nu har jag 517,5 km (omräknat från 97%) efter drygt två år och 30 390 km.