Döda kameror visualisering mm

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jfs75
Teslaägare

Re: Döda kameror visualisering mm

Inlägg av Jfs75 »

elonmask skrev: 10 dec 2024 19:23
Ny tid för upphämtning av bilen, 10 januari. Sinnesjukt och helt oacceptabelt. Driver detta vidare nu.
Nyfiken fråga. Vad vill du att de ska göra? Ibland går saker fel och livet kort så inget att hetsa upp sig över, IMHO.

Jag har haft många bilar genom åren och alla tillverkare drabbas någon gång av tillverkningsfel. Sist för min del var det min BMW i4 från 2023 där de hade fel på en ventil som styr kylvätskan till batteri och kupé. Den fick de byta 3 gånger och förhoppningsvis så är det en permanent fix nu efter tredje bytet. Anledningen till tre byten är för att utbytesdelen inte heller höll måttet utan gick sönder den också.
När ventilen går sönder så är det bärgare till versktad som gäller eftersom batteriet kan ta skada annars.

BMW har samma ventil på alla sina elbilar så det är några stycken som ska bytas. Under tiden min bil stod still så fick jag hyrbil från BMW men ingen annan kompensation.

Det här är min första Tesla så ingen fanboy på så sätt och tycker det är jävligt trist att bilen inte fungerar 100% eftersom den är helt ny. Den är dock körbar och jag hoppas de kompenserar med något som plåster på såren men förväntar mig inget.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Brand-new Tesla vehicles are experiencing self-driving computer failures, which are resulting in significant problems. Inside sources say that the problem is contributing to overwhelming Tesla’s service.

The problem is linked to a new version of Tesla’s HW4 (sometimes called AI4) onboard self-driving computer. Internally, some refer to the new version as AI4.1. The computers are short-circuiting. The cause is still being investigated, but one source told Electrek that one of the possible causes is the low-voltage battery short-circuiting the computer during the camera calibration process.

Tesla drivers are reporting computer failures after driving off with their brand-new cars over just the first few tens to hundreds of miles. Wide-ranging features powered by the computer, like active safety features, cameras, and even GPS, navigation, and range estimations, fail to work.

Insider sources told Electrek that the problem is quite wide-ranging. It affects vehicles built over the last few months with the new computer.

Two sources said that Tesla is currently receiving a high number of complaints about this issue, and it has yet to release a service bulletin about it. One source said that Tesla service is being told to play down any safety concerns related to this problem to avoid people believing their brand-new cars are not drivable.

https://electrek.co/2024/12/16/tesla-ma ... -new-cars/
Användarvisningsbild
Jfs75
Teslaägare

Inlägg av Jfs75 »

Idag när jag flyttade bilen hemma på gården för snöskottning så funkade kamerorna, GPS mm :shock: :lol:
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Nu har även jag drabbats av detta, bilen tillverkad 20 juli 2024. Enda tecknet för mig var att kamerorna vid ett tillfälle blev svarta när jag backade, men kom sedan tillbaka. När jag senare felanmälde en helt annan sak blev jag uppringd med frågor om kamerorna. Tydligen är det så att drabbade fordon flaggar upp när datorn börjar strula, det syns i loggarna om man är berättigad till proaktivt datorbyte. Blev uppmanad att vänta på notis om att datorn faktiskt fanns i lager, så att jag skulle slippa lämna in bilen på obestämd tid.

Fick servicen utförd härom dagen, gick smidigt men tog ganska lång tid. Utbytesdatorn är av en senare revision, så det verkar som att man hittat felet och åtgärdat det vilket känns skönt.

En bieffekt av att byta datorn var att alla inställningar rensades, inklusive avstängd airbag som återgick till att vara påslagen. Det kan potentiellt sett vara livsfarligt med barnstol fram, så det ska jag klaga på att man inte tydligt upplyser om. Jag hade plockat bort barnstolen inför servicen.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Borre
Teslaägare
Referralkod: ts.la/andreas488003

Inlägg av Borre »

Fick detta mail den 25 feb. Har en Model 3 tillverkad 1 juli, men inte upplevt några problem.
Som det verkar har de löst problemen med senare uppdateringar, och isf har jag haft 2024.45.32.1 sen den 11 januari.
Dessförinnan versionen 2024.44.25.2, alldeles innan versionen .3 som verkar lösa problemen.

Vi vill informera dig om att Tesla har utfärdat en återkallelse av vissa Model 3 av årsmodell 2024, Model Y av årsmodell 2024, Model S av årsmodell 2024 och Model X av årsmodell 2024 då deras backkamera kan sluta fungera som den ska.

Våra system visar att du äger ett fordon som omfattas av denna åtgärd.

Orsaker till återkallelse
I en liten procentandel av de berörda fordonen kan en backström vid uppstart göra att bildatorn kortsluts, vilket kan resultera i förlust av backkamerafunktionen.

Förlust av backkameravyn kan påverka förarens sikt bakåt och öka risken för en kollision. Föraren kan fortfarande backa genom att titta över axeln och använda backspeglarna.

Tesla känner inte till några olyckor eller personskador med koppling till detta.

Vad Tesla kommer att göra
Utan kostnad för kunderna började berörda fordon få en trådlös (OTA) programvaruuppdatering som ändrar uppstartssekvensen för att förhindra kortslutningsfelet.

Om ett fordon påverkats av detta tillstånd före installationen av programvaruversion 2024.44.25.3, 2024.45.25.6 eller en senare version kommer Tesla att byta ut fordonets bildator utan kostnad för dig.

Vad du bör göra
Inga ytterligare åtgärder krävs från ägare till berörda fordon som är utrustade med programvaruversion 2024.44.25.3, 2024.45.25.6 eller en senare version, såvida ett påverkat fordon inte upplevt detta kortslutningsfel eller påfrestningar som kan leda till kortslutningsfel.

Tesla kommer att kontakta dig om ditt fordons bildator behöver bytas ut.

Tack,
Teslas serviceteam
Skriv svar