Ferrari Luce

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare

Re: Ferrari Luce

Inlägg av Thed75 »

Ferrari har väl designat den på detta vis för att i efterhand kunna säga att ingen vill ha elbilar?
5sitsig högbyggd känns också helt fel. Köper man en ferrari för 6mln vill man nog generellt ha 2sits, låg och snabb
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Ägarna kommer visst kallas "Lucers" :lol:
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

Jag gillar verkligen designen. Det är inte Ferraris klassiska stil, men bilen är riktigt cool.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Det verkar som det går att sminka grisen …framtill.

Breddar man den så blir proportionerna bättre. Men med det där kittet lär den ju bli bredare än en C-truck…

Bakänden däremot… not so much IMO.

https://www.carscoops.com/2026/05/ferra ... -body-kit/
Bild
Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare

Inlägg av Thed75 »

Det där ser bättre ut men inte 6 miljoner bättre.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

Thed75 skrev: 01 jun 2026 07:55
Från kinabil till japansk gaturejser (saknas bara LED som lyser under bilen ner på asfalten).
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Nicke Nyfiken skrev: 26 maj 2026 13:59
Sportbilsentusiasten skrev: 26 maj 2026 13:06
Hemska bilder i denna tråd
Jag är inte för censur generellt, men i detta fallet är det högst motiverat. :|
Jag tänker på alla stackars personer som förbeställt och köat för bilen. Snacka om antiklimax!
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

martinot skrev: 01 jun 2026 09:30
Thed75 skrev: 01 jun 2026 07:55
Från kinabil till japansk gaturejser (saknas bara LED som lyser under bilen ner på asfalten).
Ja det har du rätt i :?
En Ferrari ska vara SÅÅÅÅÅÅ vacker att man vrider nacken av sig då den passerar ! Ett måste för en Ferrari :!:
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
elbilly

Inlägg av elbilly »

SwedishAdvocate skrev: 31 maj 2026 21:56
Det verkar som det går att sminka grisen …framtill.

Breddar man den så blir proportionerna bättre. Men med det där kittet lär den ju bli bredare än en C-truck…

Bakänden däremot… not so much IMO.

https://www.carscoops.com/2026/05/ferra ... -body-kit/
Bild
Bild
Nissan GT-R wannabe.
Man kan köpa en sån och köra ungefär lika fort och ha 4-5 mille över till soppa.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Ferrari Leaf

Luce-Leaf.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

martinot skrev: 03 jun 2026 00:03
Ferrari Leaf

Luce-Leaf.png
Posta int sånt såhär sent. Folk måste ju kunna få sova utan att få mardrömmar om Ferarris som ser ut som familjen Flintas bil 😂
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
SwedishAdvocate

Det påstås att dom sålt strax under 500 ex. av modellen. Om det stämmer så misstänker jag att dom skulle kunna saluföra en bil som ser ut nästan precis som en rullande hög med bajs för exakt samma pris och sälja precis lika många…  :roll:

https://www.carscoops.com/2026/07/ferra ... -sold-out/

Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Testarmigfram skrev: 30 jul 2026 21:57
SwedishAdvocate skrev: 30 jul 2026 21:47
Det påstås att dom sålt strax under 500 ex. av modellen. Om det stämmer så misstänker jag att dom skulle kunna saluföra en bil som ser ut nästan precis som en rullande hög med bajs för exakt samma pris och sälja precis lika många…  :roll:

Bild
Du tillhör inte målgruppen så varför tycker du att din åsikt spelar roll? Bilen säljer bättre än väntat.
Nej. Jag tillhör inte målgruppen. Men det finns även folk i målgruppen som i princip säger exakt samma sak… :lol:

Samt…

EDIT:
Undrar hur många i den här tråden som tillhör målgruppen…

Undar även hur många biljournalister som yttrat sig om Luce som tillhör målgruppen… :roll:
Testarmigfram

Inlägg av Testarmigfram »

SwedishAdvocate skrev: 30 jul 2026 22:06
Testarmigfram skrev: 30 jul 2026 21:57
SwedishAdvocate skrev: 30 jul 2026 21:47

Bild
Du tillhör inte målgruppen så varför tycker du att din åsikt spelar roll? Bilen säljer bättre än väntat.
Nej. Jag tillhör inte målgruppen. Men det finns även folk i målgruppen som i princip säger exakt samma sak… :lol:

Samt…

EDIT:
Undrar hur många i den här tråden som tillhör målgruppen…

Undar även hur många biljournalister som yttrat sig om Luce som tillhör målgruppen… :roll:
Eftersom den bevisligen säljer bättre än förväntat så är en potentiell kund som ogillar den inte särskilt relevant.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Bilsamlande miljardärer ställer en i garaget med förhoppningen att värdet ökar över tid, det kan mycket väl bli en god investering.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
Bera_n

Inlägg av Bera_n »

holden skrev: 31 jul 2026 10:19
Bilsamlande miljardärer ställer en i garaget med förhoppningen att värdet ökar över tid, det kan mycket väl bli en god investering.
Inte osannolikt. Troligen behöver toppkunderns köpa denna för att komma i fråga för andra specialmodeller senare.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Inlägg av Holve »

Tycker den är cool.
De skulle dock haft en annan färg på bilen de visade upp vid lanseringen
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Volvo BM 430
SwedishAdvocate

Bera_n skrev: 31 jul 2026 13:15
Bilsamlande miljardärer ställer en i garaget med förhoppningen att värdet ökar över tid, det kan mycket väl bli en god investering. [Min u.]
Inte osannolikt. Troligen behöver toppkunderns köpa denna för att komma i fråga för andra specialmodeller senare. [Min u.]
Även om jag inte utvecklade resonemanget så här långt i mitt näst sista inlägg i tråden så var det det här jag var ute efter.

Nu när Ferrari klantat till det riktigt ordentligt, så blir ett köp av en eller kanske t.o.m flera fullsmetade Luce för ~12MSEK(?), och på så sätt låta Ferrari save face, sannolikt det ultimata sättet att antingen befästa eller klättra i företagets interna ranking över vilka som ska få köpa deras kommande limiterade bilmodeller.

Så om man som Ferrarisamlande miljardär ändå haft som femårsplan att köpa ~en limiterad bilmodell från Ferrari för 20-50MSEK(?) om året, så är väl ~11,5MSEK i förlust på en Luce utslaget på ~6(?) år närmast att beteckna som kaffepengar i sammanhanget…

Dom räknar väl kallt med att ändå kunna göra rejäl vinst sett till totalen.

Den här kundkategorin hade garanterat köpt Ferraris första elbil även i 'en parallell tidslinje' där företaget presenterat något helt annat än nuvarande Luce, och där deras första elbil istället blivit unisont hyllad som en estetiskt sett riktigt, riktigt lyckad bil.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
Testarmigfram

SwedishAdvocate skrev: 01 aug 2026 18:12
Bilsamlande miljardärer ställer en i garaget med förhoppningen att värdet ökar över tid, det kan mycket väl bli en god investering. [Min u.]
Inte osannolikt. Troligen behöver toppkunderns köpa denna för att komma i fråga för andra specialmodeller senare. [Min u.]
Även om jag inte utvecklade resonemanget så här långt i mitt näst sista inlägg i tråden så var det det här jag var ute efter.

Nu när Ferrari klantat till det riktigt ordentligt, så blir ett köp av en eller kanske t.o.m flera fullsmetade Luce för ~12MSEK(?), och på så sätt låta Ferrari save face, sannolikt det ultimata sättet att antingen befästa eller klättra i företagets interna ranking över vilka som ska få köpa deras kommande limiterade bilmodeller.

Så om man som Ferrarisamlande miljardär ändå haft som femårsplan att köpa ~en limiterad bilmodell från Ferrari för 20-50MSEK(?) om året, så är väl ~11,5MSEK i förlust på en Luce utslaget på ~6(?) år närmast att beteckna som kaffepengar i sammanhanget…

Det är ju ren spekulation från din sida. Oavsett vilket så har ju Ferrari lyckats.
SwedishAdvocate

Testarmigfram skrev: 01 aug 2026 18:14

Den här kundkategorin hade garanterat köpt Ferraris första elbil även i 'en parallell tidslinje' då Ferrari presenterat något helt annat än nuvarande Luce, och där deras första elbil istället blivit unisont hyllad som en estetiskt sett riktigt, riktigt lyckad bil.
Det är ju ren spekulation från din sida. Oavsett vilket så har ju Ferrari lyckats.
Tycker faktiskt inte det är särskilt mycket spekulation. ~599 är väl ungefär det antal som deras limiterade serier brukar byggas i. Men det här kan vi ju så klart vara oeniga om.

För övrigt lika småirriterande varje gång när man råkar trycka på gilla-knappen av misstag. Fick man önska så skulle jag vilja att det fanns en ångrafunktion för de tillfällen när man råkar trycka fel på den.
Testarmigfram

SwedishAdvocate skrev: 01 aug 2026 18:23
Testarmigfram skrev: 01 aug 2026 18:14

Den här kundkategorin hade garanterat köpt Ferraris första elbil även i 'en parallell tidslinje' då Ferrari presenterat något helt annat än nuvarande Luce, och där deras första elbil istället blivit unisont hyllad som en estetiskt sett riktigt, riktigt lyckad bil.
Tycker faktiskt inte det är särskilt mycket spekulation. ~599 är väl ungefär det antal som deras limiterade serier brukar byggas i. Men det här kan vi ju så klart vara oeniga om.

För övrigt lika småirriterande varje gång när man råkar trycka på gilla-knappen av misstag. Fick man önska så skulle jag vilja att det fanns en ångrafunktion för de tillfällen när man råkar trycka fel på den.
Ferrari är inte som Tesla eller Volkswagen. De säljer inte bilar på samma sätt. Du får tycka vad du vill om det såklart men Luce är inget fiasko på något sätt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Inte osannolikt. Troligen behöver toppkunderns köpa denna för att komma i fråga för andra specialmodeller senare.
Det är så Porsche försöker sälja sina osäljbara Taycan; köp tre Taycan så får du lov att köpa en 911 GT3.

SwedishAdvocate

martinot skrev: 08 aug 2026 00:06
Det är så Porsche försöker sälja sina osäljbara Taycan; köp tre Taycan så får du lov att köpa en 911 GT3.
"osäljbara"… :roll:

Tycker det verkas som den totala försäljningssiffran för Taycan är >150000. …och att försäljningssiffran för 2025 är ~16339.

Antar att det som åsyftas ovan är den här ~2,5 år gamla videon.

…och den handlar om 911 GT3 RS. Samt även om 3 Taycan Turbo eller Turbo S som vid det tillfället var ~1 år gamla.

Men Porsche är ju inte Tesla. Så det är alltså inte Porsche som skulle sälja en "build slot" för en GT3 RS + 3 st. ~1 år gamla Taycan i det här fallet. Istället är det en enskild Porscheåterförsäljare i Storbritannien.

Antar vidare att den här enskilda Porscheåterförsäljaren köpte på sig dom där 3 Taycan precis i skiftet mellan då premium-elbilar höll värdet väldigt bra och att dom några månader senare inte längre gjorde det…

Men ja. Den här tredelars videoserien ger en inblick för t.ex. mig som inte tillhör kundkategorin för Luce i hur dom som tillhör kundkategorin 'kan ha det'.

Och var tror ni den här Porschehandlaren fått den här idéen ifrån?… Då ungefär för ~2,5 år sedan så var det väl Porsche som hade 'den hetaste bilmodellen' för den här kundkategorin, …och inte Ferrari…
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev: 08 aug 2026 14:02
"osäljbara"… :roll:

Tycker det verkas som den totala försäljningssiffran för Taycan är >150000. …och att försäljningssiffran för 2025 är ~16339.
Porsche har i omgångar pausat tillverkning av Taycan för att försäljningen är mycket lägre än deras önskemål och egna prognoser. De har bitvis så låg försäljning att de inte kan hålla ekonomiskt liv i fabriken i perioder, och därav måste pausa tillverkningen och stänga ner fabriken mellan varven. Nu ryktas det att de eventuellt kommer permanent stänga ner fabriken och att helt sluta tillverka Taycan.

Senaste jag läste är dock ett mellanting eventuellt ett alternativ för att möta den svaga efterfrågan; Istället för att helt lägga ner och begrava Taycan, så stänger Porsche ner den pågående utvecklingen av den nya uppdaterade Taycan som legat i roadmappen länge, och fortsätter att tillverka den nuvarande äldre modellen ett tag till. Man planerar dock isf. att kraftigt minska antalet modeller/varianter för att försöka få lönsamhet i modellen. Skulle misstänka att kombin och Cross Turismo ryker.

Men vi får se; VAG och Porsche har sagt att man kommer besluta ödet för Taycan den närmaste tiden, och att presentera sina beslut (om den överlever, och isf i vilka former) under kapital/ägardagarna i oktober.