Är du nöjd med Tesla Model 3?
Moderator: Redaktion
Re: Är du nöjd med Tesla Model 3?
Överlag nöjd:
+ Snygg och rymlig
+ Autopilot (säkerthetsdelar ingår)
+ Supercharging
+ Räckvidd och prestanda
Rent generellt verkar basmodellen vara väldigt bra och fullt tillräcklig utan ett flertal optioner!
Det som jag inte tycker om:
- Bakluckan
- Interiör och instrumentering
För mig är bakluckan det största problemet, hoppas verkligen de kommer att ändra på den till slutgiltiga versionen. Det bästa vore att ha en hatchback som Model S.
Att de knappt ville visa den nu tyder ju på att de inte är så nöjda med den själva heller (i alla fall hoppas jag det).
Angående instrumenteringen borde det bli en HUD med åtminstone hastighet och eventuella varningar, då är det inget problem.
+ Snygg och rymlig
+ Autopilot (säkerthetsdelar ingår)
+ Supercharging
+ Räckvidd och prestanda
Rent generellt verkar basmodellen vara väldigt bra och fullt tillräcklig utan ett flertal optioner!
Det som jag inte tycker om:
- Bakluckan
För mig är bakluckan det största problemet, hoppas verkligen de kommer att ändra på den till slutgiltiga versionen. Det bästa vore att ha en hatchback som Model S.
Att de knappt ville visa den nu tyder ju på att de inte är så nöjda med den själva heller (i alla fall hoppas jag det).
Angående instrumenteringen borde det bli en HUD med åtminstone hastighet och eventuella varningar, då är det inget problem.
Det är en person på TMC som har photoshopat den som han vill att den ska se ut. Vad den allmänna åsikten är är kanske mer osäkert.AGCF skrev:Nosen ser olika ut? Lamborghininäsa på den ena bilden.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Instrumenteringen kommer bli jättebra när bilen väl släpps. Tesla kommer inte göra ett sådant misstag att de släpper bilen och en stor del av de potentiella köparna blir missnöjda. Så här långt har de varit väldigt duktiga på att lyssna på sina användare.jonte skrev:Det som jag inte tycker om:
- Bakluckan
När det gäller luckan är den värre - vi är dessvärre lite speciella här uppe i norr med våra kombibilar. I resten av världen är sedaner vanliga, och den typen av lucka är inget konstigt alls.
Dock hoppas jag, som någon här spekulerade kring, att varianterna med helt annat tak också får en annan lucka.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Jag tror att vi får nöja oss med brevinkastet till baklucka såvida de inte byter design till en hatchbacklösning omgående. Detta ser jag dock som väldigt tveksamt så glastaket och exteriörer var det som verkade väldigt nära klart. Mycket som måste ses över om det kommer en ny baklucka så som krocksäkerheten då luckan är en aktiv del av detta.Herr X skrev:Instrumenteringen kommer bli jättebra när bilen väl släpps. Tesla kommer inte göra ett sådant misstag att de släpper bilen och en stor del av de potentiella köparna blir missnöjda. Så här långt har de varit väldigt duktiga på att lyssna på sina användare.jonte skrev:Det som jag inte tycker om:
- Bakluckan
När det gäller luckan är den värre - vi är dessvärre lite speciella här uppe i norr med våra kombibilar. I resten av världen är sedaner vanliga, och den typen av lucka är inget konstigt alls.
Dock hoppas jag, som någon här spekulerade kring, att varianterna med helt annat tak också får en annan lucka.
Tror ännu mindre på att det kommer två varianter av Model 3 där bakluckan är olika då de vill hålla ner kostnaderna. Att köra två så pass olika chassin är en onödig kostnad och vi har sett flera exempel på hur de försökt få ner antalet varianter på bilen för att slippa flera liknande delar, höger och vänsterstyrt blir en ickefråga med skärm bara i mitten osv.
Det jag dock är hoppfull på att vi kommer få se prototypen för Model Y på Model 3 unveil del 2 som garanterat kommer ha bättre lastningsmöjligheter. Förhoppningsvis kommer den börja levereras nått år senare.
Interiören däremot är jag helt säker på att den kommer få en kraftig makeover innan release. Ser man på Model S och X så ändrades interiören kraftigt efter unveil men inte några större ändringar exteriört (strukturella).
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Glöm inte att det är fler modeller på gång på samma plattform. Det här är sedanen. En bil kan inte lösa alla behov.drakbane skrev:Tror de de blir bra när den går i produktion. Bakluckan e ju idiotiskt nu, den blir säkert som på S...
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Väldigt nöjd, så långt.TiborBlomhall skrev:Du som har förbokat din Tesla Model 3: är du nöjd med bilen som visades upp idag?
Kommentera gärna varför du röstat som du röstat!
Riktigt läcker design. Känns som att dom prickat både form och funktion. Många detaljer som kan vara "deal breakers" återstår att avslöja, dock.
Tror det kommer att presenteras många attraktiva bilar i samma klass under åren som återstår till leveransstart. Men det känns som att Tesla dragit en linje i sanden. Ribban ligger högre nu.
"Weird mobiles" och hybrider kan dra något gammalt över sig.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Precis Elon har ju redan pratat om Model Y som kommer bli mer åt Crossover hållet om jag fattat rätt. Med dragkrok, förut sätter jag
Förövrigt måste jag bara säga att jag får lätta illamående känslor av den photoshopade korp näsan. Teslas förslag blir grymt snyggt med en nummerskylt.

Förövrigt måste jag bara säga att jag får lätta illamående känslor av den photoshopade korp näsan. Teslas förslag blir grymt snyggt med en nummerskylt.
På den moddade bilden. Hade vart snyggare med en mjuk rundad linje istället för spetsen... Ta linjen under framlyktorna och dra den mjukt rundat till andra sidan...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Mitt för luftintagen är nog ingen höjdare! Kylningen lör behöva luften..,Laban skrev:Mer nummerplåtsspam:bonath skrev:Flytta ner skylten till "hålrummet"...
Skickat från min iPad med Tapatalk
Eller varför inte bara delvis över:

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
jäpp ser ut lite som ett duckfacehybris skrev:På den moddade bilden. Hade vart snyggare med en mjuk rundad linje istället för spetsen... Ta linjen under framlyktorna och dra den mjukt rundat till andra sidan...
ms 76132 "Eleamore"
Cage-tool i Gimp var ju trevligt märkte jag. Här är en med svagt rundat linje:hybris skrev:På den moddade bilden. Hade vart snyggare med en mjuk rundad linje istället för spetsen... Ta linjen under framlyktorna och dra den mjukt rundat till andra sidan...
Rundning som börjar lite längre ut:
Lättare om man ser originalet också:
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Var lite snabb och besvarade denna innan jag reserverat! Men nu har jag sällat mig till de väntandes skara. Jag och de ca 300000 som är före mig... 

Totalt sett är Model 3 ungefär som jag väntat mig, om man räknar nöjdhetsfaktor. Fronten tycker jag är schysst (mycket bättre än på X), utrymmena verkar över förväntan, bilen är riktigt snygg rakt från sidan. Inte helt nöjd med hur den ser ut rakt bakifrån, och tycker vanlig sedan-lucka är ett nerköp som jag faktiskt inte hade väntat mig. Men går det att få dragkrok är det lugnt. Men som sagt, större delen av världen gillar sedaner så sitt inte uppe och vänta på att dom ska ändra bakluckan, gott folk!
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Det kanske går att få en liten skylt fram. Kanske något som Testa kan ordna innan det bestäms av Tråkstyrelsen...
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Fantastiskt snygg, snyggare än S till och med, den börjar kännas lite daterad.
Är dock enormt besviken över den pyttelilla öppningen där bak, även om glastaket är ballt. De som säger att "det är en sedan" kan inte ha sett hur en sedanlucka brukar se ut, det är är mer som en gammal Mini.
Är dock enormt besviken över den pyttelilla öppningen där bak, även om glastaket är ballt. De som säger att "det är en sedan" kan inte ha sett hur en sedanlucka brukar se ut, det är är mer som en gammal Mini.
Model Y LR AWD 2022
Model 3jonasl skrev:Fantastiskt snygg, snyggare än S till och med, den börjar kännas lite daterad.
Volvo S90

Audi A4 Sedan

Fast jag läste på TMC att det tydligen såg lite olika ut på de olika prototyperna. Vet inte om det stämmer men han menade på att det kanske kunde vara orsaken till att öppningen såg väldigt liten ut på vissa bilder.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Ändrar min röst från duger till bättre än väntat iom bekräftad dragkrok. Därmed spelar storleken på bakluckan mindre roll. Viktigast för mig är att få med ett par cyklar utan att krångla med takräcke.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Med en vinklad skylthållare så ser det inte skumt ut på den här bilen.hybris skrev:Om den har en spetsfront får du inte dit regskylten så... Kommer se väldigt skumt ut...
Lyfthöjden är i alla fall outstanding så man slipper slå huvudet i luckan som på vanliga sedaner. Gasfjädrar som gör att den inte faller ner med ett brak är också bra.Laban skrev:Model 3jonasl skrev:Fantastiskt snygg, snyggare än S till och med, den börjar kännas lite daterad.
Volvo S90
Audi A4 Sedan
Fast jag läste på TMC att det tydligen såg lite olika ut på de olika prototyperna. Vet inte om det stämmer men han menade på att det kanske kunde vara orsaken till att öppningen såg väldigt liten ut på vissa bilder.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
På bilderna tycker jag att Teslan ser klart mest svårlastad ut, ärligt talat. Man vill ju lasta ner uppifrån, inte lyfta i sidled, i så stor mån som möjligt.
Sen inser ju jag också att jag inte kan förvänta mig ett bagage i klass med den A6:a som jag kör nu, och att det faktiskt finns en frunk i Teslan också.
Om frunken är större i RWD-modellen, vilket jag tvekar på att den kommer vara, så kommer det väga över mot RWD för mig..
Sen inser ju jag också att jag inte kan förvänta mig ett bagage i klass med den A6:a som jag kör nu, och att det faktiskt finns en frunk i Teslan också.
Om frunken är större i RWD-modellen, vilket jag tvekar på att den kommer vara, så kommer det väga över mot RWD för mig..
Model Y LR AWD 2022
Luckan ser ju hyfsat ok ut och minst lika stor som för de konkurrerande sedanerna. Dessutom ligger gångjärnen utanför lastutrymmet vilket är suveränt. Så totalt sett bättre än andra sedaner skulle jag säga.
Den där bilden på model 3 ljuger, såvida det inte är olika modeller.

Här ser ni hur liten inlastningsöppningen är. Det kommer vara tungt att lasta in större föremål då allt måste skjutas in från sidan, precis som jonasl påpekade. Svårt att stapla saker på höjden också.
Hoppas att det blir en lättare designändring här, för detta är tyvärr sämre än en vanlig sedan. Som tur är gör dragkroken att man lätt får med sig cyklar och släp ändå, så ingen dealbreaker för min del.

Här ser ni hur liten inlastningsöppningen är. Det kommer vara tungt att lasta in större föremål då allt måste skjutas in från sidan, precis som jonasl påpekade. Svårt att stapla saker på höjden också.
Hoppas att det blir en lättare designändring här, för detta är tyvärr sämre än en vanlig sedan. Som tur är gör dragkroken att man lätt får med sig cyklar och släp ändå, så ingen dealbreaker för min del.
Vad jag har lättsålda har de olika prototyperna lite olika öppning och som sagt så är slutliga designen inte fastställd så vi kan inte ta någon bild som säker beskrivning.Jerka skrev:Den där bilden på model 3 ljuger, såvida det inte är olika modeller.
lättsålda=förstått?vigge50 skrev:Vad jag har lättsålda har de olika prototyperna lite olika öppning och som sagt så är slutliga designen inte fastställd så vi kan inte ta någon bild som säker beskrivning.

- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Eller helt enkelt "läst"?Jerker skrev:lättsålda=förstått?vigge50 skrev:Vad jag har lättsålda har de olika prototyperna lite olika öppning och som sagt så är slutliga designen inte fastställd så vi kan inte ta någon bild som säker beskrivning.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com