Nu var ju min bild egentligen att svar på påståendet att Sedaner inte har problem med smuts bak och jag tyckte att model s och 3 har stora problem där (och ville exemplifiera hur extremt en trea i det här fallet samlar skit i bakpartiet - vilket i det här fallet var direkt farligt eftersom belysning bakåt inte syntes allt, snölagret var typ 5-8cm tjockt). Visst, det snöade, men det gör det i Sverige.
Jag har förhoppning om att ps4 klarar sig utan rengöring, men hade blivit ännu gladare om de ledde en normalisering att man skall ha sensorrengöring… gärna mekanisk. Det var därför jag frågade om någon sett något om detta. PS4 ser ju ut som ett intressant alternativ till 3/Y och kanske är en kandidat framöver.
Nu var ju min bild egentligen att svar på påståendet att Sedaner inte har problem med smuts bak och jag tyckte att model s och 3 har stora problem där (och ville exemplifiera hur extremt en trea i det här fallet samlar skit i bakpartiet - vilket i det här fallet var direkt farligt eftersom belysning bakåt inte syntes allt, snölagret var typ 5-8cm tjockt). Visst, det snöade, men det gör det i Sverige.
Jag har förhoppning om att ps4 klarar sig utan rengöring, men hade blivit ännu gladare om de ledde en normalisering att man skall ha sensorrengöring… gärna mekanisk. Det var därför jag frågade om någon sett något om detta. PS4 ser ju ut som ett intressant alternativ till 3/Y och kanske är en kandidat framöver.
Påståendet var att sedaner/kombikuper sällan har problem med smutsiga bakrutor så om en kamera för bakåtsikt placeras där bakrutan annars hade varit behövs troligtvis ingen rengöring. Ungefär där extra bromsljus brukar sitta är nog en bra och skyddad plats.
Din bild illustrerade ju precis det.
Inser dock att det kanske var lite otydligt men förhoppningsvis blev det lite klarare nu.
Gillar att de tog bort bakrutan. Någon som såg något om kamerarengöring?
Nej, inte sett något om det. Frågan är om det behövs? P2 har ju ingen bakrutetorkare/spolare och det är inget man saknar.
Det är väl bara kombis med relativt lodrät bakparti som har problem med smuts? På kombi-kupé och sedaner är det ju ett ickeproblem förutom i extrema situationer.
Re: Polestar 4
Postat: 23 apr 2023 13:26
av thebishop
Då missförstod jag dig, tack för klargörandet med ”bakrutor” - en högre placering funkar nog ok (även om man vill ha värmeslinga och gärna mekanisk rengöring för att ”alltid” funka…).
Re: Polestar 4
Postat: 23 apr 2023 13:52
av thebishop
Ser rätt nice ut (och ingen rengöring som syns ivf):
Re: Polestar 4
Postat: 23 apr 2023 14:08
av Fredrik j
Man visar ju också var kameran sitter. I bakkant av där takantenn ofta sitter.
Troligtvis håller den sig ganska ren där utan.
I den här filmen förklarar dessutom Thomas Ingenlath varför man tagit bort bakrutan. Det är för att kunna flytta bak/ner takbågen och skapa mer huvudutrymme för baksätespassageraren.
Re: Polestar 4
Postat: 12 jul 2023 18:02
av Maw
Analys och jämförelse av designen in- och utvändigt mellan Polestar 4 och Model Y
Re: Polestar 4
Postat: 11 okt 2023 08:35
av Eldsig
Det har varit osedvanligt tyst kring P4 ett tag nu, eller har någon snappat upp något?
Mest intressant är väl lanseringspris. Man kan tänka sig att kina-priser på Zeekr och Polestar borde kunna gå att jämföra hyfsat mot Sverige, om man tar höjd för ett litet Sverige-påslag på Polestar eftersom den ändå kommer att sälja bra här.
Zeekr 001 verkar ju få bra omdömen så tänker mig att P4 lär vara lika trevlig som helhet.
100 tusen upp i pris mot Zeekr? Eller kan de inte sälja då? 50 så kan jag tycka att det är värt det för design och förväntat andrahandsvärde.
Det har varit osedvanligt tyst kring P4 ett tag nu, eller har någon snappat upp något?
Mest intressant är väl lanseringspris. Man kan tänka sig att kina-priser på Zeekr och Polestar borde kunna gå att jämföra hyfsat mot Sverige, om man tar höjd för ett litet Sverige-påslag på Polestar eftersom den ändå kommer att sälja bra här.
Zeekr 001 verkar ju få bra omdömen så tänker mig att P4 lär vara lika trevlig som helhet.
100 tusen upp i pris mot Zeekr? Eller kan de inte sälja då? 50 så kan jag tycka att det är värt det för design och förväntat andrahandsvärde.
Känns nästan lite som Geely dumpar Polestar.
Efter mediauppgifterna om att pengarna tar slut i vinter har de inte direkt kommit med några försäkringar om motsatsen.
Istället verkar de satsa just på Zeekr, de skall med dem göra samma resa som Polestar. Snart väntar börsintroduktion och därmed kapitalinjektion, precis som man gjorde med Polestar.
Man pumpar upp värdet genom att presentera modeller men kommer inte till skott...
Det har varit osedvanligt tyst kring P4 ett tag nu, eller har någon snappat upp något?
Mest intressant är väl lanseringspris. Man kan tänka sig att kina-priser på Zeekr och Polestar borde kunna gå att jämföra hyfsat mot Sverige, om man tar höjd för ett litet Sverige-påslag på Polestar eftersom den ändå kommer att sälja bra här.
Zeekr 001 verkar ju få bra omdömen så tänker mig att P4 lär vara lika trevlig som helhet.
100 tusen upp i pris mot Zeekr? Eller kan de inte sälja då? 50 så kan jag tycka att det är värt det för design och förväntat andrahandsvärde.
Det har varit osedvanligt tyst kring P4 ett tag nu, eller har någon snappat upp något?
Mest intressant är väl lanseringspris. Man kan tänka sig att kina-priser på Zeekr och Polestar borde kunna gå att jämföra hyfsat mot Sverige, om man tar höjd för ett litet Sverige-påslag på Polestar eftersom den ändå kommer att sälja bra här.
Zeekr 001 verkar ju få bra omdömen så tänker mig att P4 lär vara lika trevlig som helhet.
100 tusen upp i pris mot Zeekr? Eller kan de inte sälja då? 50 så kan jag tycka att det är värt det för design och förväntat andrahandsvärde.
Känns nästan lite som Geely dumpar Polestar.
Efter mediauppgifterna om att pengarna tar slut i vinter har de inte direkt kommit med några försäkringar om motsatsen.
Istället verkar de satsa just på Zeekr, de skall med dem göra samma resa som Polestar. Snart väntar börsintroduktion och därmed kapitalinjektion, precis som man gjorde med Polestar.
Man pumpar upp värdet genom att presentera modeller men kommer inte till skott...
Det skulle onekligen vara tråkigt om det blir så... men det kanske bara är lilla Sverige som bryr sig.
Det har varit osedvanligt tyst kring P4 ett tag nu, eller har någon snappat upp något?
Mest intressant är väl lanseringspris. Man kan tänka sig att kina-priser på Zeekr och Polestar borde kunna gå att jämföra hyfsat mot Sverige, om man tar höjd för ett litet Sverige-påslag på Polestar eftersom den ändå kommer att sälja bra här.
Zeekr 001 verkar ju få bra omdömen så tänker mig att P4 lär vara lika trevlig som helhet.
100 tusen upp i pris mot Zeekr? Eller kan de inte sälja då? 50 så kan jag tycka att det är värt det för design och förväntat andrahandsvärde.
Känns nästan lite som Geely dumpar Polestar.
Efter mediauppgifterna om att pengarna tar slut i vinter har de inte direkt kommit med några försäkringar om motsatsen.
Istället verkar de satsa just på Zeekr, de skall med dem göra samma resa som Polestar. Snart väntar börsintroduktion och därmed kapitalinjektion, precis som man gjorde med Polestar.
Man pumpar upp värdet genom att presentera modeller men kommer inte till skott...
Det skulle onekligen vara tråkigt om det blir så... men det kanske bara är lilla Sverige som bryr sig.
Polestar lämnade så sent som igår in en ansökan om att utföra en kapitalinjektion på 1 miljard dollar, så pengarna ser inte ut att ta slut ännu.
Re: Polestar 4
Postat: 24 okt 2023 18:15
av Eldsig
Spanska priser:
LR singel motor: 65.900€
LR dual motor: 72.900€
Men billig blir det knappast. Kanske bättre andrahandsvärde än Zeekr 001? Såvida de inte går i konkurs då…
Re: Polestar 4
Postat: 12 nov 2023 22:04
av taliz
Re: Polestar 4
Postat: 13 nov 2023 12:21
av taliz
Baserat på designen föredrar jag definitivt PS4 framför Zeekr 001.
Gissar att andrahandsvärdet blir bättre också.
Re: Polestar 4
Postat: 19 dec 2023 20:10
av toppo
Nu finns pris för Polestar 4 angivet i skatteverkets nybilsprislista. Inget paket finns med i denna lista så lite osäkert vad som ingår i priset.
Polestar 4 Long Range Single Motor 700 000kr
Polestar 4 Long Range Dual Motor 760 000kr
Nu finns pris för Polestar 4 angivet i skatteverkets nybilsprislista. Inget paket finns med i denna lista så lite osäkert vad som ingår i priset.
Polestar 4 Long Range Single Motor 700 000kr
Polestar 4 Long Range Dual Motor 760 000kr
Nån uppfattning om dessa brukar stämma? Man kan ju hoppas att pilot- och pluspaketet ingår som på P3.
Då kan det sannolikt bli en sådan!
Re: Polestar 4
Postat: 20 dec 2023 08:13
av Datzun
Är det klarlagt vad som ingår i standardutrustningen?
Är det klarlagt vad som ingår i standardutrustningen?
Får hoppas att värmepump iaf blir standard. Väldigt märkligt att ha den i paket som på PS2...
För övrigt intressant när man följt begagnatmarknaden för PS2 ett tag. När det gäller Dual Motor-bilarna så skulle jag uppskatta att 80-90% har både Plus och Pilot-paket. Performance kanske 30%.
Skinnklädsel är nästan "unicorn", skulle gissa på runt 10%. Tycker personligen den är orimligt dyr med sina 50k dock, så förstår att få väljer till det.
Re: Polestar 4
Postat: 16 jan 2024 22:26
av Eldsig
Den kinesiska konfiguratorn går tydligen att komma åt om man vill ha en liten liten uppskattning om den kommande svenska.
Blir intressant att se kostnaderna för en välutrustad bil
Re: Polestar 4
Postat: 23 jan 2024 11:54
av Mickep
Blir säkert bra, men jag har svårt att bakrutan försvunnit. Har varit en trend att baksikten har försämrats för varje iteration och att de nu helt enkelt har tagit bort den var väl en logisk följd. Men som sagt, jag gillar det inte. Jag vänder mig om och tittar bakåt när jag vill se mig omkring, jag förlitar mig inte på backspegeln. Möjligt att en vidvinkel kamera är säkrare och bredare synfält, men ändå.
Re: Polestar 4
Postat: 23 jan 2024 12:46
av lawe
Jag hade siktet inställt på 4:an, men vi har hund..