Sida 4 av 5

Re: 17.26.76

Postat: 14 jul 2017 09:01
av Reddy
Jensa skrev:
Den kom i 17.24.28
Det stämmer men står även med i release note på 17.26.76. De har även förbättrat funktionen, tidigare när man aktiverade så blinkade bilen till med helljuset, det gör den inte längre.

Re: 17.26.76

Postat: 14 jul 2017 12:03
av Bjelke
Jag tycker den är nästan lika kass på att byta fil som den var redan från början, den kör fortfarande så att den hamnar ända ut på vitlinjen 9/10 ggr :evil:
Det enda som funkar är om man byter fil i en kurva åt "rätt håll" sas (byta till höger fil i en högerkurva och vise versa).
Helt sjukt dåligt (kör AP1 alltså)...

Re: 17.26.76

Postat: 14 jul 2017 16:53
av mahulkp
Bjelke skrev:
Jag tycker den är nästan lika kass på att byta fil som den var redan från början, den kör fortfarande så att den hamnar ända ut på vitlinjen 9/10 ggr :evil:
Det enda som funkar är om man byter fil i en kurva åt "rätt håll" sas (byta till höger fil i en högerkurva och vise versa).
Helt sjukt dåligt (kör AP1 alltså)...
Skumt för mig funkar det klockrent i princip jämt. Mjuka fina filbyten och numera kan man släppa blinkers så fort bilen skär mittlinjen och den fortsätter genomföra filbytet snyggt och prydligt. Funkar både i kurvor och på rak väg. (AP1)

Re: 17.26.76

Postat: 14 jul 2017 19:26
av mati
Jag gjorde misstaget att prova AP2 idag på en mindre landsväg, spikrak, inga krön, inga hinder, bra linjer. Jag kom kanske 50 meter innan bilen tvärnitade helvetiskt ända till stillestånd. Tur att jag var själv. Annars hade det smällt.

Re: 17.26.76

Postat: 14 jul 2017 21:02
av Remuz
17.26.92 ramlade in i bilen idag. Ska bli spännande att köra Kvänum - Borås imorgon

Re: 17.26.76

Postat: 14 jul 2017 21:53
av Legato
mahulkp skrev:
Bjelke skrev:
Jag tycker den är nästan lika kass på att byta fil som den var redan från början, den kör fortfarande så att den hamnar ända ut på vitlinjen 9/10 ggr :evil:
Det enda som funkar är om man byter fil i en kurva åt "rätt håll" sas (byta till höger fil i en högerkurva och vise versa).
Helt sjukt dåligt (kör AP1 alltså)...
Skumt för mig funkar det klockrent i princip jämt. Mjuka fina filbyten och numera kan man släppa blinkers så fort bilen skär mittlinjen och den fortsätter genomföra filbytet snyggt och prydligt. Funkar både i kurvor och på rak väg. (AP1)
Håller delvis med. När den väl gör byte fungerar det felfritt imo, men för mig vägrar den ganska ofta byta automatiskt.

Re: 17.26.76

Postat: 14 jul 2017 22:45
av mahulkp
Legato skrev:
mahulkp skrev:
Bjelke skrev:
Jag tycker den är nästan lika kass på att byta fil som den var redan från början, den kör fortfarande så att den hamnar ända ut på vitlinjen 9/10 ggr :evil:
Det enda som funkar är om man byter fil i en kurva åt "rätt håll" sas (byta till höger fil i en högerkurva och vise versa).
Helt sjukt dåligt (kör AP1 alltså)...
Skumt för mig funkar det klockrent i princip jämt. Mjuka fina filbyten och numera kan man släppa blinkers så fort bilen skär mittlinjen och den fortsätter genomföra filbytet snyggt och prydligt. Funkar både i kurvor och på rak väg. (AP1)
Håller delvis med. När den väl gör byte fungerar det felfritt imo, men för mig vägrar den ganska ofta byta automatiskt.
Det är sällan min vägrar men ibland tar det några sekunder innan den tar beslut att byta. De gånger det inte går beror det oftast på att det inte är helt fritt eller att det är spärrlinje. Den verkar även tolka typen av linje varför den ex inte vill byta körfält vid linjer nära avfarter som har längre spärrstreck.

Re: 17.26.76

Postat: 15 jul 2017 08:17
av mati
mahulkp skrev:
Det är sällan min vägrar men ibland tar det några sekunder innan den tar beslut att byta. De gånger det inte går beror det oftast på att det inte är helt fritt eller att det är spärrlinje. Den verkar även tolka typen av linje varför den ex inte vill byta körfält vid linjer nära avfarter som har längre spärrstreck.
Nja, jag har testat filbyte på en tom motorväg flera gånger. Ändå så funderar bilen länge innan den bestämmer sig för att byta fil. Och sen gör den det med ett ryck. Väldigt obehagligt.

Re: 17.26.76

Postat: 15 jul 2017 08:20
av Bjelke
Kan det inte vara så oxo att den behöver se även linjen bortanför mittlinjen, för att vara säker på att det
faktiskt finns en fil att byta till sas? Kollar man i displayen så verkar det så iaf...

Re: 17.26.76

Postat: 15 jul 2017 08:39
av mati
Bjelke skrev:
Kan det inte vara så oxo att den behöver se även linjen bortanför mittlinjen, för att vara säker på att det
faktiskt finns en fil att byta till sas? Kollar man i displayen så verkar det så iaf...
Så kan det vara naturligtvis. Men min AP2-bil indikerar oftast att det finns en fil till vänster att byta till, fast jag kör redan i vänsterfilen. Jag har aldrig provat vad som händer när man sätter blinkersen till vänster då. Förmodligen skulle bilen köra rätt in i mitträcket, efter en lång betänketid såklart. ;)

Re: 17.26.76

Postat: 15 jul 2017 08:52
av Bjelke
Japp, även diken och plogkanter osv "funkar" :lol:

Re: 17.26.76

Postat: 15 jul 2017 10:54
av Foluke
Jag har fått denna uppdatering inatt. Inte testat ännu. Har AP1.
Helljusautomatiken har jag haft sen bilen var ny dec -15! Parkering på två sätt förmodligen lika länge! Den är suveränt bra på att parkera när funktionen är aktiverad! Filbyte gör den när jag gör tecken och den känner att jag har avstånd till bilar omkring samt att den känner av linjerna. Framgår i displayen. AP1 övervakar numera laglig fart på mindre vägar. Smällar man får ta även om det är på sådana det är roligt att köra manuellt! På krokig väg känner man sig lite nervös över placeringen på vägen, alltid mitt i filen och för långsamt! Manuellt!
Det faktum att det uppdateras och ändras då och då tar jag med jämnmod. Det blir trots allt bättre över tiden!
("Det kunde varit värre!" Jag läser i tidningen om den stackars skogsägaren som inte får avverka sin skog får att det kan vara " möjligt tjäderspel" på grannens skog! 500.000:- kostar det vederbörande. Ingen ersättning!) :oops:

Re: 17.26.76

Postat: 15 jul 2017 18:03
av nicklasandersson
Jag tycker att senaste uppdateringen håller bilen mycket mjukare på vägen och inte gör att den ligger lika långt till höger i körfältet. Tänkte be dem kolla på kameran och kalibrera den på servicen men nu behövs inte det.

Den klarar mina normala körsträckor bättre överlag, framför allt 70-sträckor som är lite kurviga.

Re: 17.26.76

Postat: 15 jul 2017 18:23
av Remuz
Min version var fruktansvärd. Ap2 var sämre på väghållningen och kan bara köras med Max 20km/h offset. Oanvändbart på E20 runt skara

Re: 17.26.76

Postat: 15 jul 2017 18:59
av Nicklas
Remuz skrev:
Min version var fruktansvärd. Ap2 var sämre på väghållningen och kan bara köras med Max 20km/h offset. Oanvändbart på E20 runt skara
Jag tror det ligger otroligt mycket i just detta... Alltså att vi alla har så olika upplevelse av AP (både 1, men framför allt 2): hastigheten
- för mig som håller hastigheten typ slaviskt fungerar till och med AP2 riktigt bra :)

... Givetvis önskar (förväntar) jag mig mer, men det är grymt användbart nu på vår tripp mot Treriksröset!
... De norrländska skogarna är riktigt trevliga med AP 8-)

Re: 17.26.76

Postat: 15 jul 2017 20:11
av mati
Jag körde både igår och idag mycket med AP och det fungerar oftast bättre än förra versionen så länge man håller sig till lite större vägar. Det är ganska behagligt och faktiskt lite mjukare än tidigare.
Men på små 70-vägar fungerar det inte alls för mig längre. Det gjorde det tidigare, inte så att man kände sig trygg, men det var ändå så att det gick att köra med AP kortare sträckor. Jag har min lilla teststräcka här hemma och jag vet precis på vilka ställen det fungerade.
Nu får AP oftast inte ens lås på vägkanten, och när den väl får det blir det värsta fyllekörningen med en gång. Det går bara några meter, sen antingen tvärnitar den eller så styr den mot diket. Mycket mycket värre än allra första versionen av AP2. Då gick det att köra på småvägar. Inte särskilt bra, men det gick.
Ska det vara så, eller? Det känns inte rätt att en "förbättring" blir så mycket sämre.
Men som sagt, på större vägar känns det som en framgång.

Re: 17.26.76

Postat: 15 jul 2017 20:13
av Bjelke
Tänkte precis skriva samma sak, att det är oroväckande stora skillnader i hur AP upplevs mellan ägarna, känns inte bra
alls... Dom flesta borde ju uppleva den ungefär lika lixom. Kan det verkligen vara så att den faktisk beter sig olika mellan
bilarna? :shock:

Edit: som kommentar efter Nicklas...

Re: 17.26.76

Postat: 15 jul 2017 20:16
av Bjelke
mati skrev:
Jag körde både igår och idag mycket med AP och det fungerar oftast bättre än förra versionen så länge man håller sig till lite större vägar. Det är ganska behagligt och faktiskt lite mjukare än tidigare.
Men på små 70-vägar fungerar det inte alls för mig längre. Det gjorde det tidigare, inte så att man kände sig trygg, men det var ändå så att det gick att köra med AP kortare sträckor. Jag har min lilla teststräcka här hemma och jag vet precis på vilka ställen det fungerade.
Nu får AP oftast inte ens lås på vägkanten, och när den väl får det blir det värsta fyllekörningen med en gång. Det går bara några meter, sen antingen tvärnitar den eller så styr den mot diket. Mycket mycket värre än allra första versionen av AP2. Då gick det att köra på småvägar. Inte särskilt bra, men det gick.
Ska det vara så, eller? Det känns inte rätt att en "förbättring" blir så mycket sämre.
Men som sagt, på större vägar känns det som en framgång.
Kan det tom vara så att dom använder fler kameror nu?

Re: 17.26.76

Postat: 15 jul 2017 20:26
av mati
Bjelke skrev:
Kan det tom vara så att dom använder fler kameror nu?
Om jag får gissa så skulle jag säga att den använder long-range kameran nu också. Inte bara mittemellan-kameran. Den ser andra bilar på betydligt större avstånd än tidigare. Förut dök bilarna upp i displayen när de var ungefär max 50m bort. Nu syns de redan vid kanske 75-100m. Däremot så verkar den fortfarande ha svårt med att se "i bredden".
Angående att folk upplever AP2 väldigt olika. Jag läste på tyska Tesla-forumet och där diskuterades samma fråga. Konstigt eller? Är bilarna olika? Eller är den kalibreringsfråga?

Re: 17.26.76

Postat: 15 jul 2017 21:21
av Remuz
Håller man hastigheten på Vara/Skara-slätten blir det en rejäl kö bakom. Inte mitt problem iofs :) Men här är det norm att köra 130 på 100 vägen tyvärr.

Re: 17.26.76

Postat: 15 jul 2017 21:25
av mati
Remuz skrev:
Håller man hastigheten på Vara/Skara-slätten blir det en rejäl kö bakom. Inte mitt problem iofs :) Men här är det norm att köra 130 på 100 vägen tyvärr.
Det stämmer tyvärr. Man blir inte sällan omkörd av långtradare när man håller hastighetsgränsen på E20 (2+1-väg) mellan Skara och Vara.

Re: 17.26.76

Postat: 15 jul 2017 23:08
av Verdi
På vägen mellan Yngsjö och Åhus försökte bilen köra ner i diket. Fick 17.26.76 häromdagen och är lite besviken. Kan inte slappna av när jag kör på autopilot. Gör det bara om jag måste kolla nåt på telefonen eller typ käka hamburgare. :)

Re: 17.26.76

Postat: 15 jul 2017 23:27
av LarsL
mati skrev:
Remuz skrev:
Håller man hastigheten på Vara/Skara-slätten blir det en rejäl kö bakom. Inte mitt problem iofs :) Men här är det norm att köra 130 på 100 vägen tyvärr.
Det stämmer tyvärr. Man blir inte sällan omkörd av långtradare när man håller hastighetsgränsen på E20 (2+1-väg) mellan Skara och Vara.
Det är ju sjukt många fartkameror dör så jag kör alltid efter skyltarna.

Otäckaste vägen är mellan Skara och Mariestad. Där har de inte separerat riktningarna än men folk kör ändå om lite hur som helst, helt sjuk farligt.

Re: 17.26.76

Postat: 16 jul 2017 07:08
av mati
Just mellan Skara och Vara är det ingen kamera alls. Det är dessutom 100-väg, vilket i mångas ögon verka vara lika med motorväg och fri hastighet. Kamerorna står tätt mellan Götene och Mariestad, samt mellan Vara och Alingsås, men det hindrar ändå inte folk från att köra som idioter.

Re: 17.26.76

Postat: 16 jul 2017 07:56
av oscfor
Gällande olika upplevelser av samma mjukvara: Det är ju ganska stor sannolikhet att Tesla A/B-testar. Tesla är ett mjukvaruföretag och de flesta moderna system testas och förbättras mha A/B-testning, t ex Spotify och FB.