Titta på bilden och läs texten, dra sedan slutsatser.toppo skrev: ↑12 feb 2025 10:44Artikeln är väl inte alls tydlig? Det nämns Kent, en svensk kollega och 1000 ingenjörer. Hur många som var från Kina eller inte går inte att utläsa?manneson skrev: ↑12 feb 2025 10:26Tycker artikeln var rätt tydlig där.Sportbilsentusiasten skrev: ↑12 feb 2025 10:23Tack alla er som svarat, uppskattas!
Någon som har fakta.
De 1000 pers, finns de bara i Kina och isåfall, vad gör de i CEVT på Lindholmen Göteborg?
Dvs var togs plattformen fram, Kina - eller Kina och Lindholmen...
Var togs EX30 fram, Kina och/eller Lindholmen? Var den baserad på en plattform framtagen i Kina och/eller Lindholmen...
Och motsvarade Zeekr, vad gäller för den?
Kent hade en gammal medhjälpare från Saab. I övrigt var hans team från Kina. Och han bodde och drev utvecklingen i Kina. Bilden på hans team ger väl också rätt god info…
Men oavsett vad gör det väl inte bilen bättre eller sämre.
Detta gäller ju plattformen SEA. Dvs det Volvo EX30, Zeekr 001, X, 007, 7X, PS4 mfl bygger på.
Modellspecifika anpassningar/design etc har garanterat utvecklats av andra team.
CEVT i Göteborg är djupt involverade i alla bilmärken som Geely har. SEA-plattformen är utvecklad i Kina (av stor andel kineser förmodligen) men en mycket stor handpåläggning och hur mycket av plattformen som ska nyttjas/justeras styrs från CEVT av ett okänt antal ingenjörer med troligen varierande härkomst inom de olika bilmärkena.
SEA är utvecklad i Kina av så gott som uteslutande kineser, med en svensk i spetsen.
Svårare än så är det inte.
Sedan finns det ju andra plattformar där utvecklingen troligen ligger på andra ställen, tex Volvos SPA.