Polestar 4
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Polestar 4
Har ju väntat på att få se denna ett bra tag nu, ser rätt tuff ut ändå. Frågan för mig blir väl hur stor del blir egentligen, Polestar säger 214 cm bred men det måste vara med speglarna.
Hoppas på några snäpp upp från PS2 vad gäller materialvalen och ljudnivån så den blir mer komfortabel. Gillar att den får liggande skärm och massagesäten samt saknar bakruta (givet att kameran håller sig ren), motoriserad laddlucka och 22 kW AC låter toppen också.
Hoppas på några snäpp upp från PS2 vad gäller materialvalen och ljudnivån så den blir mer komfortabel. Gillar att den får liggande skärm och massagesäten samt saknar bakruta (givet att kameran håller sig ren), motoriserad laddlucka och 22 kW AC låter toppen också.
Re: Polestar 4
Om du klickar dig vidare där så verkar det just som han var ensam svensk bland tusen kineser.Force-Walker skrev: ↑18 apr 2023 17:28Är väl ingen som ifrågasätter det, tycker den verkar designad för Kinesiska marknaden.
Men att tro att en Svensk suttit ensam med tusen kineser och enbart designat i Kina, har jag svårt att tro.
https://carup.se/saab-veteran-bakom-vol ... lar-tesla/
Men ja, vi har ju ingen aning egentligen så egentligen bara onödigt att ödsla tid på att diskutera detta
Bilutveckling i Kina av Kent Bovellan
Få möten mot i väst och all kommunikation mellan Kent och kineserna sker normalt på engelska utan tolkar
https://wiki.saabveteranernatrollhattan ... t_BovellanKent blev mycket väl omhändetagen av Geelys sjuksköterska även vid mindre åkommor.
Påminner lite om Bo Andersson och AvtoVAZ: https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -liknande/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 4
Den här ser onekligen lite intressant ut, hoppas precis som du att den kan korrigera de svagheterna hos PS2. Synd att de gjorde nåt åt svängradien.OfarligTesla skrev: ↑18 apr 2023 17:41Har ju väntat på att få se denna ett bra tag nu, ser rätt tuff ut ändå. Frågan för mig blir väl hur stor del blir egentligen, Polestar säger 214 cm bred men det måste vara med speglarna.
Hoppas på några snäpp upp från PS2 vad gäller materialvalen och ljudnivån så den blir mer komfortabel. Gillar att den får liggande skärm och massagesäten samt saknar bakruta (givet att kameran håller sig ren), motoriserad laddlucka och 22 kW AC låter toppen också.
En annan joker som dök upp förra veckan var Macan GTS, vilken rolig bil att köra, otrolig skillnad i väghållning jämfört med PS2, lätt, agil, sportig och funkade trots det att köra på dåliga skogsstigar.
Re: Polestar 4
Noterar att det är MobilEye SuperVision med 12 kameror och lika många USS samt en radar för ADAS. Google Automotive Platform (dvs inte lightvarianten Android Auto) med Apple Carplay.
När kan man beställa?
När kan man beställa?
Re: Polestar 4
Gillar att de tog bort bakrutan. Någon som såg något om kamerarengöring?
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Polestar 4
Pressmeddelandet avslutas med att försäljning för Europa startar under 2024, första leveranser troligen under sommaren 2024.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Polestar 4
Nej, inte sett något om det. Frågan är om det behövs? P2 har ju ingen bakrutetorkare/spolare och det är inget man saknar.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Polestar 4
Jag testade samma princip i en Renault Megane (el). Jag störde mig något enormt på det. Det som var störande var att elektroniska bilden kräver annan fokusdistans för ögonen. Så när du tittar fram o ögonen fokuserar på 100-150m fram o sen vill du snabbt blicka i backspegeln så måste ögonen fokusera om rätt snabbt ner till 30 cm. Jag tyckte det var jobbigt o tröttande (kanske börjar bli gammal, vet inte) så jag körde med det avslaget (istället med skitmörk bild).HelectriC skrev:intressant utan bakruta. Undrar hur mkt man stör sig på det egentligen? Om backspegeln har tillräckligt bra upplösning och inte blir smutsig, så är det kanske ett fullgott alternativ? Bara det inte blir som med ioniq5 där de sa att bakrutetorkare inte behövdes eftersom luftströmmarna funkade lika bra (blev helskitig med engång, så man inte såg nånting). Märker ju själv hur lite man ser genom rutan i Model 3 tex, nästan ingenting specielt inte nedre delarna eftersom fönsterlinjen bak är så pass hög.
Konstigt nog, stör jag mig inte på ”döda vinkeln”-bilden på Teslan. I ärlighetens namn har jag faktiskt inte helt lärt mig att titta på den utan vänder mig om av gammal vana. Eller är det bara confirmation bias för att jag är Teslanörd. Vet inte.
Ingen annan som upplevt det som problem?
Sent from my iPhone using Tapatalk
M3P (red)
Re: Polestar 4
Jag gillar utmanande tänkande per default. Skulle vilja prova det där. Men visst finns en initial skepsis.taliz skrev:Sikt är nog inte så mkt ett problem, krävs ju kamera i typ alla moderna bilar. Nog mer risk att det känns instängt pga bristande ljusinsläpp.HelectriC skrev: ↑18 apr 2023 13:08intressant utan bakruta. Undrar hur mkt man stör sig på det egentligen? Om backspegeln har tillräckligt bra upplösning och inte blir smutsig, så är det kanske ett fullgott alternativ? Bara det inte blir som med ioniq5 där de sa att bakrutetorkare inte behövdes eftersom luftströmmarna funkade lika bra (blev helskitig med engång, så man inte såg nånting). Märker ju själv hur lite man ser genom rutan i Model 3 tex, nästan ingenting specielt inte nedre delarna eftersom fönsterlinjen bak är så pass hög.
Sent from my iPhone using Tapatalk
M3P (red)
Re: Polestar 4
Det är väl bara kombis med relativt lodrät bakparti som har problem med smuts? På kombi-kupé och sedaner är det ju ett ickeproblem förutom i extrema situationer.
Re: Polestar 4
man kan använda hela bagaget upp till "rutan" utan problem när det inte är något glas att vara försiktig med eller man behöver vara orolig för insyn.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 4
Hmmm... Det där kändes som ganska krystade argument helt ärligt.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Polestar 4
Det är väl ett väldigt bra argument? Man kan lagra mer med samma volym. Det blir också lätt att få till så mindre ljud läcker in bakifrån om man ersätter glaset (och mindre kyla kommer in på vintern), man behöver inte skrapa rutan ifall man glömmer förvärmning och sådana saker. En kamera kan dessutom ge mycket bättre överblick bakåt då den kan ha bredare synfält än man får mellan pelarna längst bak.
Ser faktiskt inte mycket fördelar med en vanlig spegel över kameran förutom att lösningen blir simplare och således mer robust, men så länge lösningen med kameran är stabil nog så bör inte det påverka speciellt mycket.
Re: Polestar 4
Ett annat argument kan vara takbalken som finns på Model 3+Y, den kan placeras längre bak så den inte blir ivägen för huvudet samt så ser bakluckans överkant ut att sluta ungefär mitt i "bakrutan" vilket är högre än på Model 3 och PS2. Vilket ger större bagage men framförallt lättare inlastning.
På detta vis kanske man kan få ner takhöjd och sänka luftmotatåndet? = mer räckvidd
På detta vis kanske man kan få ner takhöjd och sänka luftmotatåndet? = mer räckvidd
Re: Polestar 4
Tesla model s och 3 har extrema problem med smuts bak, definitivt ett problem.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Polestar 4
Kört MS i 7år snart. Vilka extrema problem tänker du på? Backkameran blir smutsig ibland i slaskväder och kräver då en "pekfinger-puts", men det känns inte extremt på något vis...
Model S90D -16
Re: Polestar 4
Man har prioriterat luftmotstånd kanske. Man får väl hoppas att Polestar kör en mer balanserad lösning.thebishop skrev: ↑19 apr 2023 12:17
Re: Polestar 4
Ibland? Alltid är min erfarenhet här i stan. Minsta slask eller regn och kameran är borta.
Här är model 3 (ren bil i övrigt!) efter ett par mil i snö - direkt trafikfarligt:
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Polestar 4
jasså, tycker du? Jag har ofta utmaningen att jag gärna hade lastat helt fullt men inte gör det just pga av detta. Sen ser man ju mindre och mindre ut bak genom glaset på varje ny bil som kommer känns det som. Är bara en liten glugg kvar. Får man hela spegeln fylld med det som faktiskt händer bakom bilen, så tror jag det kan bli en fördel. Men som en annan skrev, så måste fokus funka, blir jobbigt om ögonen måste ställa om sig hela tiden, det kan vara jobbgt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 4
AFAIK är plåttak mkt mindre tåliga än glastak. Väldigt tunn plåt. Laminerat glas är väldigt starkt.HelectriC skrev: ↑19 apr 2023 13:20jasså, tycker du? Jag har ofta utmaningen att jag gärna hade lastat helt fullt men inte gör det just pga av detta. Sen ser man ju mindre och mindre ut bak genom glaset på varje ny bil som kommer känns det som. Är bara en liten glugg kvar. Får man hela spegeln fylld med det som faktiskt händer bakom bilen, så tror jag det kan bli en fördel. Men som en annan skrev, så måste fokus funka, blir jobbigt om ögonen måste ställa om sig hela tiden, det kan vara jobbgt.
Dvs om du är oaktsam när du lastar är det betydligt större risk du får en bula i plåten än att lyckas spräcka glaset.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 4
Rutan ser ju ren ut? Det är väl där kameran som ersätter bakåtsikt antagligen sitter.
Re: Polestar 4
Stämmer, går inte att jämföra med backkamerans position.Fredrik j skrev: ↑19 apr 2023 18:06Rutan ser ju ren ut? Det är väl där kameran som ersätter bakåtsikt antagligen sitter.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Polestar 4
Jag gillade ju kamera bak på polestar, jag bara påpekade att tesla s/3 har problem med smuts bak rent allmänt (och snöbilden var ett extremt exempel) - polestar 4 borde funka ok med deras kameraplacering till,skillnad från tesla.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)