Tror att det finns ett undantag för förmåner av ringa värde. Således okej att ladda mobilen, men inte nödvändigtvis bilen vars laddning har ett betydligt större värde.dstr skrev:Med det resonemanget så ska alla som använder motorvärmare vintertid förmånsbeskattas, och speciellt om du tar med din privata mobiltelefon och laddar den på jobbet.matbl skrev:Tror inte på det resonemanget.
El till en elbil eller laddhybrid är att betrakta som drivmedel och faller därmed under andra regler. Ett företag kan inte förse alla sina anställda med drivmedel utan att de förmånsbeskattas.
Det är helt klart en knepig situation.
Fråga om laddning
Moderator: Redaktion
Re: Sv: Fråga om laddning
Re: Fråga om laddning
På min väg mellan Skövde och Göteborg ringde jag Skatteverket (skulle ju förbruka tiden på något sätt) och pratade med en expert på dessa frågor och hade en lång konversation om vad som gällde.
Så här är det:
1. Om man ladda hemma och på jobbet skall man beräkna hur stor andel av laddning på jobbet som man laddar totalt. Det skall sedan beräknas den andelen på det som man kör privat. Lite som denna formel: Andel ladda på jobbet/(Andel Hemma + andel offentligt laddning) i kWh * Kör privat/kör i Tjänsten * Pris/kWh *1,2
2. Man kan låta arbetsgivaren betala det man ladda hemma och då betala förmån på det som man kör privat. Klassisk beräkning liknande med bensin eller diesel förmån.
3. Man kan också ta idén, det Skatteverket inte vet har de inte ont av. Inte officiell rekommendation från myndigheten men det skulle funka.......
4. Myndighetens organ för tolkning av regler håller på att sätta samman nya regler för hur det skall bli med elbilar som man tror skall komma innan årets slut. De nya reglerna jobbas på indikationer från den förra regeringen. Troligen kommer det då som jag beskrev innan att man helt enkelt utgår från att det är en kvittning mellan hemma laddning, offentlig laddning och jobbladdning och man slipper för krångel. Viktigt är dock att man skall kunna bevisa att man faktisk ladda hemma som regel.
Det tog nästa en timma att få det utträtt men det var en tråkig väg så det gjorde inget.
Så här är det:
1. Om man ladda hemma och på jobbet skall man beräkna hur stor andel av laddning på jobbet som man laddar totalt. Det skall sedan beräknas den andelen på det som man kör privat. Lite som denna formel: Andel ladda på jobbet/(Andel Hemma + andel offentligt laddning) i kWh * Kör privat/kör i Tjänsten * Pris/kWh *1,2
2. Man kan låta arbetsgivaren betala det man ladda hemma och då betala förmån på det som man kör privat. Klassisk beräkning liknande med bensin eller diesel förmån.
3. Man kan också ta idén, det Skatteverket inte vet har de inte ont av. Inte officiell rekommendation från myndigheten men det skulle funka.......
4. Myndighetens organ för tolkning av regler håller på att sätta samman nya regler för hur det skall bli med elbilar som man tror skall komma innan årets slut. De nya reglerna jobbas på indikationer från den förra regeringen. Troligen kommer det då som jag beskrev innan att man helt enkelt utgår från att det är en kvittning mellan hemma laddning, offentlig laddning och jobbladdning och man slipper för krångel. Viktigt är dock att man skall kunna bevisa att man faktisk ladda hemma som regel.
Det tog nästa en timma att få det utträtt men det var en tråkig väg så det gjorde inget.

Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Re: Fråga om laddning
Om vi nu ska leta indikationer från tidigare regeringar så vill jag minnas (nä!) att Ringholm (som inte dricker kaffe) drog en gräns vid "slät bulle". Finare fika = förmån, tyckte han. Då.
- kanylbullen
- Teslaägare
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
- Ort: Skokloster
Re: Sv: Fråga om laddning
Nja det blir inte skattebrott för att man gör fel, då måste dom bevisa att det skett uppsåtligen. Skatteverket kan dock taxera upp vem som helst på ren misstanke och då är det dessutom omvänd bevisbörda.matbl skrev:El som drivmedel och all annan el är olika ur ett skatteperspektiv. Går det att kontrollera? Nej troligen inte. Men att göra fel är fortfarande skattebrott. Vad som är rätt och fel? Det vet man inte. Underbar juridisk situation va?
Det är därför som seriösa arbetsgivare förmodligen tar det säkra före det osäkra...
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Re: Fråga om laddning
En förmån är en förmån och ska förmånsbeskattas, oavsett om det är gratis kemtvätt eller drivmedel. Sen är som sagt frågan var gränsen går. Slät bulle ska vara ok, men inte fin-fika. Läste nyss att en iphone drar mer ström än frysen hemma...matbl skrev:El som drivmedel och all annan el är olika ur ett skatteperspektiv.
Re: Fråga om laddning
+1lator skrev:Just loved it!Kalle skrev:de beror på mobilenNiclas skrev:Man laddar väl inte mobilen med drivmedel?![]()
![]()
![]()

MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15