p3tT4n skrev: ↑13 nov 2023 07:53
[Tror någon på allvar att Tesla tog bort USS med enhällig anledning av att spara in på pengar, helt i avsaknad av utvärdering rörande kamerans tillräckliga funktion?
Japp. Det finns absolut ingen annan anledning.
USS är extremt precisa, och att kombinera det med vision är inget problem. I praktiken är det väldigt enkelt: Använd USS-signalen och om vision och USS ger olika info, gå på USS därför att den ger ett kvalitetssäkrat uppmätt värde.
Människans syn, som vision försöker ”härma” är fullt av rejäla begränsningar. Trots att vår hjärna är fantastisk blir vi ofta lurade av synen.
Villor är relativt vanligt. Som pilot kombinerar jag synen med instrument som mäter kvalitativa precisa värden, och om det skiljer mellan min uppfattning och instrumenten måste jag gå på instrumenten.
Kameran är otillräcklig och kan inte mäta avståndet, bara bedöma det.
Bilen har dessutom kamerorna på fel plats för att kunna bli bra på parkeringshjälp.
För parkeringshjälp kommer vision som det ser ut nu, inte fungera.
- Skit på kameran är ett gravt problem som man inte gjort något åt alls.
- Kamerabilden kommer bli lurad av att det finns detaljer med för låg kontrast (maskerade) och därför inte se dem.
-kameran ser inte tillräckligt nära fronten.
Hur mycket de än programmerar kommer de inte lösa de problemen och vision dömd att inte bli bättre än de begränsningarna det medför.
Det finns bara en anledning till att USS togs bort, det var att minska kostnaderna och öka vinsten. Detta gjordes innan man ens hade ett fungerande system som ersättning.
Om man inte förstått begränsningarna som det innebar, eller om man försöker lura kunderna/värden ungefär som med pyramidspelet FSD vet jag inte.
Bägge är dock oacceptabla. Ett P-system som man inte kan lita på och som varannan gång ger ett alldeles för långt visat avstånd när den skriker och varannan gång ger ett alldeles för kort avstånd är precis oanvändbart.
Regnsensorn togs bort enbart av kostnadsskäl för att man (kanske) trodde man kunde lösa det med en kamera. Det är ju nu bevisat efter 6 år att det inte fungerar tillfredsställande.
Radarn togs bort av kostnadsskäl (varför är den tillbaka i S/X men inte 3/Y med samma hårdvara i övrigt? (HW4).
Det fungerade ju inte speciellt bra.
FSD i övrigt, konstant bortplockande av de sensorer som FSD behöver visar ju på att hela iden är en scam numera. FSD behöver högkvalitativa sensorer för att fungera. Summon kommer inte klara sig med kameror som de sitter just nu, och med skit på den inte med nya positioner heller.