iAkita skrev: ↑11 dec 2024 07:54
Jag menade två procentenheter.
Japp, det var solklart. Med 6 procentenheter är 50% mer än 4.
Jag har som sagt koll på rätt många bilar med LG-packet som kör low SOC samt några som inte gör det.
Min pilotkollega @eivissa har en battery survey som tar in data på alla möjliga teslor sedan 2019 och framåt.
Så vi har en god bild av normal standard degradering där.
Alla som kör low SOC i min närkrets har låg degradering. Vi pratar om under hälften av snittet i övrigt och de bekanta som inte gör det.
Väldigt intressant är en bil som fick tipset att köra lågt där frun blev stressad av att komma ned mot 30% ibland så de höjde nästan asap till 65%. Bilen är 2.25 år och har inte gått speciellt mycket. Bara några fulla laddningar och inte mycket supercharging (endast två resor mellan norra och södra Swe.
Den bilen har till synes iallafall en stabil hög degradering i förhållande till att den ändå "bara laddas till 65%" och ligger på 92% batterikapacitet vid koll igår.
Motsatsen är tex en som gått betydligt mer men där den alltid gått per rekommendation att ha 60% eller lägre så länge inte mer behövs. Den hade 1% degradering vid 4000 mil och 1.5 år. Kommer få data nu, den är ~3 år nu och har passerat 8K.
Den totala bilden om LG-packet är att det "svarar" jäkligt bra på låg SOC, det finns som sagt många bekanta och flera här samt på TMC. Och att när man kör klassiska 80% så degraderas batteriet bara lite mindre än Panasonic.
För Panasonic NCA så hade jag grymt låg degradering i min M3P hela vägen ut till försäljning. Nya köparen har kört högre SOC och den har tappat enligt förväntan.
När jag hade bilen jobbade jag i grannstaden och körde ~10 mil pendling varje dag, och hade ett snitt-SOC på 35.46% efter 2 år, då bilen oftast kom hem med 20-30% och stod hela natten tills precis före avfärd.
Model S Palladium har exakt samma energidensitet om man räknar på det, aaaningen aningen mindre som kan hänföras till att det är mer icke aktive material i mindre celler. Jag är övertygad om att det är mer eller mindre ecakt samma batterikemi. De här bilarna tappar ovanligt mycket kapacitet och många hamnar fort över 10% degradering, precis som batteritypen i min M3P.
Så det är sannolikt exakt samma kemi eller ytterst få skillnader, eftersom densitet och känslighet/degradering ser ut att gå hand i hand.
Mitt nya jobb är till stor del hemma och när jag reser är det ofta med kommersiella resor så det är sällan jag har bilen ståendes med riktigt låg SOC (laddar till 55% men snittet är 50.04% fram till idag).
Skillnaden mellan dessa bilar är att den nya oftast håller 55% eller ibland lite mindre över natten.
Bilen har fortfarande relativt låg degradering men inte lika låg som min M3P hade vid samma ålder (&miltal.)
Jag är lite benägen att tänka att det märks att bilen har ett högre snitt, trots att bägge överlag ofta befunnit sig på den platå mellan ungefär 25-30-55% där det inte just skiljer något i de flesta forsningstester.
= min rekommendation är att stay low om det går (och om man alls bryr sig såklart, eftersom batterierna överlever 10 år ändå)