Ok, mina 50c efter att ha haft nöjet att lära känna min 70(75)D i snart en månad.
Först måste jag säga att när jag började läsa här på forumet upplevde jag ett visst mått av onyanserad hyllning av bilen i fråga, men måste nu krypa till korset och säga att bättre fordon än min Tesla har jag aldrig ägt eller för den delen kört. Tar fortfarande varje tillfälle att använda den, om det så bara är att åka 500m för att köpa frallor till frukosten
Min är som sagt en 70D med 75kWh batteriet, titanium, 19", luftfjädring, panorama, premium, gråa next gen, svart innertak, vinterpaket och autopilot.
Dessutom har jag köpt till Chademo-adapter, typ-2 kabel och solskydd för bakruta samt panoramatak.
När jag beställde hade varken 75-batteriet eller Faceliften lanserats än så det blev en väldigt positiv överraskning
Anledningen till att jag gick för en 70D var primärt förmånsvärdet. Fyrhjulsdriften och luftfjädringen var ett krav då vi har stuga i fjällen (Vemdalen) och vägen upp dit på vintern kan vara riktigt isig och moddig, samt att jag jagar och då ibland behöver köra på mindre skogsvägar. Har bara kört en demobil med stålfjädringen och kan därför inte uttala mig om skillnaden i komfort och vägegenskaper men luftfjädringens olika inställningar gör att jag tycker köregenskaperna väl matchar de sportbilar jag tidigare haft (Alfa, Porsche, BMW M)
Kombinationen Titanium, svart innertak, och gråa nextgen-säten tycker vi är riktigt snygg men här är verkligen smaken som baken... Nextgen sätena tyckte vi var mycket skönare jämfört med de "gamla" säten vi hade i en av demobilarna vi testade. Har hittills inte ångrat oss men är fortf lite oroliga ang lädrets kvalitet och vad vi har läst på fler olika Tesla-forum.
Panoramataket var ett krav för oss då vi (min hustru och jag) båda är ganska långa och vi tyckte att taket var för lågt utan, framförallt i baksätet, samt att vi tror vi kommer att använda takräcke och takbox då och då. Dock var inköpet av solskydd för taket helt onödigt då Tesla verkligen har lyckats med att både få kupén att kännas luftig och hindra alltför stark solinstrålning.
Det jag dock starkt rekommenderar är att tona bakre sidorutorna och bakrutan något för att göra det mer behagligt för de som sitter i baksätet.
19" fälgarna var både en pris och räckviddsfråga som jag hittills absolut inte ångrar.
Premium-paketet var från början för att få det svarta innertaket och elektriska bakluckan, men har nu blivit ett av de bästa valen vi gjorde pga hepa-filtret. Jag är allergisk mot gräspollen och bara genom att köra en runda med filtret aktiverat får mig att känna mig som en ny människa igen
Vinterpaketet var ett krav från vår dotter då hon vill ha värme i baksätet. Dessutom inbillar jag mig att vi kan få lite längre räckvidd då vi förhoppningsvis kan sänka värmen något i kupén på vintern.
Om Autopiloten kan jag bara säga WOW!! Snacka om bilkörning 2.0! Njuter varje gång jag aktiverar den och låter bilen ta över. Väldigt skrämmande i början men nu börjar jag förstå dess begränsningar vid olika vägtyper och kan anpassa körstilen därefter.
Chademon var tyvärr ett krav för att kunna komma till våra ställen på Öland och Vemdalen. Hoppas dock snart på att slippa/sälja den då fler SuC kommer till. Här är väl det enda jag har blivit riktigt besviken på Tesla då de (muntligen) lovade mig att Tindered skulle vara öppen tills midsommar när vi skulle få leverans...
Extended hifi kändes onödigt då jag nästan är tondöv.
Ångrar mao knappt någonting förutom då möjligtvis inköpet av solskydd men en ganska liten kostnad i sammanhanget
