På min kia gick motorn i princip konstant med klimatet på 22 grader och under 17 grader, utomhus vilket det är rätt ofta i sverigeDafro skrev: ↑20 jul 2023 19:21Vilket land bor du i? 9-10 månader, man kan ju värma rätt mycket med piezo element. Med min x5 funkade det 12vmånader per men visst med Kia är det markant sämre men lika mycket billigare.tnjo skrev: ↑20 jul 2023 18:54En sak som det pratas lite om för laddhybrider är värmepump, för utan det så går ju motorn 9-10 månader om året för att hålla värmen i kupen även i 100% ellägeDafro skrev: ↑20 jul 2023 16:13Nja, drar den 0,5-0,6 som nek0 visa så blir det inte mycket billigare med elbil om du måste ladda på vägen om den inte är väldigt snål vill säga, 10-12 kr mot säg 7-8 om den dra 1.5 vilket jag anser som snålt.Collin87 skrev: ↑20 jul 2023 09:14Hybrider har väl en plats någonstans. Klarar du dig att köra på elen mestadels så är det väl kanske inte dumt.
Men riktiga långresor blir ju inte billiga. Fossilmotorn ska ju trots allt flytta på mer vikt också.
Sen är jag ju lite orolig att det kan bli onödigt dyrt med 2 drivlinor när dom börjar bli till åren.
Dock är ju en ny hybrid dessutom uppe och nosar på elbilspriser nu, vilket gör att jag tycker det enda vettiga är en begagnad hybrid om man vill börja där innan man tar steget till ren el.
Kollade på en ny Kia Ceed sw phev och den kosta drygt 400 kkr ny och 300 för en som ör ett år gammal och en EV6, med mindre bagage och sämre baksäte kostar ca 640 ny och ett år gammal 530-599 med 3-5000 mil. Så rätt rejäl skillnad tycker jag och svårt att köra igen om du inte kör många mil per år, även om du laddar alla mil hemma och säg hälften av alla mil med en laddhybri. och med 7 års garanti så blir jag inte så orolig när bilen skulle bli till åren, om man inte har den längre än så vill säga. Detta är såklart rent ekonomiskt tänkt och finns såklart fler aspekter men med de priser som ör på elbilar nu så ser jag det som lyxprodukter, tyvärr.
Lösa den ekonomiska ekvationen.
Moderator: Redaktion
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Model Y RWD
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Jo Kia ör rätt kass på det men verkar rätt snåla ändå.tnjo skrev: ↑20 jul 2023 19:46På min kia gick motorn i princip konstant med klimatet på 22 grader och under 17 grader, utomhus vilket det är rätt ofta i sverigeDafro skrev: ↑20 jul 2023 19:21Vilket land bor du i? 9-10 månader, man kan ju värma rätt mycket med piezo element. Med min x5 funkade det 12vmånader per men visst med Kia är det markant sämre men lika mycket billigare.tnjo skrev: ↑20 jul 2023 18:54En sak som det pratas lite om för laddhybrider är värmepump, för utan det så går ju motorn 9-10 månader om året för att hålla värmen i kupen även i 100% ellägeDafro skrev: ↑20 jul 2023 16:13Nja, drar den 0,5-0,6 som nek0 visa så blir det inte mycket billigare med elbil om du måste ladda på vägen om den inte är väldigt snål vill säga, 10-12 kr mot säg 7-8 om den dra 1.5 vilket jag anser som snålt.Collin87 skrev: ↑20 jul 2023 09:14
Hybrider har väl en plats någonstans. Klarar du dig att köra på elen mestadels så är det väl kanske inte dumt.
Men riktiga långresor blir ju inte billiga. Fossilmotorn ska ju trots allt flytta på mer vikt också.
Sen är jag ju lite orolig att det kan bli onödigt dyrt med 2 drivlinor när dom börjar bli till åren.
Dock är ju en ny hybrid dessutom uppe och nosar på elbilspriser nu, vilket gör att jag tycker det enda vettiga är en begagnad hybrid om man vill börja där innan man tar steget till ren el.
Kollade på en ny Kia Ceed sw phev och den kosta drygt 400 kkr ny och 300 för en som ör ett år gammal och en EV6, med mindre bagage och sämre baksäte kostar ca 640 ny och ett år gammal 530-599 med 3-5000 mil. Så rätt rejäl skillnad tycker jag och svårt att köra igen om du inte kör många mil per år, även om du laddar alla mil hemma och säg hälften av alla mil med en laddhybri. och med 7 års garanti så blir jag inte så orolig när bilen skulle bli till åren, om man inte har den längre än så vill säga. Detta är såklart rent ekonomiskt tänkt och finns såklart fler aspekter men med de priser som ör på elbilar nu så ser jag det som lyxprodukter, tyvärr.
27,8 kWp solceller
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Den var helt okej, men inte snål nog att motivera det högre priset för hybriden, rena bensinaren ligger väl på 0.5-0.6 och jag hade väl som bäst 0.3 (på en tank)Dafro skrev: ↑20 jul 2023 19:47Jo Kia ör rätt kass på det men verkar rätt snåla ändå.tnjo skrev: ↑20 jul 2023 19:46På min kia gick motorn i princip konstant med klimatet på 22 grader och under 17 grader, utomhus vilket det är rätt ofta i sverigeDafro skrev: ↑20 jul 2023 19:21Vilket land bor du i? 9-10 månader, man kan ju värma rätt mycket med piezo element. Med min x5 funkade det 12vmånader per men visst med Kia är det markant sämre men lika mycket billigare.tnjo skrev: ↑20 jul 2023 18:54En sak som det pratas lite om för laddhybrider är värmepump, för utan det så går ju motorn 9-10 månader om året för att hålla värmen i kupen även i 100% ellägeDafro skrev: ↑20 jul 2023 16:13
Nja, drar den 0,5-0,6 som nek0 visa så blir det inte mycket billigare med elbil om du måste ladda på vägen om den inte är väldigt snål vill säga, 10-12 kr mot säg 7-8 om den dra 1.5 vilket jag anser som snålt.
Kollade på en ny Kia Ceed sw phev och den kosta drygt 400 kkr ny och 300 för en som ör ett år gammal och en EV6, med mindre bagage och sämre baksäte kostar ca 640 ny och ett år gammal 530-599 med 3-5000 mil. Så rätt rejäl skillnad tycker jag och svårt att köra igen om du inte kör många mil per år, även om du laddar alla mil hemma och säg hälften av alla mil med en laddhybri. och med 7 års garanti så blir jag inte så orolig när bilen skulle bli till åren, om man inte har den längre än så vill säga. Detta är såklart rent ekonomiskt tänkt och finns såklart fler aspekter men med de priser som ör på elbilar nu så ser jag det som lyxprodukter, tyvärr.
I varmare klimat däremot, då kan man köra mycket på el, men en elbil är fortfarande vettigare om.det är el man vill köra på
Model Y RWD
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Fast om du kör på el så blir det ju inga o,5-0,6, bara de 3 månader då man kör mest så lär man spara in en hel del. Men Jo absolut men även om den drar igång motorn för att värma kupén då och då så lär den inte dra så mycket om man mest kör kortare sträckor, men kan såklart ha fel.tnjo skrev: ↑20 jul 2023 19:51Den var helt okej, men inte snål nog att motivera det högre priset för hybriden, rena bensinaren ligger väl på 0.5-0.6 och jag hade väl som bäst 0.3 (på en tank)Dafro skrev: ↑20 jul 2023 19:47Jo Kia ör rätt kass på det men verkar rätt snåla ändå.tnjo skrev: ↑20 jul 2023 19:46På min kia gick motorn i princip konstant med klimatet på 22 grader och under 17 grader, utomhus vilket det är rätt ofta i sverige
I varmare klimat däremot, då kan man köra mycket på el, men en elbil är fortfarande vettigare om.det är el man vill köra på
27,8 kWp solceller
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Om värmen är på och det är kallt ute (under 17) så brukade bilen säga runt 0.5 i snitt till jobbet då motorn går på idlemode och aldrig kommer upp i nån temp, det är då med fulladdat batteri (12km bilfärd) (dessutom satt man och frös som ett as, så brukade sluta med att man slog på sportläge så den.kör på motorn bara)Dafro skrev: ↑20 jul 2023 19:55Fast om du kör på el så blir det ju inga o,5-0,6, bara de 3 månader då man kör mest så lär man spara in en hel del. Men Jo absolut men även om den drar igång motorn för att värma kupén då och då så lär den inte dra så mycket om man mest kör kortare sträckor, men kan såklart ha fel.tnjo skrev: ↑20 jul 2023 19:51Den var helt okej, men inte snål nog att motivera det högre priset för hybriden, rena bensinaren ligger väl på 0.5-0.6 och jag hade väl som bäst 0.3 (på en tank)
I varmare klimat däremot, då kan man köra mycket på el, men en elbil är fortfarande vettigare om.det är el man vill köra på
Jag körde 5000 mil på två år med den och 90% korta sträckor
Så därför tycker jag att om man ska hybrid så är en med värmepump ett måste, då får man en bil som går på el dom korta sträckorna (nya kia hybrider har värmepump har jag fått för mig)
Senast redigerad av tnjo, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y RWD
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 515
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Visst är det sämre bagage. Men helt olika segment.Dafro skrev: ↑20 jul 2023 19:30Sportage har markant sämre bagage men om vi jämför med den så är det ändå över 100 000 som ska tjänas in med typ 5 kr per mil, blir 20 000 mil och med 1500 mil per år ger drygt 13 år och hur många har en bil så länge och hur mår batteriet då?Collin87 skrev: ↑20 jul 2023 17:29Dafro skrev: ↑20 jul 2023 16:13Nja, drar den 0,5-0,6 som nek0 visa så blir det inte mycket billigare med elbil om du måste ladda på vägen om den inte är väldigt snål vill säga, 10-12 kr mot säg 7-8 om den dra 1.5 vilket jag anser som snålt.Collin87 skrev: ↑20 jul 2023 09:14Hybrider har väl en plats någonstans. Klarar du dig att köra på elen mestadels så är det väl kanske inte dumt.
Men riktiga långresor blir ju inte billiga. Fossilmotorn ska ju trots allt flytta på mer vikt också.
Sen är jag ju lite orolig att det kan bli onödigt dyrt med 2 drivlinor när dom börjar bli till åren.
Dock är ju en ny hybrid dessutom uppe och nosar på elbilspriser nu, vilket gör att jag tycker det enda vettiga är en begagnad hybrid om man vill börja där innan man tar steget till ren el.
Kollade på en ny Kia Ceed sw phev och den kosta drygt 400 kkr ny och 300 för en som ör ett år gammal och en EV6, med mindre bagage och sämre baksäte kostar ca 640 ny och ett år gammal 530-599 med 3-5000 mil. Så rätt rejäl skillnad tycker jag och svårt att köra igen om du inte kör många mil per år, även om du laddar alla mil hemma och säg hälften av alla mil med en laddhybri. och med 7 års garanti så blir jag inte så orolig när bilen skulle bli till åren, om man inte har den längre än så vill säga. Detta är såklart rent ekonomiskt tänkt och finns såklart fler aspekter men med de priser som ör på elbilar nu så ser jag det som lyxprodukter, tyvärr.
Kia Ceed och EV6 känns väl inte som en jämn jämförelse.
Snarare Sportage isåfall. Som börjar 475k utan något lull lull.
Det tycker jag är dyrt när jag jämför med vad mina bilar kostat.
Nybil oavsett typ kan många anse är en onödig lyx.
Då skulle vi ju kunna jämföra ID.4 med golf kombi, men återigen olika segment.
ID.4 bör jämföras med Tiguan.
Tiguan hybrid frånpris 552k
ID.4 frånpris 585k
Bara för att ta ett annat exempel än Kia.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Vilken bil ska jag jämför Kia Ceed sw med menar du, om man behöver bagaget för en hundbur? Ser ev6 som den närmaste fast sämre räckvidd och sämre bagage.Collin87 skrev: ↑20 jul 2023 20:04Visst är det sämre bagage. Men helt olika segment.Dafro skrev: ↑20 jul 2023 19:30Sportage har markant sämre bagage men om vi jämför med den så är det ändå över 100 000 som ska tjänas in med typ 5 kr per mil, blir 20 000 mil och med 1500 mil per år ger drygt 13 år och hur många har en bil så länge och hur mår batteriet då?Collin87 skrev: ↑20 jul 2023 17:29Dafro skrev: ↑20 jul 2023 16:13Nja, drar den 0,5-0,6 som nek0 visa så blir det inte mycket billigare med elbil om du måste ladda på vägen om den inte är väldigt snål vill säga, 10-12 kr mot säg 7-8 om den dra 1.5 vilket jag anser som snålt.Collin87 skrev: ↑20 jul 2023 09:14
Hybrider har väl en plats någonstans. Klarar du dig att köra på elen mestadels så är det väl kanske inte dumt.
Men riktiga långresor blir ju inte billiga. Fossilmotorn ska ju trots allt flytta på mer vikt också.
Sen är jag ju lite orolig att det kan bli onödigt dyrt med 2 drivlinor när dom börjar bli till åren.
Dock är ju en ny hybrid dessutom uppe och nosar på elbilspriser nu, vilket gör att jag tycker det enda vettiga är en begagnad hybrid om man vill börja där innan man tar steget till ren el.
Kollade på en ny Kia Ceed sw phev och den kosta drygt 400 kkr ny och 300 för en som ör ett år gammal och en EV6, med mindre bagage och sämre baksäte kostar ca 640 ny och ett år gammal 530-599 med 3-5000 mil. Så rätt rejäl skillnad tycker jag och svårt att köra igen om du inte kör många mil per år, även om du laddar alla mil hemma och säg hälften av alla mil med en laddhybri. och med 7 års garanti så blir jag inte så orolig när bilen skulle bli till åren, om man inte har den längre än så vill säga. Detta är såklart rent ekonomiskt tänkt och finns såklart fler aspekter men med de priser som ör på elbilar nu så ser jag det som lyxprodukter, tyvärr.
Kia Ceed och EV6 känns väl inte som en jämn jämförelse.
Snarare Sportage isåfall. Som börjar 475k utan något lull lull.
Det tycker jag är dyrt när jag jämför med vad mina bilar kostat.
Nybil oavsett typ kan många anse är en onödig lyx.
Då skulle vi ju kunna jämföra ID.4 med golf kombi, men återigen olika segment.
ID.4 bör jämföras med Tiguan.
Tiguan hybrid frånpris 552k
ID.4 frånpris 585k
Bara för att ta ett annat exempel än Kia.
Och tiguan har markant bättre bagage än id4. Id4 funkar inte med hundbur.
27,8 kWp solceller
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
När jag kollar upp försäkringarna så får jag betala ungefär lika i månaden oavsett ID.4 eller MY, skiljer kanske en hundring i månaden.mastodontfilmsmats skrev: ↑20 jul 2023 18:04Nix
Men om jag läser inlägget jag faktiskt citerade igen så klarnar det.
Ber om ursäkt för min bristande läsförståelse.
Nåväl.
Slår som andra ett slag för att ordentligt kolla upp vad försäkringskostnaden blir för en Tesla M3/MY jmfrt med e-Niro/ID4/EV6; inklusive helförsäkringsbiten (blir ju naturligt att kolla upp vid begköp naturligtvis).
Försäkringskostnaden var det som (förutom att den var något dyrare) slutligen krossade min TCO-kalkyl till Teslas nackdel; för mig hamnade försäkringskostnaden på nästan fem gånger mer jämfört med bilen jag köpte, en e-Niro 2021, och det var innan helförsäkring. Galen skillnad. Helförsäkringsbiten torde göra skillnaden ännu större. Nu när TM3 funnits ute ett tag så kanske försäkringskostnaderna stabiliserats något iofs.
Edit, Kia ligger dock på ungefär halva kostnaden på en E-Niro jämfört med MY/ID.4
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Nope. Men med en lika stor fossilbil. Problemet är att Teslamänniskor alltid ska jämföra med bilar som kostar lika mycket. det är ju det som är själva grejen. Att det går att få lika stora fossilbilar till ett mycket lägre pris.
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Jo. Men det är ett helt annat forum då. Du råkar befinna dig på en hemsida för elbilar.
Faktiskt t o m en ”bilklubb för Tesla-entusiaster och ägare” som det står på förstasidan på den här adressen.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Sedan är det inte alltid så enkelt. Ska du ta en lika stor bil som en Y hamnar du väl närmast VW Tiguan Volvo XC60. Och ska du köpa en ny sådan så blir den totala ägandekostnaden inte till fossilbilens fördel. Men om du jämför den med en Dacia Duster så kanske…
Och Model S… vilken bil hittar man där med jämförbara utrymmen och prestanda till billigare pris?
Och Model S… vilken bil hittar man där med jämförbara utrymmen och prestanda till billigare pris?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 515
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Får man inte plats med hundbur i EV6 och ID.4?Dafro skrev: ↑20 jul 2023 20:13Vilken bil ska jag jämför Kia Ceed sw med menar du, om man behöver bagaget för en hundbur? Ser ev6 som den närmaste fast sämre räckvidd och sämre bagage.Collin87 skrev: ↑20 jul 2023 20:04Visst är det sämre bagage. Men helt olika segment.Dafro skrev: ↑20 jul 2023 19:30Sportage har markant sämre bagage men om vi jämför med den så är det ändå över 100 000 som ska tjänas in med typ 5 kr per mil, blir 20 000 mil och med 1500 mil per år ger drygt 13 år och hur många har en bil så länge och hur mår batteriet då?Collin87 skrev: ↑20 jul 2023 17:29Dafro skrev: ↑20 jul 2023 16:13
Nja, drar den 0,5-0,6 som nek0 visa så blir det inte mycket billigare med elbil om du måste ladda på vägen om den inte är väldigt snål vill säga, 10-12 kr mot säg 7-8 om den dra 1.5 vilket jag anser som snålt.
Kollade på en ny Kia Ceed sw phev och den kosta drygt 400 kkr ny och 300 för en som ör ett år gammal och en EV6, med mindre bagage och sämre baksäte kostar ca 640 ny och ett år gammal 530-599 med 3-5000 mil. Så rätt rejäl skillnad tycker jag och svårt att köra igen om du inte kör många mil per år, även om du laddar alla mil hemma och säg hälften av alla mil med en laddhybri. och med 7 års garanti så blir jag inte så orolig när bilen skulle bli till åren, om man inte har den längre än så vill säga. Detta är såklart rent ekonomiskt tänkt och finns såklart fler aspekter men med de priser som ör på elbilar nu så ser jag det som lyxprodukter, tyvärr.
Kia Ceed och EV6 känns väl inte som en jämn jämförelse.
Snarare Sportage isåfall. Som börjar 475k utan något lull lull.
Det tycker jag är dyrt när jag jämför med vad mina bilar kostat.
Nybil oavsett typ kan många anse är en onödig lyx.
Då skulle vi ju kunna jämföra ID.4 med golf kombi, men återigen olika segment.
ID.4 bör jämföras med Tiguan.
Tiguan hybrid frånpris 552k
ID.4 frånpris 585k
Bara för att ta ett annat exempel än Kia.
Och tiguan har markant bättre bagage än id4. Id4 funkar inte med hundbur.
Just din bur kanske inte funkar. Men finns mängder med burar som passar.
Sen är det väl inte heller bara bagage som man kan jämföra, beror ju på vad man har för kriterier.
Jag skulle definitivt inte jämföra en oisolerad plåtburk med en hyfsat isolerad elbil iaf.
Har precis lånat en Kia ceed sw pga däckbekymmer, skulle aldrig jämföra den mot någon av dom vettiga elbilarna.
Men du får ju såklart jämföra med dina kriterier.
Jag väljer att göra min jämförelse i ungefär samma klass av bil.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 515
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Där tar du fel, tror nog dom flesta jämför efter behov. Inte pris. Där det kan handla om utrymme både för passagerare och last, ljudnivå osv. Listan kan bli lång.
Och givetvis kan man få fossil billigare i inköp. Men TCO gör att fossilen ofta förlorar.
Du får gärna slänga fram dina uträkningar med vettiga jämförelser om du kan motbevisa det.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Ceed, enligt mig bullrar ju absolut inte mer än en en y eller model 3. Det är väl bra om hunden får plats i buren enligt jordbruksverkets regler som gäller om du kanske har missat det, visst kan ju ta en bur för en chihuahua men inte lagligt. Jag kördes specialtillverkad bur så vet inte vad du snackar om. Den går in i en ev6 om man tar bort bottenskiban men bagageutrymmet som blir kvar räcker inte till. Id4 har en ganska svår kant så du vet eftersom du inte verkar ha kollat. Vad är samma klass av bil menar du, inklusive bagagestorlek såklart. Och vad är vettiga elbilar enligt dig. Nej ceed är inte lika tyst som en E-tron.Collin87 skrev: ↑21 jul 2023 18:55Får man inte plats med hundbur i EV6 och ID.4?Dafro skrev: ↑20 jul 2023 20:13Vilken bil ska jag jämför Kia Ceed sw med menar du, om man behöver bagaget för en hundbur? Ser ev6 som den närmaste fast sämre räckvidd och sämre bagage.Collin87 skrev: ↑20 jul 2023 20:04Visst är det sämre bagage. Men helt olika segment.
Då skulle vi ju kunna jämföra ID.4 med golf kombi, men återigen olika segment.
ID.4 bör jämföras med Tiguan.
Tiguan hybrid frånpris 552k
ID.4 frånpris 585k
Bara för att ta ett annat exempel än Kia.
Och tiguan har markant bättre bagage än id4. Id4 funkar inte med hundbur.
Just din bur kanske inte funkar. Men finns mängder med burar som passar.
Sen är det väl inte heller bara bagage som man kan jämföra, beror ju på vad man har för kriterier.
Jag skulle definitivt inte jämföra en oisolerad plåtburk med en hyfsat isolerad elbil iaf.
Har precis lånat en Kia ceed sw pga däckbekymmer, skulle aldrig jämföra den mot någon av dom vettiga elbilarna.
Men du får ju såklart jämföra med dina kriterier.
Jag väljer att göra min jämförelse i ungefär samma klass av bil.
Antar att du inte har hund. Och vi är 4 personer med barn på 13 och 17, det är väl lämpligt att jag hittar något som funkar för oss. Totalt irrelevant med något hittepå som att en model 3 duger bara jag tar en nog liten bur. Vilket är olagligt.
27,8 kWp solceller
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 515
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Då uppfattar vi buller olika. Jag upplever inte heller mer buller i Y än ID.4 som många verkar tycka.Dafro skrev: ↑21 jul 2023 19:07Ceed, enligt mig bullrar ju absolut inte mer än en en y eller model 3. Det är väl bra om hunden får plats i buren enligt jordbruksverkets regler som gäller om du kanske har missat det, visst kan ju ta en bur för en chihuahua men inte lagligt. Jag kördes specialtillverkad bur så vet inte vad du snackar om. Den går in i en ev6 om man tar bort bottenskiban men bagageutrymmet som blir kvar räcker inte till. Id4 har en ganska svår kant så du vet eftersom du inte verkar ha kollat. Vad är samma klass av bil menar du, inklusive bagagestorlek såklart. Och vad är vettiga elbilar enligt dig. Nej ceed är inte lika tyst som en E-tron.Collin87 skrev: ↑21 jul 2023 18:55Får man inte plats med hundbur i EV6 och ID.4?Dafro skrev: ↑20 jul 2023 20:13Vilken bil ska jag jämför Kia Ceed sw med menar du, om man behöver bagaget för en hundbur? Ser ev6 som den närmaste fast sämre räckvidd och sämre bagage.
Och tiguan har markant bättre bagage än id4. Id4 funkar inte med hundbur.
Just din bur kanske inte funkar. Men finns mängder med burar som passar.
Sen är det väl inte heller bara bagage som man kan jämföra, beror ju på vad man har för kriterier.
Jag skulle definitivt inte jämföra en oisolerad plåtburk med en hyfsat isolerad elbil iaf.
Har precis lånat en Kia ceed sw pga däckbekymmer, skulle aldrig jämföra den mot någon av dom vettiga elbilarna.
Men du får ju såklart jämföra med dina kriterier.
Jag väljer att göra min jämförelse i ungefär samma klass av bil.
Antar att du inte har hund. Och vi är 4 personer med barn på 13 och 17, det är väl lämpligt att jag hittar något som funkar för oss. Totalt irrelevant med något hittepå som att en model 3 duger bara jag tar en nog liten bur. Vilket är olagligt.
Av samma klass avser allt vad bilen erbjuder. Drivlina, infotainment, interiör osv osv.
Jag äger ID.4 så jag vet precis vilken kant du menar. Men finns ju faktiskt golv till den bilen också...
Jag vet inte vad du har för bur så svårt att ge konkreta exempel.
Jo visst har jag hund, 2 st.
Vad kom Model 3 ifrån? Den har jag väl inte nämnt?
Skulle jag aldrig få för mig att rekommendera en hundägare.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Visa mig en tco på att ev Tesla skulle vara billigare.Collin87 skrev: ↑21 jul 2023 19:00Där tar du fel, tror nog dom flesta jämför efter behov. Inte pris. Där det kan handla om utrymme både för passagerare och last, ljudnivå osv. Listan kan bli lång.
Och givetvis kan man få fossil billigare i inköp. Men TCO gör att fossilen ofta förlorar.
Du får gärna slänga fram dina uträkningar med vettiga jämförelser om du kan motbevisa det.
Model 3 vs Peugeot 308 SW.
Teslan kostar 500k och Peugtoen kostar 400k maxutrustad i stort sett.
Hur ska du tjäna igen 100k på tre år och 1100 mil om året som är snittet. Glöm inte Teslas försäkring som är minst 3 gånger så dyr.
Jag inväntar svar.
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Ni vet väl att man aldrig ska köpa en Fransk bil utan man ska ju köpa deras vin och ostar
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Tesla utesluter inte nya prissänkningar om efterfrågan minskar.
Volym är viktigare än marginaler.
Räknar med att tappa 150 kkr netto på 18 månader och 3000 mil d v s 50 kr per mil?
50% värdetapp på 36 månader skulle bli ca 43 kr per mil.
Hoppas att M3 Highland också blir billig.
Om man nu ska köpa en bil utan självklara sensorer och funktioner.
Volym är viktigare än marginaler.
Räknar med att tappa 150 kkr netto på 18 månader och 3000 mil d v s 50 kr per mil?
50% värdetapp på 36 månader skulle bli ca 43 kr per mil.
Hoppas att M3 Highland också blir billig.
Om man nu ska köpa en bil utan självklara sensorer och funktioner.
M3 RWD -22
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Jag kör laddhybrid. Kört 800 mil Snart och snittat 0,12 liter milen.tnjo skrev: ↑20 jul 2023 19:51Den var helt okej, men inte snål nog att motivera det högre priset för hybriden, rena bensinaren ligger väl på 0.5-0.6 och jag hade väl som bäst 0.3 (på en tank)Dafro skrev: ↑20 jul 2023 19:47Jo Kia ör rätt kass på det men verkar rätt snåla ändå.tnjo skrev: ↑20 jul 2023 19:46På min kia gick motorn i princip konstant med klimatet på 22 grader och under 17 grader, utomhus vilket det är rätt ofta i sverige
I varmare klimat däremot, då kan man köra mycket på el, men en elbil är fortfarande vettigare om.det är el man vill köra på
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 515
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Du har ingen uträkning och därför begär du en av mig?Piggelin skrev: ↑21 jul 2023 20:44Visa mig en tco på att ev Tesla skulle vara billigare.Collin87 skrev: ↑21 jul 2023 19:00Där tar du fel, tror nog dom flesta jämför efter behov. Inte pris. Där det kan handla om utrymme både för passagerare och last, ljudnivå osv. Listan kan bli lång.
Och givetvis kan man få fossil billigare i inköp. Men TCO gör att fossilen ofta förlorar.
Du får gärna slänga fram dina uträkningar med vettiga jämförelser om du kan motbevisa det.
Model 3 vs Peugeot 308 SW.
Teslan kostar 500k och Peugtoen kostar 400k maxutrustad i stort sett.
Hur ska du tjäna igen 100k på tre år och 1100 mil om året som är snittet. Glöm inte Teslas försäkring som är minst 3 gånger så dyr.
Jag inväntar svar.
För det andra så har vi haft denna diskussionen om snittet för, det är missvisande.
För det tredje så räknar man ju vad man själv kör och inte på snittet för att ta fram sin egen TCO.
100 kr i försäkring? Knappast. Min Tesla kostar 50kr mer i månaden. Knappt 300 sek, visst vet jag att den ökar om/när jag väl behöver hel men ditt exempel mer än dubblas också efter 3 år.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Som jag skrev, det är mina siffror från 5000 mil med kia ceed sw laddhybridPiggelin skrev: ↑21 jul 2023 23:22Jag kör laddhybrid. Kört 800 mil Snart och snittat 0,12 liter milen.tnjo skrev: ↑20 jul 2023 19:51Den var helt okej, men inte snål nog att motivera det högre priset för hybriden, rena bensinaren ligger väl på 0.5-0.6 och jag hade väl som bäst 0.3 (på en tank)
I varmare klimat däremot, då kan man köra mycket på el, men en elbil är fortfarande vettigare om.det är el man vill köra på
Model Y RWD
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Tack för svar, då förstår jag lite bättre, m3 kom nog från mig som ev missuppfattade ditt förra inlägg något, ber om ursäkt om det var något drygt.Collin87 skrev: ↑21 jul 2023 19:54Då uppfattar vi buller olika. Jag upplever inte heller mer buller i Y än ID.4 som många verkar tycka.Dafro skrev: ↑21 jul 2023 19:07Ceed, enligt mig bullrar ju absolut inte mer än en en y eller model 3. Det är väl bra om hunden får plats i buren enligt jordbruksverkets regler som gäller om du kanske har missat det, visst kan ju ta en bur för en chihuahua men inte lagligt. Jag kördes specialtillverkad bur så vet inte vad du snackar om. Den går in i en ev6 om man tar bort bottenskiban men bagageutrymmet som blir kvar räcker inte till. Id4 har en ganska svår kant så du vet eftersom du inte verkar ha kollat. Vad är samma klass av bil menar du, inklusive bagagestorlek såklart. Och vad är vettiga elbilar enligt dig. Nej ceed är inte lika tyst som en E-tron.Collin87 skrev: ↑21 jul 2023 18:55Får man inte plats med hundbur i EV6 och ID.4?
Just din bur kanske inte funkar. Men finns mängder med burar som passar.
Sen är det väl inte heller bara bagage som man kan jämföra, beror ju på vad man har för kriterier.
Jag skulle definitivt inte jämföra en oisolerad plåtburk med en hyfsat isolerad elbil iaf.
Har precis lånat en Kia ceed sw pga däckbekymmer, skulle aldrig jämföra den mot någon av dom vettiga elbilarna.
Men du får ju såklart jämföra med dina kriterier.
Jag väljer att göra min jämförelse i ungefär samma klass av bil.
Antar att du inte har hund. Och vi är 4 personer med barn på 13 och 17, det är väl lämpligt att jag hittar något som funkar för oss. Totalt irrelevant med något hittepå som att en model 3 duger bara jag tar en nog liten bur. Vilket är olagligt.
Av samma klass avser allt vad bilen erbjuder. Drivlina, infotainment, interiör osv osv.
Jag äger ID.4 så jag vet precis vilken kant du menar. Men finns ju faktiskt golv till den bilen också...
Jag vet inte vad du har för bur så svårt att ge konkreta exempel.
Jo visst har jag hund, 2 st.
Vad kom Model 3 ifrån? Den har jag väl inte nämnt?
Skulle jag aldrig få för mig att rekommendera en hundägare.
Kör med en bur från aluflex specialtillverkad för när vi hade v90 och lägre än den vill jag inte ha till vår jaktlabrador. Fick modifiera den något för att få in den i E-tron, och kan såklart beställa en ny om det skulle behövas, ingen summa i sammanhanget när man tittar på bil. menar du med golv till ID4? Och vad har du för hundar, av nyfikenhet. Tycker öven att rutan lutar en del i ID4 så det tar utrymme.
ID4 bullrar rätt bra i baksätet och det gör Ceed också, den är absolut inte tyst men något man helt klart får göra avkall på om man vill köra billigare.
Mina hårda krav på bil är skapligt utrymme i baksätet, uppfylls inte riktigt av Ceed, plats för hundbur med bra höjd för vår hund som max tar upp halva bagaget, ingen galonklädsel utan ska vara tyg, det klarar Ceed om man inte tar högsta utrustningen. Och räckvid på minst 35-40 mil utan att behöva stanna. Garanti vill jag öven ha på bilen, så man slipper tjafs med verkstaden ang ev fel.
I övrigt med drivlinan och infotainment så ör det bara bonus, kan jag koppla mobil med blåtand så ör jag nöjd. Sedan ska det vara ganska billigt. Beg Ceed för 300 kkr med 2000 Mil per år, 1200 på el och 800 på bensin landar på ca 6000 per månad om man lånar 80% till 8% ränta som den nu tyvärr ligger på coh då blir bilar för 600+ rätt så mycket dyrare. EV6 klarar räckvidd men har dålig komfort i baksätet, lågt och för litet bagage, kanske dömde bort id4 lite för snabbt men den faller på räckvidd. En V90 laddhybrid hade nog varit rätt storlek och bil för mig men för dyr och vill ha garanti.
27,8 kWp solceller
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Jo man verkar få stänga av luftkonditioneringen om man vill att motorn inte ska starta och med stolsvärme och rattvärme ska väl det vara lösbart, lite får man väl offra för att vara miljövänlig. Hur kunde du frysa som ett as så snart det var under 17 grader ute eller antar arr du menar på vintern. Tycker det är svårare på sommaren med när det blir för varmt men det verkar ju iallafall inte vara något problem. Men frågan ör om detta är värre än Volvos lösning med att köra bränslevärmare med orenade avgaser för att värma kupén och få bättre räckvidd. Men visst det är ett kraftfullt designfel att låta motorn värma kupén i en laddhybrid. Skulle hellre ha ett värmeelement om man vill göra en billigare lösning än med värmepump. Tror faktiskt inte nya Kia har värmepump, men kan ha fel.tnjo skrev: ↑20 jul 2023 20:02Om värmen är på och det är kallt ute (under 17) så brukade bilen säga runt 0.5 i snitt till jobbet då motorn går på idlemode och aldrig kommer upp i nån temp, det är då med fulladdat batteri (12km bilfärd) (dessutom satt man och frös som ett as, så brukade sluta med att man slog på sportläge så den.kör på motorn bara)Dafro skrev: ↑20 jul 2023 19:55Fast om du kör på el så blir det ju inga o,5-0,6, bara de 3 månader då man kör mest så lär man spara in en hel del. Men Jo absolut men även om den drar igång motorn för att värma kupén då och då så lär den inte dra så mycket om man mest kör kortare sträckor, men kan såklart ha fel.tnjo skrev: ↑20 jul 2023 19:51Den var helt okej, men inte snål nog att motivera det högre priset för hybriden, rena bensinaren ligger väl på 0.5-0.6 och jag hade väl som bäst 0.3 (på en tank)
I varmare klimat däremot, då kan man köra mycket på el, men en elbil är fortfarande vettigare om.det är el man vill köra på
Jag körde 5000 mil på två år med den och 90% korta sträckor
Så därför tycker jag att om man ska hybrid så är en med värmepump ett måste, då får man en bil som går på el dom korta sträckorna (nya kia hybrider har värmepump har jag fått för mig)
27,8 kWp solceller
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Jaha jo självklart på vinternDafro skrev: ↑22 jul 2023 08:14Jo man verkar få stänga av luftkonditioneringen om man vill att motorn inte ska starta och med stolsvärme och rattvärme ska väl det vara lösbart, lite får man väl offra för att vara miljövänlig. Hur kunde du frysa som ett as så snart det var under 17 grader ute eller antar arr du menar på vintern. Tycker det är svårare på sommaren med när det blir för varmt men det verkar ju iallafall inte vara något problem. Men frågan ör om detta är värre än Volvos lösning med att köra bränslevärmare med orenade avgaser för att värma kupén och få bättre räckvidd. Men visst det är ett kraftfullt designfel att låta motorn värma kupén i en laddhybrid. Skulle hellre ha ett värmeelement om man vill göra en billigare lösning än med värmepump. Tror faktiskt inte nya Kia har värmepump, men kan ha fel.tnjo skrev: ↑20 jul 2023 20:02Om värmen är på och det är kallt ute (under 17) så brukade bilen säga runt 0.5 i snitt till jobbet då motorn går på idlemode och aldrig kommer upp i nån temp, det är då med fulladdat batteri (12km bilfärd) (dessutom satt man och frös som ett as, så brukade sluta med att man slog på sportläge så den.kör på motorn bara)Dafro skrev: ↑20 jul 2023 19:55Fast om du kör på el så blir det ju inga o,5-0,6, bara de 3 månader då man kör mest så lär man spara in en hel del. Men Jo absolut men även om den drar igång motorn för att värma kupén då och då så lär den inte dra så mycket om man mest kör kortare sträckor, men kan såklart ha fel.tnjo skrev: ↑20 jul 2023 19:51Den var helt okej, men inte snål nog att motivera det högre priset för hybriden, rena bensinaren ligger väl på 0.5-0.6 och jag hade väl som bäst 0.3 (på en tank)
I varmare klimat däremot, då kan man köra mycket på el, men en elbil är fortfarande vettigare om.det är el man vill köra på
Jag körde 5000 mil på två år med den och 90% korta sträckor
Så därför tycker jag att om man ska hybrid så är en med värmepump ett måste, då får man en bil som går på el dom korta sträckorna (nya kia hybrider har värmepump har jag fått för mig)
Sommaren var rätt lugn på vår då vi hade öppningsbara panoramataket, det saknar jag mest från den bilen (och möjligheten att köra waze såklart)
Nya niro phev har värmeelement såg jag
Model Y RWD