17.26.76
Moderator: Redaktion
17.26.76
Kom idag. Första OTA-uppdatering sedan i maj. Enligt release notes har jag fått automatisk display-brightness och fancy parking.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 17.26.76
Det första jag märkte i morse var att bilen tvärnitade panikartat för ett stort träd som står utmed vägen där jag bor. Hoppas att det inte händer varje gång. Kan bli jobbigt. På lite större vägar verkar AP blivit säkrare. Andra bilar hoppar inte längre vilt omkring i displayen och de syns även på längre avstånd än tidigare. Irriterande dock att bilen tokbromsar varje gång den tror att hastighetsbegränsningen har ändrats. Det stämmer inte alltid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 17.26.76
Hade bilen på service i går och fick då 17.26.76 installerad efter att tidigare haft 17.17.17. Ska ut och köra en sväng nu och se om jag märker någon skillnad.
Re: 17.26.76
Jag ficxk 17.24.30 förra veckan, den som bl.a. ska innehålla "silky smooth" grejorna.mati skrev:Det första jag märkte i morse var att bilen tvärnitade panikartat för ett stort träd som står utmed vägen där jag bor. Hoppas att det inte händer varje gång. Kan bli jobbigt. På lite större vägar verkar AP blivit säkrare. Andra bilar hoppar inte längre vilt omkring i displayen och de syns även på längre avstånd än tidigare. Irriterande dock att bilen tokbromsar varje gång den tror att hastighetsbegränsningen har ändrats. Det stämmer inte alltid.
AP2 har beted sig som en ljusskygg depressiv tonåring sen dess. "Hoppar till" vid det minsta "hinder" vid sidan om vägen, och bromsar in mycket tidigare än tidigare. Känns verkligen inte som att den uppdateringen är ett steg i rätt riktning. Nu ser det jo ut som att man har druckit goa grejor, när man kör på AP

Re: 17.26.76
Det är lite både och. När allting är bra så känns det bättre än tidigare. Det vinglar mindre och bilen hittar faktiskt vägen bättre, även när den svänger och så. Men precis som du beskriver så är den extremt rädd för precis allting nu. Träd, skyltar, spöken. Vid minsta lilla grej och så blir det tvärbromsning. Det är inte alls silky smooth utan snarare extremt jobbigt.Dansken skrev:AP2 har beted sig som en ljusskygg depressiv tonåring sen dess. "Hoppar till" vid det minsta "hinder" vid sidan om vägen, och bromsar in mycket tidigare än tidigare. Känns verkligen inte som att den uppdateringen är ett steg i rätt riktning. Nu ser det jo ut som att man har druckit goa grejor, när man kör på AP
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 17.26.76
Hade förväntat mig mer, tycker inte det är en direkt förbättring. Kommer ifrån 17.17.4
Förbättringar
Lite bättre styrning kanske men svårt att avgöra.
Tror den läser av hastighetsskyltar nu. Blir ny skylt i displayen direkt när man kör förbi iallafall.
Försämringar
Bilen bromsar ganska ofta utan synbar anledning. Bakomvarande måste undra vafan jag håller på med. På gränsen till trafikfarligt.
Man kan nu köra max 4km/h över hastighetsbegränsningen på restricted road. Vilket gör att man blir en bromskloss i trafiken. Inte OK.. Nu blir autopiloten värdelös på hälften av mina sträckor.
Bilen känns mer orolig och mer rädd för allt. Svårt att förklara..
Byta fil med blinkers på motorvägen fungerar inte längre.
Fattar inte riktigt, var detta verkligen allt efter 2 månaders väntande?
Förbättringar
Lite bättre styrning kanske men svårt att avgöra.
Tror den läser av hastighetsskyltar nu. Blir ny skylt i displayen direkt när man kör förbi iallafall.
Försämringar
Bilen bromsar ganska ofta utan synbar anledning. Bakomvarande måste undra vafan jag håller på med. På gränsen till trafikfarligt.
Man kan nu köra max 4km/h över hastighetsbegränsningen på restricted road. Vilket gör att man blir en bromskloss i trafiken. Inte OK.. Nu blir autopiloten värdelös på hälften av mina sträckor.
Bilen känns mer orolig och mer rädd för allt. Svårt att förklara..
Byta fil med blinkers på motorvägen fungerar inte längre.
Fattar inte riktigt, var detta verkligen allt efter 2 månaders väntande?
Re: 17.26.76
Hade precis samma tanke. Det är en besvikelse.jos32 skrev:Fattar inte riktigt, var detta verkligen allt efter 2 månaders väntande?
Det enda som verkligen är en stor förbättring är att displayen äntligen ändrar ljusstyrka automatiskt. AP är annorlunda än tidigare. Den fungerar bättre på vissa vägar, men på andra vägar, där den fungerade tidigare, har den blivit oanvändbar.
Men läser den verkligen av skyltarna? Med tanke på hur den tvärnitar precis när man passerar skylten så känns det som att det är GPS-data som säger att nu gäller det en annan hastighet. Hade den sett skylten själv så hade den väl kunnat reagera lite tidigare och utan att tvärbromsa precis vid skylten?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 17.26.76
Å andra sidan med gps-data behöver den ju inte vänta tills den sett en skylt innan den planerar för att mjukt anpassa hastigheten lagom innan den kommer till brytpunkten.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: 17.26.76
Fast det gör den ju inte. Den kör i 90 knyck fram till skylten och tvärnitar sedan. Tyvärr kan den även för sig sådana dumheter mitt på en landsväg där det inte finns någon skylt.bylund skrev:Å andra sidan med gps-data behöver den ju inte vänta tills den sett en skylt innan den planerar för att mjukt anpassa hastigheten lagom innan den kommer till brytpunkten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 17.26.76
Jag menade mest att beteendet varken var ett argument för eller emot skyltavläsning.mati skrev:Fast det gör den ju inte. Den kör i 90 knyck fram till skylten och tvärnitar sedan. Tyvärr kan den även för sig sådana dumheter mitt på en landsväg där det inte finns någon skylt.bylund skrev:Å andra sidan med gps-data behöver den ju inte vänta tills den sett en skylt innan den planerar för att mjukt anpassa hastigheten lagom innan den kommer till brytpunkten.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: 17.26.76
Jag har fortfarande inte blivit klok på det. På hemvägen missade den några skyltar och dundrade vidare med full fart utan att fatta att hastigheten hade ändrats. Jag körde samma sträcka två gånger, men andra gången "såg" den alla skyltar. Går den då inte efter GPS alltså? Samtidigt ändrar den ju hastigheten även där det inte står någon skylt. Där måste den ju gå efter GPS ändå. Konstigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 17.26.76
GPS-data är definitivt en avgörande faktor. Jag har ett ställa där bilen bromsar tvärt 75m före skyltarna.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 17.26.76
Min (AP1) följer nu skyltarna både uppåt och neråt,
men tyvärr inte varje gång så i praktiken värdelöst nästan
men tyvärr inte varje gång så i praktiken värdelöst nästan

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 17.26.76
Är också osäker nu om den läser skyltarna. Vissa ställen så byter den hastighet direkt vid skylten. Ibland missar den..
En sak är stor förbättring. Ligger man i vänsterfilen så ligger bilen mer i mitten. Innan var bilen rädd för räcket och höll sig gärna nära mittfilen trots att det låg en stor långtradare där. Den bromsar mjukare också..
En sak är stor förbättring. Ligger man i vänsterfilen så ligger bilen mer i mitten. Innan var bilen rädd för räcket och höll sig gärna nära mittfilen trots att det låg en stor långtradare där. Den bromsar mjukare också..
Re: 17.26.76
Gick i går kväll från 17.17.17 till 17.26.76 och har testat lite på motorväg. Den stora skillnaden är filbyterna som nu sker abrupt och mycket snabbt. Faktiskt inte betryggande. Tidigare med 17.17.17 var filbyterna mycket jämnare på gränsen till tröga. Har som sagt bara prövat några få mil, kanske att systemet ska kalibrera sig själv till lite lagom respons.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 17.26.76
Har också råkar ut för samma men efter omboot av bilen så finns nya uppdatering på plats
Tesla Model 3 Highland
Re: 17.26.76
Min misslyckades också, men enligt bilen har jag ändå 17.26.76. Bilen fungerar trots felmeddelandet.
Model X, Pearl White
Re: 17.26.76
Hur länge behöver jag stå för att tanka ner senaste firmware tro?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: 17.26.76
Har fått samma version. Tycker att screen brightness funkar fint och behövdes verkligen på en bil för miljonen.
perpendicular parking återstår att testa.
Håller med om att autopiloten verkar ha uppdaterats också. Osäker på vad skillnaderna är men upplevde att den bromsade hårdare vid sänkt hastighet.

Håller med om att autopiloten verkar ha uppdaterats också. Osäker på vad skillnaderna är men upplevde att den bromsade hårdare vid sänkt hastighet.
XEEKR 7X Privilege 2025
Model Y Performance 2022, såld
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Model Y Performance 2022, såld
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Re: 17.26.76
Stod till 90%, typ 55min. Ingen uppdatering kom dock trots att jag fick nät av service.
Btw tomt på suc vid Max idag, både när jag kom och när jag åkte
Btw tomt på suc vid Max idag, både när jag kom och när jag åkte
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland