Polestar 4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5524
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 4

Inlägg av OfarligTesla »

Har ju väntat på att få se denna ett bra tag nu, ser rätt tuff ut ändå. Frågan för mig blir väl hur stor del blir egentligen, Polestar säger 214 cm bred men det måste vara med speglarna.

Hoppas på några snäpp upp från PS2 vad gäller materialvalen och ljudnivån så den blir mer komfortabel. Gillar att den får liggande skärm och massagesäten samt saknar bakruta (givet att kameran håller sig ren), motoriserad laddlucka och 22 kW AC låter toppen också.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 4

Inlägg av taliz »

Force-Walker skrev: 18 apr 2023 17:28
taliz skrev: 18 apr 2023 16:56
Hah, ser att följande är huvudnyhet på nyteknik nu:
IMG_0388.jpeg
Är väl ingen som ifrågasätter det, tycker den verkar designad för Kinesiska marknaden.
Men att tro att en Svensk suttit ensam med tusen kineser och enbart designat i Kina, har jag svårt att tro.

https://carup.se/saab-veteran-bakom-vol ... lar-tesla/

Men ja, vi har ju ingen aning egentligen så egentligen bara onödigt att ödsla tid på att diskutera detta :)
Om du klickar dig vidare där så verkar det just som han var ensam svensk bland tusen kineser.
Bilutveckling i Kina av Kent Bovellan
Få möten mot i väst och all kommunikation mellan Kent och kineserna sker normalt på engelska utan tolkar
Kent blev mycket väl omhändetagen av Geelys sjuksköterska även vid mindre åkommor.
https://wiki.saabveteranernatrollhattan ... t_Bovellan

Påminner lite om Bo Andersson och AvtoVAZ: https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -liknande/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
johanh
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 sep 2017 19:19
Ort: Frillesås

Re: Polestar 4

Inlägg av johanh »

OfarligTesla skrev: 18 apr 2023 17:41
Har ju väntat på att få se denna ett bra tag nu, ser rätt tuff ut ändå. Frågan för mig blir väl hur stor del blir egentligen, Polestar säger 214 cm bred men det måste vara med speglarna.

Hoppas på några snäpp upp från PS2 vad gäller materialvalen och ljudnivån så den blir mer komfortabel. Gillar att den får liggande skärm och massagesäten samt saknar bakruta (givet att kameran håller sig ren), motoriserad laddlucka och 22 kW AC låter toppen också.
Den här ser onekligen lite intressant ut, hoppas precis som du att den kan korrigera de svagheterna hos PS2. Synd att de gjorde nåt åt svängradien.
En annan joker som dök upp förra veckan var Macan GTS, vilken rolig bil att köra, otrolig skillnad i väghållning jämfört med PS2, lätt, agil, sportig och funkade trots det att köra på dåliga skogsstigar.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6493
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Polestar 4

Inlägg av spacecoin »

Noterar att det är MobilEye SuperVision med 12 kameror och lika många USS samt en radar för ADAS. Google Automotive Platform (dvs inte lightvarianten Android Auto) med Apple Carplay.

När kan man beställa?
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1413
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Polestar 4

Inlägg av thebishop »

Gillar att de tog bort bakrutan. Någon som såg något om kamerarengöring?
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
toppo
elbilist
Inlägg: 207
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Polestar 4

Inlägg av toppo »

spacecoin skrev: 18 apr 2023 23:15
När kan man beställa?
Pressmeddelandet avslutas med att försäljning för Europa startar under 2024, första leveranser troligen under sommaren 2024.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
toppo
elbilist
Inlägg: 207
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Polestar 4

Inlägg av toppo »

thebishop skrev: 19 apr 2023 05:29
Gillar att de tog bort bakrutan. Någon som såg något om kamerarengöring?
Nej, inte sett något om det. Frågan är om det behövs? P2 har ju ingen bakrutetorkare/spolare och det är inget man saknar.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
zorro_nrk
Inlägg: 108
Blev medlem: 26 okt 2022 10:39

Re: Polestar 4

Inlägg av zorro_nrk »

HelectriC skrev:
intressant utan bakruta. Undrar hur mkt man stör sig på det egentligen? Om backspegeln har tillräckligt bra upplösning och inte blir smutsig, så är det kanske ett fullgott alternativ? Bara det inte blir som med ioniq5 där de sa att bakrutetorkare inte behövdes eftersom luftströmmarna funkade lika bra (blev helskitig med engång, så man inte såg nånting). Märker ju själv hur lite man ser genom rutan i Model 3 tex, nästan ingenting specielt inte nedre delarna eftersom fönsterlinjen bak är så pass hög.
Jag testade samma princip i en Renault Megane (el). Jag störde mig något enormt på det. Det som var störande var att elektroniska bilden kräver annan fokusdistans för ögonen. Så när du tittar fram o ögonen fokuserar på 100-150m fram o sen vill du snabbt blicka i backspegeln så måste ögonen fokusera om rätt snabbt ner till 30 cm. Jag tyckte det var jobbigt o tröttande (kanske börjar bli gammal, vet inte) så jag körde med det avslaget (istället med skitmörk bild).

Konstigt nog, stör jag mig inte på ”döda vinkeln”-bilden på Teslan. I ärlighetens namn har jag faktiskt inte helt lärt mig att titta på den utan vänder mig om av gammal vana. Eller är det bara confirmation bias för att jag är Teslanörd. Vet inte.

Ingen annan som upplevt det som problem?


Sent from my iPhone using Tapatalk
M3P (red)
Användarvisningsbild
zorro_nrk
Inlägg: 108
Blev medlem: 26 okt 2022 10:39

Re: Polestar 4

Inlägg av zorro_nrk »

taliz skrev:
HelectriC skrev: 18 apr 2023 13:08
intressant utan bakruta. Undrar hur mkt man stör sig på det egentligen? Om backspegeln har tillräckligt bra upplösning och inte blir smutsig, så är det kanske ett fullgott alternativ? Bara det inte blir som med ioniq5 där de sa att bakrutetorkare inte behövdes eftersom luftströmmarna funkade lika bra (blev helskitig med engång, så man inte såg nånting). Märker ju själv hur lite man ser genom rutan i Model 3 tex, nästan ingenting specielt inte nedre delarna eftersom fönsterlinjen bak är så pass hög.
Sikt är nog inte så mkt ett problem, krävs ju kamera i typ alla moderna bilar. Nog mer risk att det känns instängt pga bristande ljusinsläpp.
Jag gillar utmanande tänkande per default. Skulle vilja prova det där. Men visst finns en initial skepsis.


Sent from my iPhone using Tapatalk
M3P (red)
Fredrik j
Inlägg: 10947
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 4

Inlägg av Fredrik j »

toppo skrev: 19 apr 2023 06:48
thebishop skrev: 19 apr 2023 05:29
Gillar att de tog bort bakrutan. Någon som såg något om kamerarengöring?
Nej, inte sett något om det. Frågan är om det behövs? P2 har ju ingen bakrutetorkare/spolare och det är inget man saknar.
Det är väl bara kombis med relativt lodrät bakparti som har problem med smuts? På kombi-kupé och sedaner är det ju ett ickeproblem förutom i extrema situationer.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Polestar 4

Inlägg av BigEasy »

thebishop skrev: 19 apr 2023 05:29
Gillar att de tog bort bakrutan. Någon som såg något om kamerarengöring?

Vad vinner du på att ta bort bakrutan? Har aldrig någonsin blivit skitigt på bakrutan på min Model S.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11870
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 4

Inlägg av HelectriC »

BigEasy skrev: 19 apr 2023 10:16
thebishop skrev: 19 apr 2023 05:29
Gillar att de tog bort bakrutan. Någon som såg något om kamerarengöring?

Vad vinner du på att ta bort bakrutan? Har aldrig någonsin blivit skitigt på bakrutan på min Model S.
man kan använda hela bagaget upp till "rutan" utan problem när det inte är något glas att vara försiktig med eller man behöver vara orolig för insyn.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Polestar 4

Inlägg av BigEasy »

HelectriC skrev: 19 apr 2023 10:47
BigEasy skrev: 19 apr 2023 10:16
thebishop skrev: 19 apr 2023 05:29
Gillar att de tog bort bakrutan. Någon som såg något om kamerarengöring?

Vad vinner du på att ta bort bakrutan? Har aldrig någonsin blivit skitigt på bakrutan på min Model S.
man kan använda hela bagaget upp till "rutan" utan problem när det inte är något glas att vara försiktig med eller man behöver vara orolig för insyn.
Hmmm... Det där kändes som ganska krystade argument helt ärligt.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5524
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 4

Inlägg av OfarligTesla »

BigEasy skrev: 19 apr 2023 10:59

Hmmm... Det där kändes som ganska krystade argument helt ärligt.
Det är väl ett väldigt bra argument? Man kan lagra mer med samma volym. Det blir också lätt att få till så mindre ljud läcker in bakifrån om man ersätter glaset (och mindre kyla kommer in på vintern), man behöver inte skrapa rutan ifall man glömmer förvärmning och sådana saker. En kamera kan dessutom ge mycket bättre överblick bakåt då den kan ha bredare synfält än man får mellan pelarna längst bak.

Ser faktiskt inte mycket fördelar med en vanlig spegel över kameran förutom att lösningen blir simplare och således mer robust, men så länge lösningen med kameran är stabil nog så bör inte det påverka speciellt mycket.
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Polestar 4

Inlägg av Daven »

Ett annat argument kan vara takbalken som finns på Model 3+Y, den kan placeras längre bak så den inte blir ivägen för huvudet samt så ser bakluckans överkant ut att sluta ungefär mitt i "bakrutan" vilket är högre än på Model 3 och PS2. Vilket ger större bagage men framförallt lättare inlastning.
På detta vis kanske man kan få ner takhöjd och sänka luftmotatåndet? = mer räckvidd
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1413
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Polestar 4

Inlägg av thebishop »

Fredrik j skrev: 19 apr 2023 07:46
toppo skrev: 19 apr 2023 06:48
thebishop skrev: 19 apr 2023 05:29
Gillar att de tog bort bakrutan. Någon som såg något om kamerarengöring?
Nej, inte sett något om det. Frågan är om det behövs? P2 har ju ingen bakrutetorkare/spolare och det är inget man saknar.
Det är väl bara kombis med relativt lodrät bakparti som har problem med smuts? På kombi-kupé och sedaner är det ju ett ickeproblem förutom i extrema situationer.
Tesla model s och 3 har extrema problem med smuts bak, definitivt ett problem.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Polestar 4

Inlägg av P_EL »

thebishop skrev: 19 apr 2023 12:17
Tesla model s och 3 har extrema problem med smuts bak, definitivt ett problem.
Kört MS i 7år snart. Vilka extrema problem tänker du på? Backkameran blir smutsig ibland i slaskväder och kräver då en "pekfinger-puts", men det känns inte extremt på något vis...
Model S90D -16
Fredrik j
Inlägg: 10947
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 4

Inlägg av Fredrik j »

thebishop skrev: 19 apr 2023 12:17
Fredrik j skrev: 19 apr 2023 07:46
toppo skrev: 19 apr 2023 06:48
thebishop skrev: 19 apr 2023 05:29
Gillar att de tog bort bakrutan. Någon som såg något om kamerarengöring?
Nej, inte sett något om det. Frågan är om det behövs? P2 har ju ingen bakrutetorkare/spolare och det är inget man saknar.
Det är väl bara kombis med relativt lodrät bakparti som har problem med smuts? På kombi-kupé och sedaner är det ju ett ickeproblem förutom i extrema situationer.
Tesla model s och 3 har extrema problem med smuts bak, definitivt ett problem.
Man har prioriterat luftmotstånd kanske. Man får väl hoppas att Polestar kör en mer balanserad lösning.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1413
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Polestar 4

Inlägg av thebishop »

P_EL skrev: 19 apr 2023 12:23
thebishop skrev: 19 apr 2023 12:17
Tesla model s och 3 har extrema problem med smuts bak, definitivt ett problem.
Kört MS i 7år snart. Vilka extrema problem tänker du på? Backkameran blir smutsig ibland i slaskväder och kräver då en "pekfinger-puts", men det känns inte extremt på något vis...
Ibland? Alltid är min erfarenhet här i stan. Minsta slask eller regn och kameran är borta.

Här är model 3 (ren bil i övrigt!) efter ett par mil i snö - direkt trafikfarligt:
IMG_2749.jpeg
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11870
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 4

Inlägg av HelectriC »

BigEasy skrev: 19 apr 2023 10:59
HelectriC skrev: 19 apr 2023 10:47
BigEasy skrev: 19 apr 2023 10:16
thebishop skrev: 19 apr 2023 05:29
Gillar att de tog bort bakrutan. Någon som såg något om kamerarengöring?

Vad vinner du på att ta bort bakrutan? Har aldrig någonsin blivit skitigt på bakrutan på min Model S.
man kan använda hela bagaget upp till "rutan" utan problem när det inte är något glas att vara försiktig med eller man behöver vara orolig för insyn.
Hmmm... Det där kändes som ganska krystade argument helt ärligt.
jasså, tycker du? Jag har ofta utmaningen att jag gärna hade lastat helt fullt men inte gör det just pga av detta. Sen ser man ju mindre och mindre ut bak genom glaset på varje ny bil som kommer känns det som. Är bara en liten glugg kvar. Får man hela spegeln fylld med det som faktiskt händer bakom bilen, så tror jag det kan bli en fördel. Men som en annan skrev, så måste fokus funka, blir jobbigt om ögonen måste ställa om sig hela tiden, det kan vara jobbgt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 4

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev: 19 apr 2023 13:20
BigEasy skrev: 19 apr 2023 10:59
HelectriC skrev: 19 apr 2023 10:47
BigEasy skrev: 19 apr 2023 10:16
thebishop skrev: 19 apr 2023 05:29
Gillar att de tog bort bakrutan. Någon som såg något om kamerarengöring?

Vad vinner du på att ta bort bakrutan? Har aldrig någonsin blivit skitigt på bakrutan på min Model S.
man kan använda hela bagaget upp till "rutan" utan problem när det inte är något glas att vara försiktig med eller man behöver vara orolig för insyn.
Hmmm... Det där kändes som ganska krystade argument helt ärligt.
jasså, tycker du? Jag har ofta utmaningen att jag gärna hade lastat helt fullt men inte gör det just pga av detta. Sen ser man ju mindre och mindre ut bak genom glaset på varje ny bil som kommer känns det som. Är bara en liten glugg kvar. Får man hela spegeln fylld med det som faktiskt händer bakom bilen, så tror jag det kan bli en fördel. Men som en annan skrev, så måste fokus funka, blir jobbigt om ögonen måste ställa om sig hela tiden, det kan vara jobbgt.
AFAIK är plåttak mkt mindre tåliga än glastak. Väldigt tunn plåt. Laminerat glas är väldigt starkt.
Dvs om du är oaktsam när du lastar är det betydligt större risk du får en bula i plåten än att lyckas spräcka glaset.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10947
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 4

Inlägg av Fredrik j »

thebishop skrev: 19 apr 2023 13:16
P_EL skrev: 19 apr 2023 12:23
thebishop skrev: 19 apr 2023 12:17
Tesla model s och 3 har extrema problem med smuts bak, definitivt ett problem.
Kört MS i 7år snart. Vilka extrema problem tänker du på? Backkameran blir smutsig ibland i slaskväder och kräver då en "pekfinger-puts", men det känns inte extremt på något vis...
Ibland? Alltid är min erfarenhet här i stan. Minsta slask eller regn och kameran är borta.

Här är model 3 (ren bil i övrigt!) efter ett par mil i snö - direkt trafikfarligt:

IMG_2749.jpeg
Rutan ser ju ren ut? Det är väl där kameran som ersätter bakåtsikt antagligen sitter.
toppo
elbilist
Inlägg: 207
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Polestar 4

Inlägg av toppo »

Fredrik j skrev: 19 apr 2023 18:06
thebishop skrev: 19 apr 2023 13:16
P_EL skrev: 19 apr 2023 12:23
thebishop skrev: 19 apr 2023 12:17
Tesla model s och 3 har extrema problem med smuts bak, definitivt ett problem.
Kört MS i 7år snart. Vilka extrema problem tänker du på? Backkameran blir smutsig ibland i slaskväder och kräver då en "pekfinger-puts", men det känns inte extremt på något vis...
Ibland? Alltid är min erfarenhet här i stan. Minsta slask eller regn och kameran är borta.

Här är model 3 (ren bil i övrigt!) efter ett par mil i snö - direkt trafikfarligt:

IMG_2749.jpeg
Rutan ser ju ren ut? Det är väl där kameran som ersätter bakåtsikt antagligen sitter.
Stämmer, går inte att jämföra med backkamerans position.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
lawe
Inlägg: 255
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 4

Inlägg av lawe »

Man slipper ju skrapa bakrutan iaf :-)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1413
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Polestar 4

Inlägg av thebishop »

Jag gillade ju kamera bak på polestar, jag bara påpekade att tesla s/3 har problem med smuts bak rent allmänt (och snöbilden var ett extremt exempel) - polestar 4 borde funka ok med deras kameraplacering till,skillnad från tesla.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Skriv svar