Så är det.xms67 skrev: ↑06 okt 2024 11:49Spökbromsning eller feltolkning av situation? Körde i morse på en 40-väg inne i ett villaområde. Låg nog på ca 42-43 km/h. Ganska långt fram kommer en bil från en korsande gata. Den stannar i god tid och allt är som vanligt. När framhjulen på min bil är i höjd med den andra bildens kylar så tokbromsar min bil. Verkligen panikbroms.
Bakom mig hade jag en annan bil som var centimetrar från att köra in i mig. Vi skulle till samma affär(tror jag eller så följde han efter mig) och när vi parkerade frågade han vad f*n jag pysslade med. Jag fick ju hålla med om att det inte var så himla bra, men la till att det där med avstånd inte är så tokigt att tänka på. Förklarade detta med Teslas bromsande och att jag var ledsen för att situationen hade uppstått. Han muttrade att ingen bil borde släppas ut på vägarna som agerar så. Lite får man väl hålla med.
Spökbromsningarna har aldrig varit *bra* men det senaste halvåret har det farit söderut.
Spökbromsningarna är hårda och ger stor fartskillnad numera, vilket gör det riktigt farligt.
Råkade ut för ett par st för mindre än en vecka sedan med 24.32.3 som skulle kunna framkalla dödsolyckor.
Jag är inne på att se om det går anmäla till någon myndighet i Sverige eftersom det kommer sluta med att någon dör om inte Tesla får bort beteendet (och nu går det åt fel håll och blir bara värre och värre).
Är även inne på att anmäla tutan-touchknappen i min S. Hade en bil som körde ut från en grusparkering med 45 graders vinkel och kom ut på vägen där jag körde, lyckades inte få tutan att tuta trots att jag försökte samtidigt som jag väjde.
Det är ganska farligt att inte kunna tuta utan att titta in var touchknappen råkar vara.
En bil med trasig tuta går inte genom besiktningen och här är slutresultatet ungefär lika eftersom man inte får igång den vid akuta situationer.
(Jag vet att någon skrivit att man bara behöver trycka någonstans i området, vilket var exakt det jag försökte - torkarna gick igång, bilen gav tonen ”tut-tut” som när AP inte är tillgänglig och röststyrningen aktiverades….men ingen tuta lät ute.
Lyckades avvärja kollisionen men det var inte med stor marginal då bilen körde ut på min väg med 30-45 graders vinkel och rätt bra acceleration/fart. Hade jag fått tuta när jag behövde hade troligen han bromsat och tillbudet uteblivit eller i vart fall minimerats.