Niklas Z skrev: ↑15 nov 2025 09:37
Flera märkligheter vad gäller elbilars prestanda i den här tråden. T ex har det hävdats att elbilsägare som är lyriska över prestandan kommer från trötta bensin/diesel-bilar.
Många verkar göra det ja. generellt sett, nu syftar jag inte specifikt på detta forumet, speciellt eftersom jag aldrig besökt det innan jag köpte min tesla.
repulsiv skrev: ↑31 okt 2025 17:12
Dessutom verkar det som att alla som är så LYRISKA över prestandan i "vanliga" bilar som Model3 LR/P och Model Y troligen har kört dieselbilar med automat och max 100hk innan och inte har så mycket att jämföra med.
Innan jag skaffade min första Tesla, en M3LR-2020 som levererades i september 2020, körde jag en BMW 335i (manuellt växlad). Om man bortser från motorcyklar var det oerhört sällan då jag var ute på vägarna i BMW:n stötte på något bensin/diesel-fordon som hade bättre prestanda. Men trots det så v var Teslan utan tvekan klart piggare och det även i farter över 100 km/h.
Nu är ju 335i en ganska vass bil, den var väl i princip det vasssaste 3-serien man kunde ha utom M3.
Jag har dock inte kört någon.
Det sistnämnda är värt att diskutera, eftersom det hävdats att Tesla Model 3 känns trött över 100 km/h.
repulsiv skrev: ↑10 nov 2025 23:23
Prsestandasiffrorna, jo, 440hk och 0-100 på 4,4s, men det sa ju inget om att den känns ganska trött efter ~100..
Detta sagt av en person som gick från en Saab 9-5 Aero.
repulsiv skrev: ↑27 okt 2025 21:47
Min gamla bil var en 9-5 aero.
Jag har letat lite prestandasiffror i farter över 100 km/h för Saab 9-5 Aero, BMW 335i och Tesla Model. Bilden är väldigt klar. BMW335i är betydligt snabbare över 100 km/h än Saab 9-5 Aero och Teslan är i sin tur ytterligare lite snabbare än BMW:n. Att Teslan skulle vara trött över 100 km/h stämmer väldigt dåligt med verkligheten. Nu förutsätter jag att bilarna är otrimmade. Både till BMW:n och Saaben finns det flera olika leverantörer av trimning.
Jag har aldrig mätt (vilket jag tydligt påpekade), men jag är ganska övertygad om att saaben är snabbare 100-200, vilket inte nödvändigtvis betyder att den är det exemeplvis 100-120. helt oavsett känsn accelerationen betydligt bättre i det spannet.
(och ska vi till 250 så..)
Just 9-5 aero är väl f.ö känd för att vara snabb i det spannet, vill minnas att nån fånig reklam påpekade att den var snabbare än 911 (turbo?) just på det. (jag har lite svårt för cherrypicking-reklam)
repulsiv skrev: ↑31 okt 2025 17:12
Vilka vibrationer ? Som sagt, jag har aldrig någonsin stört mej på det inte ens idag när jag är van vid teslan och kör bensinbilar.
Och gasresponsen.. ja, det har ju inte med elbil eller bensin/diesel att göra, det finns många trötta elbilar också.
Jag hade i alla fall inga problem att märka vibrationer i en Saab 9-5. BMW:ns raka sexa går klart mjukare och den ligger ganska nära elbilen i vibrationsfrihet, men inte riktigt. Framför allt märks skillnad vid kall motor.
trams.
En modern premiumbil har inte vibrationer på det sättet, vilket var min poäng, en radyra med balansaxel är ungefär lika vibrationsfri som en sexa, och dessa vibrationer är ändå inte de som möjligen letar sej in till föraren.
Inte ens knackiga dieslar har vibrationer på det sättet i premiumbilar, däremot på mindre enklare bilar.
Gasresponsen på elbilen är överlägsen. Fördröjningen vid gaspådrag är noll (i alla fall om man låter bli att använda chill-läget) och precisionen är bättre än någon bil jag kört. Det har definitivt med elbil resp. bensin/diesel att göra.
Men är det bättre ? Mja, jag tycker det är betydligt roligare att köra en bensinbil med manuell låda,
Däremot är fördröjningen katastrofal i många bilar med automatlåda, speciellt mer vardagsbetonade sådana, detta stör jag mej på mycket när jag kör jobbets bil med DSG.
Och som jag skrev, det finns RIKTIGT trötta elbilar, och pigga bensinbilar, så NEJ, det ahr inte alls med det att göra, det har med den aktuella bilen att göra.
testa att köra en kewet buddy så får du se
Precision förresten ? va ?