Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Inlägg av Alx »

kanylbullen skrev:
Två gånger har bilen varit i färd med att köra av vägen utan synbar anledning. Det roliga är att den båda gångerna låtit kollisionslarmet ljuda. Den vet således att den försöker ta livet av mig men gör det ändå? :shock:
Hahahaha Bild
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

kanylbullen skrev:
I situationer där TACC inte är lämpligt, såsom korsningar, avfarter/påfarter samt rondeller, fattar jag inte hur man kan tro att autosteer ska fungera överhuvudtaget, det ligger nog några år in i framtiden, och kräver dessutom mer omfattande sensorer.
Tror inte att det är många som faktiskt trott att den ska klara mer än den gör. Så här långt har jag bara läst om användaren "grubblaren" som trodde att den skulle köra honom genom en t-korsning. I övrigt är det många som testat gränserna för vad den klarar, genom att köra i rondeller och annat, men då vet man ju vad man gör och är beredd.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

kanylbullen skrev:
Nä men allvarligt talat tycker jag faktiskt det är bra att Tesla tillåter funktionen på vägar det inte är lämpligt för! Om Tesla är duktiga på att omvandla de enorma mängder data de får in till användbara algoritmer så kommer det snabba på autonoma bilar något makalöst.

Däremot skulle jag aldrig rekommendera en orutinerad förare att testa autosteer i annan situation är på motorväg eller i bilkö - och alltid med båda händer på ratten.

I situationer där TACC inte är lämpligt, såsom korsningar, avfarter/påfarter samt rondeller, fattar jag inte hur man kan tro att autosteer ska fungera överhuvudtaget, det ligger nog några år in i framtiden, och kräver dessutom mer omfattande sensorer.
+++1
Den stora mängden data som Tesla får in är en enorm fördel framför andra tillverkare. Jämför med Volvos 100 bilar om 2-3 år, det är ju inget.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
grubblare
Teslaägare

Inlägg av grubblare »

Herr X skrev:
kanylbullen skrev:
Tror inte att det är många som faktiskt trott att den ska klara mer än den gör. Så här långt har jag bara läst om användaren "grubblaren" som trodde att den skulle köra honom genom en t-korsning. I övrigt är det många som testat gränserna för vad den klarar, genom att köra i rondeller och annat, men då vet man ju vad man gör och är beredd.
Måste bara inflika här att jag aldrig har trott att den skulle köra mig genom en t-korsning.Det jag förväntade mig var att den skulle be mig ta över kontrollen då vägen tog slut. Det tycker jag fortfarande hade varit högst rimligt.
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

Herr X skrev:
Tesla har statistik på hur mycket folk kör med autopilot, och redan nu borde autopiloten ha rullat en sådan otrolig mängd mil att den redan slagit mänskliga förare i antal olyckor/körd mil.
Det skulle vara roligt om någon hade källa/data på detta, om inte annat för att ha till hands när den första olyckan slår till :)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

grubblare skrev:
En bra implementation skulle VÄGRA att aktivera funktionen över huvud taget om den inte är säker på att all nödvändig information finns (vägmarkeringar, god sikt, etc), samt varna i god tid när den blir osäker.
Redan idag kan du slå på den endast om all nödvändig information finns. Saknar filhållaren tillräckligt indata kan du inte slå på den.

Varna i god tid är mer problem med. Hur långt fram tittar den? 50 meter? I 90 km/h kör du den sträckan på 2 sekunder. Den kan alltså inte varna mer än 2 sekunder innan om den blir osäker.

Sen håller jag faktiskt med dig om att om autopiloten skulle kopplas ihop med GPS-kartan så skulle den kunna varna långt innan den kommer fram till tex en korsning.

Jag är övertygad om att en framtida version av autopiloten kommer just koppla ihop den med GPS-data - och lära sig av andra Teslors misstag. Om en Tesla råkade tex ut för vägarbete och tillfälliga linjemålningar på ett ställe och blev förvirrad så rapporterar den positionen - så nästa Tesla som kör ditåt kan be användaren ha händerna på ratten redan innan den kommer fram till vägarbetsplatsen.

Börjar man kalla "autopiloten" för den det är: en "filhållare" som håller bilen i en fil, på samma sätt som farthållaren håller bilens fart, så blir det lättare att förstå vad den klarar och inte klarar.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

TiborBlomhall skrev:
grubblare skrev:
En bra implementation skulle VÄGRA att aktivera funktionen över huvud taget om den inte är säker på att all nödvändig information finns (vägmarkeringar, god sikt, etc), samt varna i god tid när den blir osäker.
Redan idag kan du slå på den endast om all nödvändig information finns. Saknar filhållaren tillräckligt indata kan du inte slå på den.

Varna i god tid är mer problem med. Hur långt fram tittar den? 50 meter? I 90 km/h kör du den sträckan på 2 sekunder. Den kan alltså inte varna mer än 2 sekunder innan om den blir osäker.

Sen håller jag faktiskt med dig om att om autopiloten skulle kopplas ihop med GPS-kartan så skulle den kunna varna långt innan den kommer fram till tex en korsning.

Jag är övertygad om att en framtida version av autopiloten kommer just koppla ihop den med GPS-data - och lära sig av andra Teslors misstag. Om en Tesla råkade tex ut för vägarbete och tillfälliga linjemålningar på ett ställe och blev förvirrad så rapporterar den positionen - så nästa Tesla som kör ditåt kan be användaren ha händerna på ratten redan innan den kommer fram till vägarbetsplatsen.

Börjar man kalla "autopiloten" för den det är: en "filhållare" som håller bilen i en fil, på samma sätt som farthållaren håller bilens fart, så blir det lättare att förstå vad den klarar och inte klarar.
Fast det är svårt att ta så mycket betalt för en filhållare :-). Man får väl krypa till korset och efterinstallera. Vill ha den adaptiva "fart-keepern" dessutom.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
18650

Inlägg av 18650 »

TiborBlomhall skrev:
Tänk på Danskarnas blodtryck.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
provoman
Teslaägare

Inlägg av provoman »

Oj oj oj, och eftersom det verkar finnas så många komiker här på forumet väntar jag nu bara på en rolig kommentar på Gustavssons senaste comment.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

provoman skrev:
Oj oj oj, och eftersom det verkar finnas så många komiker här på forumet väntar jag nu bara på en rolig kommentar på Gustavssons senaste comment.
Vadå, en "fart-keeper" är väl perfekt om man har en biogasbil som andrabil? ;)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag har förresten kört med autopilot för första gången nu. På sätt och vis kan jag förstå hur de vågar släppa funktionen fritt trots att den inte är helt klar och pålitlig - jag har inte varit på sådan helspänn medan jag kör bil sen uppkörningen, tror jag. Jösses vad skraj jag var. Man slappnar väl av lite mer när man lär sig lita på systemet och lär sig dess gränser, kan jag tänka mig.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

provoman skrev:
fart-keepern är standard på alla Model S. Finns knapp för det.
rec.PNG

Här är den inaktiverad.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Har alla fått version 7.0 nu? Dvs 2.7.77?
Någon som inte har fått den till sin bil än?
Användarvisningsbild
Kersey
Teslaägare

Inlägg av Kersey »

Jag har ännu inte fått till min bil och börjar skruva på mig.
Kan man ringa Tesla och be dem skjuta ut den?

OBS jag har inte WLAN-täckning i mitt garage, om det är en faktor.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Det är flera som fått den även via 3G. Du har fortfarande 3G-täckning i garaget?
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare

Inlägg av Oppfinnarn »

Franz skrev:
Det är flera som fått den även via 3G. Du har fortfarande 3G-täckning i garaget?
Sant. Fick min när bilen stod och "frös" på en allminelig parkering i lördags kväll, så det är väl bara att fotsätta vänta.
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Min bil tankade ner uppdateringen under natten till söndag med en plupp Edge-täckning nere i garaget (där det vanligtvis inte finns någon täckning alls).
Användarvisningsbild
ironjack
Teslaägare

Inlägg av ironjack »

TiborBlomhall skrev:
Återigen en kanonbra artikel Tibor, tack! http://teslaclubsweden.se/autopiloten-testad/ Filhållare är en klockren benämning, beskriver funktionen mycket bra, och vilka förväntningar man kan ha på den.
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

ironjack skrev:
TiborBlomhall skrev:
Återigen en kanonbra artikel Tibor, tack! http://teslaclubsweden.se/autopiloten-testad/ Filhållare är en klockren benämning, beskriver funktionen mycket bra, och vilka förväntningar man kan ha på den.
Tidig variant av filhållare ;)
Bild
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare

Inlägg av Oppfinnarn »

Franz skrev:
ironjack skrev:
TiborBlomhall skrev:
Tidig variant av filhållare ;)
Bild
Attans, du hann före mig :lol: ... Många med skum humor som hänger här .... ingenjörer, skall vi tro det ;)
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

Jorma skrev:
Jag testade autopiloten för första gången idag på motorväg och jag kommer inte att använda den innan den är uppdaterad och säker.
På en sträcka av 3 kilometer gick bilen 1 gång över mittlinjen och sakta in på vänsterfilen, och en andra gång gled den över den heldragna vita linjen till höger, det hördes tydligt från hjulen att den gick helt över den linjen och jag styrde tillbaks den då det kändes som att den skulle gå vidare av vägen.
Jag har en likadan autopilot i min 1 år gamla Merca och den funkar ungefär lika dåligt som Teslan.

Jag startade om datorerna i bilen idag och nu verkar autopiloten fungera bättre.
Har dock inte hunnit köra mer än några kilometer, men nu kryper den inte längre över linjerna och är stabilare i sin fil :P
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

På väg hem från jobbet idag försökte den köra av vägen på exakt samma ställe som igår, och nu var jag mer uppmärksam på hur bilen uppfattade omgivningen. Det var efter ett svagt backkrön samtidigt som vägen svängde svagt till höger och sedan vänster. Den uppfattade inte längre några vägmarkeringar till höger och då tjöt faktiskt varningssljudet strax innan den svänger aningen till höger samtidigt som vägen svänger till vänster. Varför den inte följer vägmarkeringen på vänster sida som den faktiskt fortfarande uppfattar istället för att köra av vägen är oklart.

Vi får hoppas den lär sig bli bättre snabbt.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag har provat autopiloten en massa på lederna runt Göteborg idag. Den känns faktiskt inte helt optimal för den uppgiften. De slingrar och kurvar sig rejält på många ställen, och autopiloten hänger helt enkelt inte med. Massa gånger har den varit på väg över filerna och triggat lane departure warning helt på egen hand. Särskilt jobbigt är det när man vill köra i de 90-100 som jag tycker känns lagom på de här lederna (som dock är skyltade 70-80). Nej, i stan känns det som om autopiloten mest blir nyttig för kökörning. Och i övrigt kanske på motorväg på långresor.

Vad jag fortfarande oroar mig för är att autopiloten istället för att bli en avlastning kommer bli ytterligare en sak som man måste hålla koll på och som dränerar energin på långresor...
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare

Inlägg av Mistafrizz »

Jag försöker använda Autosteer så ofta jag kan, och i allt från köer till farter upp mot 160-170 - så tycker jag att det fungerar över förväntan. Så fort symbolen dyker upp - så försöker jag använda den.
Jag har även börjat hitta positioner som gör åkandet väldigt bekvämt - men som ändå tillåter snabb hantering ifall att det behövs.

Parkeringsfunktionen är riktigt kul och användbar. :)
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Många trafikolyckor, inte minst singelolyckor, förorsakas av människor som kör bil med alkohol / droger i kroppen. En del upptäcks av polisen innan de hinner förorsaka en olycka på grund av att föraren har ett avvikande körbeteende (vinglar, har svårt att hålla en konstant fart, mm). Om AP blir allt vanligare i nya bilar så lär det bli svårare för polisen att rent okulärt upptäcka en berusad/drogpåverkad bilförare. Frågan är om AP i förlängningen är bättre på att förebygga olyckor än slumpmässiga polisinsatser?
Installerat 13,2 kWp solceller
Skriv svar