X AWD

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: X AWD

Inlägg av Nicke Nyfiken »

danni skrev:
Eftersom min bil, precis som alla andra bilar Tesla någonsin byggt, har helt öppna diffar så VET jag att bilen får spinn om ett hjul hänger fritt, och om ett hjul på vardera axel hamnar så, så kommer bilen ingenvart. Det som bilen då ska göra, och som jag också vet att den gör eftersom jag upplevt det i andra situationer, är att bromsa spinnande hjul för att få tillbaks fästet. Sen kommer det ner till den stora frågan: kommer den lyckas bromsa tillräckligt för att återfå fästet och få loss bilen?
Så funkar det inte. Det handlar inte om att återfå fästet.

Det spinnande hjulet bromsas inte för att det ska återfå fästet. Hänger det i luften kommer det aldrig att få något fäste.

EDL-systemet bromsar det hjul som spinner, för att flytta kraften till det andra hjulet som uppenbarligen har bra fäste eftersom det inte spinner.
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

danni skrev:
gellerstam skrev:
gellerstam skrev:
Förtydligar så det inte blir något missförstånd, jag har aldrig påstått att awd'n på Tesla är dålig! Jag bara konstaterar att den model X jag provkörde inte "låser" bakaxeln eller framaxeln på samma sätt som Jonas RWD S låser sin bakaxel när vi sakta körde upp för en sluttning så att hjul diagonalt hamnar i luften. Jag bara väntar och längtar efter att bli överbevisad på att jag har fel. Jag vill att Tesla skal ha tipp topp bäst AWD. (Jag har reserverat en M3 som jag har för avsik att vara en D. )

Men än så länge så har ingen här visat att även S och X med D har samma/liknande låsning som RWD.
Det finns liksom ingen som helst anledning till att Tesla skulle valt att avaktivera EDL-styrningen på D-modeller. Makes no sense at all.
Jag är ingen fordonstekniker och kan inte avgöra om det finns anledningar för att inte köra med sama bakaxel i RWD och D. Men jag kan konstatera att de inte betersig lika. Du Danni har ju en 85D. Kan inte du testa! Så får vi liksom svart på vitt och slipper anta och giss en massa. Filma när du kör diagonalt mot en kulle så att två diagonala hjul hamnar i luften, så får vi se om du får diagonalspinn? Eller om hjulen på samma axel roterar med samma rpm med ett hjul i luften.
Sen kommer det ner till den stora frågan: kommer den lyckas bromsa tillräckligt för att återfå fästet och få loss bilen? Det kan bero på massa faktorer, som temperatur, luftfuktighet, hur hårt bilen sitter fast, hur varma bromsarna är sen innan, etc, etc. Dvs det kan mycket väl fungera i en situation men sen inte fungera i en annan situation, för en och samma bil. Därför säger inte en enskild situation jämförd med en annan enskild situation ett jota.
Ett test skulle säga mycket! Framför allt få stopp på alla antaganden.
Mitt test gjorde jag tre ggr, den betedde sig lika alla ggr. Försökte ju få en bra position som gick att fota.

Det är ju i så fall anmärkningsvärt ifall bilen beter sig olika i samma situation, vilket jag i så fall skulle felanmäla, antagligen lösa givare eller något. Hoppas det inte är samma happening när man trycker på bromsen. :oops:

Jag håller inte med om att temperatur, fukthalt mm spelar så stor roll, vi pratar ju faktiskt om ett återkopplat system då systemet helt enkelt kan bromsa mer om behovet finns. Iallafall så länge vi inte pratar om väldigt långt utanför designkriterierna.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Nicke Nyfiken skrev:
danni skrev:
Eftersom min bil, precis som alla andra bilar Tesla någonsin byggt, har helt öppna diffar så VET jag att bilen får spinn om ett hjul hänger fritt, och om ett hjul på vardera axel hamnar så, så kommer bilen ingenvart. Det som bilen då ska göra, och som jag också vet att den gör eftersom jag upplevt det i andra situationer, är att bromsa spinnande hjul för att få tillbaks fästet. Sen kommer det ner till den stora frågan: kommer den lyckas bromsa tillräckligt för att återfå fästet och få loss bilen?
Så funkar det inte. Det handlar inte om att återfå fästet.

Det spinnande hjulet bromsas inte för att det ska återfå fästet. Hänger det i luften kommer det aldrig att få något fäste.

EDL-systemet bromsar det hjul som spinner, för att flytta kraften till det andra hjulet som uppenbarligen har bra fäste eftersom det inte spinner.
Jag skriver inte att den bromsar hjulet för att återfå fästet på det hjulet. Jag skriver att den bromsar spinnande hjul för att återfå fästet, punkt. Jag vet hur en differential fungerar. Jag förstår hur det kan missuppfattas, men jag utgår från att bilen inte får något fäste (fastän enskilda hjul har fäste), och att bilen som helhet därför återfår fäste (medelst de hjul som ändå har fäste) när den bromsar spinnande hjul.
jonas skrev:
danni skrev:
gellerstam skrev:
gellerstam skrev:
Förtydligar så det inte blir något missförstånd, jag har aldrig påstått att awd'n på Tesla är dålig! Jag bara konstaterar att den model X jag provkörde inte "låser" bakaxeln eller framaxeln på samma sätt som Jonas RWD S låser sin bakaxel när vi sakta körde upp för en sluttning så att hjul diagonalt hamnar i luften. Jag bara väntar och längtar efter att bli överbevisad på att jag har fel. Jag vill att Tesla skal ha tipp topp bäst AWD. (Jag har reserverat en M3 som jag har för avsik att vara en D. )

Men än så länge så har ingen här visat att även S och X med D har samma/liknande låsning som RWD.
Det finns liksom ingen som helst anledning till att Tesla skulle valt att avaktivera EDL-styrningen på D-modeller. Makes no sense at all.
Jag är ingen fordonstekniker och kan inte avgöra om det finns anledningar för att inte köra med sama bakaxel i RWD och D. Men jag kan konstatera att de inte betersig lika. Du Danni har ju en 85D. Kan inte du testa! Så får vi liksom svart på vitt och slipper anta och giss en massa. Filma när du kör diagonalt mot en kulle så att två diagonala hjul hamnar i luften, så får vi se om du får diagonalspinn? Eller om hjulen på samma axel roterar med samma rpm med ett hjul i luften.
Sen kommer det ner till den stora frågan: kommer den lyckas bromsa tillräckligt för att återfå fästet och få loss bilen? Det kan bero på massa faktorer, som temperatur, luftfuktighet, hur hårt bilen sitter fast, hur varma bromsarna är sen innan, etc, etc. Dvs det kan mycket väl fungera i en situation men sen inte fungera i en annan situation, för en och samma bil. Därför säger inte en enskild situation jämförd med en annan enskild situation ett jota.
Ett test skulle säga mycket! Framför allt få stopp på alla antaganden.
Mitt test gjorde jag tre ggr, den betedde sig lika alla ggr. Försökte ju få en bra position som gick att fota.

Det är ju i så fall anmärkningsvärt ifall bilen beter sig olika i samma situation, vilket jag i så fall skulle felanmäla, antagligen lösa givare eller något. Hoppas det inte är samma happening när man trycker på bromsen. :oops:

Jag håller inte med om att temperatur, fukthalt mm spelar så stor roll, vi pratar ju faktiskt om ett återkopplat system då systemet helt enkelt kan bromsa mer om behovet finns. Iallafall så länge vi inte pratar om väldigt långt utanför designkriterierna.
Ett test skulle kunna tillföra information, men knappast leda till några definitiva slutsatser. Än bättre hade det blivit om man hade en D-modell och en RWD-modell och testade under exakt samma förhållanden.

Elektronisk simulering av diffbroms/difflås via ABS-systemet fungerar överlag sådär, mycket sämre än den "äkta varan". Det handlar om hur mycket bromskraft man kan få fatt på. Om man påfrestar systemet hårt, t.ex. genom att prova riktig terrängkörning, så överhettas bromsarna rätt fort av ett sånt här system. Så självklart spelar faktorer som temperatur och luftfuktighet in - det handlar om vilken bromskraft man kan uppnå.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Jag har en bil med RWD och ställe att prova på. Någon med en D bil får gärna komma på besök så gör vi testen :-).
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

danni skrev:
Jag skriver inte att den bromsar hjulet för att återfå fästet på det hjulet. Jag skriver att den bromsar spinnande hjul för att återfå fästet, punkt. Jag vet hur en differential fungerar. Jag förstår hur det kan missuppfattas, men jag utgår från att bilen inte får något fäste (fastän enskilda hjul har fäste), och att bilen som helhet därför återfår fäste (medelst de hjul som ändå har fäste) när den bromsar spinnande hjul.
Nu trasslar du bara in dig ännu mer i ditt felaktiga resonemang. :lol:

Men skit samma. Du säger att du vet hur det fungerar, så då handlar det väl bara om att du är dålig på att förklara vad du menar.

Då kan vi återgå till frågan om det är någon skillnad mellan RWD och AWD bilarna. Förhoppningsvis får vi snart se film på ett test med båda modellerna som visar att även D-bilarna "låser" diffen lika effektivt som de bakhjulsdrivna gör. Tyvärr tvivlar jag på att det är så, med tanke på flera inlägg tidigare i tråden. Men jag hoppas jag har fel, för det vore ett nederlag för Tesla om D-bilarna inte klara att ta sig fram med 2 diagonala hjul i luften. Men å andra sidan så är en fix bara en uppdatering OTA borta, eftersom allt handlar om mjukvara.

Vilka andra biltillverkare kan fixa en sådan sak medan bilarna står hemma hos bilägarna. :D
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

P bilarna av D är ju samma som RWD.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Nicke Nyfiken skrev:
danni skrev:

Men skit samma. Du säger att du vet hur det fungerar, så då handlar det väl bara om att du är dålig på att förklara vad du menar.

Då kan vi återgå till frågan om det är någon skillnad mellan RWD och AWD bilarna. Förhoppningsvis får vi snart se film på ett test med båda modellerna som visar att även D-bilarna "låser" diffen lika effektivt som de bakhjulsdrivna gör. Tyvärr tvivlar jag på att det är så, med tanke på flera inlägg tidigare i tråden. Men jag hoppas jag har fel, för det vore ett nederlag för Tesla om D-bilarna inte klara att ta sig fram med 2 diagonala hjul i luften. Men å andra sidan så är en fix bara en uppdatering OTA borta, eftersom allt handlar om mjukvara.

Vilka andra biltillverkare kan fixa en sådan sak medan bilarna står hemma hos bilägarna. :D
Jag kan bara inte för mitt liv komma på en anledning till att Tesla skulle ha lagt in en sämre implementation av EDL på AWD-bilarna. Det finns ingen sån anledning. Det är ju en fråga om ren mjukvara, och de har mjukvaran. Den enda förklaringen vore isåfall om det finns någon bugg i ESP-systemet på AWD-bilarna som gör att det inte beter sig som det ska. Men det känns väldigt långsökt. Dessutom - jag märker ju att den har EDL. Om man kör i rejäl snö och är uppmärksam så kan man både höra och känna när systemet går in och bromsar hjulen.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

danni skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
danni skrev:

Jag kan bara inte för mitt liv komma på en anledning till att Tesla skulle ha lagt in en sämre implementation av EDL på AWD-bilarna. Det finns ingen sån anledning. Det är ju en fråga om ren mjukvara, och de har mjukvaran. Den enda förklaringen vore isåfall om det finns någon bugg i ESP-systemet på AWD-bilarna som gör att det inte beter sig som det ska. Men det känns väldigt långsökt. Dessutom - jag märker ju att den har EDL. Om man kör i rejäl snö och är uppmärksam så kan man både höra och känna när systemet går in och bromsar hjulen.
Jag är helt enig med dig att det inte finns någon anledning att ha olika funktioner av EDL på AWD-bilarna. Och jag hoppas att det inte är så, men tidigare inlägg gör mig osäker.

Men skillnaderna i Antispinn-systemet mellan AWD och RWD-bilarna skvallrar om att det ändå finns skillnader. Det går ju inte att koppla bort Antispinn på AWD-bilarna (bara tillfälligtvis tillåta slipstart), medan det går att helt koppla bort Antispinn på RWD-bilarna. Detta är också mjukvarustyrt.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Artickel om "S AWD".
Vi Bilägare nr 16, finns än inte på nätet, prenumeranter av tidningar via Readly kan snart läsa den där.

De har testat 29 AWD bilar, jeepar, suvar stora och små samt Tesla modell S.
Teslan hamnar resultatgrupp 3 där 5 bara tilldelats Jeep Grand Cherokee och Mitsubishi Pajero.
Teslan hamnar i samma grupp som BMW X5/X1, Volvo XC90/V60,VW Altrack med flera.
Mitsubishi Outlander PHEV hamnar i resultatgrupp 1 tillsammans med Toyota RAV4 Hybrid.

Testade bland annat med tre hjul på 0-friktionrullbanor. Viktigt var att aktivera antispinnsystemet för sand och snö.
"På våra nollfriktionsrullar klarar Tesla de flesta moment bra, men viss diagonalspinn förekommer liksom några sekunders tvekan när bara ett hjul har fäste" skriver Vi Bilägare.

Har svårt att tänka mej att modell X skulle bete sig bättre eller sämre, tror på dannis resonemang.
Hittar inga rullbanor tillsalu för vettig kostnad, hade varit kul att själv prova modell X.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare

Inlägg av Beigler »

Monark1954 skrev:
Artickel om "S AWD".
Vi Bilägare nr 16, finns än inte på nätet, prenumeranter av tidningar via Readly kan snart läsa den där.

De har testat 29 AWD bilar, jeepar, suvar stora och små samt Tesla modell S.
Teslan hamnar resultatgrupp 3 där 5 bara tilldelats Jeep Grand Cherokee och Mitsubishi Pajero.
Teslan hamnar i samma grupp som BMW X5/X1, Volvo XC90/V60,VW Altrack med flera.
Mitsubishi Outlander PHEV hamnar i resultatgrupp 1 tillsammans med Toyota RAV4 Hybrid.

Testade bland annat med tre hjul på 0-friktionrullbanor. Viktigt var att aktivera antispinnsystemet för sand och snö.
"På våra nollfriktionsrullar klarar Tesla de flesta moment bra, men viss diagonalspinn förekommer liksom några sekunders tvekan när bara ett hjul har fäste" skriver Vi Bilägare.

Har svårt att tänka mej att modell X skulle bete sig bättre eller sämre, tror på dannis resonemang.
Hittar inga rullbanor tillsalu för vettig kostnad, hade varit kul att själv prova modell X.
Det coola är att mycket av detta säkert kan förfinas med mjukvara. Våra bilar kommer alltså att bli bättre, vilket de andra ännu inte har anmanat. :D
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Lägger in denna video även i denna tråd som svar på frågeställarens fråga!

Det verkar som att jag inte kom vidare i mitt test pga att jag inte fick fortsätta för den medföljande Tesla representanten.

Case closed! Iaf för min deal.... :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Bra video! Den visar ju tydligt hur systemet jobbar och vad det klarar av. Bra att de hade lagt till engelska subtitles också :)
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Bra äntligen får vi ett riktigt test som ger svar på alla frågor.

D-Bilen klarar alltså diagonalspinn finfint bara man kommer över första spinnet pch gasar mera innan den verkligen låser de hjul som inte har grepp. Det vill säga på samma sätt som RWD bilarna.

Synd att ingen annan kunde göra detta tidigare så vi slapp spekulera så mycket och nästan bli osams...
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Måste tilläga att det är imponerande vridstyvhet i bilen!
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

gellerstam skrev:
Måste tilläga att det är imponerande vridstyvhet i bilen!
Har ni inte tittat på filmen ovan, gör det.
Bara att hålla med kommentarerna ovan, nu slipper man fundera på var gränsen går.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Skriv svar