Re: BMW i4
Postat: 16 jan 2024 08:35
Om du du köper till BMW Laserlight så får du adaptiva helljus:infelicitas skrev: ↑16 jan 2024 06:20Har i4:a adaptiva helljus (d.v.s. zoner), eller är det bara på & av i helljusautomatiken?
Om du du köper till BMW Laserlight så får du adaptiva helljus:infelicitas skrev: ↑16 jan 2024 06:20Har i4:a adaptiva helljus (d.v.s. zoner), eller är det bara på & av i helljusautomatiken?
Jo, jag har ju kollat på björns video men tycker inte det ser ut som det är adaptivt? Texterna på BMW:s konfigurator säger inte heller att det är adaptivt, bara automatisk hel/halv.DanneLKPG skrev: ↑16 jan 2024 08:35Om du du köper till BMW Laserlight så får du adaptiva helljus:infelicitas skrev: ↑16 jan 2024 06:20Har i4:a adaptiva helljus (d.v.s. zoner), eller är det bara på & av i helljusautomatiken?
Capture.PNG
Den har zoner men sömlöst. Det är inte som på Volvo där man tydligt ser av och på i zoner. Iaf på vår IX3 så fyller den sömlöst där det går - Till mötandes stora förtret verkar det som då ljuset hela tiden känner av vart det är fritt och verkar då störa. Eller så är ljust felriktat.infelicitas skrev: ↑16 jan 2024 09:08Jo, jag har ju kollat på björns video men tycker inte det ser ut som det är adaptivt? Texterna på BMW:s konfigurator säger inte heller att det är adaptivt, bara automatisk hel/halv.DanneLKPG skrev: ↑16 jan 2024 08:35Om du du köper till BMW Laserlight så får du adaptiva helljus:infelicitas skrev: ↑16 jan 2024 06:20Har i4:a adaptiva helljus (d.v.s. zoner), eller är det bara på & av i helljusautomatiken?
Capture.PNG
Men den kanske inte har så många zoner bara. har den 4 lampor så blir det ju bara 4 zoner, max.
Vet inte riktigt vad du menar? Han både visar adaptiva zoner i videon och det står adaptivt i texten? Man ser tydligt på videon när den släcker ner och tänder upp vid bilarna.infelicitas skrev: ↑16 jan 2024 09:08Jo, jag har ju kollat på björns video men tycker inte det ser ut som det är adaptivt? Texterna på BMW:s konfigurator säger inte heller att det är adaptivt, bara automatisk hel/halv.DanneLKPG skrev: ↑16 jan 2024 08:35Om du du köper till BMW Laserlight så får du adaptiva helljus:infelicitas skrev: ↑16 jan 2024 06:20Har i4:a adaptiva helljus (d.v.s. zoner), eller är det bara på & av i helljusautomatiken?
Capture.PNG
Men den kanske inte har så många zoner bara. har den 4 lampor så blir det ju bara 4 zoner, max.
Blir blinkad på av mötande med bara halvljus på också, räcker med att blinka en gång med helljuset för att mötande ska förstå att man har bra lysen bara.Dreas89 skrev: ↑16 jan 2024 09:29Den har zoner men sömlöst. Det är inte som på Volvo där man tydligt ser av och på i zoner. Iaf på vår IX3 så fyller den sömlöst där det går - Till mötandes stora förtret verkar det som då ljuset hela tiden känner av vart det är fritt och verkar då störa. Eller så är ljust felriktat.infelicitas skrev: ↑16 jan 2024 09:08Jo, jag har ju kollat på björns video men tycker inte det ser ut som det är adaptivt? Texterna på BMW:s konfigurator säger inte heller att det är adaptivt, bara automatisk hel/halv.DanneLKPG skrev: ↑16 jan 2024 08:35Om du du köper till BMW Laserlight så får du adaptiva helljus:infelicitas skrev: ↑16 jan 2024 06:20Har i4:a adaptiva helljus (d.v.s. zoner), eller är det bara på & av i helljusautomatiken?
Capture.PNG
Men den kanske inte har så många zoner bara. har den 4 lampor så blir det ju bara 4 zoner, max.
Slutsatsen kommer från att det blinkas med helljus en del.
Okay, då förstår jag. Jag tänkte det skulle vara mer synligt med zon av/på, som volvo. Björn låter ju även han tveksam i videon och klagar på att framförvarande bil har för bra lyse, så det är nog inte helt uppenbart i videon. Tackar!Dreas89 skrev: ↑16 jan 2024 09:29Den har zoner men sömlöst. Det är inte som på Volvo där man tydligt ser av och på i zoner. Iaf på vår IX3 så fyller den sömlöst där det går - Till mötandes stora förtret verkar det som då ljuset hela tiden känner av vart det är fritt och verkar då störa. Eller så är ljust felriktat.
Slutsatsen kommer från att det blinkas med helljus en del.
BMW har inte pixelljus på i4, blev också lite förvånad över det när jag fick min.infelicitas skrev: ↑16 jan 2024 11:34Okay, då förstår jag. Jag tänkte det skulle vara mer synligt med zon av/på, som volvo. Björn låter ju även han tveksam i videon och klagar på att framförvarande bil har för bra lyse, så det är nog inte helt uppenbart i videon. Tackar!Dreas89 skrev: ↑16 jan 2024 09:29Den har zoner men sömlöst. Det är inte som på Volvo där man tydligt ser av och på i zoner. Iaf på vår IX3 så fyller den sömlöst där det går - Till mötandes stora förtret verkar det som då ljuset hela tiden känner av vart det är fritt och verkar då störa. Eller så är ljust felriktat.
Slutsatsen kommer från att det blinkas med helljus en del.
Ja, endast vänstra ytterbackspegeln bländar av, så man blir fortsatt bländad via den högrainfelicitas skrev: ↑16 jan 2024 06:20
Är det verkligen så att bara vänster backspegel bländar av om man har någon bakom?
Både och. Tror inte man köper en i4 om man har behov av något mer "familjevänligt" oavsett pris.cgullin skrev: ↑26 apr 2024 15:54I4 har varit rätt kall en tid här, dyr bil där folk hellre lägger pengarna på något mer familjevänligt just nu tänker jag. Många kampanjer nu, beställde en M50 i mars med preliminär leverans slutet på juni. Sen i juli går man över och börjar bygga den nya i4an som presenterades här om dagen, så man kanske ville tömma fabriksslotsen nu innan dess.
HelectriC: Jag jobbar bland annat med bilrådgivning =avancerade TCO-kalkyler, vilken bil som passar och jämföra ekonomiskt om det är bäst att köpa den privat, ta den på egna företaget eller leasa, hur länge man ska ha den osv. Helt enkelt att hjälpa folk att välja/köpa bil på ett genomtänkt sätt utifrån deras önskemål/situation och att göra det på det mest ekonomiska sättet. Här kan du läsa mer om det https://elbilsexpert.com/hjalp-vid-bilkop/
Senaste åren, när man fick bonus, har det varit tvärtom.
Snabbade det verkligen på omställningen att folk köpte begagnade bilar över nypris? På vilket sätt?taliz skrev: ↑27 apr 2024 14:27Senaste åren, när man fick bonus, har det varit tvärtom.
Det gjorde att väldigt många köpte ny elbil privat(och sedan ny igen efter något/några år). Det snabbade på omställningen rejält.
Så länge ny teknik är dyrare än gammal så behövs det stimulanser om man vill att det ska gå snabbare. Svårare än så är det inte.
Om det överhuvudtaget skall komma ut några begagnade elbilar på marknaden så måste ju någon köpa dem nya först.Verdi_ skrev: ↑28 apr 2024 13:37Snabbade det verkligen på omställningen att folk köpte begagnade bilar över nypris? På vilket sätt?taliz skrev: ↑27 apr 2024 14:27Senaste åren, när man fick bonus, har det varit tvärtom.
Det gjorde att väldigt många köpte ny elbil privat(och sedan ny igen efter något/några år). Det snabbade på omställningen rejält.
Så länge ny teknik är dyrare än gammal så behövs det stimulanser om man vill att det ska gå snabbare. Svårare än så är det inte.
Jag tänkte att de som köpte begagnat till överpris hade kunnat köpa nytt istället.taliz skrev: ↑28 apr 2024 17:50Om det överhuvudtaget skall komma ut några begagnade elbilar på marknaden så måste ju någon köpa dem nya först.Verdi_ skrev: ↑28 apr 2024 13:37Snabbade det verkligen på omställningen att folk köpte begagnade bilar över nypris? På vilket sätt?taliz skrev: ↑27 apr 2024 14:27Senaste åren, när man fick bonus, har det varit tvärtom.
Det gjorde att väldigt många köpte ny elbil privat(och sedan ny igen efter något/några år). Det snabbade på omställningen rejält.
Så länge ny teknik är dyrare än gammal så behövs det stimulanser om man vill att det ska gå snabbare. Svårare än så är det inte.
Eller hur tänkte du?
Nästa gång du vill sälja till marknadspris - 30-50' så skicka en blänkare!Leo skrev: ↑27 apr 2024 13:59HelectriC: Jag jobbar bland annat med bilrådgivning =avancerade TCO-kalkyler, vilken bil som passar och jämföra ekonomiskt om det är bäst att köpa den privat, ta den på egna företaget eller leasa, hur länge man ska ha den osv. Helt enkelt att hjälpa folk att välja/köpa bil på ett genomtänkt sätt utifrån deras önskemål/situation och att göra det på det mest ekonomiska sättet. Här kan du läsa mer om det https://elbilsexpert.com/hjalp-vid-bilkop/
Handlar sen flera år av naturliga skäl ofta om elbilar och därav att jag själv väljer att köra de nya som kommer för att kunna förmedla hur de är. Ska nu hämta ut min EV9 om en vecka. Kollar du min signatur ser du de elbilar jag haft senaste 10 åren. Så jag byter ofta oavsett hur bra jag gillar de kan man säga.
När det gäller just elbilar så har det inte heller varit så dum affär ekonomisk när jag kollar historiskt. Har dock haft 110st bilar sen jag började köra bil för 39 år sedan så jag har i och för sig alltid bytt bil ofta, just för att det inte ska behöva kosta så mycket pengar om man gör det på rätt sätt
Men precis som verdi skrev, generellt sett är det dyrt att köpa dyra bilar, köra de kort tid och sen sälja.
Det var ju det alla med något bakom pannbenet gjorde. Vilket, återigen, snabbade på omställningen rejält.Verdi_ skrev: ↑28 apr 2024 18:12Jag tänkte att de som köpte begagnat till överpris hade kunnat köpa nytt istället.taliz skrev: ↑28 apr 2024 17:50Om det överhuvudtaget skall komma ut några begagnade elbilar på marknaden så måste ju någon köpa dem nya först.Verdi_ skrev: ↑28 apr 2024 13:37Snabbade det verkligen på omställningen att folk köpte begagnade bilar över nypris? På vilket sätt?taliz skrev: ↑27 apr 2024 14:27Senaste åren, när man fick bonus, har det varit tvärtom.
Det gjorde att väldigt många köpte ny elbil privat(och sedan ny igen efter något/några år). Det snabbade på omställningen rejält.
Så länge ny teknik är dyrare än gammal så behövs det stimulanser om man vill att det ska gå snabbare. Svårare än så är det inte.
Eller hur tänkte du?