Idag har Deltaladdaren i Säter kommit igång. Jag testladdade chademo någon minut, och liksom i Leksand och Rättvik är det bara att plugga in kontakten så startar laddningen. 53kW på displayen och 133A!
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri Avgasfri sedan 2015.04.28
Kul Säter. Men varför ligger den långt från centrum? Ska man handla virke i 20-40 min på Karl Hedin varje gång man laddar? Titta på Rättviks laddplacering!
Som info så är nu Säter, Djurås, Insjön och Noppikoski igångsatta. Alla är inlagda på uppladdning.nu.
Strålande! Var förbi och kikade på den i Djurås i helgen, dock utan att ladda. En fundering jag har rör en informationslapp som sitter där för Tesla-ägare, som hänvisar till manualen för chademo-adaptern eftersom felaktigt handhavande kan orsaka fel på laddstationen. Jag antog att det var ordningen i vilken man kopplar ihop bil, adapter och laddkabel sin åsyftades, och eftersom jag kände mig osäker bestämde jag mig för att kolla upp vad manualen säger. Där står dock, fritt från minnet:
1. Tag loss laddsladden från laddstationen
2. Koppla in laddsladden i adaptern
3. Koppla in adaptern i bilen
4. Starta laddningen på laddstationen
Steg 2 och 3 kan göras i omvänd ordning
Så den var inte mycket till hjälp. Vad är det som gäller? Vilken typ av handhavande är "rätt", och vilket kan skada laddstationen?
Det är väl ett stift som kan skadas inne i Chademokontakten. Därför får man se till att man sätter ihop Chademon och adaptern rätt innan man trycker ihop dem. Man måste ju trycka till ordentligt för att de ska låsa ihop, är man då lite snett på så kan stiftet skadas vad jag förstått.
Det är väl ett stift som kan skadas inne i Chademokontakten. Därför får man se till att man sätter ihop Chademon och adaptern rätt innan man trycker ihop dem. Man måste ju trycka till ordentligt för att de ska låsa ihop, är man då lite snett på så kan stiftet skadas vad jag förstått.
Känner mig lite tveksam till att Clever får nästan oinskränkt makt över alla långreseladdare... Flera aktörer skulle göra att jag känner mig tryggare, fast snart åker väl även jag Tesla...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
I alla fall angående standard prissättning hos Clever.
En fråga till den som vet; de nya Delta-laddarna för i år har fått en Typ2 kontakt på sig, utöver sladden. Hur är det tänkt med denna; en fjärde laddplats så att säga med egen kabel? Gissar att den är på 22 kW i så fall, stämmer det?
I alla fall angående standard prissättning hos Clever.
Va!?
Clever är ju det enda bolaget som har korrekt prismodell då de tar betalt per kWh. Alla andra bolag håller ju på med vilseledande prissättning per minut där jag som konsument aldrig vet vad jag får för pengarna.
Personligen väljer jag alltid Clever före konkurrenterna InCharge och Charge&drive om jag har möjlighet.