Det är ju en rätt kort del av testet som är högfartsdel, därav att WLTP-räckvidden är ett fantasivärde (tar dessutom med all energi man kan få ut ur batteriet, dvs även 4.5% buffer i teslas fall).
Bilen håller inte konstant hög fart utan når 131 i ett ögonblick.
Uppskattat ur diagrammet så körs bilen med cirka 120 km/h i 350 s. Det blir en sträcka på ungefär 11 kilometer, eller ungefär halva testcykeln. Det var mer än jag trott.
Det där diagrammet tyckte jag var lite svårläst så jag googlade fram ett annat på Wikipedia:
De blå stående linjerna har jag lagt in, jag får det till ~180 s. i stället för 350 s., baserat på det är det alltså i 6 km som testcykeln håller sig över 100 km/h om snitthastigheten för den delen är 120 km/h.
Även om det finns knappt 25 000 st C40/XC40 elbilar så börjar jag förstå varför jag aldrig blir omkörd av en på motorvägen
Jag har provkört en XC40 och gillar den absolut, men jag ser inte motorvägsfart som dess starkaste sida...
Det är ju en rätt kort del av testet som är högfartsdel, därav att WLTP-räckvidden är ett fantasivärde (tar dessutom med all energi man kan få ut ur batteriet, dvs även 4.5% buffer i teslas fall).
Bilen håller inte konstant hög fart utan når 131 i ett ögonblick.
Uppskattat ur diagrammet så körs bilen med cirka 120 km/h i 350 s. Det blir en sträcka på ungefär 11 kilometer, eller ungefär halva testcykeln. Det var mer än jag trott.
Det där diagrammet tyckte jag var lite svårläst så jag googlade fram ett annat på Wikipedia:
2023-12-29 3.jpg
De blå stående linjerna har jag lagt in, jag får det till ~180 s. i stället för 350 s., baserat på det är det alltså i 6 km som testcykeln håller sig över 100 km/h om snitthastigheten för den delen är 120 km/h.
Även om det finns knappt 25 000 st C40/XC40 elbilar så börjar jag förstå varför jag aldrig blir omkörd av en på motorvägen
Jag har provkört en XC40 och gillar den absolut, men jag ser inte motorvägsfart som dess starkaste sida...
Det verkar ju gälla elbilar på långresa generellt. Minns från i somras att jag (med husvagn) och lastbilarna fått sällskap i högerfilen på autobahn av en hel del elbilar som låg i marschfart på ca 100km/h.
Långtradare erbjuder bra baksug.
Re: Uppdaterade C40/XC40
Postat: 30 dec 2023 00:25
av Mickep
Bjrön nyland testar xc40 awd i -8 C (ny 1000 km sträckning) 10:55 h. inte helt dumt med tanke på temp. kanske skulle kunna kapa 30 min i sommar(?).
Någon som vet något om problemet med trummande oljud från drivlinan vid kraftigt gaspådrag på XC40/C40 ?
En del hade problem att bilen drar till höger fastän hjulinställning och däck var ok.
Har läst det på några forum men vet inte hur omfattande problemet är egentligen och finns det någon fix.
Vågar man köpa en ännu eller är det bättre att vänta på EX30 ?
Detta menar jag:
Ex30 är ju en helt ny väldigt framhastad plattform som ingen har provat (utom reportrar som provkört förproduktionsbilar) så tror nog xc40 är "säkrare", och rymligare:)
Jag tror ändå att EX30 kan vara värd att provköra och bilda sig en uppfattning om den.
Den ser lite mer år 2023 ut vilket jag gillar.
Även om det finns knappt 25 000 st C40/XC40 elbilar så börjar jag förstå varför jag aldrig blir omkörd av en på motorvägen
Är väl samma med de flesta pensionärsbilar.
Volvo sa ju att XC40 designades för att locka yngre köpare, blev precis tvärtom(å andra sidan är det väl så man marknadsför bilar för pensionärer.. de vill känna sig ungdomliga).
Bjrön nyland testar xc40 awd i -8 C (ny 1000 km sträckning) 10:55 h. inte helt dumt med tanke på temp. kanske skulle kunna kapa 30 min i sommar(?).
Är det inte forfarande samma 78kwh batteri i AWD? Var väl bara RWD som fick nya 82kwh?
På svenska marknaden är det 82 kWh i båda versionerna. Vissa andra perifera marknader får nöja sig med 78 i AWD.
Är det kinaproducerade som har 78?
Re: Uppdaterade C40/XC40
Postat: 30 dec 2023 15:41
av Mickep
Jag tror det är den äldre versionen som har 78. de ökade batteristorleken och tydlig effektiviserat motorn (något sänkt förbrukning).
en mest prisvärda är det som de har kampanj på nu.
Även om det finns knappt 25 000 st C40/XC40 elbilar så börjar jag förstå varför jag aldrig blir omkörd av en på motorvägen
Är väl samma med de flesta pensionärsbilar.
Volvo sa ju att XC40 designades för att locka yngre köpare, blev precis tvärtom(å andra sidan är det väl så man marknadsför bilar för pensionärer.. de vill känna sig ungdomliga).
Min pappa, och min farbror, som bägge är runt 80-85, älskar sina respektive elektriska XC40 FWD (förra årets modell). De gillar att de är lättare att stiga in i sina högre satta XC40 med gamla ryggar, jämfört med när de åker med i min lägre satta sedan (M3).
Jo, blev en rätt bra pensionärsbil med XC40, och inget fel med det. Fint att även äldre hänger på elbilsvågen tycker jag!
Re: Uppdaterade C40/XC40
Postat: 26 jan 2024 10:06
av -AG-
Har en rwd ext -24 sedan två veckor tillbaka. Bra värme även i -30, trevlig kupé och bra sitthöjd. Relativt bra markfrigång för att vara bev. Formen är som bekant inget under av aerodynamik men körde Sthlm - Umeå i regn, slask och snö på 2.35kwh/mil. Höll inte koll på all laddning då jag passade på att äta men såg som hastigast att den låg på 180+kW strax efter laddstart i Gävle. Annars väldigt trevlig till vardags med bra sitthöjd, skön förvärmning av kupé, säte och ratt. Hellre mer praktisk utformning för all vardagskörning och något högre förbrukning de få gånger man kör hög fart i motorvägsfart än tvärtom. Gillar att ha navigering i förardisplay, väldigt praktiskt vid all navigering och när det är mörkt och snörök att veta åt vilket håll vägen svänger. Bra röststyrning. Bra adaptiv farthållare som fungerar i alla väder. Kommer från en XC70 och jämfört med den är den givetvis betydligt kvickare i styrningen och roligare att köra. Valde en fjord blue, både utsida och interiör som (enligt mig) är riktigt snygg.
Testade ett antal bilar och hade säkert kunnat vara nöjd med de flesta av dessa, men föll för en kombination av pris, form på bilen, förardisplay, räckvidd och att vi tidigare ägt Volvo med bra erfarenhet. Har en personlig servicetekniker som jag är väldigt nöjd med. Testade förutom Volvo XC40, C40, Polestar 2, Tesla Y, Kia EV6 och några till som inte är köpekandidater men kul att testa iaf (M3, MS bla). Id4 och enyaq är trevliga bilar, speciellt den senare, men inte med i listan pga för dålig dragvikt och avsaknad av förvärmning av batteri. Den enda som frugan sa direkt stopp till var EV6 pga interiör och infotainmentsystem. För mig hade nog den funkat också även om jag inte riktigt fattade ”diket” i förardisplayen som ska visa laddning eller något. Inte heller förtjust i interiören men går att leva med. Vi äger en KIA som andrabil och är för övrigt nöjda med märket. När vi körde tesla så varnade det nu och då för streck och objekt. Frugan inte överförtjust av detta. Tror inte på safety baserat på kamera i vinterklimat och avsaknad av sol stora delar av året. Också frågande om Tesla SC kommer att räcka till när stora bulken av bilar börjar åldras och behöver reparationer. I övrigt gillar jag Teslas modeller. M3 särskilt kul att köra. Men saknar förardisplay i 3/Y och har inte råd med S/X. Polestar trevlig och har bättre display än Volvo med bättre grafik. Lägre förbrukning i hög fart men kör för sällan hög motorvägsfart för att det ska vara värt det. Lite för trång i interiören speciellt fram och dessutom 100tkr dyrare än Volvon för i princip samma bil (P2 rwd ext). Men kanske en andrabil i framtiden?
Har en rwd ext -24 sedan två veckor tillbaka. Bra värme även i -30, trevlig kupé och bra sitthöjd. Relativt bra markfrigång för att vara bev. Formen är som bekant inget under av aerodynamik men körde Sthlm - Umeå i regn, slask och snö på 2.35kwh/mil. Höll inte koll på all laddning då jag passade på att äta men såg som hastigast att den låg på 180+kW strax efter laddstart i Gävle. Annars väldigt trevlig till vardags med bra sitthöjd, skön förvärmning av kupé, säte och ratt. Hellre mer praktisk utformning för all vardagskörning och något högre förbrukning de få gånger man kör hög fart i motorvägsfart än tvärtom. Gillar att ha navigering i förardisplay, väldigt praktiskt vid all navigering och när det är mörkt och snörök att veta åt vilket håll vägen svänger. Bra röststyrning. Bra adaptiv farthållare som fungerar i alla väder. Kommer från en XC70 och jämfört med den är den givetvis betydligt kvickare i styrningen och roligare att köra. Valde en fjord blue, både utsida och interiör som (enligt mig) är riktigt snygg.
Testade ett antal bilar och hade säkert kunnat vara nöjd med de flesta av dessa, men föll för en kombination av pris, form på bilen, förardisplay, räckvidd och att vi tidigare ägt Volvo med bra erfarenhet. Har en personlig servicetekniker som jag är väldigt nöjd med. Testade förutom Volvo XC40, C40, Polestar 2, Tesla Y, Kia EV6 och några till som inte är köpekandidater men kul att testa iaf (M3, MS bla). Id4 och enyaq är trevliga bilar, speciellt den senare, men inte med i listan pga för dålig dragvikt och avsaknad av förvärmning av batteri. Den enda som frugan sa direkt stopp till var EV6 pga interiör och infotainmentsystem. För mig hade nog den funkat också även om jag inte riktigt fattade ”diket” i förardisplayen som ska visa laddning eller något. Inte heller förtjust i interiören men går att leva med. Vi äger en KIA som andrabil och är för övrigt nöjda med märket. När vi körde tesla så varnade det nu och då för streck och objekt. Frugan inte överförtjust av detta. Tror inte på safety baserat på kamera i vinterklimat och avsaknad av sol stora delar av året. Också frågande om Tesla SC kommer att räcka till när stora bulken av bilar börjar åldras och behöver reparationer. I övrigt gillar jag Teslas modeller. M3 särskilt kul att köra. Men saknar förardisplay i 3/Y och har inte råd med S/X. Polestar trevlig och har bättre display än Volvo med bättre grafik. Lägre förbrukning i hög fart men kör för sällan hög motorvägsfart för att det ska vara värt det. Lite för trång i interiören speciellt fram och dessutom 100tkr dyrare än Volvon för i princip samma bil (P2 rwd ext). Men kanske en andrabil i framtiden?
Kul att du är nöjd! Har en beställning på en likadan (fast grå) med leverans om två veckor. Har ångrat mig lite efter att priserna på uppdaterade ID4 presenterades, man får ju en större bil för samma pris. Men min handlare kräver 7% för att avbeställa bilen och det är det inte värt, så troligen blir det en XC40 RWD om två veckor och så lämnar jag tillbaka min Polestar 2 som jag då haft i 2,5 år. Hade en XC40 bensin innan så vet vad som väntar, båda bilarna har olika för- och nackdelar.
Re: Uppdaterade C40/XC40
Postat: 20 feb 2024 09:45
av mikebike
Sedan några veckor tillbaks har det inte gått att beställa XC40 eller C40.
Nu har de döpts om till EX40 respektive EC40 för att harmonisera med EX30 och EX90.
Formen är som bekant inget under av aerodynamik men körde Sthlm - Umeå i regn, slask och snö på 2.35kwh/mil.
Är det regn och slask så är det ju i regel inte så kallt men vad höll du för snitthastighet?
235 Wh/km kan ju min MYP dra vid nollgradigt, men då blir jag aldrig omkörd!
Jag gillar ju XC40 men är rädd för förbrukningen, hört att man får räkna med >350 Wh/km om man håller 120 km/h konstant... men får det gärna bekräftat från fler... om det är sant...
Formen är som bekant inget under av aerodynamik men körde Sthlm - Umeå i regn, slask och snö på 2.35kwh/mil.
Är det regn och slask så är det ju i regel inte så kallt men vad höll du för snitthastighet?
235 Wh/km kan ju min MYP dra vid nollgradigt, men då blir jag aldrig omkörd!
Jag gillar ju XC40 men är rädd för förbrukningen, hört att man får räkna med >350 Wh/km om man håller 120 km/h konstant... men får det gärna bekräftat från fler... om det är sant...
Är det regn och slask så är det ju i regel inte så kallt men vad höll du för snitthastighet?
235 Wh/km kan ju min MYP dra vid nollgradigt, men då blir jag aldrig omkörd!
Jag gillar ju XC40 men är rädd för förbrukningen, hört att man får räkna med >350 Wh/km om man håller 120 km/h konstant... men får det gärna bekräftat från fler... om det är sant...
Inget jag känner igen efter att ha kört en XC40 RWD som hyrbil rätt mycket, visst drar den en del när man kört fort men tycker inte att jag behöver räkna med över 350 Wh/km vid den hastigheten. Tycker den med det stora batteriet är helt okej ändå även om den såklart drar mer än en MYP.
Re: Uppdaterade C40/XC40
Postat: 20 feb 2024 14:57
av lawe
Det som är slående med Björns tabell är hastighetens inverkan på förbrukningen.
Det som är slående med Björns tabell är hastighetens inverkan på förbrukningen.
Inte så konstigt med tanke på bilens aerodynamik…
2024 har ny drivlina, min har 82kwh batteri och den påstås vara mer effektiv än föregångaren.
Grym bil dock lite väl hög.
Re: Uppdaterade C40/XC40
Postat: 21 feb 2024 19:03
av -AG-
Vet ej vad den drar i 120, har legat i de farterna vid så få tillfällen. Vid -5 och normal e4 körning här omkring, dvs hälften 80 och hälften 110, så drar den 22-23 kWh/100km. 18 grader i kupén på vintern med vinterkläderna på alldeles lagom. Man köper inte denna bil för att få låg förbrukning i 130, den köper man pga andra kvaliteter.
Re: Uppdaterade C40/XC40
Postat: 09 mar 2024 16:55
av -AG-
XC40 RWD 2024 ER. Skidresa Västerbottens inland från kust till inland, dvs något uppför. Fyra i bilen, packad med väskor och takbox. Laddade 100% inför avfärd. Körde drygt 22 mil och 12 mil kvar i ”tanken” vid ankomst. Temp mellan 0 och -8. Torr och fin väg mestadels. 22.6kwh/100km. Snitthastighet 75km/h inklusive ett kortare stopp, körde enligt skyltar.
Någon som vet något om problemet med trummande oljud från drivlinan vid kraftigt gaspådrag på XC40/C40 ?
En del hade problem att bilen drar till höger fastän hjulinställning och däck var ok.
Har läst det på några forum men vet inte hur omfattande problemet är egentligen och finns det någon fix.
Vågar man köpa en ännu eller är det bättre att vänta på EX30 ?
Detta menar jag:
Ex30 är ju en helt ny väldigt framhastad plattform som ingen har provat (utom reportrar som provkört förproduktionsbilar) så tror nog xc40 är "säkrare", och rymligare:)
Jag tror ändå att EX30 kan vara värd att provköra och bilda sig en uppfattning om den.
Den ser lite mer år 2023 ut vilket jag gillar.
Båda är relativt bullriga enl mina öron, men EX30 har mindre vindbrus men mer vägdån. Kan iof vara olika däck...
Sätena med utdragbar säte i 40'an är Volvoklass, ME LIKE!!
EX30 är verkligen liten bak.
Re: Uppdaterade C40/XC40
Postat: 20 mar 2025 13:03
av Sportbilsentusiasten
Ett år senare...ni som kört äldre XC40 och facelift 2024 EX40 - hur mycket skillnad är komforten? Tänker mest på vägljud som är avsevärt högt på slitna göteborgsvägar norr om stan (testade en 2023 i helgen)
Värt att lägga till o köpa en 2024?
Ett år senare...ni som kört äldre XC40 och facelift 2024 EX40 - hur mycket skillnad är komforten? Tänker mest på vägljud som är avsevärt högt på slitna göteborgsvägar norr om stan (testade en 2023 i helgen)
Värt att lägga till o köpa en 2024?
Jag tycker årsmodell 2024 är klart trevligare i fjädring och bakhjulsdrift är mycket bättre än framhjulsdrift, men vägljud tror jag inte är någon större skillnad. Jag har kört både -23 och min -24 men inte tänkt på att det skulle vara någon skillnad tyvärr.