Är du nöjd med Tesla Model 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Omröstningen slutade 11 apr 2016 13:57

Ja, den blev bättre än jag trott!
66
39%
Ja, den blev ungefär som jag trodde.
85
51%
Nja, den duger.
14
8%
Nej, jag vill ha min reservationsavgift tillbaka!
1
1%
Jag hade inte vågat boka innan men nu ska jag!
2
1%

Antal röster: 168

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Du som har förbokat din Tesla Model 3: är du nöjd med bilen som visades upp idag?

Kommentera gärna varför du röstat som du röstat!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: Är du nöjd med Tesla Model 3?

Inlägg av HelectriC »

TiborBlomhall skrev:
Du som har förbokat din Tesla Model 3: är du nöjd med bilen som visades upp idag?

Kommentera gärna varför du röstat som du röstat!
konkurrerar du med min omröstning? :geek: ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Oj! Förlåt! Jag såg inte din!

Tja, folk får väl rösta i båda, sen slår vi ihop resultaten! ;)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

TiborBlomhall skrev:
Oj! Förlåt! Jag såg inte din!

Tja, folk får väl rösta i båda, sen slår vi ihop resultaten! ;)
antagligen bara kul att svara i två omröstningar :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Den blev snyggare än jag trott och större än jag trott.
Sämre bagageutrymmes-lösning än jag trott.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Jag är inte superimponerad. Kände innan att det skulle bli svårt att överträffa förväntningar igen och på hela taget blev det mest "mer av samma" tycker jag. Den är en jättefin bil utan tvekan men någonstans hade jag hoppats på nåt nytt som skulle ge mer wow-effekt. Kanske blir autopilot 2.0 den grejen senare?

Hoppas på dragkrok. Och vad är grejen med den där lilla, lilla bagageöppningen??
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Ja ungefär som jag trodde. Nu är det inte final som det visat och jag misstänker att tex inredningen kommer göras om till nästa visning.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Myran
Teslaägare

Inlägg av Myran »

Utvändigt snygg!
Baggageluckan/öppningen, hoppas det ändras till produktion, ser väldigt litet och opraktiskt ut.
Ratt och instrumentering, hoppas det ändras, gillar inte bara en skärm i mitten och vill ha möjlighet att styra funktioner från ratten.
Hoppas på dragkrok.
BMW i4 M50 - Beställd 2022-06, Lev 2023-07
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Älskar fronten! Älskar att glastaket fortsätter ner och går ihop med bakrutan! Älskar att den är så pass lik Model S i formspråket i övrigt. Om allt fortsätter bli som jag hoppas kommer jag beställa båda Model 3 som jag bokat och sälja/byta in min 85D när de kommer.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Tycker väl ungefär samma som Herr X. Snygg, verkar vara stor invändigt. Men lite besviken på öppningen till bagaget. Hoppas att det är en av sakerna som kommer utvecklas/ändras till produktion.

Sen såg jag att man frågade om HUD på en av testkörningarna och svaret var att man skulle utvärdera feedback från kunderna. Hoppas att man lägger till det, åtminstone som ett tillval. Är egentligen bara brydd om hastigheten, eventuellt helljuset (av/på).
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Tycker fronten ser konsrig ut i vissa vinklar men ser ju att andra gillar den. Smaken är som baken... Märkligt nog trollades det i mina ögon fula bort på den matt-gråa bilen, kanske beror på färg hur man upplever formen.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

mans71 skrev:
Tycker fronten ser konsrig ut i vissa vinklar men ser ju att andra gillar den. Smaken är som baken... Märkligt nog trollades det i mina ögon fula bort på den matt-gråa bilen, kanske beror på färg hur man upplever formen.
Jag tycker också fronten ser lite skum ut på den röda men på den grå funkar den super :) Sen kommer ju en regskylt in i leken också.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Eximos
Teslaägare

Inlägg av Eximos »

Riktigt snygg utvändigt, glastaket gillar jag dock var de väl orsaken till bakluckans storlek också så de va ju lite tudelat.

Insidan kändes lite för "modern" med sin den "flytande" skärmen om ni förstår hur jag menar, jag hade nog hellre sett den inbyggd som på Model S. Däremot så kan den nog va väldigt praktisk som den sitter nu också men de lär man inte få prova på några år än :). Jag hoppas också på nån slags heads up med åtminstone hastigheten.

Så nu får man vän bara o vänta o se hur mycket pengar man lyckas spara undan tills de e dags o konfigurera :)

Dock hoppas jag att de har gör en riktigt bra behandling av karossen för jag antar att de bytt till stål så vi inte kommer o ha mer rostbruna färger på våra bilar om några år för de inte tål svea rikes saltmani efter vägarna.
Stolt ägare till en Tesla Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare

Inlägg av mattiasottosson »

Förutom bagageluckan, som är nästinpå en dealbreaker för min del, så känns det mycket bra. Väldigt blandat känsloläge när frånvaron av hatchback-luckan uppenbarande sig.
Ska bli intressant att se vad som händer interiört framöver.
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Om den inte får drag är det en besvikelse även om det inte är avgörande för jag kan uppgradera till Y sen. En Y utan drag kan jag inte ens föreställa mig.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

+ Snyggare detaljer än jag trodde, snyggare lampor, linjer etc.
+ Lite bättre räckvidd och prestanda än jag vågat hoppas på i grundutförande.
+ verkar vara bättre utrymme i kupén än man skulle kunna tro.
+ häftigt glastak!

- Lite fulare proportioner än model s men förståeligt pga. Bättre rum i kupén
- Sämre bagage
- Glastaket, blir det varmt på sommaren, kallt på vintern o drar mer energi till ACn?

Totalt sätt bättre än väntat! Kul! Men jag vill ha mer information om bilen ju...
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Utseendemässigt blev den i stort som jag trodde och hoppades. Helt klart en snygg bil men kanske inte den snyggaste fronten med vecket så högt upp. Men fronten kommer säkert förändras tills det är dags för produktion. Det har de gjort med både Model S och X.

Jag var lite orolig för falkvingedörrar och andra tokigheter som orsakar praktiska kompromisser, men det slapp jag i stort sätt. Dock verkar det stora glastaket, som i sig var coolt, just tillföra en ny praktisk kompromiss, för bagageöppningen är en klar besvikelse. Gör om, gör rätt!

Inredning och skärm känns onödiga att kommentera, för de verkar vara väldigt långt ifrån en färdig produkt.

Sammanfattningsvis blev jag klart taggad och är ännu mer säker på att jag gjort rätt som reserverat en bil. :D
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

apkungen skrev:
+ verkar vara bättre utrymme i kupén än man skulle kunna tro.

- Sämre bagage
Tibor säger att det är bättre utrymme bak än i Model S samt Model X. Personligen hade jag föredragit om man behöll det något mindre baksätet och istället haft mer bagageutrymme, hatchback i stil med ex Model S. Samtidigt så blir det nog en mer allround bil på det sättet så jag kan förstå varför man har gjort det valet. Men man är förstås en egoist och ser främst till sitt eget bästa :-)
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
jonta

Inlägg av jonta »

Är det bara jag som tycker det låter skitskumt om de inte skulle ha någon display för föraren?
Ska den behöva snegla åt höger för allt från karta till hastighet?
Förutom det så är jag helnöjd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Finns massvis (i alla fall några :-)) med bilar som har det. Och eftersom Model 3 har displayen horisontalt och närmare föraren (eftersom den sitter "löst") så tror jag det kommer upplevas betydligt bättre än på ex Citroen C4 Picasso:

Bild
Fast jag vill som sagt gärna ha en HUD också.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Silversound
elbilist

Inlägg av Silversound »

Jag har inte haft tid att fundera allt för mycket på funktion och design under ganska stressig jobbardag. Men utvändigt var den ändå snyggare än vad jag vågat hoppas på. Elons uttalande om att den inte skulle likna någon annan bil gjorde mig lite orolig... :) Gillar inte riktigt den avskalade inredningen och det känns skumt om det inte skulle komma någon form av display eller heads up display som i alla fall visar hastighet. Att slänga ett öga åt sidan för att kolla hastigheten känns fel. Men tanken är kanske att man mest ska köra med autopilot och en fast inställd hastighet som inte behöver bevakas? Skärmens montering ser också väldigt konstig ut. Hoppas på att de bygger in den istället. Men det skulle ju kunna gå att justera höjd och vinkel på den med en sådan här lösning, så det kan vara en fördel om de har något sådant på gång.
Jag känner mig också tveksam till panoramataket. Känns som en onödigt dyr lösning på en "billig" massproducerad bil, men det är ju snyggt. Och jag tänker även på hur det blir på vintern med kallras. Ska man behöva sitta med mössa på sig när man kör? Vår norska "Tesla-Björn" har ju någon stoppning han har tryckt dit under takluckan i sin Model S för att slippa kallras. Ett helt panoramatak borde också släppa in mer ljud utifrån, vilket är synd när man vill sitta i en tyst elbil. Så hade man fått välja på en version utan panoramatak, så hade det lockat mig mer som det känns nu.
Den trånga bagageöppningen som inte uppskattas av alla här stör mig inte något i nuläget. Använder ytterst sällan mitt bagageutrymme, men man vet ju inte vad man har för behov om ett par år.

Basversionen verkar ha mycket mer funktioner än jag räknat med, så man kanske inte behöver lägga så mycket mer pengar på tillägg. Men det känns bra så här långt och jag är nöjd att jag efter jobbet igår tog en rejäl omväg ner till Malmö och gjorde min bokning. Mycket kan ju hända med design och funktion innan det är dags för produktion och förhoppningsvis blir det bara förbättringar enligt eget tycke...
Hyundai Ioniq -18
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare

Inlägg av Reddy »

Som många andra tycker jag fronten ser skum ut, speciellt på den röda bilen, tror jakten på lågt luftmotstånd har påverkat designen väldigt mycket. Jag hade fruktat att bilen skulle likna GM EV-1 eller VW XL-1 så i stort så är jag väldigt nöjd.

Hoppas på en väldigt rymlig "frunk" på den bakhjulsdrivna modellen.

215 miles räckvidd är väl lite i kortaste laget och tyder på ett batteri på 50-60 kWh, troligen kommer det finnas åtminstone ett större batteri som tillval.
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

35 mil är mer än de flesta behöver. Tror inte räckvidd kommer vara problem för 95% av köparna.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Positivt överraskad, den var mycket bättre än vad jag förväntade mig.

35 mil är ju för basmodellen, det kommer säker gå att köpa en med längre räckvidd. På samma sätt som en med bättre 0-100 tid också.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Tänk på att model S inte gör 50 mil ärligt...

Model 3 kommer stanna på mellan 35-40 mil. Tror inte det kommer något magiskt superuppgradering på det...
Skriv svar