Sida 4 av 4

Re: Elmotorer överlägsna eller inte

Postat: 31 aug 2025 17:38
av Love_O
BrooklynS skrev: 31 aug 2025 17:12
Love_O skrev:
manneson skrev: 31 aug 2025 12:58
Love_O skrev: 31 aug 2025 12:42
Batterier är problematiska för företag. Det kommer man inte ifrån.
Förvaring är problematiskt, underhållsladdning vem ska stå för det ? Vem ser till att det finns el till platsen där batterierna förvaras ? Du får inte förvara allt för mycket batterier ihop så det blir både kostsamt och tar mycket plats. Om du ska lagerhålla batterier som vissa tänker i tråden för exempelvis gräsklippare, trimmers osv. Ska man anställa en som enbart hanterar just laddning osv ? För det är just det som krävs när du kommer upp i volymer.

Det problemet finns med fossila bränslen också men kräver bara en avluftning och är enkelt att lösa. Inget underhåll krävs och enkelt att hantera.

Det som fungerar för er hemma fungerar inte alltid för alla andra. Och framförallt när arbetsmiljö och lagar kommer in i bilden.
Batterihantering är betydligt mindre problematiskt än bränslehantering.
Skillnaden är att de flesta outsourceat bränslehantering…
Med tanke på att jag jobbar inom lager så kan jag säga att du har fel. Batterihanteringen för oss är ett stort problem och som sagt. Bara underhållsladdning behöver vi nu anställa en person för att sköta. Vem ska betala det ? Vem betalar indragningen till elen för alla containrar vi måste köpa in eftersom vi inte får förvara batterierna tillsammans med mycket annat. Ska vi köpa in elverk för strömförsörjning ?

All bränsle vi har är betydligt lättare eftersom det enbart tar plats men kräver inte något mer än det samt avluftning.
Alltså, ni har anställt en extra person för att sköta underhållsladdning?

Vad skall ni ha elverk till?


Du får ursäkta, men i mina öron låter det som snömos.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det här är ju problemet med det som åker Tesla och tror allt är som hemmet.

Nej men vi kommer behöva.
Den mängd som finns gör att för att kunna hålla den status vi behöver samt underhållsladda så är det inprincip ett heltidsjobb. Det är just nu x antal personer som får göra detta på en 20% men med tanke på elektrifieringen så ökar trycket.

Det behöver kontrolleras, det behöver laddas, det behöver flyttas. Och med tanke på mängden så får vi inte ladda i lokalerna, för det är inte dimensionerade för det och innehåller även annat som gör att kombinationen inte är okej.

Det gör att laddning måste ske på annan plats, exempelvis i containrar. Det resulterar i inköp utav dessa med all säkerhet som behövs. Det finns inte direkt el ute på den plats dessa måste stå, så då behöver vi få in el till containrarna. Det blir alltså högst troligtvis elverk som får stå för försörjningen utav el.

Så batterier är inte alltid optimalt, batterier är inte bäst. Och med batterier kommer problem. Som vissa byggjobbare som har för många batterier i sina skåpbilar (såklart utan att veta om gränserna)
Det är explosivt och problematiskt.

Så batterier är inte alltid bäst. Arbetsmiljö ställer till det massor.

Re: Elmotorer överlägsna eller inte

Postat: 01 sep 2025 14:31
av tesla newbie
Sportbilsentusiasten skrev: 31 aug 2025 08:25

Totalt sett är elbilar överlägsna i allt utom körglädje. Låg vikt ni vet... ;)
Jag behöver nog inte mer körglädje än vad som finns i M3P Highland. Provkörde förra veckan och var djupt imponerad av allt utom stolarna :-).

Re: Elmotorer överlägsna eller inte

Postat: 01 sep 2025 16:25
av Sportbilsentusiasten
AAKEE skrev: 31 aug 2025 10:58
Sportbilsentusiasten skrev: 31 aug 2025 08:25
Totalt sett är elbilar överlägsna i allt utom körglädje. Låg vikt ni vet... ;)
Min Plaid har 2277kg tjänstevikt.

En 2025 Audi A7 sportback s-tronic med regnummer MRM85Z har tjänstevikten 2276kg.

Har övervägt A7 som bil ett antal ggr. Model S och A7 är ganska jämförbara som bilar.

Det skiljer 1kg mellan dem i tjänstevikt, men du har rätt, de är inte lika lätta :-)
Min Miata väger en bit över 1000kg ;)
En 911 väger 1.4 ton utan en massa extrautrustning och 2wd

Re: Elmotorer överlägsna eller inte

Postat: 01 sep 2025 16:29
av Sportbilsentusiasten
tesla newbie skrev: 01 sep 2025 14:31
Sportbilsentusiasten skrev: 31 aug 2025 08:25

Totalt sett är elbilar överlägsna i allt utom körglädje. Låg vikt ni vet... ;)
Jag behöver nog inte mer körglädje än vad som finns i M3P Highland. Provkörde förra veckan och var djupt imponerad av allt utom stolarna :-).
Ja. För att vara elbil är den skitkul och som familjebil superbra!
Miata och 911 är inte ultimata familjebilar.

Re: Elmotorer överlägsna eller inte

Postat: 01 sep 2025 16:33
av BrooklynS
Sportbilsentusiasten skrev:
AAKEE skrev: 31 aug 2025 10:58
Sportbilsentusiasten skrev: 31 aug 2025 08:25
Totalt sett är elbilar överlägsna i allt utom körglädje. Låg vikt ni vet... ;)
Min Plaid har 2277kg tjänstevikt.

En 2025 Audi A7 sportback s-tronic med regnummer MRM85Z har tjänstevikten 2276kg.

Har övervägt A7 som bil ett antal ggr. Model S och A7 är ganska jämförbara som bilar.

Det skiljer 1kg mellan dem i tjänstevikt, men du har rätt, de är inte lika lätta :-)
Min Miata väger en bit över 1000kg ;)
En 911 väger 1.4 ton utan en massa extrautrustning och 2wd
Mina motorcyklar (med samma användningsområde) väger 200-250 kilo och är roligare än både Miata och 911. Bild

Som familjebil torde Plaid och M3P tillsammans med EV6GT vara svårslagna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Elmotorer överlägsna eller inte

Postat: 01 sep 2025 16:34
av Sportbilsentusiasten
Love_O skrev: 31 aug 2025 17:40
Lerumsexpressen skrev: 31 aug 2025 17:26
Love_O skrev: 31 aug 2025 16:12
manneson skrev: 31 aug 2025 13:19
Love_O skrev: 31 aug 2025 13:07


Med tanke på att jag jobbar inom lager så kan jag säga att du har fel. Batterihanteringen för oss är ett stort problem och som sagt. Bara underhållsladdning behöver vi nu anställa en person för att sköta. Vem ska betala det ? Vem betalar indragningen till elen för alla containrar vi måste köpa in eftersom vi inte får förvara batterierna tillsammans med mycket annat. Ska vi köpa in elverk för strömförsörjning ?

All bränsle vi har är betydligt lättare eftersom det enbart tar plats men kräver inte något mer än det samt avluftning.
Hur mycket samt vilken typ av bränsle hanterar ni? Vad gör ni med det?
Bensin, diesel, eldningsolja etc tenderar ju att gå från oljehamn/raffinaderi på tankbil direkt till slutkund.
Men man får inte ha en stor bensin eller dieseltank hursomhelst. Massvis med krav på hur det skall säkras upp. Kraven har ökat rejält senaste åren vilket är en stor anledning till att många mindre mackar tvingas lägga ner. För dyrt att bygga om.

Såhär säger tex ChatGPT om krav:
🔹 Tillstånd & lagstiftning
• Tillstånd krävs enligt:
• Lagen om brandfarliga och explosiva varor (LBE) – via kommunens räddningstjänst.
• Miljöbalken – verksamheten är tillståndspliktig miljöfarlig verksamhet (hantering av > 250 m³ brandfarlig vätska).
• Driften måste uppfylla krav från MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap), Naturvårdsverket och kommunens miljöförvaltning.



🔹 Tekniska krav på cisterner
• Dubbelmantlade cisterner (dubbelskalskonstruktion) med läckageövervakning är obligatoriskt.
• Invallning krävs för ovanjordscisterner.
• Korrosionsskydd för nedgrävda tankar, ofta med katodiskt skydd.
• Rörledningar ska vara dubbelväggiga och ha läckageindikering.
• Automatiskt överfyllnadsskydd.
• Godkänd ventilation och explosionsskydd.



🔹 Miljöskydd
• Täta ytor: Påfyllningsplats, spillzoner och pumpöar ska ha täta betong- eller asfaltbeläggningar med oljeavskiljare för dagvatten.
• Invallningens volym: Ska rymma minst hela tankens volym.
• Kontrollprogram för att upptäcka små läckage.
• Extra hårda regler inom vattenskyddsområde.



🔹 Kontroll & besiktning
• Ackrediterad cisternkontroll vart 6:e år för nedgrävda tankar och rörledningar.
• Tätare kontroller i vattenskyddsområde (t.ex. vart 3:e år).
• Dokumentation och kontrolljournal är obligatorisk.



🔹 Brandskydd
• Säkerhetsavstånd mellan tank, byggnader och angränsande fastigheter.
• Brandklassade material och skyddssystem (skum, sprinklers kan krävas vid stora mackar).
• Explosionssäker elutrustning (ATEX).

Precis du vet inte vad du pratar om. Så kanske ska knipa igen lite då. Och exakt vad för bränsle eller så behöver du inte få reda på.

Frågar igen, hur ska batteri skötas då eftersom du verkade vara proffs på det. Berätta gärna.
Istället för att vara otrevlig kan du berätta om hur det fungerar hos er.
Jag jobbar inom en verksamhet som har starka band med säker arbetsmiljö.
Där vi har beredskap, massa arbetsutrustning och beredskapsfordon av alla sorter.
Där har vi absolut krav och kontroller på flytande och gasformiga bränslen.
Är ju en som inte förstår som ska visa sig duktig.
Jag nämnde att för våran bränslehantering är det inget problem och det är med batterier som det blir en hel annan problematik.

Säg en cistern, bara ställ ut vart som helst med en enkel handpump så är allt löst.

Batterier kräver betydligt mer avancerad lösning om det även skall hanteras med laddning och framförallt eftersom det inte får stå på laddning hela tiden.

Det blir en förvaringlösning och en laddlösning
Så Love, förklara då.
Jag förstår heller inte hur ni kan lägga SÅ mycket arbetstid på laddnings-relaterade uppgifter.
Ser tex inga Tesla-anställda på laddstationerna som har runt 30 laddare.
Ni har troligen en hel del andra laddkrav än vi andra förstår, berätta

Re: Elmotorer överlägsna eller inte

Postat: 01 sep 2025 16:42
av tesla newbie
Sportbilsentusiasten skrev: 01 sep 2025 16:29
tesla newbie skrev: 01 sep 2025 14:31
Sportbilsentusiasten skrev: 31 aug 2025 08:25

Totalt sett är elbilar överlägsna i allt utom körglädje. Låg vikt ni vet... ;)
Jag behöver nog inte mer körglädje än vad som finns i M3P Highland. Provkörde förra veckan och var djupt imponerad av allt utom stolarna :-).
Ja. För att vara elbil är den skitkul och som familjebil superbra!
Miata och 911 är inte ultimata familjebilar.
Är man ute efter en kompromisslös banbil så finns det väl ingen elbil som duger i dagsläget. Men i mitt fall så vill jag bara ha en bil i hushållet och då funkar en 911 eller en Cayman ganska dåligt. Eftersom jag inte är intresserad av bankörning så vet jag inte riktigt när jag skulle köra med sportbilen om jag hade en sådan.

Re: Elmotorer överlägsna eller inte

Postat: 01 sep 2025 17:33
av AAKEE
Sportbilsentusiasten skrev: 01 sep 2025 16:25
AAKEE skrev: 31 aug 2025 10:58
Sportbilsentusiasten skrev: 31 aug 2025 08:25
Totalt sett är elbilar överlägsna i allt utom körglädje. Låg vikt ni vet... ;)
Min Plaid har 2277kg tjänstevikt.

En 2025 Audi A7 sportback s-tronic med regnummer MRM85Z har tjänstevikten 2276kg.

Har övervägt A7 som bil ett antal ggr. Model S och A7 är ganska jämförbara som bilar.

Det skiljer 1kg mellan dem i tjänstevikt, men du har rätt, de är inte lika lätta :-)
Min Miata väger en bit över 1000kg ;)
En 911 väger 1.4 ton utan en massa extrautrustning och 2wd
Vad din Miata och vad en Porsche 911 väger är väl inte jätterelevant?

Min Mazda Rx3 väger 955kg och har 450-500hk beroende på laddtryck (bara begränsat av turbon, så 600-700hk med en annan turbo).

Eftersom det inte fanns några elbilar 1973 så är även det helt irrelevant.

Det är många BMW och Audi som väger lika mycket eller mer än en model 3 eller Y trots att de är jämförbara i storlek.

Viktskillnaden mellan en Tesla och en jämförbar bil med åtminstone någon prestanda är nog mindre än vad de flesta tror.

Re: Elmotorer överlägsna eller inte

Postat: 02 sep 2025 09:34
av RareEarth
Jag tycker det finns en viss relevans att jämföra med lätta bensindrivna sportbilar. Den där go-cartkänslan man får i en lätt sportbil infinner sig givetvis inte i en Model 3 även om accelerationen är bra. Frågan är väl snarare vilka motsvarande lätta elsportbilar som finns, till överkomliga priser? MG Cyberster är kanske överkomlig men väger nästan två ton.

Re: Elmotorer överlägsna eller inte

Postat: 02 sep 2025 13:12
av tesla newbie
RareEarth skrev: 02 sep 2025 09:34
Jag tycker det finns en viss relevans att jämföra med lätta bensindrivna sportbilar. Den där go-cartkänslan man får i en lätt sportbil infinner sig givetvis inte i en Model 3 även om accelerationen är bra. Frågan är väl snarare vilka motsvarande lätta elsportbilar som finns, till överkomliga priser? MG Cyberster är kanske överkomlig men väger nästan två ton.
Fast det är inte bara accelerationen som är bra i M3P. Styrresponsen också. Har inte kört någon annan elbil med samma vassa instyrning som M3P. Det är denna respons som jag uppskattar hos Tesla och har svårt att hitta i någon annan elbil. Snabb acceleration erbjuder massa elbilar idag, men få kommer i närheten av Teslas nivå av respons i styrning och gaspedal.
Dock lär förstås inte styrresponsen vara lika bra som i en lätt bensindriven sportbil. Hög vikt är tyvärr oerhört svårt att trolla bort. Det går att göra tunga bilar som inte kränger i kurvor men de kommer alltid kännas sävligare i reaktionerna.

Re: Elmotorer överlägsna eller inte

Postat: 02 sep 2025 14:00
av RareEarth
tesla newbie skrev: 02 sep 2025 13:12
Fast det är inte bara accelerationen som är bra i M3P. Styrresponsen också. Har inte kört någon annan elbil med samma vassa instyrning som M3P. Det är denna respons som jag uppskattar hos Tesla och har svårt att hitta i någon annan elbil. Snabb acceleration erbjuder massa elbilar idag, men få kommer i närheten av Teslas nivå av respons i styrning och gaspedal.
Dock lär förstås inte styrresponsen vara lika bra som i en lätt bensindriven sportbil. Hög vikt är tyvärr oerhört svårt att trolla bort. Det går att göra tunga bilar som inte kränger i kurvor men de kommer alltid kännas sävligare i reaktionerna.
Har aldrig kört M3P, men MY bygger på samma plattform och MY har dålig väghållning. Har svårt att tro att M3 har ett bra chassi. Det är inte direkt det man läser i tester.

Re: Elmotorer överlägsna eller inte

Postat: 03 sep 2025 09:41
av tesla newbie
RareEarth skrev: 02 sep 2025 14:00
tesla newbie skrev: 02 sep 2025 13:12
Fast det är inte bara accelerationen som är bra i M3P. Styrresponsen också. Har inte kört någon annan elbil med samma vassa instyrning som M3P. Det är denna respons som jag uppskattar hos Tesla och har svårt att hitta i någon annan elbil. Snabb acceleration erbjuder massa elbilar idag, men få kommer i närheten av Teslas nivå av respons i styrning och gaspedal.
Dock lär förstås inte styrresponsen vara lika bra som i en lätt bensindriven sportbil. Hög vikt är tyvärr oerhört svårt att trolla bort. Det går att göra tunga bilar som inte kränger i kurvor men de kommer alltid kännas sävligare i reaktionerna.
Har aldrig kört M3P, men MY bygger på samma plattform och MY har dålig väghållning. Har svårt att tro att M3 har ett bra chassi. Det är inte direkt det man läser i tester.
Bromsarna är för klena för hård bankörning, men chassit verkar det inte vara något fel på:

Sen vet jag inte om MY har så dålig väghållning. Beror väl på vad man jämför med. Det är trots allt en relativt stor och tung familjebil. Sedan måste man skilja på handling och roadholding. Jag pratar om hur bilen reagerar på styrinput och där uppskattar jag direktheten i Model 3 och Y. För mig som mest kör lite fort på kurvig landsväg är det sådana saker som är relevant. Polestar 3 har bättre väggrepp än Model Y men den känns segare i reaktionerna.

Re: Elmotorer överlägsna eller inte

Postat: 03 sep 2025 10:24
av wheels
Det är förvånande att bromsarna är så dåliga på en performance modell + att batteriet överhettas, trots att han inte kan hålla fullt pga bromsarna.

Re: Elmotorer överlägsna eller inte

Postat: 03 sep 2025 11:15
av tesla newbie
Numera har Tesla infört en endurance mode vilket gör att batteriet klarar sig bättre:



Men Model 3 Performance passar nog bättre som rolig daily driver än banbil.

Re: Elmotorer överlägsna eller inte

Postat: 03 sep 2025 12:54
av RareEarth
tesla newbie skrev: 03 sep 2025 09:41
Sen vet jag inte om MY har så dålig väghållning.
Min förra bil var en BMW 530e. Det är som natt och dag. Jo, MY har dålig väghållning.

Re: Elmotorer överlägsna eller inte

Postat: 03 sep 2025 14:54
av tesla newbie
RareEarth skrev: 03 sep 2025 12:54
tesla newbie skrev: 03 sep 2025 09:41
Sen vet jag inte om MY har så dålig väghållning.
Min förra bil var en BMW 530e. Det är som natt och dag. Jo, MY har dålig väghållning.
Utveckla gärna på vilket sätt. Är genuint nyfiken. Är det sämre grepp, sämre instyrning, sämre karosskontroll?


Min förra bil var en BMW X3, så jag kanske har lägre ställda förväntningar. Men jämfört med BMW:n så är Teslan mer direktstyrd, reagerar snabbare på styrinput och kränger mindre. Den är dessutom mindre spårkänslig och vaggandet i sidled över gupp är markant mindre i Teslan.

Re: Elmotorer överlägsna eller inte

Postat: 03 sep 2025 16:17
av AAKEE
tesla newbie skrev: 03 sep 2025 09:41
Bromsarna är för klena för hård bankörning, men chassit verkar det inte vara något fel på:
Min M3P kändes väldigt alert att köra, spec efter sänksats och byte till Michelin Pilot sport 4S.

Inget fel på styrrespons eller annat. Välbalanserad.


Bromsarna var ungefär motsvarande en lite sportigare S-Audi: bättre än original men gick fort att få varma.
Samma gäller Plaiden: de är okey för gatkörning och man kan bromsa från riktigt hög fart, en gång.

För de 40-70K mer en 3 Performance brukar kosta mot standard är det nig inte att vänta sig så mycket mer.

Audi, som jag har erfarenhet byter ut och uppgraderar mycket mer på sina bilar med ”Performance” in mind.
Exempelvis får bilen tex oljekylare även till manuella lådor för att de ska kunna gå varv på varv på bana utan att överhettas.

Tesla har inte ändrat speciellt mycket på bilen för att den ska gå att köra på bana i övrigt.
Kylning av batteriet är ju en sån sak som återkommer på M3P.

Bromsar räknar jag som något man alltid kommer behöva uppgradera för bsnkörning, utom kanske på rena sportbilsmärken som bygger bilarna för att göra det som de ser ut att göra, typ Porshe.

Re: Elmotorer överlägsna eller inte

Postat: 03 sep 2025 16:55
av tesla newbie
AAKEE skrev: 03 sep 2025 16:17
tesla newbie skrev: 03 sep 2025 09:41
Bromsarna är för klena för hård bankörning, men chassit verkar det inte vara något fel på:
Min M3P kändes väldigt alert att köra, spec efter sänksats och byte till Michelin Pilot sport 4S.

Inget fel på styrrespons eller annat. Välbalanserad.
Det är min erfarenhet också. Model 3 och i viss utsträckning Model Y känns snabba i reaktionerna. Det finns andra elbilar som har bekvämare fjädring, bättre väggrepp överlag och bättre bromsar. Men jag har svårt att hitta någon elbil som känns lika direkt i responsen.

Re: Elmotorer överlägsna eller inte

Postat: 03 sep 2025 17:06
av Lerumsexpressen
Sportbilsentusiasten skrev: 01 sep 2025 16:34
Love_O skrev: 31 aug 2025 17:40
Lerumsexpressen skrev: 31 aug 2025 17:26
Love_O skrev: 31 aug 2025 16:12
manneson skrev: 31 aug 2025 13:19


Hur mycket samt vilken typ av bränsle hanterar ni? Vad gör ni med det?
Bensin, diesel, eldningsolja etc tenderar ju att gå från oljehamn/raffinaderi på tankbil direkt till slutkund.
Men man får inte ha en stor bensin eller dieseltank hursomhelst. Massvis med krav på hur det skall säkras upp. Kraven har ökat rejält senaste åren vilket är en stor anledning till att många mindre mackar tvingas lägga ner. För dyrt att bygga om.

Såhär säger tex ChatGPT om krav:
🔹 Tillstånd & lagstiftning
• Tillstånd krävs enligt:
• Lagen om brandfarliga och explosiva varor (LBE) – via kommunens räddningstjänst.
• Miljöbalken – verksamheten är tillståndspliktig miljöfarlig verksamhet (hantering av > 250 m³ brandfarlig vätska).
• Driften måste uppfylla krav från MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap), Naturvårdsverket och kommunens miljöförvaltning.



🔹 Tekniska krav på cisterner
• Dubbelmantlade cisterner (dubbelskalskonstruktion) med läckageövervakning är obligatoriskt.
• Invallning krävs för ovanjordscisterner.
• Korrosionsskydd för nedgrävda tankar, ofta med katodiskt skydd.
• Rörledningar ska vara dubbelväggiga och ha läckageindikering.
• Automatiskt överfyllnadsskydd.
• Godkänd ventilation och explosionsskydd.



🔹 Miljöskydd
• Täta ytor: Påfyllningsplats, spillzoner och pumpöar ska ha täta betong- eller asfaltbeläggningar med oljeavskiljare för dagvatten.
• Invallningens volym: Ska rymma minst hela tankens volym.
• Kontrollprogram för att upptäcka små läckage.
• Extra hårda regler inom vattenskyddsområde.



🔹 Kontroll & besiktning
• Ackrediterad cisternkontroll vart 6:e år för nedgrävda tankar och rörledningar.
• Tätare kontroller i vattenskyddsområde (t.ex. vart 3:e år).
• Dokumentation och kontrolljournal är obligatorisk.



🔹 Brandskydd
• Säkerhetsavstånd mellan tank, byggnader och angränsande fastigheter.
• Brandklassade material och skyddssystem (skum, sprinklers kan krävas vid stora mackar).
• Explosionssäker elutrustning (ATEX).

Precis du vet inte vad du pratar om. Så kanske ska knipa igen lite då. Och exakt vad för bränsle eller så behöver du inte få reda på.

Frågar igen, hur ska batteri skötas då eftersom du verkade vara proffs på det. Berätta gärna.
Istället för att vara otrevlig kan du berätta om hur det fungerar hos er.
Jag jobbar inom en verksamhet som har starka band med säker arbetsmiljö.
Där vi har beredskap, massa arbetsutrustning och beredskapsfordon av alla sorter.
Där har vi absolut krav och kontroller på flytande och gasformiga bränslen.
Är ju en som inte förstår som ska visa sig duktig.
Jag nämnde att för våran bränslehantering är det inget problem och det är med batterier som det blir en hel annan problematik.

Säg en cistern, bara ställ ut vart som helst med en enkel handpump så är allt löst.

Batterier kräver betydligt mer avancerad lösning om det även skall hanteras med laddning och framförallt eftersom det inte får stå på laddning hela tiden.

Det blir en förvaringlösning och en laddlösning
Så Love, förklara då.
Jag förstår heller inte hur ni kan lägga SÅ mycket arbetstid på laddnings-relaterade uppgifter.
Ser tex inga Tesla-anställda på laddstationerna som har runt 30 laddare.
Ni har troligen en hel del andra laddkrav än vi andra förstår, berätta
Tror Love jobbar inom någon statlig myndighet?

Där brukar man ha överkrav och deras riskanalyser brukar kommafram till osannolika händelser och risker, som de brukar mitigerar genom massa administrativa krav och krångliga åtgärder.