Precis, så vad är det som startas om efter man stängt av bilen i 2 minuter?
Inte ens en reboot görs undertiden.
Huvuddatorn blir strömlös. Det är en mer ingående omstart då alla grindar i logikkretsarna faktiskt blir strömlösa och startar om. Om man gör en soft reboot där en dator aldrig blir helt strömlös, så kan buggar i hårdvara fortfarande ställa till det. Inte helt vanligt numera, men det händer.
Jag blev ombedd att göra detta av Tesla support i höstas och bilen stänger ner så mycket det går. När man sedan trampar på bromsen tar det en bra stund, skulle uppskatta närmare 2 minuter, innan bilen är igång igen. Det tog helt klart längre tid att väcka upp bilen än om man bara gör en reset med scrollhjulen.
Om du inte tror på detta - gå ut i bilen och stäng av den och sitt sedan i bilen utan att röra någonting med dörrarna stängda i minst 2 minuter. När du sedan trampar på bromsen bör det vara uppenbart att bilens dator varit helt avstängd.
Starta om med rattknapparna så är det säkert som förr igen.
Omstart med Rattknapparna är ju egentligen inte rätt. Startar om pekskärmen men inget annat.
Fast just fel av det slaget har löst sig för mig med omstart av skärmen. Det kan man göra även under körning av bilen så det är ju enkelt att testa. Klar enklare än att att starta om hela bilen.
Är helt med på att det är stor skillnad på de olika omstarterna (och att det inte går någon skillnad att hålla nere bromsen).
Även Spotifys ljudproblem som var vanliga i något versioner löste sig med omstart av skärmen.
Starta om med rattknapparna så är det säkert som förr igen.
Omstart med Rattknapparna är ju egentligen inte rätt. Startar om pekskärmen men inget annat.
Fast just fel av det slaget har löst sig för mig med omstart av skärmen. Det kan man göra även under körning av bilen så det är ju enkelt att testa. Klar enklare än att att starta om hela bilen.
Är helt med på att det är stor skillnad på de olika omstarterna (och att det inte går någon skillnad att hålla nere bromsen).
Även Spotifys ljudproblem som var vanliga i något versioner löste sig med omstart av skärmen.
Ja det är ju uppenbart mer än bara själva skärmen som startas om när man håller in rattknapparna. Annars hade inte diverse olika problem försvunnit efter en sådan omstart.
Och skärmen tänds igen efter några sekunder, men det tar ca 1 minut innan all information är tillbaka på skärmen. Så även det visar att det är mer än bara skärmen som startas om.
Precis, så vad är det som startas om efter man stängt av bilen i 2 minuter?
Inte ens en reboot görs undertiden.
Huvuddatorn blir strömlös. Det är en mer ingående omstart då alla grindar i logikkretsarna faktiskt blir strömlösa och startar om. Om man gör en soft reboot där en dator aldrig blir helt strömlös, så kan buggar i hårdvara fortfarande ställa till det. Inte helt vanligt numera, men det händer.
Jag blev ombedd att göra detta av Tesla support i höstas och bilen stänger ner så mycket det går. När man sedan trampar på bromsen tar det en bra stund, skulle uppskatta närmare 2 minuter, innan bilen är igång igen. Det tog helt klart längre tid att väcka upp bilen än om man bara gör en reset med scrollhjulen.
Om du inte tror på detta - gå ut i bilen och stäng av den och sitt sedan i bilen utan att röra någonting med dörrarna stängda i minst 2 minuter. När du sedan trampar på bromsen bör det vara uppenbart att bilens dator varit helt avstängd.
Nä jag trodde inte på det du skrev eftersom jag provat det tidigare. Därav min övertygelse om att det inte görs någon omstart av någon dator.
Men för att bekräfta det jag redan visste gjorde jag ändå precis som du skrev. (För jag vill vara helt säker på att jag inte far med någon osanning)
Satt i bilen med dörrarna stängda och utan att röra något. Stängde av bilen och väntade exakt 2 minuter.
I samma ögonblick jag tryckte på bromsen tändes skärmen och bilen var körklar. Bara att lägga i D och åka iväg.
Provade även att upprepa proceduren 5 gånger till och väntade då i:
30 sekunder
1 minut
3 minuter
4 minuter
7 minuter
Alltid samma resultat som när jag väntade i 2 minuter.
Bilen är körklar och skärmen tänds i samma sekund som man trampar på bromspedalen.
När jag stängt av bilen för 7:e gången fick jag ett telefonsamtal vilket gjorde att jag blev sittande i bilen utan att röra något i 27 minuter. När jag sedan trampade på bromsen tändes skärmen omedelbart och jag kunde även konstatera att kontaktorerna INTE kopplat ifrån HV-batteriet, fast bilen varit avstängd i 27 minuter. Det gör den efter uppskattningsvis 10 minuter vid en vanlig parkering.
Så ingenting av detta stämmer med det du skriver. Du skrev att kontaktorerna för HV-batteriet slår av när man stänger av bilen och att huvuddatorn blir strömlös.
Det är möjligt att det funkar så som du skriver på din bil, men på min MYP -22 är det helt annorlunda. Kan du inte prova att göra detta test och stänga av bilen under olika lång tid för att bekräfta att det verkligen är så på din bil? Och hur lång uppstartstid det är?
Så jag undrar fortfarande vad som stängs av med knappen "Stäng av bilen", förutom skärmen, musiken och värme/ventilation.
Och vad som startas om under de 2 minuterna som man ska vänta enligt manualen. Bilen är alltid körklar under dessa 2 minuter så fort man trampar på bromsen, så ingen dator är avstängd eller startar om.
Jo, jag läser och förstår att du tror att automatiken blir bättre om vi fortsätter dutta på spaken.
Det jag inte förstår är varför du tror att så är fallet när det helt saknas evidens för detta?
Det som har blivit bättre är att torkningar på ren och torr ruta i solsken nästan helt har försvunnit, men det kan lika gärna bero på att jag inte tvättat bilen på länge och på att solen inte synts till på några månader.
Det beror definitivt inte på att förare duttat på spaken i duggregn och stänk.
Jag misstänker att man försökt lösa problemet med okynnestorkningar genom att dra ned känsligheten på regndetekteringen och därmed missar man stänk och duggregn i ännu större utsträckning än tidigare.
"Jag misstänker att man försökt lösa problemet med okynnestorkningar genom att dra ned känsligheten på regndetekteringen"
- De har släppt 2 nya större versioner för torkarautomatiken. Den senaste ska använda alla kameror runt om för att skapa sig en bättre bild av situationen. Det här har Tesla gått ut med och är inget vi egentligen behöver fortsätta diskutera.
"Det jag inte förstår är varför du tror att så är fallet när det helt saknas evidens för detta?"
- Vad tränar man AI på? Gissningar?
"Det beror definitivt inte på att förare duttat på spaken i duggregn och stänk."
- Okej, har du frågat de som tränar nätverken för torkarautomatik?
Jag är precis som du inte helt nöjd. Men jag försöker förstå hur saker fungerar och är ödmjuk inför information.
Att man skall använda fler kameror pratades det om för typ ett år sedan, men jag har inte sett något bekräftat om detta.
Bättre har det i alla fall inte blivit avseende detektering av små regndroppar, stänk och snö. Just snö borde faktiskt bli lättare att detektera med fler kameror.
Att ökat duttande vid duggregn inte kan ge färre falsktorkningar vid solsken är ren logik, eller hur resonerar du?
Vilken information har du som säger att Tesla använder alla förares duttfrekvens för att förbättra torkarautomatiken?
Apropå gissningar.
Ju fler bra fall som finns att hänvisa till, ju mer fel blir då de felaktiga. Man vill skapa ett så tydligt delta som möjligt. Det behöver inte vara så uppenbart som för en människa heller.
De har sagt att de tar in all input för träning. Och vad de kallar sitt system, som ursprungligen utvecklades för autopilot. ”Dynamic Triggers” kallar de det. Kan/borde appliceras på allt från AP till helljus och torkare. Man kan mer eller mindre välja situationer som ska tränas och bilarna sparar data från dessa och laddar sedan upp när de ansluter till Wi-Fi.
Att tilläggas så tror jag att de har en jävligt stor utmaning att fixa tillfredsställande resultat i alla fall. Typ då det stänker nere på rutan men ej vid kameran etc. Återstår att se om de lyckas
Personligen nöjer jag mig med att torkarna går när det är vatten på hela rutan resp inte går vid avsaknad av vatten. Och att detta även gäller i mörker.
Ja det borde ju vara ett lågvattenmärke. Men uppenbarligen rätt svårt
Re: Senaste version 2024.2
Postat: 28 jan 2024 20:50
av loftux
2024.2.2 nedladdad och skall installera strax.
Release notes har bara "Minor fixes" och "Security improvements" (Model Y Performance).
2024.2.2 nedladdad och skall installera strax.
Release notes har bara "Minor fixes" och "Security improvements" (Model Y Performance).
Som väntat. Adaptive lights borde dock komma till Model 3 Highland i denna version. Ska bli intressant att se hur det funkar (om det är med i denna dvs.)
Re: Senaste version 2024.2
Postat: 30 jan 2024 07:35
av Smarve
Jag ligger fortfarande på 2023.44.30.8 sedan 11 januari, någon mer som har "fastnat" på den? För någon vecka sedan försökte bilen dock installera 30.9, men den misslyckades.
Jag ligger fortfarande på 2023.44.30.8 sedan 11 januari, någon mer som har "fastnat" på den? För någon vecka sedan försökte bilen dock installera 30.9, men den misslyckades.
En i Spanien som fått uppdatering till sin Highland. Ser ut att fungera bra. Något avis..
Ser ut att kunna hantera många ljuspunkter utan att gå ner på halvljus, det var ändå rätt många bilar som man mötte. Fälten som släcks ner ser ganska stora ut vilket möjligen skulle kunna indikera att det verkligen bara är några enstaka pixlar man har att spela med. Påminner om andra tillverkare för tio år sen. Men det är helt klart ett lyft mot bara halvljus.
Frågan är hur pass mycket sämre helljuset blivit, det är faktiskt riktigt bra med matrixljusen före highland. Får försöka provköra en highland innan det blir för ljust ute.
Försökte googla lite på hur många pixlar den har i matrisen och hur många Y resp äldre 3:or har.
Ja det är en Highland. Mycket välkommet då auto- avbländningen är mycket segare än tidigare Tesla jag haft (ms, m3)
Re: Senaste version 2024.2
Postat: 05 feb 2024 07:58
av -JTM3-
Jag har för mig att äldre model 3 och Y har 102 st led till ljuset.
Googla Samsung pixcell så ser man. Verkar vara Samsung och Hella som ligger bakom. Har vi lite tur kommer det även till äldre, har sett att en del hävdar att det kommer.
Jag tror inte på det förrän jag ser det med egna ögon.
Re: Senaste version 2024.2
Postat: 05 feb 2024 21:57
av RagWal
Installerar 2024.2.2.1 på en Y 2022 nu. Blir intressant å se om de blir nå mätrix nu... eller?
Edit: Eh, nä..
Re: Senaste version 2024.2
Postat: 06 feb 2024 09:11
av tslaqqq
Stod väl att det enbart gällde M3+ i release notes.
Sen har en del folk hittat på rykten om att det skulle gälla gamla bilar med, och möjligen även har Tesla officiellt uttalat sig om att så är fallet men inte denna uppdatering.
Re: Senaste version 2024.2
Postat: 06 feb 2024 09:45
av Bengt
Jag laddade ner senaste versionen för ett par dagar sedan och det var inte med.
Stod väl att det enbart gällde M3+ i release notes.
Sen har en del folk hittat på rykten om att det skulle gälla gamla bilar med, och möjligen även har Tesla officiellt uttalat sig om att så är fallet men inte denna uppdatering.
I release notes för senaste står det att det bara gäller Highland. Men Tesla har uppdaterat typgodkännandet även för äldre bilar nu så vi är många som hoppas att det kommer även till dem i en senare version.
Stod väl att det enbart gällde M3+ i release notes.
Sen har en del folk hittat på rykten om att det skulle gälla gamla bilar med, och möjligen även har Tesla officiellt uttalat sig om att så är fallet men inte denna uppdatering.
I release notes för senaste står det att det bara gäller Highland. Men Tesla har uppdaterat typgodkännandet även för äldre bilar nu så vi är många som hoppas att det kommer även till dem i en senare version.
Hoppas kan man ju göra. Hur länge sedan är det som automatisk bromsning vid utebliven regen presenterades?
Jag har för mig att äldre model 3 och Y har 102 st led till ljuset.
Googla Samsung pixcell så ser man. Verkar vara Samsung och Hella som ligger bakom. Har vi lite tur kommer det även till äldre, har sett att en del hävdar att det kommer.
Jag tror inte på det förrän jag ser det med egna ögon.
Är det Samsung på äldre 2021-2023 M3/MY, och Hella på nya M3 Highland?
Re: Senaste version 2024.2
Postat: 06 feb 2024 12:22
av Apollo
Samsung som tillverkat led och hella som tillverkat lamphuset misstänker jag. Highland tror jag är in house.
Men adaptiv led kommer aktiveras på tidigare bilar också. Bör bli bättre än highlands som jag tror bara har kring 12 led per lampa. 2024.2.3 verkar testas just nu..får se om den innehåller adaptiv till tidigare bilar.