Sida 4 av 5

Re: Senaste version 2024.26

Postat: 30 aug 2024 11:31
av mikebike
Freez skrev: 30 aug 2024 10:46
mikebike skrev: 30 aug 2024 07:47
Freez skrev: 29 aug 2024 20:58
mikebike skrev: 29 aug 2024 15:30
Freez skrev: 29 aug 2024 14:25


Man upplever saker olika men i mitt fall som haft en MY i över ett år anser jag att den blivit mycket bättre tack vare alla uppdateringar. Allt är inte perfekt men helt klart bästa bilen jag haft under mina +30 år som bilägare. Inte speciellt många bilar som faktiskt blir bättre över tid. Har flera kollegor som kör ID4 som har noll uppdateringar som gör någon skillnad och dessutom kräver dagar av verkstadsbesök. :D

Men är man gravt missnöjd är det väl bättre att skaffa en annan bil.
"över ett år" - så då har du inte upplevt urkopplad radar alltså?
Jag har kört Tesla i snart 4 år och min bil blev mycket sämre för två år sedan. Sälja i förtid p.g.a. Tesla gjort bilen sämre?
Sedan dumpade Tesla dessutom priserna och andrahandsvärdet följde med.

Noll uppdateringar skulle jag gärna ta som alternativ till att bilen blir sämre och vad beträffar dagar av verkstadsbesök tror jag mina Teslor slår de flesta iD-bilar.

Grejen är alltså att jag fick reda på att radarn skulle kopplas ur och SC tog bort min väntande uppdatering, men sedan installerade Mobilservice den i alla fall.
Förstår faktiskt inte hur du kan haka upp dig på detta. Radar är ingen deal breaker om man tittar på helheten. Men är radar det enda som är viktigt, byt till en bil med.

Jag har kört 3700 mil, noll fel och noll verkstadsbesök. Låter som din bil är lite unik. Mina kollegor med ID4:or får ofta besöka verkstaden.
Jag skulle inte köpa en bil utan radar eller uss, men då har man ett val.
Nu handlar det om att tillverkaren efter leverans försämrat en funktion.
För mig är det en dealbreaker att ha en fungerande farthållare eftersom jag ofta kör långt. Jag tycker det är rimligt att farthållaren fungerar även i dimma, regn och lätt snöfall. Samt att den håller ett vettigt avstånd till bilen framför.
Fungerande farthållare inbegriper naturligtvis att bilen inte skall spökbromsa, vilket också blivit vanligare.

Du tycker alltså att det är rimligt att jag skall/skulle byta bil i förtid med tillhörande kraftig värdeminskning per mil och år p.g.a. Teslas nedgradering av min bil. Är det mitt fel att bilen blivit sämre?

Min bil har varit på verkstad 1 gång för torkarautomatik, 3 gånger för laddport och fyra gånger för farthållaren.
Unik? Tesla hävdar att det inte finns några hårdvarufel på min bil, alltså skall den vara likadan som alla andra.

20221002_101231.jpg
PS. Här kör jag på AP för att kunna släppa ratten och fotografera, men jag har samma problem med bara farthållare.
Bilen har inte blivit sämre men du verkar ha en förväntan på hur bilen ska fungera som aldrig kommer infrias och eftersom du inte accepterar förändringen från radar till vision är det väl bättre att byta bil så du blir nöjd. Som jag sagt tidigare är Teslan som helhet en grym bil den bästa jag har haft, men den är inte felfri men vilken bil är det? Mina senaste helt nya bilar från VW, Volvo, BMW har alla haft sina egenheter tom spökbromsningar ibland.
Jo, den har defintivt blivit sämre eftersom farthållaren inte kan användas i sämre väder och avståndet till framförvarande bil varierar från för kort till alldeles för kort.
Jag vet ju hur bilen fungerade innan uppdateringen.
Skall vi byta bil några veckor så att du får uppleva samma som jag?

Alla bilar har olika egenskaper och oftast kan man utröna dessa genom att surfa runt och genom att genomföra en rejäl provkörning.
Tesla är dock unika på så sätt att de försämrar bilens egenskaper efter leverans mot ägarnas vilja.
Ok, helt unikt är det inte eftersom VW ändrade i motorstyrningen hos levererade bilar, men de var tvungna p.g.a. Dieselgate.


Det festliga är att Tesla hade chansen att lösa mitt problem och samtidigt tjänat pengar på det hela, men....
Jag beställde en MYP, men leveranstiden var så lång att reglerna för bonus ändrades (två gånger). Jag ändrade beställningen till en LR eftersom det verkade som att LR var berättigad till bonus, men inte P. Strax innan leverans fick jag besked om att varken P eller LR var berättigad till bonus. Då försökte jag byta tillbaks till P, men Tesla nekade och jag avbokade.

Re: Senaste version 2024.26

Postat: 30 aug 2024 18:03
av Nicke Nyfiken
mikebike skrev: 30 aug 2024 11:31

Tesla är dock unika på så sätt att de försämrar bilens egenskaper efter leverans mot ägarnas vilja.
Ok, helt unikt är det inte eftersom VW ändrade i motorstyrningen hos levererade bilar, men de var tvungna p.g.a. Dieselgate.
Nä, inte ens bespottade VW förändrade motorstyrningen utan bilägarnas godkännande. Den "nedgraderingen" var och är fortfarande helt frivillig för bilägarna. Så Tesla är nog helt unika i det avseendet.

Re: Senaste version 2024.26

Postat: 30 aug 2024 18:17
av FinaFisken
Snälla ni, är ni helt tondöva? Folk i tråden är inte intresserade av ert ältande! Tråden handlar om nyheter i nya uppdateringar.

Re: Saker som irriterar

Postat: 31 aug 2024 07:49
av Ilduce77
Jag håller med...

Nu får vi avsluta alla diskussioner kring sådant som inte rör de olika versionerna av uppdateringarna...

Alla vet att radarn är borta och torkarna funkar sådär ibland.. Vi vet att det finns spökbromsningar och att man i bland inte är nöjd...

Nu kan vi väl hålla oss till vad som händer när det kommer en ny version och vad den innehåller...

Re: Saker som irriterar

Postat: 31 aug 2024 22:08
av freheg
Vad är det för pling som ska ha tillkommit? Har uppdaterat och därefter testat att köra med farthållare, autopilot och både i rätt hastighet och snabbare än man får, men det har aldrig plingat någonting... Har en MY -23 - kan det vara så att bara 24or fått plinget?

Re: Saker som irriterar

Postat: 31 aug 2024 23:12
av repulsiv
freheg: Det plingar vid aktivering och avaktivering av farthållare, det verkar vara så på samtliga bilar, min är tex från 2020.

Dock är dämpningen av stereon värre än själva plinget.

Egentligen är väl inte problemet plinget, utan att man tagit bort funktionen för att kunna stänga av det som fanns innan.

Jag delar andras farhågor om eventuellt införande av dumheter som ej avstängbart hastighetspling och annat trams.

Re: Saker som irriterar

Postat: 01 sep 2024 06:36
av LarsL
Pling vid aktivering av farthållare går att avaktivera i inställningarna. Hade önskat samma för AP men har hittills inte kommit.

Re: Saker som irriterar

Postat: 01 sep 2024 07:45
av Jimel
LarsL skrev: 01 sep 2024 06:36
Pling vid aktivering av farthållare går att avaktivera i inställningarna. Hade önskat samma för AP men har hittills inte kommit.
Inte i senaste uppdateringen tyvärr

Re: Senaste version 2024.26

Postat: 01 sep 2024 09:12
av Sportbilsentusiasten
Freez skrev: 29 aug 2024 14:25
Men är man gravt missnöjd är det väl bättre att skaffa en annan bil.
Rimligen bör man kunna ha synpunkter på egenskaper i en bil utan att tvingas byta bil.
Ingen bil är perfekt, och alternativen som ev vore bättre är ofta dyrare.

Re: Senaste version 2024.26

Postat: 01 sep 2024 09:49
av LarsL
Sportbilsentusiasten skrev: 01 sep 2024 09:12
Freez skrev: 29 aug 2024 14:25
Men är man gravt missnöjd är det väl bättre att skaffa en annan bil.
Rimligen bör man kunna ha synpunkter på egenskaper i en bil utan att tvingas byta bil.
Ingen bil är perfekt, och alternativen som ev vore bättre är ofta dyrare.
Framför allt en bil som kan förbättras OTA (och även försämras).

Re: Senaste version 2024.26

Postat: 01 sep 2024 11:03
av AAKEE
themax skrev: 30 aug 2024 09:47
Det sker ofta, och jag gör buggrapport varje gång (håller inne bilikonen några sekunder)

Jag har gjort det många-många-många ggr i snart fyra år.

Inte bryr sig Tesla om det. Det fungerar nog mer som terapi.

Det är väl möjligen om du har ett specifikt fel på din bil som du anmält i appen via service dom de kanske tittar på det.

Det måste finnas miljoner och åter miljoner buggrapporter på vindrutetorkarna som fortfarande inte är användbara i Auto efter strax fyra år för mig.

Torkarautomatiken kommer inte kunna lösas utan en regnsensor.

Funktionen var 0-1 på en tiogradig skala när jag köpte min första för snart fyra år sedan. Nu är vi kanske på 2 på den tiogradiga skalan.
Om 5 är acceptabelt skulle det ta ytterligare 12 år i nuvarande takt, men problemet är såklart att man i princip nått gränsen för det sensorn (kamera fram) medger.

Den enda rimliga lösningen är att byta märke, för att chansen att Tesla medger att man tog fel väg och löser problemet på riktigt är nog nära noll.

Re: Senaste version 2024.26

Postat: 01 sep 2024 12:24
av themax
AAKEE skrev: 01 sep 2024 11:03
Inte bryr sig Tesla om det. Det fungerar nog mer som terapi.

Den enda rimliga lösningen är att byta märke, för att chansen att Tesla medger att man tog fel väg och löser problemet på riktigt är nog nära noll.
Ja, jag hyser ingen förhoppning om att min bil på något sätt ska bli bättre på dessa saker, och chansen att nästa bil blir en Tesla är liten och i avtagande. Men om bara mängden buggrapporter åtminstone irriterar Tesla så är det värt att göra det om och om igen.

Re: Senaste version 2024.26

Postat: 02 sep 2024 10:03
av Freez
Sportbilsentusiasten skrev: 01 sep 2024 09:12
Freez skrev: 29 aug 2024 14:25
Men är man gravt missnöjd är det väl bättre att skaffa en annan bil.
Rimligen bör man kunna ha synpunkter på egenskaper i en bil utan att tvingas byta bil.
Ingen bil är perfekt, och alternativen som ev vore bättre är ofta dyrare.
Självklart, men det finns några få på detta forum som är extremt missnöjda och skulle må bättre av att byta bil.

Re: Saker som irriterar

Postat: 02 sep 2024 10:19
av TiborBlomhall
repulsiv skrev: 31 aug 2024 23:12
freheg: Det plingar vid aktivering och avaktivering av farthållare, det verkar vara så på samtliga bilar, min är tex från 2020.

Dock är dämpningen av stereon värre än själva plinget.

Egentligen är väl inte problemet plinget, utan att man tagit bort funktionen för att kunna stänga av det som fanns innan.

Jag delar andras farhågor om eventuellt införande av dumheter som ej avstängbart hastighetspling och annat trams.
Jag upplever inte att ljudet på stereon dämpas vid AP/farthållare på/av pling?
Jag kör dock Joe mode, kan det vara därför?

Re: Senaste version 2024.26

Postat: 02 sep 2024 10:24
av tesla newbie
Freez skrev: 02 sep 2024 10:03
Sportbilsentusiasten skrev: 01 sep 2024 09:12
Freez skrev: 29 aug 2024 14:25
Men är man gravt missnöjd är det väl bättre att skaffa en annan bil.
Rimligen bör man kunna ha synpunkter på egenskaper i en bil utan att tvingas byta bil.
Ingen bil är perfekt, och alternativen som ev vore bättre är ofta dyrare.
Självklart, men det finns några få på detta forum som är extremt missnöjda och skulle må bättre av att byta bil.
Jag håller med. Även om det känns surt ekonomiskt så kan det vara en enorm befrielse att få byta bort en bil som man hela tiden går och stör sig på. Hade tidigare en Skoda Superb kombi med 1.8 TSI motorn. Den bilen drog 0.3 liter motorolja på 100 mil, vilket enligt Skoda/VAG var "within spec", så ingen åtgärd. Det att jämnt behöva fylla på olja var enormt störande för mig och något jag ständigt gick och funderade på. Det blev ju inte bättre av att DSG-7 lådan var felprogrammerad och la i tvåans växel alldeles för tidigt, vilket gjorde att man fick lägga i 1:ans växel manuellt när man skulle köra långsamt i uppförsbackar. Bilen i övrigt var extrem rymlig och hyfsat bekväm att åka i. Men detta med drivlinan gjorde att jag bytte bort den efter 4 år och dryga 5000 mil. Dagen då jag lämnade in den hos BMW-handlaren och åkte därifrån i en ny X3:a kände jag en enorm lättnad.
Så slutsatsen är: Om man är extrem missnöjd med sin bil och inte känner att man kan förbättra situationen, byt till en annan bil.

Re: Saker som irriterar

Postat: 02 sep 2024 11:09
av Nicke Nyfiken
TiborBlomhall skrev: 02 sep 2024 10:19
repulsiv skrev: 31 aug 2024 23:12
freheg: Det plingar vid aktivering och avaktivering av farthållare, det verkar vara så på samtliga bilar, min är tex från 2020.

Dock är dämpningen av stereon värre än själva plinget.

Egentligen är väl inte problemet plinget, utan att man tagit bort funktionen för att kunna stänga av det som fanns innan.

Jag delar andras farhågor om eventuellt införande av dumheter som ej avstängbart hastighetspling och annat trams.
Jag upplever inte att ljudet på stereon dämpas vid AP/farthållare på/av pling?
Jag kör dock Joe mode, kan det vara därför?
Nej, Joe mode spela ingen roll. Det beror på vilken volym man har på stereon.

Vrid upp volymen ordentligt, så kommer du att höra volymsänkningen tydligt.

Re: Saker som irriterar

Postat: 03 sep 2024 10:29
av mikebike
Jag körde drygt 100 mil i helgen, Stockholm - Varberg t.o.r.

Två rejäla inbromsningar, och en fartsänkning p.g.a. "nedsatt sikt" i tunneln efter Ulricehamn.

Normalt? -Möjligt.
Acceptabelt? - Knappast.

Något positivare:
Äntligen tändes helljuset och därmed kunde jag utvärdera det adaptiva helljuset. Det fungerade utmärkt, nu var det inte jättemycket trafik på vägen, men ingen blinkade på mig.


Nej, jag vill inte byta bil, jag vill att den skall fungera som när jag köpte den.
Det är väl inte för mycket begärt?
Det är ju inte som att jag vill att farthållaren skall fungera lika bra som hos min Volvo från 2014. :mrgreen:

Re: Saker som irriterar

Postat: 03 sep 2024 11:00
av Skyltspurtaren
Vågar knappt skriva det… men jag tycker Autopilotens Autostyrning och Trafikmedvetna farthållare funkar bra!

Får ofta lättare inbromsningar om jag navigerar till nån plats som jag inte ska till, tex förvärmer mot en supercharger nånstans för att bara få varmt batteri, då bromsar bilen in på motorvägen där den vill att jag ska svänga av. Använder den i princip bara på motorväg, det är ju det den är avsedd för?

Någon som labbat med inställningarna på Autopilot, har det någon betydelse? Jag har avstånd 7, Medel kollisionsvarning, Nödbroms på.

Re: Saker som irriterar

Postat: 03 sep 2024 12:19
av Jaegaern
mikebike skrev: 03 sep 2024 10:29
Jag körde drygt 100 mil i helgen, Stockholm - Varberg t.o.r.

Två rejäla inbromsningar, och en fartsänkning p.g.a. "nedsatt sikt" i tunneln efter Ulricehamn.

Normalt? -Möjligt.
Acceptabelt? - Knappast.

Något positivare:
Äntligen tändes helljuset och därmed kunde jag utvärdera det adaptiva helljuset. Det fungerade utmärkt, nu var det inte jättemycket trafik på vägen, men ingen blinkade på mig.


Nej, jag vill inte byta bil, jag vill att den skall fungera som när jag köpte den.
Det är väl inte för mycket begärt?
Det är ju inte som att jag vill att farthållaren skall fungera lika bra som hos min Volvo från 2014. :mrgreen:
Jag tycker det tas upp för sällan, men en stor förbättring är att när radan togs bort, är den mycket bättre på att bromsa in för framvarande hinder. Radar filtrerar bort mycket som är stationärt, som skrivits så många gånger. Jag har exempelvis fått bromsa själv flera gånger då det varit en bil i en korsning vid låg fart när AP varit aktiverad. Den kör fram riktigt nära utan att visa någon hint om inbromsning. Med Tesla Vision bromsar den, tidigt dessutom.

Spökbroms i all ära, det är ingen som gillar. Men hellre en broms för mycket, än en för lite. Och jag tycker det är väldigt lätt att se när den kommer bromsa eller varför den bromsade. Bilar nära mittstrecket ex.

Re: Saker som irriterar

Postat: 03 sep 2024 13:17
av mikebike
Jaegaern skrev: 03 sep 2024 12:19
mikebike skrev: 03 sep 2024 10:29
Jag körde drygt 100 mil i helgen, Stockholm - Varberg t.o.r.

Två rejäla inbromsningar, och en fartsänkning p.g.a. "nedsatt sikt" i tunneln efter Ulricehamn.

Normalt? -Möjligt.
Acceptabelt? - Knappast.

Något positivare:
Äntligen tändes helljuset och därmed kunde jag utvärdera det adaptiva helljuset. Det fungerade utmärkt, nu var det inte jättemycket trafik på vägen, men ingen blinkade på mig.


Nej, jag vill inte byta bil, jag vill att den skall fungera som när jag köpte den.
Det är väl inte för mycket begärt?
Det är ju inte som att jag vill att farthållaren skall fungera lika bra som hos min Volvo från 2014. :mrgreen:
Jag tycker det tas upp för sällan, men en stor förbättring är att när radan togs bort, är den mycket bättre på att bromsa in för framvarande hinder. Radar filtrerar bort mycket som är stationärt, som skrivits så många gånger. Jag har exempelvis fått bromsa själv flera gånger då det varit en bil i en korsning vid låg fart när AP varit aktiverad. Den kör fram riktigt nära utan att visa någon hint om inbromsning. Med Tesla Vision bromsar den, tidigt dessutom.

Spökbroms i all ära, det är ingen som gillar. Men hellre en broms för mycket, än en för lite. Och jag tycker det är väldigt lätt att se när den kommer bromsa eller varför den bromsade. Bilar nära mittstrecket ex.
Jag tycker inte att det är en förbättring att bilen bromsar in för fordon i andra körfält, fordon som redan svängt av o.s.v.
Inte har den blivit bättre på att bromsa in för fordon framför heller.
Två gånger på vägen hem igår skrek min fru BROMSA när jag väntade på att bilen skulle bromsa in för fordon framför som bromsat in. Vid ett tillfälle började en bil köra in i mitt körfält, fast vi var nästan jämsides. Ingen autobroms.
Vid ett annat tillfälle körde en bil med släp ut från höger. Ingen autobroms.
Vid båda dessa tillfällen fick jag tvärbromsa.

Lätt att se?
Näe, det är inte konsekvent alls. Den bromsar in på väg in i, eller på väg ut ur, tunnlar. Men inte varje gång.
För några veckor sedan tvärbromsade bilen på E4 och den enda orsaken jag kan tänka mig är att asfalten bytte färg, men jag körde samma sträcka igår utan inbromsning.

PS. Detta gäller alltså farthållaren, jag använder nästan aldrig AP.

Re: Senaste version 2024.26

Postat: 06 sep 2024 16:19
av renes
AAKEE skrev: 01 sep 2024 11:03
themax skrev: 30 aug 2024 09:47
Det sker ofta, och jag gör buggrapport varje gång (håller inne bilikonen några sekunder)

Jag har gjort det många-många-många ggr i snart fyra år.

Inte bryr sig Tesla om det. Det fungerar nog mer som terapi.
Som jag förstått det rapporteras ingenting till Tesla när man långtrycker på bilikonen. Däremot sätts en marker i loggarna så att teknikerna kan lokalisera tidpunkten ett rapporterat problem uppträdde. Men man måste alltså ha rapporterat problemet på annat sätt, typ via servicebegäran i appen.

Nej, jag har ingen länk till källan, så jag kan ju faktiskt ha drömt det.

Re: Saker som irriterar

Postat: 06 sep 2024 17:48
av LarsL
Har hört det också men låter lite dumt. Varför skulle man liksom inte lyssna på kunderna?
Antagligen används det som annan information från bilarna på begäran av Tesla. Är de tex intresserade av hur bilarna ser stoppskyltar så skickar de ut en fråga till flottan om stoppskyltar och låter analysera den datan. Det var såhär en person på AP förklarade hur de arbetade för några/många år sedan i alla fall. På samma sätt eller i samband med en sådan här fråga kan man ju också dra med långtryck på bilknappen. Det betyder ju inte att just ditt tryckande registreras… men om någon är intresserad av ditt problem just då så kanske det uppmärksammas.

Re: Saker som irriterar

Postat: 06 sep 2024 18:08
av renes
LarsL skrev: 06 sep 2024 17:48
Har hört det också men låter lite dumt. Varför skulle man liksom inte lyssna på kunderna?
Antagligen används det som annan information från bilarna på begäran av Tesla. Är de tex intresserade av hur bilarna ser stoppskyltar så skickar de ut en fråga till flottan om stoppskyltar och låter analysera den datan. Det var såhär en person på AP förklarade hur de arbetade för några/många år sedan i alla fall. På samma sätt eller i samband med en sådan här fråga kan man ju också dra med långtryck på bilknappen. Det betyder ju inte att just ditt tryckande registreras… men om någon är intresserad av ditt problem just då så kanske det uppmärksammas.
Problemet med det resonemanget, att knapptryckningen skulle hanteras som buggrapport, är ju att de omöjligt kan veta varför du tryckte. Om du kunde skriva in eller diktera in en rapport samtidigt så vore det kanske användbart, men då är det istället trafikfarligt att avleda uppmärksamheten. Så den enda vettiga lösningen är just som det är: knappen sätter en markering i loggen som du kan hänvisa till senare vid en separat buggrapport via appen.

Re: Senaste version 2024.26

Postat: 06 sep 2024 18:15
av AAKEE
renes skrev: 06 sep 2024 16:19
AAKEE skrev: 01 sep 2024 11:03
themax skrev: 30 aug 2024 09:47
Det sker ofta, och jag gör buggrapport varje gång (håller inne bilikonen några sekunder)

Jag har gjort det många-många-många ggr i snart fyra år.

Inte bryr sig Tesla om det. Det fungerar nog mer som terapi.
Som jag förstått det rapporteras ingenting till Tesla när man långtrycker på bilikonen. Däremot sätts en marker i loggarna så att teknikerna kan lokalisera tidpunkten ett rapporterat problem uppträdde. Men man måste alltså ha rapporterat problemet på annat sätt, typ via servicebegäran i appen.

Nej, jag har ingen länk till källan, så jag kan ju faktiskt ha drömt det.
Jag har hört det också, och funderade på att skriva just det i mitt inlägg. Skrev nog om det i en annan tråd nyligen.

[Edit]Från manualen på S:
IMG_0818.jpeg

Re: Senaste version 2024.26

Postat: 06 sep 2024 18:47
av mikebike
renes skrev: 06 sep 2024 16:19
AAKEE skrev: 01 sep 2024 11:03
themax skrev: 30 aug 2024 09:47
Det sker ofta, och jag gör buggrapport varje gång (håller inne bilikonen några sekunder)

Jag har gjort det många-många-många ggr i snart fyra år.

Inte bryr sig Tesla om det. Det fungerar nog mer som terapi.
Som jag förstått det rapporteras ingenting till Tesla när man långtrycker på bilikonen. Däremot sätts en marker i loggarna så att teknikerna kan lokalisera tidpunkten ett rapporterat problem uppträdde. Men man måste alltså ha rapporterat problemet på annat sätt, typ via servicebegäran i appen.

Nej, jag har ingen länk till källan, så jag kan ju faktiskt ha drömt det.
Nej, tvärtom.
Jag hänvisade till mina "tryckningar" när SC ville veta när jag hade problem.
SC svarade att de inte hade tillgång till dessa, utan att det går direkt till "Utvecklingsavdelningen" i USA.