Löfven och Elbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Löfven och Elbilar

Inlägg av Wahll »

+1
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7423
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Löfven och Elbilar

Inlägg av TiborBlomhall »

För mig:
Åka till jobbet med bil: 15 minuter
Cykla: 60 minuter
Kollektivtrafik: 70 minuter (2 byten)

Och då är jag ändå lycklig att jag bor i Storstockholm där det öht FINNS kollektivtrafik - något som stora delar av vårt land saknar.

Jag erkänner utan omsvep att cykla till jobbet en vacker sommardag, ja tack. Men inte höst och vinter, det är jag alldeles för bekväm för.

Å andra sidan jobbar jag hemma en dag i veckan, då är jag på jobbet inom 1 minut (öppna laptop, logga in) ;)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14629
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Löfven och Elbilar

Inlägg av taliz »

TiborBlomhall skrev:
För mig:
Åka till jobbet med bil: 15 minuter
Cykla: 60 minuter
Kollektivtrafik: 70 minuter (2 byten)

Och då är jag ändå lycklig att jag bor i Storstockholm där det öht FINNS kollektivtrafik - något som stora delar av vårt land saknar.

Jag erkänner utan omsvep att cykla till jobbet en vacker sommardag, ja tack. Men inte höst och vinter, det är jag alldeles för bekväm för.

Å andra sidan jobbar jag hemma en dag i veckan, då är jag på jobbet inom 1 minut (öppna laptop, logga in) ;)
Nu är det ingen naturlag att kollektivtrafiken tar 70 minuter. Hade Stockholm investerat motsvarande vad man lagt på bilvägar, så kan du ge dig på att den varit betydligt snabbare.
Sedan är det faktiskt så att så gott som hela landet har kollektivtrafik. Jag är själv uppväxt i en liten håla på norra Öland, och även där gick bussen regelbundet.
Och 60 minuter med cykel låter långt. Rör man sig inne i stan så är det oftast betydligt snabbare med cykel än med bil. Även om det är över en mils färdväg. Det är förövrigt inte alls obekvämt att cykla höst och vinter, det handlar bara om att ha rätt utrustning. Jag själv cyklar årent runt. Har man väl börjat så vill man inte sluta. Det går ju så fort, är så billigt, miljövänligt och dessutom får man motionen avklarad. Man vet också alltid när man kommer fram, köer och långvariga stopp existerar inte.

Jag bor centralt i Stockholm, och jobbar nästan jämt hemifrån. Detta gör att jag har noll behov av bil, och allt fler idag är i samma läge som jag. Bilen blir bara en onödig, dyr, besvärlig, miljövidrig, plåga. Jag har faktiskt kommit till en punkt där jag överväger att flytta ifrån staden för jag är så fruktansvärt trött på att tvingas andas in avgaser från latmaskar som inte har vett att använda de alternativ som finns till buds.
Problemet är bara att hitta något ställe där man slipper bilavgaser, men ändå har nära till service...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Löfven och Elbilar

Inlägg av LarsL »

taliz skrev:
LarsL skrev:
Varför jag vill äga min bil?
Jo, för att när det är min bil så kan jag bara någon minut från jobbet vara "hemma".


Miljöpartiet tror inte på tillväxt och de försöker få sin tro att gå i uppfyllelse genom att begränsa tillgången till energi. De ska stänga kärnkraften, göra om miljöprövningen av vattenkraften och de protesterar emot vindkraftverk.

De tar också bort bonusen för supermiljöbilar??? Hur tänker de här?

Sen stoppar de en förbifart så att bilar (och människor) slipper stå i köer i flera timmar per dag.

Det är orimligt att dessa 6% har så mycket inflytande. Hoppas innerligt att det blir ett slut med det den 22 mars.
Om det bara tar någon minut för dig att komma hem med bil, så bör du seriöst fundera på att gå eller cykla istället. Det skulle göra underverk för såväl din plånbok som miljön.
Nu förstod du inte. Jag har en bil resa på 30-40 minuter med bil till jobbet. Men genom att sätta mig i min bil är jag i en hemma miljö nästan direkt. Det hår funkar inte i bussar, tåg eller på en cykel.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Löfven och Elbilar

Inlägg av LarsL »

taliz skrev:
Jag erkänner utan omsvep att cykla till jobbet en vacker sommardag, ja tack. Men inte höst och vinter, d. Bilen blir bara en onödig, dyr, besvärlig, miljövidrig, plåga. Jag har faktiskt kommit till en punkt där jag överväger att flytta ifrån staden för jag är så fruktansvärt trött på att tvingas andas in avgaser från latmaskar som inte har vett att använda de alternativ som finns till buds.
Problemet är bara att hitta något ställe där man slipper bilavgaser, men ändå har nära till service...
Om du flyttar ut på landet kommer du märka hur oerhört viktig bilen är för livet där. Och jag hoppas även då att du inser hur galna miljöpartiets idéer är. Verkligheten finns utanför tullarna, välkommen dit någon gång.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14629
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Löfven och Elbilar

Inlägg av taliz »

LarsL skrev:
taliz skrev:
LarsL skrev:
Varför jag vill äga min bil?
Jo, för att när det är min bil så kan jag bara någon minut från jobbet vara "hemma".


Miljöpartiet tror inte på tillväxt och de försöker få sin tro att gå i uppfyllelse genom att begränsa tillgången till energi. De ska stänga kärnkraften, göra om miljöprövningen av vattenkraften och de protesterar emot vindkraftverk.

De tar också bort bonusen för supermiljöbilar??? Hur tänker de här?

Sen stoppar de en förbifart så att bilar (och människor) slipper stå i köer i flera timmar per dag.

Det är orimligt att dessa 6% har så mycket inflytande. Hoppas innerligt att det blir ett slut med det den 22 mars.
Om det bara tar någon minut för dig att komma hem med bil, så bör du seriöst fundera på att gå eller cykla istället. Det skulle göra underverk för såväl din plånbok som miljön.
Nu förstod du inte. Jag har en bil resa på 30-40 minuter med bil till jobbet. Men genom att sätta mig i min bil är jag i en hemma miljö nästan direkt. Det hår funkar inte i bussar, tåg eller på en cykel.
EDIT: Ok, din särskrivning gör det lite svårt att förstå. Men du menar alltså att du vill ha ett "eget" isolerat utrymme. Problemet med det är att vi inte har plats för det i dagens samhälle. Förr i tiden kunde man tex köpa separata kupéer i tågvagnarna. Och jobbade man på kontor fick man ofta ett eget rum
Nuförtiden finns inga separata kupéer i våra tåg, och alla kontor är öppna landskap. Så du får nog helt enkelt vänja dig vid att samsas med folk.
Själv gillar jag dock också att vara ifred, därför jobbar jag mycket hemifrån. Och jag väljer företrädelsevis att cykla framför att åka kollektivt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Löfven och Elbilar

Inlägg av Herr X »

taliz skrev:
Gen IV har det pratats om i närmare 50 år. Tusentals miljarder har globalt använts för att försöka få fram fungerande teknik. Ännu har ingen lyckats
Snälla nån, du låter som stereotypen av en miljöpartist. Är du säker på att det inte är tusen biljarders ziljarder som har investerats i forskning på bridreaktorer?
Fungerande bridreaktorer har funnits länge - EBR-1 byggdes i USA redan i början av 50-talet och fungerade helt fint; det finns verkligen ingen anledning att hitta på argument mot kärnkraft - det finns flera riktiga utmaningar som fortfarande behöver lösas och det är mer meningsfullt att diskutera dessa.

Politiker har velat kunna få vapenplutonium från civila kärnkraftverk, därför har man prioriterat att bygga lättvattenreaktorer istället för bridreaktorer.

Det är politiska beslut som fört oss dit vi är med kärnkraft, inte tekniska.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Löfven och Elbilar

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Löfven och Elbilar

Inlägg av LarsL »

Nä, inte särskilt smart med bussar på landsbygden. Redan en som halvfull kan det vara bättre med en bil, med tanke på bränsleförbrukning och vägslitage mm. Med en elbil blir brytpunken naturligtvis vid ännu fler passagerare. Räknar vi CO2 (eller farligare utsläpp) så hjälper det ju inte ens om den är full.

Det är ju lätt att säga att man ska åka cykla, åka buss eller tunnelbana när man sitter i en lägenhet mitt i Stockholm. Det är väl också orsaken till att det är där man hittar de flesta som röstat på Miljöpartiet.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Löfven och Elbilar

Inlägg av Kalle »

de miljöpartiet har svårt med är att inse att gör man de som är mest kostnadsefektivt för miljön, så får de större positiv miljöpåvärkan än om man gör de som är "mest miljöenligt"

vist cyckel är bettre en elbil, men om man då inte jälpertill att få ner kostnaden för elbilar nu i början så kommer inte folk (som MP tror) istället välja cyckel, de väljer en bensinbil.

en nyligen gjord studie i norge visar att deras system med att låta elbilar slippa moms tex är bettre för miljön än om samma pengar hade lagts på kollektivtrafiken. men de örat lyssnar nog inte MP på..

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida. ... el=6033855
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14629
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Löfven och Elbilar

Inlägg av taliz »

Herr X skrev:
taliz skrev:
Gen IV har det pratats om i närmare 50 år. Tusentals miljarder har globalt använts för att försöka få fram fungerande teknik. Ännu har ingen lyckats
Snälla nån, du låter som stereotypen av en miljöpartist. Är du säker på att det inte är tusen biljarders ziljarder som har investerats i forskning på bridreaktorer?
Fungerande bridreaktorer har funnits länge - EBR-1 byggdes i USA redan i början av 50-talet och fungerade helt fint; det finns verkligen ingen anledning att hitta på argument mot kärnkraft - det finns flera riktiga utmaningar som fortfarande behöver lösas och det är mer meningsfullt att diskutera dessa.

Politiker har velat kunna få vapenplutonium från civila kärnkraftverk, därför har man prioriterat att bygga lättvattenreaktorer istället för bridreaktorer.

Det är politiska beslut som fört oss dit vi är med kärnkraft, inte tekniska.
Och du låter som stereotypen av en SD-väljare(vem var det som pratade om 40000 miljarder? Just det).
De summor jag nämner är nog snarare i underkant. Stora delar av forskningen är förstås hemlighållen. Nu, 2014, spenderar endast USA ca 10 miljarder per år på forskning. Och det gäller endast på kärnenergiområdet, samt det offentliga. Sedan finns det förstås privata företag som spenderar ännu mer.
Betänk att det forskats på området i snart 100 år. Och väldigt stora resurser lades mellan 40-80-talet. Tänk också på att det i stora delar hänger ihop med kärnvapenforskningen, och där har bara USA spenderat över 10 0000 miljarder("trillions of dollars", google and you shall find).
Glöm inte att det också finns fler länder som lägger enormt stora summor, som tex UK, Ryssland, Frankrike & Japan.
Att det blir tusentals miljarder är alltså ingen hokuspokus-siffra.

Om nu dessa breed-reaktorer fungerar så bra, varför används de inte?
Även du håller ju med om att man haft över 50 år på sig att få till tekniken, men ändå har man inte lyckats få till en kommersiellt gångbar lösning.
Att då påstå att lösningen finns är inget annat än ljug. Det är som att påstå att det finns en lösning för fusion, det gör det inte. Man har lyckats i mindre skala även där, men ingen kommersiell lösning finns trots decennier av forskning och även där hundratals om inte tusentals miljarder spenderade(bara USA har spenderat över 150 miljarder, och bara ITER i EU kostar närmare 400 miljarder).
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 6 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14629
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Löfven och Elbilar

Inlägg av taliz »

LarsL skrev:
Nä, inte särskilt smart med bussar på landsbygden. Redan en som halvfull kan det vara bättre med en bil, med tanke på bränsleförbrukning och vägslitage mm. Med en elbil blir brytpunken naturligtvis vid ännu fler passagerare. Räknar vi CO2 (eller farligare utsläpp) så hjälper det ju inte ens om den är full.

Det är ju lätt att säga att man ska åka cykla, åka buss eller tunnelbana när man sitter i en lägenhet mitt i Stockholm. Det är väl också orsaken till att det är där man hittar de flesta som röstat på Miljöpartiet.
Nej, det är aldrig bättre med bil jämfört med en halvfull buss. En halvfull buss är ca 25 personer, och vanligtvis åker det bara en person i en bil, dvs det hade varit 25 bilar. 25 bilar med en snittförbrukning på säg 0,8 liter ger 20l/m. En buss drar max 2-3l/mil.
Förövrigt lanseras allt fler hybrid och elbussar.

Återigen, förslagen om att minska bilismen handlar mest om att göra det i städerna. Det är nämligen där utsläpp, buller, platskrav och säkerhetsrisker ställer till de största problemen för invånarna.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14629
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Löfven och Elbilar

Inlägg av taliz »

Kalle skrev:
de miljöpartiet har svårt med är att inse att gör man de som är mest kostnadsefektivt för miljön, så får de större positiv miljöpåvärkan än om man gör de som är "mest miljöenligt"

vist cyckel är bettre en elbil, men om man då inte jälpertill att få ner kostnaden för elbilar nu i början så kommer inte folk (som MP tror) istället välja cyckel, de väljer en bensinbil.

en nyligen gjord studie i norge visar att deras system med att låta elbilar slippa moms tex är bettre för miljön än om samma pengar hade lagts på kollektivtrafiken. men de örat lyssnar nog inte MP på..

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida. ... el=6033855
Fel och fel igen. Du verkar ta saker från luften. MP är för det som är mest kostnadseffektivt för miljön. Och man är för att elbilar skall bli billigare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14629
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Löfven och Elbilar

Inlägg av taliz »

Svenssons skrev:
taliz skrev:

Nu är det ingen naturlag att kollektivtrafiken tar 70 minuter. Hade Stockholm investerat motsvarande vad man lagt på bilvägar, så kan du ge dig på att den varit betydligt snabbare.
Sedan är det faktiskt så att så gott som hela landet har kollektivtrafik. Jag är själv uppväxt i en liten håla på norra Öland, och även där gick bussen regelbundet.
Och 60 minuter med cykel låter långt. Rör man sig inne i stan så är det oftast betydligt snabbare med cykel än med bil. Även om det är över en mils färdväg. Det är förövrigt inte alls obekvämt att cykla höst och vinter, det handlar bara om att ha rätt utrustning. Jag själv cyklar årent runt. Har man väl börjat så vill man inte sluta. Det går ju så fort, är så billigt, miljövänligt och dessutom får man motionen avklarad. Man vet också alltid när man kommer fram, köer och långvariga stopp existerar inte.

Jag bor centralt i Stockholm, och jobbar nästan jämt hemifrån. Detta gör att jag har noll behov av bil, och allt fler idag är i samma läge som jag. Bilen blir bara en onödig, dyr, besvärlig, miljövidrig, plåga. Jag har faktiskt kommit till en punkt där jag överväger att flytta ifrån staden för jag är så fruktansvärt trött på att tvingas andas in avgaser från latmaskar som inte har vett att använda de alternativ som finns till buds.
Problemet är bara att hitta något ställe där man slipper bilavgaser, men ändå har nära till service...
Nu råkar jag också vara från Öland (verkar som Öland är överrepresenterat på detta forum;) men att bussar går regelbundet betyder inte att de går ofta. Skulle kollektivtrafiken byggas ut så att bussar går tätare och därmed snabbare så skulle de också gå tommare. En elbil skulle då ekonomiskt, miljö- och energimässigt vara smartare. För att ta Norra Öland som exempel, hur åker du buss eller annat kollektivtrafik från tex Mellösa på norra Öland till sjukhuset i Kalmar en helg? Vad jag ser så får man vänta till måndagen eller ringa efter ambulans...
Återigen, ingen har påstått att alla skall åka kollektivt på landsbygden. Tvärtom, där kan elbilar vara en bra lösning. MEN även kollektivtrafiken kan bli bättre, det kommer som jag skrev allt fler hybrid och elbussar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7423
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Löfven och Elbilar

Inlägg av TiborBlomhall »

Kollektivtrafiken fungerar varken på landsbygden eller i stan. Min egen exempel med 15 min bil kontra 70 minuter kollektivtrafik gäller mellan de två Stockholmsförorter där jag bor resp jobbar. Hela Stockholms kollektivtrafik är optimerad för att snabbt frakta mig till Sergels torg - men vad fanken ska jag göra där?!

Att hävda att kollektivtrafiken skulle vara en lösning i Sverige är hyckleri på högsta nivå. Att hoppas den ska bli perfekt någon gång i framtiden är bara rosaskimrande framtidsdrömmar.

Vissa människor, grupperingar och partier förstår att vi alla är olika och har olika behov och försöker hjälpa människor i deras vardag. Vissa andra partier försöker istället tvinga alla att -i deras ögon- "förbättra" sig. Dessa übermensch-mentaliteter känner man igen från nazismen, kommunismen - och jag måste tyvärr säga Miljöpartiet.
Användarvisningsbild
ironjack
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 10 mar 2014 21:18
Ort: Bålsta

Re: Löfven och Elbilar

Inlägg av ironjack »

@taliz, jag börjar bli hjärtligt trött på att lyssna på dina åsikter. Så här är det: människor är olika, alla är inte som du.

Ta mig som exempel, jag har 10 mils resväg till och från jobbet inne i Stockholm, jag har ingen möjlighet att jobba hemifrån. Att åka kollektivt tar mig 75 minuter enkel resa, att åka bil ca 40-45 min. Jag får alltså ca 1 timme mer fritid per dag där jag kan välja att göra vad jag vill. Jag har tidigare åkt kollektivt i 20 år, så jag vet exakt vad jag talar om.

Jag tycker dessutom om att köra bil, att köra min Tesla är en njutning, varje dag. Att kunna välja resväg och restider själv är också mycket viktigt för mig, jag kan exempelvis uträtta ärenden på hemvägen precis när det passar mig.

Detta är ett forum för Tesla-entusiaster och bilintresserade. Du tycker om att cykla och åka kollektivt, vad gör du här?! Om du beger dig till ett forum för cykelentusiaster och kollektivreseintresserade kommer du att få mycket mer gehör för dina åsikter.
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14629
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Löfven och Elbilar

Inlägg av taliz »

TiborBlomhall skrev:
Kollektivtrafiken fungerar varken på landsbygden eller i stan. Min egen exempel med 15 min bil kontra 70 minuter kollektivtrafik gäller mellan de två Stockholmsförorter där jag bor resp jobbar. Hela Stockholms kollektivtrafik är optimerad för att snabbt frakta mig till Sergels torg - men vad fanken ska jag göra där?!

Att hävda att kollektivtrafiken skulle vara en lösning i Sverige är hyckleri på högsta nivå. Att hoppas den ska bli perfekt någon gång i framtiden är bara rosaskimrande framtidsdrömmar.

Vissa människor, grupperingar och partier förstår att vi alla är olika och har olika behov och försöker hjälpa människor i deras vardag. Vissa andra partier försöker istället tvinga alla att -i deras ögon- "förbättra" sig. Dessa übermensch-mentaliteter känner man igen från nazismen, kommunismen - och jag måste tyvärr säga Miljöpartiet.
Men kära Tibor, du måste väl kunna förstå varför det ser ut som det gör. Stockholm har inte satsat på kollektivtrafiken. Hade man gjort det hade vi tex haft cirkellinjer. I London har man haft det i 100 år. Där kan man åka från tex nordväst till nordöst utan att behöva åka till centrum. Det enda som krävs för att vi skall kunna göra det också i Stockholm är att man investerar i kollektivtrafiken.

Varför skulle det vara hyckleri? Städer finns till för att det skall vara nära till allt. Och när det är nära till allt så behöver man ingen bil. Utan det finns betydligt större potential för andra alternativ. Många städer har insett detta, och allt fler får upp ögonen för det.
Titta på stora tätbefolkade städer. Ta tex Singapore. Vad gör de flesta där? Jo de åker kollektivt. Samma sak i New York(som många stockholmare verkar gilla), de flesta har ingen bil utan åker kollektivt. Samma sak kommer hända i Stockholm vare sig vi vill det eller inte. Det finns helt enkelt inte plats för alla att köra bil hur många vägar man än bygger(titta som sagt på tex Los Angeles, där man försökt).

Det du, och många andra, inte verkar förstå är att ingen försöker tvinga någon till nått. Jag och många andra försöker bara peka på vettigare alternativ. Många städer ute i världen verkar numera förstå att privatbilism är dåligt för stadsutvecklingen. Men i Stockholm verkar tyvärr fortfarande många av 60-talets bilkramaridéer leva kvar. Det handlar alltså om att öppna ögonen. Det finns som sagt ingen stad i hela världen som löst sina problem med att satsa på bilvägar, varför är det så svårt att förstå att det även gäller Stockholm?

Så, sluta vara så trångsynt! Att fortsätta påstå att man inte bör satsa på kollektivtrafiken för att den idag är långsam i Stockholm, är som att säga att man inte bör satsa på bilvägar för det finns bara buliga grusvägar i Uganda. Stockholm är ett u-land när det gäller kollektivtrafiken, och tittar man ut i världen så ser man snabbt att det går att göra ENORMA förbättringar. Men med biltrafiken är det precis tvärtom, tittar man ut i världen så inser man att det INTE GÅR att bygga för att folk skall köra bil i våra städer.
Så igen, öppna ögonen!
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14629
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Löfven och Elbilar

Inlägg av taliz »

ironjack skrev:
@taliz, jag börjar bli hjärtligt trött på att lyssna på dina åsikter. Så här är det: människor är olika, alla är inte som du.

Ta mig som exempel, jag har 10 mils resväg till och från jobbet inne i Stockholm, jag har ingen möjlighet att jobba hemifrån. Att åka kollektivt tar mig 75 minuter enkel resa, att åka bil ca 40-45 min. Jag får alltså ca 1 timme mer fritid per dag där jag kan välja att göra vad jag vill. Jag har tidigare åkt kollektivt i 20 år, så jag vet exakt vad jag talar om.

Jag tycker dessutom om att köra bil, att köra min Tesla är en njutning, varje dag. Att kunna välja resväg och restider själv är också mycket viktigt för mig, jag kan exempelvis uträtta ärenden på hemvägen precis när det passar mig.

Detta är ett forum för Tesla-entusiaster och bilintresserade. Du tycker om att cykla och åka kollektivt, vad gör du här?! Om du beger dig till ett forum för cykelentusiaster och kollektivreseintresserade kommer du att få mycket mer gehör för dina åsikter.
Och jag börjar bli hjärtligt trött på folk som inte kan läsa skriven text. Det är som sagt ingen naturlag att kollektivtrafik tar längre tid än att köra bil, utan det handlar, återigen, om att det satsats för lite på den. Hade man lagt motsvarande investeringar man lagt på bilvägar så hade kollektivtrafiken varit betydligt snabbare än att köra bil.

Även resväg och restider är något som hänger ihop med dessa satsningar. Det finns inget som säger att tex pendeltåget inte kan gå 1 gång varje minut. Eller att det inte kan gå ett i varje riktning. Det handlar bara om pengar. Pengar som man istället valt att lägga på bilvägar.

Jag ÄR bilintresserad och Tesla-intresserad, det är därför jag är här. Men det betyder inte att jag tycker att alla skall ha elbilar. I städer bör faktiskt folk inte ha någon bil överhuvudtaget. Utan bilar hör hemma på landsbygden, och där skall de vara eldrivna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7423
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Löfven och Elbilar

Inlägg av TiborBlomhall »

Även om jag själv är inblandad i debatten måste jag som moderator påpeka att vänligen håll vänlig tilltalston till varandra. Tendensen på den här tråden är på väg åt fel håll.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Löfven och Elbilar

Inlägg av Kalle »

taliz skrev:
Det är som att påstå att det finns en lösning för fusion, det gör det inte. Man har lyckats i mindre skala även där, men ingen kommersiell lösning finns trots decennier av forskning och även där hundratals om inte tusentals miljarder spenderade(bara USA har spenderat över 150 miljarder, och bara ITER i EU kostar närmare 400 miljarder).
inget fel med att påstå att fusion komma skall, Jag gillar stora komplicerade projekt som ITER (eller LHC i cern, inte fusion men ett liknande storskaligt forsknings project) ja kan lätt stå bakom de 400miljarder för ITER, som med allting så efter att den första e utvecklad och byggd blir det mycket billigare snabbt.
de pengar som investeras i sånna här projekt brukar också komma tillbaka från oväntade håll i form av skatteinteckter från alla spinoff projektet skapar.
Ett bra exempel på de är just CERN där en av spinoffen var World Wide Webb (hur många gånger tror ni länderna som betalade för cern fick tillbaka de pengarna i form av skatteintekter från nya internettföretag?)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Löfven och Elbilar

Inlägg av LarsL »

Men, men... En elbil drar 0 liter/mil??? Det är mindre än 0.1 liter/mil enligt ditt eget exempel.
Dessutom ska även en halvfull buss köras åt andra hållet och då är den förmodligen tom, om vi snackar pendling. Då är vi uppe i 0,2liter/mil.

Sen har jag andra uppgifter om bränsleförbrukningen för en buss, men det kan vi lämna dit hän eftersom utfallet ändå blev till min fördel.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7423
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Löfven och Elbilar

Inlägg av TiborBlomhall »

Superbar
Inlägg: 57
Blev medlem: 24 maj 2014 13:29
Ort: Uppsala

Re: Löfven och Elbilar

Inlägg av Superbar »

Min fru är från Japan så jag har tillbringat en del tid i Tokyo-området ett antal gånger, senast förra månaden. Kort sagt så är kollektivtrafiken där imponerande och på en helt annan nivå än vad man finner i Sverige/Stockholm. Även om taliz uttrycker sig lite för kategoriskt för min smak så anser jag att han har en poäng i att bra kollektivtrafik är viktigt för storstäder. Nu är det lite skillnad på skalan jämfört med Tokyo, men nog borde Stockholm kunna bättre än vad som nu är fallet? I stället för att se det som något negativt kan man vända argumentet. Ju fler som praktiskt kan använda kollektivtrafiken, och andra alternativ till bilen, desto färre bilar på de existerande vägarna och behovet i att investera i fler leder o.s.v. minskar. Elbilar som Tesla är en viktig del för att lösa dagens problem med utsläpp o.s.v., men det kan aldrig vara det enda.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Löfven och Elbilar

Inlägg av LarsL »

Självklart är det skillnad mellan en hyggligt fungerande lokaltrafik som i Stockholm och en totalt bedrövlig som i Göteborg. Här har valt att förlita sig på spårvagnar, en kombination av en dålig idé bussar i stadstrafik med spårbundenhet, vilket innebär att de inte kan väja för hinder. Dessutom har någon kluring kommit på att leda precis alla dessa vagnar förbi ett ställe mitt inne i centrum. Det blir alltså betydligt snabbare att cykla genom staden, för att inte tala om att köra bil.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Löfven och Elbilar

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar