Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5829
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av AAKEE »

xms67 skrev: 06 okt 2024 11:49
Spökbromsning eller feltolkning av situation? Körde i morse på en 40-väg inne i ett villaområde. Låg nog på ca 42-43 km/h. Ganska långt fram kommer en bil från en korsande gata. Den stannar i god tid och allt är som vanligt. När framhjulen på min bil är i höjd med den andra bildens kylar så tokbromsar min bil. Verkligen panikbroms.

Bakom mig hade jag en annan bil som var centimetrar från att köra in i mig. Vi skulle till samma affär(tror jag eller så följde han efter mig) och när vi parkerade frågade han vad f*n jag pysslade med. Jag fick ju hålla med om att det inte var så himla bra, men la till att det där med avstånd inte är så tokigt att tänka på. Förklarade detta med Teslas bromsande och att jag var ledsen för att situationen hade uppstått. Han muttrade att ingen bil borde släppas ut på vägarna som agerar så. Lite får man väl hålla med.
Så är det.

Spökbromsningarna har aldrig varit *bra* men det senaste halvåret har det farit söderut.

Spökbromsningarna är hårda och ger stor fartskillnad numera, vilket gör det riktigt farligt.
Råkade ut för ett par st för mindre än en vecka sedan med 24.32.3 som skulle kunna framkalla dödsolyckor.

Jag är inne på att se om det går anmäla till någon myndighet i Sverige eftersom det kommer sluta med att någon dör om inte Tesla får bort beteendet (och nu går det åt fel håll och blir bara värre och värre).

Är även inne på att anmäla tutan-touchknappen i min S. Hade en bil som körde ut från en grusparkering med 45 graders vinkel och kom ut på vägen där jag körde, lyckades inte få tutan att tuta trots att jag försökte samtidigt som jag väjde.
Det är ganska farligt att inte kunna tuta utan att titta in var touchknappen råkar vara.
En bil med trasig tuta går inte genom besiktningen och här är slutresultatet ungefär lika eftersom man inte får igång den vid akuta situationer.

(Jag vet att någon skrivit att man bara behöver trycka någonstans i området, vilket var exakt det jag försökte - torkarna gick igång, bilen gav tonen ”tut-tut” som när AP inte är tillgänglig och röststyrningen aktiverades….men ingen tuta lät ute.

Lyckades avvärja kollisionen men det var inte med stor marginal då bilen körde ut på min väg med 30-45 graders vinkel och rätt bra acceleration/fart. Hade jag fått tuta när jag behövde hade troligen han bromsat och tillbudet uteblivit eller i vart fall minimerats.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 907
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av flamman »

xms67 skrev: 06 okt 2024 11:49
Spökbromsning eller feltolkning av situation? Körde i morse på en 40-väg inne i ett villaområde. Låg nog på ca 42-43 km/h. Ganska långt fram kommer en bil från en korsande gata. Den stannar i god tid och allt är som vanligt. När framhjulen på min bil är i höjd med den andra bildens kylar så tokbromsar min bil. Verkligen panikbroms.

Bakom mig hade jag en annan bil som var centimetrar från att köra in i mig. Vi skulle till samma affär(tror jag eller så följde han efter mig) och när vi parkerade frågade han vad f*n jag pysslade med. Jag fick ju hålla med om att det inte var så himla bra, men la till att det där med avstånd inte är så tokigt att tänka på. Förklarade detta med Teslas bromsande och att jag var ledsen för att situationen hade uppstått. Han muttrade att ingen bil borde släppas ut på vägarna som agerar så. Lite får man väl hålla med.
Tolkar jag det rätt som att du använder AP på 40-väg i villaområden?
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 363
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av xms67 »

flamman skrev: 06 okt 2024 12:05
xms67 skrev: 06 okt 2024 11:49
Spökbromsning eller feltolkning av situation? Körde i morse på en 40-väg inne i ett villaområde. Låg nog på ca 42-43 km/h. Ganska långt fram kommer en bil från en korsande gata. Den stannar i god tid och allt är som vanligt. När framhjulen på min bil är i höjd med den andra bildens kylar så tokbromsar min bil. Verkligen panikbroms.

Bakom mig hade jag en annan bil som var centimetrar från att köra in i mig. Vi skulle till samma affär(tror jag eller så följde han efter mig) och när vi parkerade frågade han vad f*n jag pysslade med. Jag fick ju hålla med om att det inte var så himla bra, men la till att det där med avstånd inte är så tokigt att tänka på. Förklarade detta med Teslas bromsande och att jag var ledsen för att situationen hade uppstått. Han muttrade att ingen bil borde släppas ut på vägarna som agerar så. Lite får man väl hålla med.
Tolkar jag det rätt som att du använder AP på 40-väg i villaområden?
Helt korrekt. Kör så mycket som möjligt med AP.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 265
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Imolarot »

xms67 skrev: 06 okt 2024 12:50
flamman skrev: 06 okt 2024 12:05
xms67 skrev: 06 okt 2024 11:49
Spökbromsning eller feltolkning av situation? Körde i morse på en 40-väg inne i ett villaområde. Låg nog på ca 42-43 km/h. Ganska långt fram kommer en bil från en korsande gata. Den stannar i god tid och allt är som vanligt. När framhjulen på min bil är i höjd med den andra bildens kylar så tokbromsar min bil. Verkligen panikbroms.

Bakom mig hade jag en annan bil som var centimetrar från att köra in i mig. Vi skulle till samma affär(tror jag eller så följde han efter mig) och när vi parkerade frågade han vad f*n jag pysslade med. Jag fick ju hålla med om att det inte var så himla bra, men la till att det där med avstånd inte är så tokigt att tänka på. Förklarade detta med Teslas bromsande och att jag var ledsen för att situationen hade uppstått. Han muttrade att ingen bil borde släppas ut på vägarna som agerar så. Lite får man väl hålla med.
Tolkar jag det rätt som att du använder AP på 40-väg i villaområden?
Helt korrekt. Kör så mycket som möjligt med AP.
Tesla säger ju att den är till för motorvägar typ, så den skall inte direkt fungera perfekt där du använde den.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2670
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av frippe »

Imolarot skrev: 06 okt 2024 15:50
xms67 skrev: 06 okt 2024 12:50
flamman skrev: 06 okt 2024 12:05
xms67 skrev: 06 okt 2024 11:49
Spökbromsning eller feltolkning av situation? Körde i morse på en 40-väg inne i ett villaområde. Låg nog på ca 42-43 km/h. Ganska långt fram kommer en bil från en korsande gata. Den stannar i god tid och allt är som vanligt. När framhjulen på min bil är i höjd med den andra bildens kylar så tokbromsar min bil. Verkligen panikbroms.

Bakom mig hade jag en annan bil som var centimetrar från att köra in i mig. Vi skulle till samma affär(tror jag eller så följde han efter mig) och när vi parkerade frågade han vad f*n jag pysslade med. Jag fick ju hålla med om att det inte var så himla bra, men la till att det där med avstånd inte är så tokigt att tänka på. Förklarade detta med Teslas bromsande och att jag var ledsen för att situationen hade uppstått. Han muttrade att ingen bil borde släppas ut på vägarna som agerar så. Lite får man väl hålla med.
Tolkar jag det rätt som att du använder AP på 40-väg i villaområden?
Helt korrekt. Kör så mycket som möjligt med AP.
Tesla säger ju att den är till för motorvägar typ, så den skall inte direkt fungera perfekt där du använde den.
Nja, det är väl den utökade AP som är för motorväg? Vanlig adaptiv AP ska vara ok för alla typer av vägar. Läser man manualen för AP ska man vara uppmärksam på fotgängare och cyklister när man använder AP. Och de är sällan ute på en motorväg.

Håller med om att AP blir sämre, lite för varje gång, tar egna beslut om att sakta ned utan orsak, bromsar rent farligt för bilar som inte utgör någon fara. Så, Tesla har en hel del att jobba med. Men antar att det är viktigare att satsa resurserna på spel och annat jox i bilen.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 265
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Imolarot »

frippe skrev: 06 okt 2024 16:12
Imolarot skrev: 06 okt 2024 15:50
xms67 skrev: 06 okt 2024 12:50
flamman skrev: 06 okt 2024 12:05
xms67 skrev: 06 okt 2024 11:49
Spökbromsning eller feltolkning av situation? Körde i morse på en 40-väg inne i ett villaområde. Låg nog på ca 42-43 km/h. Ganska långt fram kommer en bil från en korsande gata. Den stannar i god tid och allt är som vanligt. När framhjulen på min bil är i höjd med den andra bildens kylar så tokbromsar min bil. Verkligen panikbroms.

Bakom mig hade jag en annan bil som var centimetrar från att köra in i mig. Vi skulle till samma affär(tror jag eller så följde han efter mig) och när vi parkerade frågade han vad f*n jag pysslade med. Jag fick ju hålla med om att det inte var så himla bra, men la till att det där med avstånd inte är så tokigt att tänka på. Förklarade detta med Teslas bromsande och att jag var ledsen för att situationen hade uppstått. Han muttrade att ingen bil borde släppas ut på vägarna som agerar så. Lite får man väl hålla med.
Tolkar jag det rätt som att du använder AP på 40-väg i villaområden?
Helt korrekt. Kör så mycket som möjligt med AP.
Tesla säger ju att den är till för motorvägar typ, så den skall inte direkt fungera perfekt där du använde den.
Nja, det är väl den utökade AP som är för motorväg? Vanlig adaptiv AP ska vara ok för alla typer av vägar. Läser man manualen för AP ska man vara uppmärksam på fotgängare och cyklister när man använder AP. Och de är sällan ute på en motorväg.

Håller med om att AP blir sämre, lite för varje gång, tar egna beslut om att sakta ned utan orsak, bromsar rent farligt för bilar som inte utgör någon fara. Så, Tesla har en hel del att jobba med. Men antar att det är viktigare att satsa resurserna på spel och annat jox i bilen.
De kanske har uppdaterat manualen lite på senare tid. Vet bara när jag köpte min så stod det att den är till för större vägar och skall inte användas där det är kurvigt osv.

Kollade nu och den varnar ju för det fortfarande även om språket är lite annorlunda nu. Så läser man mellan raderna, använd den på motortrafikleder och motorvägar - typ.

"Funktionen Trafikmedveten farthållare anpassar inte hastigheten efter väg- eller körförhållanden. Använd inte funktionen Trafikmedveten farthållare på slingrande vägar med skarpa kurvor, på isiga eller hala underlag, eller om väderförhållandena (som kraftigt regnfall, snö, dimma osv.) inte lämpar sig för en konstant hastighet.

Den trafikmedvetna farthållaren kan då och då bromsa in Model Y när det inte behövs eller när du inte förväntar dig det. Det kan orsakas av att du kör nära ett framförvarande fordon, av att fordon eller föremål identifieras i angränsande körfält (särskilt i kurvor) osv."
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av mikebike »

frippe skrev: 06 okt 2024 16:12
Imolarot skrev: 06 okt 2024 15:50
xms67 skrev: 06 okt 2024 12:50
flamman skrev: 06 okt 2024 12:05
xms67 skrev: 06 okt 2024 11:49
Spökbromsning eller feltolkning av situation? Körde i morse på en 40-väg inne i ett villaområde. Låg nog på ca 42-43 km/h. Ganska långt fram kommer en bil från en korsande gata. Den stannar i god tid och allt är som vanligt. När framhjulen på min bil är i höjd med den andra bildens kylar så tokbromsar min bil. Verkligen panikbroms.

Bakom mig hade jag en annan bil som var centimetrar från att köra in i mig. Vi skulle till samma affär(tror jag eller så följde han efter mig) och när vi parkerade frågade han vad f*n jag pysslade med. Jag fick ju hålla med om att det inte var så himla bra, men la till att det där med avstånd inte är så tokigt att tänka på. Förklarade detta med Teslas bromsande och att jag var ledsen för att situationen hade uppstått. Han muttrade att ingen bil borde släppas ut på vägarna som agerar så. Lite får man väl hålla med.
Tolkar jag det rätt som att du använder AP på 40-väg i villaområden?
Helt korrekt. Kör så mycket som möjligt med AP.
Tesla säger ju att den är till för motorvägar typ, så den skall inte direkt fungera perfekt där du använde den.
Nja, det är väl den utökade AP som är för motorväg? Vanlig adaptiv AP ska vara ok för alla typer av vägar. Läser man manualen för AP ska man vara uppmärksam på fotgängare och cyklister när man använder AP. Och de är sällan ute på en motorväg.

Håller med om att AP blir sämre, lite för varje gång, tar egna beslut om att sakta ned utan orsak, bromsar rent farligt för bilar som inte utgör någon fara. Så, Tesla har en hel del att jobba med. Men antar att det är viktigare att satsa resurserna på spel och annat jox i bilen.
Man behöver inte använda AP för att uppleva omotiverade fartsänkningar, det räcker utmärkt med farthållaren.

Jag kör nästan aldrig med AP, men under min jaktresa var jag ensam i bilen och körde ganska mycket med AP.
Förutom att bilen inte kan/vill svänga tillräckligt mycket i vissa kurvor så är det faktiskt sjukt irriterande att bilen sänker hastigheten, men inte höjer den igen.
Förr fick man en notifiering om att hastigheten sänkts, men det får man inte längre.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7349
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av SwedishAdvocate »

AAKEE skrev: 06 okt 2024 12:05
...] Är även inne på att anmäla tutan-touchknappen i min S. Hade en bil som körde ut från en grusparkering med 45 graders vinkel och kom ut på vägen där jag körde, lyckades inte få tutan att tuta trots att jag försökte samtidigt som jag väjde.
Det är ganska farligt att inte kunna tuta utan att titta in var touchknappen råkar vara.
En bil med trasig tuta går inte genom besiktningen och här är slutresultatet ungefär lika eftersom man inte får igång den vid akuta situationer. [Min u.]

(Jag vet att någon skrivit att man bara behöver trycka någonstans i området, vilket var exakt det jag försökte - torkarna gick igång, bilen gav tonen ”tut-tut” som när AP inte är tillgänglig och röststyrningen aktiverades….men ingen tuta lät ute.

Lyckades avvärja kollisionen men det var inte med stor marginal då bilen körde ut på min väg med 30-45 graders vinkel och rätt bra acceleration/fart. Hade jag fått tuta när jag behövde hade troligen han bromsat och tillbudet uteblivit eller i vart fall minimerats.
Har för mig att det finns en anmälan ang. de bakre länkarmarna på S/X som monterades fram till ~2018. Kanske till och med hanteras på EU-nivå – minns inte. Men hur länge har de hållit på och utrett det nu? Känns som det är mer än ett år? Kanske till och med två år snart?

Tycker så klart inte att det är rimligt att man som kund ska behöva betala extra för en ratt med fungerande tuta – fast om man känner starkt att det här är en viktig säkerhetsfråga... Har för mig att Tesla sen en tid tillbaka har en ny modell av ratten till S/X som har en riktig tuta i mitten av ratten. Och att rattar som har den där [självcensur] touch-tutan går att byta mot den här nya ratten med den riktig tutan. Och ratten finns ju för övrigt både som riktig rund ratt och yoke...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 265
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Imolarot »

mikebike skrev: 06 okt 2024 17:15
frippe skrev: 06 okt 2024 16:12
Imolarot skrev: 06 okt 2024 15:50
xms67 skrev: 06 okt 2024 12:50
flamman skrev: 06 okt 2024 12:05

Tolkar jag det rätt som att du använder AP på 40-väg i villaområden?
Helt korrekt. Kör så mycket som möjligt med AP.
Tesla säger ju att den är till för motorvägar typ, så den skall inte direkt fungera perfekt där du använde den.
Nja, det är väl den utökade AP som är för motorväg? Vanlig adaptiv AP ska vara ok för alla typer av vägar. Läser man manualen för AP ska man vara uppmärksam på fotgängare och cyklister när man använder AP. Och de är sällan ute på en motorväg.

Håller med om att AP blir sämre, lite för varje gång, tar egna beslut om att sakta ned utan orsak, bromsar rent farligt för bilar som inte utgör någon fara. Så, Tesla har en hel del att jobba med. Men antar att det är viktigare att satsa resurserna på spel och annat jox i bilen.
Man behöver inte använda AP för att uppleva omotiverade fartsänkningar, det räcker utmärkt med farthållaren.

Jag kör nästan aldrig med AP, men under min jaktresa var jag ensam i bilen och körde ganska mycket med AP.
Förutom att bilen inte kan/vill svänga tillräckligt mycket i vissa kurvor så är det faktiskt sjukt irriterande att bilen sänker hastigheten, men inte höjer den igen.
Förr fick man en notifiering om att hastigheten sänkts, men det får man inte längre.
Om du nu pratar om autostyrning, antar det eftersom du säger bilen inte svänger, så är det enbart på motorväg den fungerar enligt Tesla.

"Autostyrning är avsedd för användning på motorvägar av en fullständigt uppmärksam förare."
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 907
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av flamman »

Imolarot skrev: 06 okt 2024 17:26
mikebike skrev: 06 okt 2024 17:15
frippe skrev: 06 okt 2024 16:12
Imolarot skrev: 06 okt 2024 15:50
xms67 skrev: 06 okt 2024 12:50


Helt korrekt. Kör så mycket som möjligt med AP.
Tesla säger ju att den är till för motorvägar typ, så den skall inte direkt fungera perfekt där du använde den.
Nja, det är väl den utökade AP som är för motorväg? Vanlig adaptiv AP ska vara ok för alla typer av vägar. Läser man manualen för AP ska man vara uppmärksam på fotgängare och cyklister när man använder AP. Och de är sällan ute på en motorväg.

Håller med om att AP blir sämre, lite för varje gång, tar egna beslut om att sakta ned utan orsak, bromsar rent farligt för bilar som inte utgör någon fara. Så, Tesla har en hel del att jobba med. Men antar att det är viktigare att satsa resurserna på spel och annat jox i bilen.
Man behöver inte använda AP för att uppleva omotiverade fartsänkningar, det räcker utmärkt med farthållaren.

Jag kör nästan aldrig med AP, men under min jaktresa var jag ensam i bilen och körde ganska mycket med AP.
Förutom att bilen inte kan/vill svänga tillräckligt mycket i vissa kurvor så är det faktiskt sjukt irriterande att bilen sänker hastigheten, men inte höjer den igen.
Förr fick man en notifiering om att hastigheten sänkts, men det får man inte längre.
Om du nu pratar om autostyrning, antar det eftersom du säger bilen inte svänger, så är det enbart på motorväg den fungerar enligt Tesla.

"Autostyrning är avsedd för användning på motorvägar av en fullständigt uppmärksam förare."
Precis så.. Så personen i andra bilens fråga var nog befogad och det han borde kanske istället muttrat över är att ingen förare borde släppas ut på vägarna som inte läst manualen eller förstår vad AP är tänkt att användas till.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4192
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Maw »

flamman skrev: 06 okt 2024 18:35
Imolarot skrev: 06 okt 2024 17:26
mikebike skrev: 06 okt 2024 17:15
frippe skrev: 06 okt 2024 16:12
Imolarot skrev: 06 okt 2024 15:50


Tesla säger ju att den är till för motorvägar typ, så den skall inte direkt fungera perfekt där du använde den.
Nja, det är väl den utökade AP som är för motorväg? Vanlig adaptiv AP ska vara ok för alla typer av vägar. Läser man manualen för AP ska man vara uppmärksam på fotgängare och cyklister när man använder AP. Och de är sällan ute på en motorväg.

Håller med om att AP blir sämre, lite för varje gång, tar egna beslut om att sakta ned utan orsak, bromsar rent farligt för bilar som inte utgör någon fara. Så, Tesla har en hel del att jobba med. Men antar att det är viktigare att satsa resurserna på spel och annat jox i bilen.
Man behöver inte använda AP för att uppleva omotiverade fartsänkningar, det räcker utmärkt med farthållaren.

Jag kör nästan aldrig med AP, men under min jaktresa var jag ensam i bilen och körde ganska mycket med AP.
Förutom att bilen inte kan/vill svänga tillräckligt mycket i vissa kurvor så är det faktiskt sjukt irriterande att bilen sänker hastigheten, men inte höjer den igen.
Förr fick man en notifiering om att hastigheten sänkts, men det får man inte längre.
Om du nu pratar om autostyrning, antar det eftersom du säger bilen inte svänger, så är det enbart på motorväg den fungerar enligt Tesla.

"Autostyrning är avsedd för användning på motorvägar av en fullständigt uppmärksam förare."
Precis så.. Så personen i andra bilens fråga var nog befogad och det han borde kanske istället muttrat över är att ingen förare borde släppas ut på vägarna som inte läst manualen eller förstår vad AP är tänkt att användas till.
Om AP inte är säker att användas på annat än motorvägar så borde den inte gå att aktivera på andra vägar och/ eller i lägre hastigheter.

Det är ju för övrigt väldigt märkligt att Tesla inte skulle klara det som alla andra tillverkare klarar samtidigt som både Tesla själva och väldigt många andra påstår att Tesla ligger i framkant eller rent av före andra tillverkare..
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2670
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av frippe »

mikebike skrev: 06 okt 2024 17:15
frippe skrev: 06 okt 2024 16:12
Imolarot skrev: 06 okt 2024 15:50
xms67 skrev: 06 okt 2024 12:50
flamman skrev: 06 okt 2024 12:05

Tolkar jag det rätt som att du använder AP på 40-väg i villaområden?
Helt korrekt. Kör så mycket som möjligt med AP.
Tesla säger ju att den är till för motorvägar typ, så den skall inte direkt fungera perfekt där du använde den.
Nja, det är väl den utökade AP som är för motorväg? Vanlig adaptiv AP ska vara ok för alla typer av vägar. Läser man manualen för AP ska man vara uppmärksam på fotgängare och cyklister när man använder AP. Och de är sällan ute på en motorväg.

Håller med om att AP blir sämre, lite för varje gång, tar egna beslut om att sakta ned utan orsak, bromsar rent farligt för bilar som inte utgör någon fara. Så, Tesla har en hel del att jobba med. Men antar att det är viktigare att satsa resurserna på spel och annat jox i bilen.
Man behöver inte använda AP för att uppleva omotiverade fartsänkningar, det räcker utmärkt med farthållaren.

Jag kör nästan aldrig med AP, men under min jaktresa var jag ensam i bilen och körde ganska mycket med AP.
Förutom att bilen inte kan/vill svänga tillräckligt mycket i vissa kurvor så är det faktiskt sjukt irriterande att bilen sänker hastigheten, men inte höjer den igen.
Förr fick man en notifiering om att hastigheten sänkts, men det får man inte längre.
Det är nog jag som är otydligt, menar den adaptiva farthållaren och inte den utökade autopiloten. Så ja håller med om att även farthållaren tenderar att hitta på egna saker lite lagom oberäkneligt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 265
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Imolarot »

frippe skrev: 06 okt 2024 20:44
mikebike skrev: 06 okt 2024 17:15
frippe skrev: 06 okt 2024 16:12
Imolarot skrev: 06 okt 2024 15:50
xms67 skrev: 06 okt 2024 12:50


Helt korrekt. Kör så mycket som möjligt med AP.
Tesla säger ju att den är till för motorvägar typ, så den skall inte direkt fungera perfekt där du använde den.
Nja, det är väl den utökade AP som är för motorväg? Vanlig adaptiv AP ska vara ok för alla typer av vägar. Läser man manualen för AP ska man vara uppmärksam på fotgängare och cyklister när man använder AP. Och de är sällan ute på en motorväg.

Håller med om att AP blir sämre, lite för varje gång, tar egna beslut om att sakta ned utan orsak, bromsar rent farligt för bilar som inte utgör någon fara. Så, Tesla har en hel del att jobba med. Men antar att det är viktigare att satsa resurserna på spel och annat jox i bilen.
Man behöver inte använda AP för att uppleva omotiverade fartsänkningar, det räcker utmärkt med farthållaren.

Jag kör nästan aldrig med AP, men under min jaktresa var jag ensam i bilen och körde ganska mycket med AP.
Förutom att bilen inte kan/vill svänga tillräckligt mycket i vissa kurvor så är det faktiskt sjukt irriterande att bilen sänker hastigheten, men inte höjer den igen.
Förr fick man en notifiering om att hastigheten sänkts, men det får man inte längre.
Det är nog jag som är otydligt, menar den adaptiva farthållaren och inte den utökade autopiloten. Så ja håller med om att även farthållaren tenderar att hitta på egna saker lite lagom oberäkneligt.
Jo, och den är inte gjord för mindre, kurviga vägar den heller.
Ubiquity
Inlägg: 39
Blev medlem: 02 okt 2023 18:36

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Ubiquity »

Här kommer ett scenario som skapar spökbromsningar 9 av 10 gånger. Så ofta att jag är redo med foten på gasen för att rädda situationen varje gång...

För att återskapa:

1. Kör på motorväg
2. Kör i högerfil med AP aktiverat i vägens maxhastighet inställd, t.ex. 110km/h.
3. Närma dig en påfart där en annan bil svänger in. Dvs innan påfarten börjat, se bifogad bild. Om jag befinner mig i den gröna cirkeln och det finns ett fordon där det röda krysset är eller t.o.m. tidigare.
4. Bilen bedömer att den andra bilen är påväg att köra rakt in på motorvägen och börjar "spökbromsa" 9 av 10 gånger.

avfart-och-pafart-vid-motorvaeg-7910.jpg

För att inte nämna mängden gånger AP plötsligt sänker hastigheten signikant t.ex. 130km/h till 50km/h på autobahn, något som nämnts många gånger tidigare i tråden.
Model Y LR - 23
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4472
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av nek0 »

Imolarot skrev: 06 okt 2024 20:57
frippe skrev: 06 okt 2024 20:44
mikebike skrev: 06 okt 2024 17:15
frippe skrev: 06 okt 2024 16:12
Imolarot skrev: 06 okt 2024 15:50


Tesla säger ju att den är till för motorvägar typ, så den skall inte direkt fungera perfekt där du använde den.
Nja, det är väl den utökade AP som är för motorväg? Vanlig adaptiv AP ska vara ok för alla typer av vägar. Läser man manualen för AP ska man vara uppmärksam på fotgängare och cyklister när man använder AP. Och de är sällan ute på en motorväg.

Håller med om att AP blir sämre, lite för varje gång, tar egna beslut om att sakta ned utan orsak, bromsar rent farligt för bilar som inte utgör någon fara. Så, Tesla har en hel del att jobba med. Men antar att det är viktigare att satsa resurserna på spel och annat jox i bilen.
Man behöver inte använda AP för att uppleva omotiverade fartsänkningar, det räcker utmärkt med farthållaren.

Jag kör nästan aldrig med AP, men under min jaktresa var jag ensam i bilen och körde ganska mycket med AP.
Förutom att bilen inte kan/vill svänga tillräckligt mycket i vissa kurvor så är det faktiskt sjukt irriterande att bilen sänker hastigheten, men inte höjer den igen.
Förr fick man en notifiering om att hastigheten sänkts, men det får man inte längre.
Det är nog jag som är otydligt, menar den adaptiva farthållaren och inte den utökade autopiloten. Så ja håller med om att även farthållaren tenderar att hitta på egna saker lite lagom oberäkneligt.
Jo, och den är inte gjord för mindre, kurviga vägar den heller.
Läser man här på forumet känns det som att den inte är gjort till något.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 907
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av flamman »

Maw skrev: 06 okt 2024 18:53
flamman skrev: 06 okt 2024 18:35
Imolarot skrev: 06 okt 2024 17:26
mikebike skrev: 06 okt 2024 17:15
frippe skrev: 06 okt 2024 16:12


Nja, det är väl den utökade AP som är för motorväg? Vanlig adaptiv AP ska vara ok för alla typer av vägar. Läser man manualen för AP ska man vara uppmärksam på fotgängare och cyklister när man använder AP. Och de är sällan ute på en motorväg.

Håller med om att AP blir sämre, lite för varje gång, tar egna beslut om att sakta ned utan orsak, bromsar rent farligt för bilar som inte utgör någon fara. Så, Tesla har en hel del att jobba med. Men antar att det är viktigare att satsa resurserna på spel och annat jox i bilen.
Man behöver inte använda AP för att uppleva omotiverade fartsänkningar, det räcker utmärkt med farthållaren.

Jag kör nästan aldrig med AP, men under min jaktresa var jag ensam i bilen och körde ganska mycket med AP.
Förutom att bilen inte kan/vill svänga tillräckligt mycket i vissa kurvor så är det faktiskt sjukt irriterande att bilen sänker hastigheten, men inte höjer den igen.
Förr fick man en notifiering om att hastigheten sänkts, men det får man inte längre.
Om du nu pratar om autostyrning, antar det eftersom du säger bilen inte svänger, så är det enbart på motorväg den fungerar enligt Tesla.

"Autostyrning är avsedd för användning på motorvägar av en fullständigt uppmärksam förare."
Precis så.. Så personen i andra bilens fråga var nog befogad och det han borde kanske istället muttrat över är att ingen förare borde släppas ut på vägarna som inte läst manualen eller förstår vad AP är tänkt att användas till.
Om AP inte är säker att användas på annat än motorvägar så borde den inte gå att aktivera på andra vägar och/ eller i lägre hastigheter.
Man får upp en stor dialogruta när man aktiverar funktionen Autosteer (Beta) där det framgår vad den kan och inte kan. Den bör man läsa och förstå innan man trycker på ”Yes/Ja”.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2670
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av frippe »

Imolarot skrev: 06 okt 2024 20:57
frippe skrev: 06 okt 2024 20:44
mikebike skrev: 06 okt 2024 17:15
frippe skrev: 06 okt 2024 16:12
Imolarot skrev: 06 okt 2024 15:50


Tesla säger ju att den är till för motorvägar typ, så den skall inte direkt fungera perfekt där du använde den.
Nja, det är väl den utökade AP som är för motorväg? Vanlig adaptiv AP ska vara ok för alla typer av vägar. Läser man manualen för AP ska man vara uppmärksam på fotgängare och cyklister när man använder AP. Och de är sällan ute på en motorväg.

Håller med om att AP blir sämre, lite för varje gång, tar egna beslut om att sakta ned utan orsak, bromsar rent farligt för bilar som inte utgör någon fara. Så, Tesla har en hel del att jobba med. Men antar att det är viktigare att satsa resurserna på spel och annat jox i bilen.
Man behöver inte använda AP för att uppleva omotiverade fartsänkningar, det räcker utmärkt med farthållaren.

Jag kör nästan aldrig med AP, men under min jaktresa var jag ensam i bilen och körde ganska mycket med AP.
Förutom att bilen inte kan/vill svänga tillräckligt mycket i vissa kurvor så är det faktiskt sjukt irriterande att bilen sänker hastigheten, men inte höjer den igen.
Förr fick man en notifiering om att hastigheten sänkts, men det får man inte längre.
Det är nog jag som är otydligt, menar den adaptiva farthållaren och inte den utökade autopiloten. Så ja håller med om att även farthållaren tenderar att hitta på egna saker lite lagom oberäkneligt.
Jo, och den är inte gjord för mindre, kurviga vägar den heller.
Mindre vägar står det inget om i manualen, bara slingrande vägar med skarpa kurvor.
Fast finns gott om vägar med 40, 60 och 80 som hastighetsgräns som inte är slingrande väg med skarpa kurvor (som manualen antyder medför problem) där den har stora problem.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 535
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av repulsiv »

Imolarot skrev: 06 okt 2024 20:57
Jo, och den är inte gjord för mindre, kurviga vägar den heller.
Vad är den gjord för ? flygfält utan annan trafik ?

Ibland undrar man om teslas programmerare är ett gäng fjortonåringar som sitter och leker istället för att jobba.

Det är liksom inte rocket science att göra en fungerande adaptiv farthållare, ALLA andra tillverkare har ju det, det är bara tesla som inte lyckas.

Att AP och FSD fungerar skit kan jag acceptera (nåja), men fixa en farthållare som funkar.. Ge mej åtminstonde ett "korkat" läge som bara håller farten tillsvidare som på äldre bilar så jag slipper alla inbromsningarna.

Nu är det ju ren katastrof på mindre vägar utan mittlinje, men den fungerar ju dåligt även på större vägar, inte katastrofåligt men dåligt, jag lägger som sagt ganska mycket mil i jobbets skoda scala ('21 ?) och den har ALDRIG ALDRIG "spökbromsat", inte ens på smala vägar utan mittlinje som jag kör i princip dagligen.

Den har slutat fungera pga kasst väder (snöslask) ibland, och den har bromsat några enstaka gånger när det faktiskt funnits nån fara, exmepelvis en tant som körde ut framför mej vid en "lämna företräde", men det är nog snarare den där emergency-brake-funktionen då.


..Och angående kassa programmerare.. Jag tyckte de automatiska torkarna på min 19 år gamla saab fungerade dåligt innan jag skaffade en tesla, nu vet jag att det finns värre.. mycket värre.. :roll:
Användarvisningsbild
molnet
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 jun 2023 22:13
Ort: Enköping

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av molnet »

Väg 55 Strängnäs-Enköping, ca 0,5-1 km före Enköping, 80-väg och ingen förändrad hastighet. Där på samma ställe har min MYP 23 spökbromsat 20-30 gånger. Jag har försökt räkna ut vad det är som gör att den bromsar just där. Tror på något sätt att ljuset inverkar för det var som mest frekvent maj-juni. Trodde ett tag att den hade slutat med det helt, men för någon vecka sen hände det igen. Men förbättringen kan ju ha med programvaruversioner att göra.

Har en bekant med en några år äldre Model 3, men för honom händer inget alls på den platsen. När det var som mest frekvent hörde jag av mig till Tesla med koordinaterna till platsen, men fick bara ett standardsvar formulär 1A, typ "Vi arbetar kontinuerligt med att...".
Model Y Performance Midnight Cherry Red
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5829
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev: 06 okt 2024 17:24

Tycker så klart inte att det är rimligt att man som kund ska behöva betala extra för en ratt med fungerande tuta – fast om man känner starkt att det här är en viktig säkerhetsfråga... Har för mig att Tesla sen en tid tillbaka har en ny modell av ratten till S/X som har en riktig tuta i mitten av ratten. Och att rattar som har den där [självcensur] touch-tutan går att byta mot den här nya ratten med den riktig tutan. Och ratten finns ju för övrigt både som riktig rund ratt och yoke...
Den nya ratten (yoke i vart fall), har tuta i mittklumpen (Airbagen).

Man får en ny med den lösningen när låtsasskinnet på yoken går sönder.
Det kommer att ske som det verkar, så för mig är det bara vänta.

Men det förtar ju inte problemet, att det åker omkring ett gäng trafikfarliga bilar.


Jag har inte koll på hur nya Highland är konfiggad, med eller utan central tuta?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 363
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av xms67 »

flamman skrev: 06 okt 2024 12:05
xms67 skrev: 06 okt 2024 11:49
Spökbromsning eller feltolkning av situation? Körde i morse på en 40-väg inne i ett villaområde. Låg nog på ca 42-43 km/h. Ganska långt fram kommer en bil från en korsande gata. Den stannar i god tid och allt är som vanligt. När framhjulen på min bil är i höjd med den andra bildens kylar så tokbromsar min bil. Verkligen panikbroms.

Bakom mig hade jag en annan bil som var centimetrar från att köra in i mig. Vi skulle till samma affär(tror jag eller så följde han efter mig) och när vi parkerade frågade han vad f*n jag pysslade med. Jag fick ju hålla med om att det inte var så himla bra, men la till att det där med avstånd inte är så tokigt att tänka på. Förklarade detta med Teslas bromsande och att jag var ledsen för att situationen hade uppstått. Han muttrade att ingen bil borde släppas ut på vägarna som agerar så. Lite får man väl hålla med.
Tolkar jag det rätt som att du använder AP på 40-väg i villaområden?
Vaknade imorse och kom på att jag med AP menar farthållaren, inte filhållningsassistenten eller vad det kallas. Men AP är kanske fel för farthållaren?
Senast redigerad av xms67, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av mikebike »

xms67 skrev: 07 okt 2024 08:11
flamman skrev: 06 okt 2024 12:05
xms67 skrev: 06 okt 2024 11:49
Spökbromsning eller feltolkning av situation? Körde i morse på en 40-väg inne i ett villaområde. Låg nog på ca 42-43 km/h. Ganska långt fram kommer en bil från en korsande gata. Den stannar i god tid och allt är som vanligt. När framhjulen på min bil är i höjd med den andra bildens kylar så tokbromsar min bil. Verkligen panikbroms.

Bakom mig hade jag en annan bil som var centimetrar från att köra in i mig. Vi skulle till samma affär(tror jag eller så följde han efter mig) och när vi parkerade frågade han vad f*n jag pysslade med. Jag fick ju hålla med om att det inte var så himla bra, men la till att det där med avstånd inte är så tokigt att tänka på. Förklarade detta med Teslas bromsande och att jag var ledsen för att situationen hade uppstått. Han muttrade att ingen bil borde släppas ut på vägarna som agerar så. Lite får man väl hålla med.
Tolkar jag det rätt som att du använder AP på 40-väg i villaområden?
Vaknade imorse och kom på att jag med AP menar farthållaren, inte filhpllningsassistenten eller vad det kallas. Men AP är kanske fel för farthållaren?
Ja, det är fel. AP är farthållare + självstyrning.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3645
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Niklas Z »

Jag körde rundan Uppsala – Sala – Norberg – Nora – Arboga – Uppsala i helgen. Större delen på farthållare och på E18 mellan Arboga och Västerås använde jag autopiloten. Endast vid ett tillfälle gjorde bilen en oväntad inbromsning. Det var på motorvägen (E18) när jag körde om en bil. Min bil bromsade då jag var jämsides med den andra bilen. Det visade sig att bilen till höger glidit åt vänster och nästan var på linjen mellan körfälten. Kanske inte den optimala lösningen i den situationen, men inte helt obegripligt att bilen gjorde så. Annars inga konstigheter, vilket är klart bättre än tidigare.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5829
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av AAKEE »

Någon skrev att 2024.32.6 hade löst spökbromsningarna.

Nope - inte för mig. Efter 30 mil med möte av många långtradare kan kan med säkerhet säga just - nope.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 07 okt 2024 18:12
Någon skrev att 2024.32.6 hade löst spökbromsningarna.

Nope - inte för mig. Efter 30 mil med möte av många långtradare kan kan med säkerhet säga just - nope.
Varje gång det kommer en ny version så är det någon som påstår att helljusautomatik, AP, torkarautomatik eller något annat blivit radikalt mycket bättre. :lol:

Personligen har jag ofta problem med spökbromsningar och fartsänkningar, men just möten med långtradare är inte sådana tillfällen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar