Sida 4 av 5

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Postat: 02 feb 2024 13:07
av Nicke Nyfiken
Berguv skrev: 02 feb 2024 06:56

Kraften i LR behövs inte, jag kör ändå alltid på chill.
Behövs och behövs...
Jag har en Performance och skulle inte vilja ha en LR. :lol:

(Har aldrig kört i chill mode)

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Postat: 02 feb 2024 13:45
av Fiskk
Nicke Nyfiken skrev: 02 feb 2024 13:07
Berguv skrev: 02 feb 2024 06:56

Kraften i LR behövs inte, jag kör ändå alltid på chill.
Behövs och behövs...
Jag har en Performance och skulle inte vilja ha en LR. :lol:

(Har aldrig kört i chill mode)
+1 ! :D

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Postat: 05 feb 2024 14:35
av Teslabilen2023
Jämförelse förbrukning/range RWD vs LR.


Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Postat: 05 feb 2024 17:16
av Electron
Teslabilen2023 skrev: 05 feb 2024 14:35
Jämförelse förbrukning/range RWD vs LR.

Intressant 😀
Hmm måste fundera ett varv till om LR är den jag ska byta till.

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Postat: 05 feb 2024 17:28
av Nicke Nyfiken
Teslabilen2023 skrev: 05 feb 2024 14:35
Jämförelse förbrukning/range RWD vs LR.

Det klippet är lite av desinformation för de som funderar på att beställa en RWD-bil i Sverige.
Den RWD-bilen är byggd i Kina och har det lite större LFP-batteriet från CATL.
RWD-bilarna som kommer till Sverige från Berlinfabriken har ett lite mindre LFP-blade batteri från BYD.

Så räckviddsskillnaden mellan LR och RWD-bilarna som kommer till Sverige är lite större än vad detta test visar.

Men å andra sidan laddar BYD batteriet mycket snabbare än CATL.

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Postat: 05 feb 2024 17:31
av mlmmax
Electron skrev: 05 feb 2024 17:16
Teslabilen2023 skrev: 05 feb 2024 14:35
Jämförelse förbrukning/range RWD vs LR.

Intressant 😀
Hmm måste fundera ett varv till om LR är den jag ska byta till.
Tycker det är helt inom förväntan.

WLTP siffrorna är ren fantasi, så skillnaden mellan RWD och AWD är således också mindre.

53+ km extra range är ändå rätt mycket. Notera att AWDn står på 1%, och RWDn kördes ner till 0%. Det är nästan en sträcka som motsvarar Malmö - Helsingborg, vilket är ca 40-50min körning.

AWD
- ca 55km (?) highway, mer räckvidd.
- snabbare acceleration.
- 1år längre garanti.

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Postat: 05 feb 2024 17:31
av Teslabilen2023
Nicke Nyfiken skrev: 05 feb 2024 17:28


Men å andra sidan laddar BYD batteriet mycket snabbare än CATL.
Samma snubbar och bilar men laddningstest


Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Postat: 05 feb 2024 17:37
av Nicke Nyfiken
Teslabilen2023 skrev: 05 feb 2024 17:31
Nicke Nyfiken skrev: 05 feb 2024 17:28


Men å andra sidan laddar BYD batteriet mycket snabbare än CATL.
Samma snubbar och bilar men laddningstest

Återigen är det lite av desinformation, eftersom testet inte är applicerbart på RWD-bilarna som kommer till Sverige.

I videon utser han LFP-batteriet till vinnare i testet, för att det laddade till 100% 2 minuter snabbare LR-batteriet. :lol:

Det intressanta är väl hur långt man kommer på den laddningen de fått på den tiden?
Men det talar han aldrig om. :roll:
Riktigt muppigt faktiskt och hur ofta snabbladdar man ett batteri som är -4° kallt från 2 - 100%?

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Postat: 05 feb 2024 17:42
av Nicke Nyfiken
mlmmax skrev: 05 feb 2024 17:31
53+ km extra range är ändå rätt mycket. Notera att AWDn står på 1%, och RWDn kördes ner till 0%. Det är nästan en sträcka som motsvarar Malmö - Helsingborg, vilket är ca 40-50min motorvägskörning.
Skillnaden är större i Sverige eftersom RWD-bilarna har lite mindre LFP-batteri än bilen i testet.

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Postat: 05 feb 2024 18:28
av Freez
Nicke Nyfiken skrev: 05 feb 2024 17:42
mlmmax skrev: 05 feb 2024 17:31
53+ km extra range är ändå rätt mycket. Notera att AWDn står på 1%, och RWDn kördes ner till 0%. Det är nästan en sträcka som motsvarar Malmö - Helsingborg, vilket är ca 40-50min motorvägskörning.
Skillnaden är större i Sverige eftersom RWD-bilarna har lite mindre LFP-batteri än bilen i testet.
Leveranser till och med sommaren 2023 var väl de flesta RWD från Kina. Men köper man ny idag så blir det från Tyskland.

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Postat: 05 feb 2024 19:24
av Liqwid78
Nicke Nyfiken skrev: 05 feb 2024 17:42
mlmmax skrev: 05 feb 2024 17:31
53+ km extra range är ändå rätt mycket. Notera att AWDn står på 1%, och RWDn kördes ner till 0%. Det är nästan en sträcka som motsvarar Malmö - Helsingborg, vilket är ca 40-50min motorvägskörning.
Skillnaden är större i Sverige eftersom RWD-bilarna har lite mindre LFP-batteri än bilen i testet.
Perfekt för oss som fick en RWD från Kina 👍

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Postat: 05 feb 2024 19:56
av Nicke Nyfiken
Liqwid78 skrev: 05 feb 2024 19:24
Nicke Nyfiken skrev: 05 feb 2024 17:42
mlmmax skrev: 05 feb 2024 17:31
53+ km extra range är ändå rätt mycket. Notera att AWDn står på 1%, och RWDn kördes ner till 0%. Det är nästan en sträcka som motsvarar Malmö - Helsingborg, vilket är ca 40-50min motorvägskörning.
Skillnaden är större i Sverige eftersom RWD-bilarna har lite mindre LFP-batteri än bilen i testet.
Perfekt för oss som fick en RWD från Kina 👍
Ja räckviddsmässigt är den lite bättre.
Men vid långkörning med laddstopp blir den frånåkt av dagens RWD från Berlin.

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Postat: 05 feb 2024 19:59
av Nect
Med räntan som är nu så försöker jag lura mig själv att det är en win win att köpa en ny MY RWD.

Men de där tusenlapparna svider :lol:

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Postat: 05 feb 2024 21:21
av Freez
Nicke Nyfiken skrev: 05 feb 2024 19:56
Liqwid78 skrev: 05 feb 2024 19:24
Nicke Nyfiken skrev: 05 feb 2024 17:42
mlmmax skrev: 05 feb 2024 17:31
53+ km extra range är ändå rätt mycket. Notera att AWDn står på 1%, och RWDn kördes ner till 0%. Det är nästan en sträcka som motsvarar Malmö - Helsingborg, vilket är ca 40-50min motorvägskörning.
Skillnaden är större i Sverige eftersom RWD-bilarna har lite mindre LFP-batteri än bilen i testet.
Perfekt för oss som fick en RWD från Kina 👍
Ja räckviddsmässigt är den lite bättre.
Men vid långkörning med laddstopp blir den frånåkt av dagens RWD från Berlin.
Har du kolla på hur stor skillnad det är?

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Postat: 05 feb 2024 21:46
av Lerumsexpressen
För mig var LFP batteriet utan kobolt den största anledningen till att välja Rwd.
Att undvika kobolt var prio 1, sedan att slippa värsta nojan med att familjen laddar bilen till 100% ett annat tungt skäl..
Har inte saknat extra milen eller lite längre laddtider på våra rundresor i Europa och i Norden, har kört 5500 mil på 13 månader.

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Postat: 05 feb 2024 22:00
av olober1983
mlmmax skrev: 25 jan 2024 13:25
patrickarlsson skrev: 25 jan 2024 12:29
Hej alla, ny här på forumet (kan tänka mig att det blir många sådana när tesla kör sina kampanjer 😅)

Jag funderar på att införskaffa mig en Tesla Model Y, vilket kommer bli min första elbil i sådana fall, så väldigt färskt på allt vad det innebär att köra elbil.

Mina tankar går lite så här:
MY RWD har en WLTP på 455km medans MY LR har 533km. Jag vill ju givetvis ha så långräckvidd som möjligt (och AWD är inget måste), men visst är det så att MY RWD kan man ladda till 100% hela tiden medans MY LR ska man bara ladda upp till 80%? I sådana fall innebär det ju att MY LR ligger runt 420km när man rullar ut med 80% vilket är under MY RWD. Och räknar man in att laddkurvan på MY RWD är mycket bättre (Blade batteri?) och det billigare priset så känns ju den mer given.

Tänker jag helt fel? 🙈

Är det något annat som skiljer dom åt? Tänker mest på ljudanläggning, men annat också kanske?

Hälsningar,
Patric
Tjena Patric!

Går i samma tankar som dig, står också och väljer mellan AWD och RWD.

Precis som Thomas säger, WLTPn är irrelevant i vardagen, räckvidden är mer än tillräckligt för pendling + massor med annat.
Det handlar mer om ditt användarbeteende än bilarnas specifikationer.

För min del har jag kokat ner det till två punkter.
1) Acceleration. Har en Model 3 som gör 0-100 på 5.3sec. Att välja en Model Y RWD betyder 0-100 på ca 7sec. Jag vill gärna ha en "vill ha" känsla till bilen, och då är upplevelsen av snabb acceleration ändå rätt viktig. Dessutom, om jag köper en Model Y AWD, då kan jag köpa en "acceleration boost" för krediterna man får, helt gratis (loyaltyprogrammet), vilket betyder 0-100 på 4.4sec. Det betyder att AWD:n hade tom blivit snabbare än bilen jag har nu.. ;)

2) Ladd-beteende. Då vi kör långt föredrar jag få stopp med längre laddtider. Jag vill helst ställa bilen på laddning, gå iväg och käka, ta en promenad, käka en glass. RWD:n har LFP battery med riktigt bra laddkurva, vilket betyder korta pauser, men fler stopp. Troligen är det nästan helt jämförbara på långa sträckor, möjligen att AWD är 20-30min snabbare om du kör 8-10tim.

Är det värt 80k? Det frågar man sig...
Vilka gratis krediter får man från loyaltyprogrammet?
Gäller det bara vid köp av modell Y LR?

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Postat: 05 feb 2024 22:21
av mlmmax
olober1983 skrev: 05 feb 2024 22:00
mlmmax skrev: 25 jan 2024 13:25
patrickarlsson skrev: 25 jan 2024 12:29
Hej alla, ny här på forumet (kan tänka mig att det blir många sådana när tesla kör sina kampanjer 😅)

Jag funderar på att införskaffa mig en Tesla Model Y, vilket kommer bli min första elbil i sådana fall, så väldigt färskt på allt vad det innebär att köra elbil.

Mina tankar går lite så här:
MY RWD har en WLTP på 455km medans MY LR har 533km. Jag vill ju givetvis ha så långräckvidd som möjligt (och AWD är inget måste), men visst är det så att MY RWD kan man ladda till 100% hela tiden medans MY LR ska man bara ladda upp till 80%? I sådana fall innebär det ju att MY LR ligger runt 420km när man rullar ut med 80% vilket är under MY RWD. Och räknar man in att laddkurvan på MY RWD är mycket bättre (Blade batteri?) och det billigare priset så känns ju den mer given.

Tänker jag helt fel? 🙈

Är det något annat som skiljer dom åt? Tänker mest på ljudanläggning, men annat också kanske?

Hälsningar,
Patric
Tjena Patric!

Går i samma tankar som dig, står också och väljer mellan AWD och RWD.

Precis som Thomas säger, WLTPn är irrelevant i vardagen, räckvidden är mer än tillräckligt för pendling + massor med annat.
Det handlar mer om ditt användarbeteende än bilarnas specifikationer.

För min del har jag kokat ner det till två punkter.
1) Acceleration. Har en Model 3 som gör 0-100 på 5.3sec. Att välja en Model Y RWD betyder 0-100 på ca 7sec. Jag vill gärna ha en "vill ha" känsla till bilen, och då är upplevelsen av snabb acceleration ändå rätt viktig. Dessutom, om jag köper en Model Y AWD, då kan jag köpa en "acceleration boost" för krediterna man får, helt gratis (loyaltyprogrammet), vilket betyder 0-100 på 4.4sec. Det betyder att AWD:n hade tom blivit snabbare än bilen jag har nu.. ;)

2) Ladd-beteende. Då vi kör långt föredrar jag få stopp med längre laddtider. Jag vill helst ställa bilen på laddning, gå iväg och käka, ta en promenad, käka en glass. RWD:n har LFP battery med riktigt bra laddkurva, vilket betyder korta pauser, men fler stopp. Troligen är det nästan helt jämförbara på långa sträckor, möjligen att AWD är 20-30min snabbare om du kör 8-10tim.

Är det värt 80k? Det frågar man sig...
Vilka gratis krediter får man från loyaltyprogrammet?
Gäller det bara vid köp av modell Y LR?
Det gäller alla deras bilar.

Kolla appen, tryck på "Lådan" -> Earn -> Loyalty.

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Postat: 05 feb 2024 22:33
av olober1983
mlmmax skrev: 05 feb 2024 22:21
olober1983 skrev: 05 feb 2024 22:00
mlmmax skrev: 25 jan 2024 13:25
patrickarlsson skrev: 25 jan 2024 12:29
Hej alla, ny här på forumet (kan tänka mig att det blir många sådana när tesla kör sina kampanjer 😅)

Jag funderar på att införskaffa mig en Tesla Model Y, vilket kommer bli min första elbil i sådana fall, så väldigt färskt på allt vad det innebär att köra elbil.

Mina tankar går lite så här:
MY RWD har en WLTP på 455km medans MY LR har 533km. Jag vill ju givetvis ha så långräckvidd som möjligt (och AWD är inget måste), men visst är det så att MY RWD kan man ladda till 100% hela tiden medans MY LR ska man bara ladda upp till 80%? I sådana fall innebär det ju att MY LR ligger runt 420km när man rullar ut med 80% vilket är under MY RWD. Och räknar man in att laddkurvan på MY RWD är mycket bättre (Blade batteri?) och det billigare priset så känns ju den mer given.

Tänker jag helt fel? 🙈

Är det något annat som skiljer dom åt? Tänker mest på ljudanläggning, men annat också kanske?

Hälsningar,
Patric
Tjena Patric!

Går i samma tankar som dig, står också och väljer mellan AWD och RWD.

Precis som Thomas säger, WLTPn är irrelevant i vardagen, räckvidden är mer än tillräckligt för pendling + massor med annat.
Det handlar mer om ditt användarbeteende än bilarnas specifikationer.

För min del har jag kokat ner det till två punkter.
1) Acceleration. Har en Model 3 som gör 0-100 på 5.3sec. Att välja en Model Y RWD betyder 0-100 på ca 7sec. Jag vill gärna ha en "vill ha" känsla till bilen, och då är upplevelsen av snabb acceleration ändå rätt viktig. Dessutom, om jag köper en Model Y AWD, då kan jag köpa en "acceleration boost" för krediterna man får, helt gratis (loyaltyprogrammet), vilket betyder 0-100 på 4.4sec. Det betyder att AWD:n hade tom blivit snabbare än bilen jag har nu.. ;)

2) Ladd-beteende. Då vi kör långt föredrar jag få stopp med längre laddtider. Jag vill helst ställa bilen på laddning, gå iväg och käka, ta en promenad, käka en glass. RWD:n har LFP battery med riktigt bra laddkurva, vilket betyder korta pauser, men fler stopp. Troligen är det nästan helt jämförbara på långa sträckor, möjligen att AWD är 20-30min snabbare om du kör 8-10tim.

Är det värt 80k? Det frågar man sig...
Vilka gratis krediter får man från loyaltyprogrammet?
Gäller det bara vid köp av modell Y LR?
Det gäller alla deras bilar.

Kolla appen, tryck på "Lådan" -> Earn -> Loyalty.
Under ”Belönas” och ”Lojalitet” menar du?
Det gäller vid köp av fler produkter står det.

Har inte fått något om krediter när jag fick hem min modell 3 Highland LR för tre veckor sedan nämligen.

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Postat: 05 feb 2024 22:52
av Nicke Nyfiken
Freez skrev: 05 feb 2024 21:21
Nicke Nyfiken skrev: 05 feb 2024 19:56
Liqwid78 skrev: 05 feb 2024 19:24
Nicke Nyfiken skrev: 05 feb 2024 17:42
mlmmax skrev: 05 feb 2024 17:31
53+ km extra range är ändå rätt mycket. Notera att AWDn står på 1%, och RWDn kördes ner till 0%. Det är nästan en sträcka som motsvarar Malmö - Helsingborg, vilket är ca 40-50min motorvägskörning.
Skillnaden är större i Sverige eftersom RWD-bilarna har lite mindre LFP-batteri än bilen i testet.
Perfekt för oss som fick en RWD från Kina 👍
Ja räckviddsmässigt är den lite bättre.
Men vid långkörning med laddstopp blir den frånåkt av dagens RWD från Berlin.
Har du kolla på hur stor skillnad det är?
Att ladda 10-80% med varmt batteri tar:
19 min BYD
29 min CATL

10-90%
26 min BYD
38 min CATL

Är batterierna kalla är skillnaden i laddtid ännu större.

Sedan har man som sagt lite längre räckvidd med CATL batteriet, så på långkörning skulle man i praktiken komma till snabbladdaren med några procent mindre kvar i BYD-batteriet. Men vid låg SoC tar det mindre än en minut för att ladda dessa extra procent. Så man behöver nog inte lägga på mer än en minut på BYD -batteriernas laddtid för att få samma räckvidd som CATL-batterierna.

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Postat: 06 feb 2024 03:59
av Frunken
Nicke Nyfiken skrev: 05 feb 2024 22:52
Freez skrev: 05 feb 2024 21:21
Nicke Nyfiken skrev: 05 feb 2024 19:56
Liqwid78 skrev: 05 feb 2024 19:24
Nicke Nyfiken skrev: 05 feb 2024 17:42


Skillnaden är större i Sverige eftersom RWD-bilarna har lite mindre LFP-batteri än bilen i testet.
Perfekt för oss som fick en RWD från Kina 👍
Ja räckviddsmässigt är den lite bättre.
Men vid långkörning med laddstopp blir den frånåkt av dagens RWD från Berlin.
Har du kolla på hur stor skillnad det är?
Att ladda 10-80% med varmt batteri tar:
19 min BYD
29 min CATL

10-90%
26 min BYD
38 min CATL

Är batterierna kalla är skillnaden i laddtid ännu större.

Sedan har man som sagt lite längre räckvidd med CATL batteriet, så på långkörning skulle man i praktiken komma till snabbladdaren med några procent mindre kvar i BYD-batteriet. Men vid låg SoC tar det mindre än en minut för att ladda dessa extra procent. Så man behöver nog inte lägga på mer än en minut på BYD -batteriernas laddtid för att få samma räckvidd som CATL-batterierna.
Intressant, om man tar RWD från Berlin, hur stor chans är det att man får BYD’s Blade-batteri?

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Postat: 06 feb 2024 06:10
av Liqwid78
Frunken skrev: 06 feb 2024 03:59
Nicke Nyfiken skrev: 05 feb 2024 22:52
Freez skrev: 05 feb 2024 21:21
Nicke Nyfiken skrev: 05 feb 2024 19:56
Liqwid78 skrev: 05 feb 2024 19:24


Perfekt för oss som fick en RWD från Kina 👍
Ja räckviddsmässigt är den lite bättre.
Men vid långkörning med laddstopp blir den frånåkt av dagens RWD från Berlin.
Har du kolla på hur stor skillnad det är?
Att ladda 10-80% med varmt batteri tar:
19 min BYD
29 min CATL

10-90%
26 min BYD
38 min CATL

Är batterierna kalla är skillnaden i laddtid ännu större.

Sedan har man som sagt lite längre räckvidd med CATL batteriet, så på långkörning skulle man i praktiken komma till snabbladdaren med några procent mindre kvar i BYD-batteriet. Men vid låg SoC tar det mindre än en minut för att ladda dessa extra procent. Så man behöver nog inte lägga på mer än en minut på BYD -batteriernas laddtid för att få samma räckvidd som CATL-batterierna.
Intressant, om man tar RWD från Berlin, hur stor chans är det att man får BYD’s Blade-batteri?
100%

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Postat: 06 feb 2024 06:49
av h4nk
Liqwid78 skrev: 06 feb 2024 06:10
Frunken skrev: 06 feb 2024 03:59
Nicke Nyfiken skrev: 05 feb 2024 22:52
Freez skrev: 05 feb 2024 21:21
Nicke Nyfiken skrev: 05 feb 2024 19:56


Ja räckviddsmässigt är den lite bättre.
Men vid långkörning med laddstopp blir den frånåkt av dagens RWD från Berlin.
Har du kolla på hur stor skillnad det är?
Att ladda 10-80% med varmt batteri tar:
19 min BYD
29 min CATL

10-90%
26 min BYD
38 min CATL

Är batterierna kalla är skillnaden i laddtid ännu större.

Sedan har man som sagt lite längre räckvidd med CATL batteriet, så på långkörning skulle man i praktiken komma till snabbladdaren med några procent mindre kvar i BYD-batteriet. Men vid låg SoC tar det mindre än en minut för att ladda dessa extra procent. Så man behöver nog inte lägga på mer än en minut på BYD -batteriernas laddtid för att få samma räckvidd som CATL-batterierna.
Intressant, om man tar RWD från Berlin, hur stor chans är det att man får BYD’s Blade-batteri?
100%
Nja.. är det verkligen så. Jag såg videon nedan och blev fundersam så frågade tesla om rwd och blade batteriet, svaret blev: ”Vi levererar alltid bilar enligt den standard och räckvidd som anges på hemsidan, vilket innebär att vi inte kommunicerar angående specifika komponenter i bilarna dessvärre. Alla model Y RWD tillverkas i Berlinfabriken, men jag kan inte vilket fabrikat på batteri en specifik bil har.”

Norrmannen här hävdar att dem nu producerar rwd med både byd och catl batterier.

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Postat: 06 feb 2024 07:00
av Dinsdale
Huruvida man får BYD eller CATL kan man se när man fått registreringsnumret. Slå upp regnumret hos transportstyrelsen och googla sen på koden för batteriet. Med lagerbilar borde de som svarar i chatten på teslas hemsida kunna ge informationen.

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Postat: 06 feb 2024 08:04
av Dinsdale
Lerumsexpressen skrev: 05 feb 2024 21:46
För mig var LFP batteriet utan kobolt den största anledningen till att välja Rwd.
Att undvika kobolt var prio 1, sedan att slippa värsta nojan med att familjen laddar bilen till 100% ett annat tungt skäl..
Har inte saknat extra milen eller lite längre laddtider på våra rundresor i Europa och i Norden, har kört 5500 mil på 13 månader.
Att LFP-batterierna går att ladda till 100% utan att det sliter är en myt. Man kan ladda ett vanligt batteri till 100% vid behov utan att oroa sig också. Man ska inte låta bilen stå parkerad med hög laddnivå längre tider bara (gäller oavsett batterityp).

Efter snart tre år med LFP varav de sista två med max 65% till vardags syns det vid jämförelser med andra att mitt batteri degraderats mindre än jämförbara bilar. År ett då jag stod parkerad med 85-95% hela tiden hade jag ungefär samma degradering som alla andra, år två och tre med max 65% har jag hälften så stor degradering. Teorin att degraderingen blir hälften så stor om man håller sig under 70% verkar stämma på min bil iaf.

Re: Model Y RWD eller Model Y LR

Postat: 06 feb 2024 08:44
av Freez
Dinsdale skrev: 06 feb 2024 08:04
Lerumsexpressen skrev: 05 feb 2024 21:46
För mig var LFP batteriet utan kobolt den största anledningen till att välja Rwd.
Att undvika kobolt var prio 1, sedan att slippa värsta nojan med att familjen laddar bilen till 100% ett annat tungt skäl..
Har inte saknat extra milen eller lite längre laddtider på våra rundresor i Europa och i Norden, har kört 5500 mil på 13 månader.
Att LFP-batterierna går att ladda till 100% utan att det sliter är en myt. Man kan ladda ett vanligt batteri till 100% vid behov utan att oroa sig också. Man ska inte låta bilen stå parkerad med hög laddnivå längre tider bara (gäller oavsett batterityp).

Efter snart tre år med LFP varav de sista två med max 65% till vardags syns det vid jämförelser med andra att mitt batteri degraderats mindre än jämförbara bilar. År ett då jag stod parkerad med 85-95% hela tiden hade jag ungefär samma degradering som alla andra, år två och tre med max 65% har jag hälften så stor degradering. Teorin att degraderingen blir hälften så stor om man håller sig under 70% verkar stämma på min bil iaf.
Intressant läsning gällande LFP. https://teslaclubsweden.se/vagar-man-la ... rna-fulla/

"Så för att undvika otrevliga överraskningar där bilens dator räknar fel på räckvidd bör du följa Teslas råd och ladda till 100% en gång i veckan.

Men tål batterierna det?

Ja, faktiskt. Forskning visar att LFP batterier tål att vara fulladdade. Ovan graf visar att vid 25 grader Celsius tar det 80 år(!) innan en konstant 90% laddad LFP batteri tappat 20% av sin kapacitet. Vid 10% laddning tar det 45 år. Men kanske det mest överraskande är att vid 50% tar det bara 23 år. LFP batterier åldras snabbast vid 50% laddning.

Störst degradering råkade de batterier ut för som kördes mellan 40-60% i laddnivå. Precis tvärt emot vad man är van vid från andra elbilsbatterier. Än mer förvånande var forskarnas upptäckt att en del av den förlorade kapaciteten faktiskt kan återfås om man sedan laddar cellerna till 100% och låter dem stå fulladdade en längre tid!

Du kan alltså lugnt följa Teslas råd och ladda batterierna 100% fulla. LFP batterier tål sådana laddnivåer mycket bättre än andra elbilsbatterier. Det värsta du kan göra ditt LFP batteri är faktiskt att hålla laddningen kring 50%."