Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5795
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

airdrive skrev: 28 feb 2025 22:36
Vår M3 LR 2023 fyller nu två år sedan tillverkningsdstum så här kommer en update. 4500 mil. Uttagen juni 2023 och levererades med låg SOC.

vid batterisymbolen visade den 566 km vid 100% SOC inför veckans resa mot huvudstaden. Den hade fått vila lite innan. Teslafi visade också ca 566 plus minus nån enstaka km när den låg på hög SOC.

Till vardags är den alltid under 50% så får passa på att kolla när det är dags att ta en längre tur…

Känns som att låg SOC-strategin ger riktigt bra utdelning så ett stort tack till AAKE! 👍
Vi skulle behöva kolla energigrafen.

När bilarna kommer med LG-batteriet så börjar de ofta med att inte visa full range, och den beräknade batterikapaciteten är ofta lägre än toppkapaciteten.

Jag har inte koll på laddkonstanten på 3LR RWD. (Om det är en LR RWD? eller LR AWD?) Kan du fota och posta en likadan bild som mussla postade ovan?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av mussla »

AAKEE skrev: 01 mar 2025 08:06
mussla skrev: 28 feb 2025 22:24
AAKEE skrev: 28 feb 2025 21:48
mussla skrev: 28 feb 2025 21:18
Model Y LR AWD 24. 12 månader gammal, 3000 mil. Nästan aldrig SOC över 54%.

energigraf-100.jpg
Ser bra ut!
Vet du hur stor batterikapacitet denna har som ny?
78.8 kWh.

Så du är på ~ 78.5kWh nu.
Oj, nästan noll i degradering på ett år alltså? Eller menar du 76,5 Kwh? Om jag räknar beräknad räckvidd 423 km * snittförbrukning 180,8 Wh/km så får jag det till 76,5 KWh. Men jag missar kanske något?
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5795
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

mussla skrev: 01 mar 2025 16:38
AAKEE skrev: 01 mar 2025 08:06
mussla skrev: 28 feb 2025 22:24
AAKEE skrev: 28 feb 2025 21:48
mussla skrev: 28 feb 2025 21:18
Model Y LR AWD 24. 12 månader gammal, 3000 mil. Nästan aldrig SOC över 54%.

energigraf-100.jpg
Ser bra ut!
Vet du hur stor batterikapacitet denna har som ny?
78.8 kWh.

Så du är på ~ 78.5kWh nu.
Oj, nästan noll i degradering på ett år alltså? Eller menar du 76,5 Kwh? Om jag räknar beräknad räckvidd 423 km * snittförbrukning 180,8 Wh/km så får jag det till 76,5 KWh. Men jag missar kanske något?
Ajj, en typo!

Ja, jag räknade fram 76.5kWh också. Skrev fel i inlägget! 😬
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av mussla »

AAKEE skrev: 01 mar 2025 16:47
mussla skrev: 01 mar 2025 16:38
AAKEE skrev: 01 mar 2025 08:06
mussla skrev: 28 feb 2025 22:24
AAKEE skrev: 28 feb 2025 21:48


Ser bra ut!
Vet du hur stor batterikapacitet denna har som ny?
78.8 kWh.

Så du är på ~ 78.5kWh nu.
Oj, nästan noll i degradering på ett år alltså? Eller menar du 76,5 Kwh? Om jag räknar beräknad räckvidd 423 km * snittförbrukning 180,8 Wh/km så får jag det till 76,5 KWh. Men jag missar kanske något?
Ajj, en typo!

Ja, jag räknade fram 76.5kWh också. Skrev fel i inlägget! 😬
Tack! Då är jag med. Är 3% degradering det första året att betrakta som låg degradering?
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5795
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

mussla skrev: 01 mar 2025 20:15
AAKEE skrev: 01 mar 2025 16:47
mussla skrev: 01 mar 2025 16:38
AAKEE skrev: 01 mar 2025 08:06
mussla skrev: 28 feb 2025 22:24


Vet du hur stor batterikapacitet denna har som ny?
78.8 kWh.

Så du är på ~ 78.5kWh nu.
Oj, nästan noll i degradering på ett år alltså? Eller menar du 76,5 Kwh? Om jag räknar beräknad räckvidd 423 km * snittförbrukning 180,8 Wh/km så får jag det till 76,5 KWh. Men jag missar kanske något?
Ajj, en typo!

Ja, jag räknade fram 76.5kWh också. Skrev fel i inlägget! 😬
Tack! Då är jag med. Är 3% degradering det första året att betrakta som låg degradering?
Absolut!

Normalen är cirka 4.5-5.5% i Sverige första året.

Här ser du att 5.5% för 10 månader är normalt (dvs ~6% för ett år med 25C celltemperatur)
IMG_0194.jpeg
Här är specifikt LG M50 2170, så nära man kommer ditt batteri utan att skrota nytt ett Y-pack och testa cellerna:

Inte så lättolkad bild , men vi ser att med 70-80% förväntas vi tappa ungefär 5.5% i calendar aging vid 25C, men bara ~3.5% vid 50-60% och runt 2% med lägre SOC.
Så runt 3% under första året ät förväntad med låg SOC. Årssnittet är inte 25C i sverige och normalt hamnar man kanske omkring 20C i snittemp i Swe (beror såklart på var i Swe och garage eller inte etc, men grovt räknat).
IMG_8573.png
3% är ungefär förväntat. Du hade haft ungefär dubbla degraderingen om du kört hög SOC.
Så, det är precis som förväntat, men ändå jättebra!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av airdrive »

Tellus skrev: 01 mar 2025 08:17
airdrive skrev: 28 feb 2025 22:36
Vår M3 LR 2023 fyller nu två år sedan tillverkningsdstum så här kommer en update. 4500 mil. Uttagen juni 2023 och levererades med låg SOC.
Har det stått i varmgarage eller mest ute? Gissar den har stått rätt svalt?
Japp utomhus på västkusten.
Hemma står den i skuggan av kåken från ca kl 11 över dagen men på jobbet och vid stugan blir det mer sol.
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av airdrive »

AAKEE skrev: 01 mar 2025 10:40
airdrive skrev: 28 feb 2025 22:36
Vår M3 LR 2023 fyller nu två år sedan tillverkningsdstum så här kommer en update. 4500 mil. Uttagen juni 2023 och levererades med låg SOC.

vid batterisymbolen visade den 566 km vid 100% SOC inför veckans resa mot huvudstaden. Den hade fått vila lite innan. Teslafi visade också ca 566 plus minus nån enstaka km när den låg på hög SOC.

Till vardags är den alltid under 50% så får passa på att kolla när det är dags att ta en längre tur…

Känns som att låg SOC-strategin ger riktigt bra utdelning så ett stort tack till AAKE! 👍
Vi skulle behöva kolla energigrafen.

När bilarna kommer med LG-batteriet så börjar de ofta med att inte visa full range, och den beräknade batterikapaciteten är ofta lägre än toppkapaciteten.

Jag har inte koll på laddkonstanten på 3LR RWD. (Om det är en LR RWD? eller LR AWD?) Kan du fota och posta en likadan bild som mussla postade ovan?
Fixar och återkommer! Glömde helt bort att kolla energigrafen . Dock tar det nog en dryg vecka innan jag laddar högre upp för inga långtrippar planerade närmaste veckan men tar ett foto då när jag är uppe på högre SOC. Eller hur var det hjälper det även med en bild även vid låg SOC?

Men för laddkonstanten är det en M3 LR AWD.

Edit: bild från teslafi tillagd om det hjälper nått. Å andra sidan är dom enstaka km avvikelse mellan laddningarna bara att BMS inte är helt hundra. På dom olika laddningarna den 24 är dom med lite olika varmt batteri pga körning o förvärmning.
IMG_7382.jpeg
Senast redigerad av airdrive, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av mussla »

AAKEE skrev: 01 mar 2025 20:36
mussla skrev: 01 mar 2025 20:15
AAKEE skrev: 01 mar 2025 16:47
mussla skrev: 01 mar 2025 16:38
AAKEE skrev: 01 mar 2025 08:06


78.8 kWh.

Så du är på ~ 78.5kWh nu.
Oj, nästan noll i degradering på ett år alltså? Eller menar du 76,5 Kwh? Om jag räknar beräknad räckvidd 423 km * snittförbrukning 180,8 Wh/km så får jag det till 76,5 KWh. Men jag missar kanske något?
Ajj, en typo!

Ja, jag räknade fram 76.5kWh också. Skrev fel i inlägget! 😬
Tack! Då är jag med. Är 3% degradering det första året att betrakta som låg degradering?
Absolut!

Normalen är cirka 4.5-5.5% i Sverige första året.

Här ser du att 5.5% för 10 månader är normalt (dvs ~6% för ett år med 25C celltemperatur)
IMG_0194.jpeg

Här är specifikt LG M50 2170, så nära man kommer ditt batteri utan att skrota nytt ett Y-pack och testa cellerna:

Inte så lättolkad bild , men vi ser att med 70-80% förväntas vi tappa ungefär 5.5% i calendar aging vid 25C, men bara ~3.5% vid 50-60% och runt 2% med lägre SOC.
Så runt 3% under första året ät förväntad med låg SOC. Årssnittet är inte 25C i sverige och normalt hamnar man kanske omkring 20C i snittemp i Swe (beror såklart på var i Swe och garage eller inte etc, men grovt räknat).
IMG_8573.png

3% är ungefär förväntat. Du hade haft ungefär dubbla degraderingen om du kört hög SOC.
Så, det är precis som förväntat, men ändå jättebra!
Tusen tack för svaret! Mycket intressant!
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5795
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

airdrive skrev: 01 mar 2025 23:09
AAKEE skrev: 01 mar 2025 10:40
airdrive skrev: 28 feb 2025 22:36
Vår M3 LR 2023 fyller nu två år sedan tillverkningsdstum så här kommer en update. 4500 mil. Uttagen juni 2023 och levererades med låg SOC.

vid batterisymbolen visade den 566 km vid 100% SOC inför veckans resa mot huvudstaden. Den hade fått vila lite innan. Teslafi visade också ca 566 plus minus nån enstaka km när den låg på hög SOC.

Till vardags är den alltid under 50% så får passa på att kolla när det är dags att ta en längre tur…

Känns som att låg SOC-strategin ger riktigt bra utdelning så ett stort tack till AAKE! 👍
Vi skulle behöva kolla energigrafen.

När bilarna kommer med LG-batteriet så börjar de ofta med att inte visa full range, och den beräknade batterikapaciteten är ofta lägre än toppkapaciteten.

Jag har inte koll på laddkonstanten på 3LR RWD. (Om det är en LR RWD? eller LR AWD?) Kan du fota och posta en likadan bild som mussla postade ovan?
Fixar och återkommer! Glömde helt bort att kolla energigrafen . Dock tar det nog en dryg vecka innan jag laddar högre upp för inga långtrippar planerade närmaste veckan men tar ett foto då när jag är uppe på högre SOC. Eller hur var det hjälper det även med en bild även vid låg SOC?

Men för laddkonstanten är det en M3 LR AWD.

Edit: bild från teslafi tillagd om det hjälper nått. Å andra sidan är dom enstaka km avvikelse mellan laddningarna bara att BMS inte är helt hundra. På dom olika laddningarna den 24 är dom med lite olika varmt batteri pga körning o förvärmning.
566km = 77.6kWh, så ~ 1.2kWh loss sen märkkapaciteten.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
granlundii
Inlägg: 361
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av granlundii »

Fråga till AAKEE:

Jag har försökt läsa på en del och försökt förstå det optimala laddmönstret. Först var jag inne på dessa studier om calendar ageing och att hålla SOC så låg som möjligt. Riskerna vid alltför låg SOC torde vara väl hanterade av bilens BMS, tänkte jag.

Sen då jag diskuterade detta på ett forum och läste mer om cycling ageing så började jag ändå tänka att, speciellt med äldre elbilar där cellerna troligen inte är fullt jämnstarka längre, kanske ändå är bra att undvika de djupaste urladdningarna? Samtidigt så finns det ju en viss buffer i botten, så för egen del har jag börjat tänka att allt mellan 15-60 % enligt bilens mätare är "bra nivå". Skulle jag lämna bilen oanvänd 1-2 veckor skulle jag troligen lämna den på ca 30%.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5795
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

granlundii skrev: 02 mar 2025 08:08
Fråga till AAKEE:

Jag har försökt läsa på en del och försökt förstå det optimala laddmönstret. Först var jag inne på dessa studier om calendar ageing och att hålla SOC så låg som möjligt. Riskerna vid alltför låg SOC torde vara väl hanterade av bilens BMS, tänkte jag.
Det är inga risker för batteriet med låg SOC.
Oklart om vi diskuterar generellt eller Tesla.
För Tesla vet vi att vi att bilen stänger ned batteriet innan laddningsnivån blir för låg. Vi kan nog förutsätta att det även gäller övriga.

Så det enda vi behöver se till är att inte bli stående med slut ström. Och då är det inte farligt för batteriet utan mest besvärligt att bli ståendes.

Låg-SOC-strategin betyder ju inte att man behöver leva på gränsen.

Laddstrategin för att minimera degraderingen:

1) Ladda inte mer än du behöver.
2) Ladda ofta (minskar behovet i 1.).
3) Ladda sent (minskar tiden med hög SOC).

granlundii skrev: 02 mar 2025 08:08
Sen då jag diskuterade detta på ett forum och läste mer om cycling ageing så började jag ändå tänka att, speciellt med äldre elbilar där cellerna troligen inte är fullt jämnstarka längre, kanske ändå är bra att undvika de djupaste urladdningarna?
Överlag verkar cellerna, i vart fall hos Tesla trivas väldigt bra tillsammans. De mår bra sv att åldras ihop. Faktiskt såpass bra att det verkar nästan omöjligt att byta ut en batterimodul och få det att fungera bra långsiktigt. Vad jag förstår byter inte Tesla moduler längre.

Det är sannolikt ingen fara att cykla cellerna ner till 0% även när de inte är nya längre.

Här har vi Panasonic 18650, nära släkt med Model S celler, cyklade tills de tappat ~ 25%,

Cellen är cyklad 100-0% (riktiga 0%, alltså för Teslan stänger ned sig.
750 fulla cykler är ~ 750 x 400km =300 000 km 30.000 mil

Vi ser inte att degraderingen ökar per cykel trots att batteriet har tappat 25% på cykler.
IMG_4996.jpeg
granlundii skrev: 02 mar 2025 08:08

Samtidigt så finns det ju en viss buffer i botten, så för egen del har jag börjat tänka att allt mellan 15-60 % enligt bilens mätare är "bra nivå". Skulle jag lämna bilen oanvänd 1-2 veckor skulle jag troligen lämna den på ca 30%.
För Tesla är buffern 4.5% av totala kapaciteten i alla ”moderna” Teslor.

Cykler ger väldigt låg degradering, extra speciellt om man kör små cykler. Man kan i princip försumma det i sina tankar på hur man ska använda batteriet.

Bilden visar äkta model 3-celler som cyklats i små 10%-steg.
Tar vi den sämsta kurvan 5-15% så motsvarar den ungefär 0-10% på bilens display (pga 4.5% buffer i botten.)
Efter 3000FCE (som är 30.000 faktiska cykler) så har batteriet tappat ca 17.5% och kurvan har planat ut så varje cykel degraderar batteriet betydligt mindre.

3000 FCE motsvarar mer än en miljon kilometer även med degraderingen inräknad.

Kör man 10% varje dag, dvs cirka 4mil/ 1500mil per år, kan man ladda en sån cykel varje dag i 30.000 dagar eller 82 år.

OBS! Detta är för att visa hur lite cyklerna sliter, man kan inte göra detta utan calendar aging som har en mycket större inverkan.
IMG_5171.jpeg

När man kör låg SOC (50-60%) eller lägre, ligger man ofta i området där batteriet slits som minst av cykler också, se bilden ovan.

För att minimera calendar aging vill man ligga på eller under central graphite peak, det antar jag du läst om.
Om det gäller Nissan Leafen bör man veta batterikemi och förhållandet mellan True SOC och hur bilen visar SOC för att veta övre gränsen för det. Har Leafen tex LTO/LMO är jag inte direkt påläst.

Central graphite peak flyttar sig uppåt av vanligt batteriåldrande (men nedåt vid lithium plating), så man kan justera gränsen uppåt för ett gammalt batteri om det behövs.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
granlundii
Inlägg: 361
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av granlundii »

Tack för detaljerat svar!

Frågeställningen gällde nog elbilar generellt. För bilar med batterikylning torde den optimala hanteringen av batteriet vara kanska likartad, även om det förstås skiljer lite mellan batterityper, bms osv.

Leafen är ju lite speciell, i.o.m. att den saknar kylning så blir det allra viktigaste att hålla batteriet kallt, bl.a. så är den betydligt känsligare för snabbladdning än de flesta modernare elbilar. Dessutom blir man tvungen att använda hela batteriet oftare då räckvidden är så kort. Har i alla fall SOH 81% efter 11 år, och bara 1% degradering per år de senaste åren, så det är ganska bra med tanke på förutsättningarna.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5795
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

granlundii skrev: 02 mar 2025 20:54
Tack för detaljerat svar!

Frågeställningen gällde nog elbilar generellt. För bilar med batterikylning torde den optimala hanteringen av batteriet vara kanska likartad, även om det förstås skiljer lite mellan batterityper, bms osv.

Leafen är ju lite speciell, i.o.m. att den saknar kylning så blir det allra viktigaste att hålla batteriet kallt, bl.a. så är den betydligt känsligare för snabbladdning än de flesta modernare elbilar. Dessutom blir man tvungen att använda hela batteriet oftare då räckvidden är så kort. Har i alla fall SOH 81% efter 11 år, och bara 1% degradering per år de senaste åren, så det är ganska bra med tanke på förutsättningarna.
Precis.

Eftersom i vart fall Teslor inte värmer eller kyler batteriet över tid när bilen står parkerad så spelar värmehanteringen inte speciellt stor roll ("ingen") för hur man ska välja att använda SOC-rangen.

Låg SOC gör att kallt batteri blir mindre känsligt för cykler, vilket passar in bra i den vanliga låg-SOC-strategin.
Och snittemperaturen kommer inte påverkas så farligt mycket av att värmekontroll saknas.

Thermal management är mer av intresse när bilen används och batteriet laddas.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4117
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av Tellus »

2019-02, efter 6 år och 2 månader och 11600 mil
NFP 66,7
100%=437km (499ny)
When new 77,8, så drygt 2% per år i degradering.
Cell imba 4mV @ 16%
CAC 1,8Ah

Pianolacken är som ny 🤩
Säljs nu vidare i familjen
Noll kronor i reparationer, service friskluftsfilter några gånger, torkarblad, inne på andra omgången däck.
Lacksläpp insidan av framskärmar (fel vid fabrikslackeringen) ska åtgärdas snart av lackerare.
IMG_2754.jpeg
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 487
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av enoch85 »

Här är lite ytterligare uppföljning på statistik. Den har gått lite längre nu, och denna pendlar mellan 3.5 - ~4%.

Model 3 LR, uttagen Augusti 2022.
Screenshot from 2025-06-08 19-27-00.png
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av airdrive »

enoch85 skrev: 08 jun 2025 19:29
Här är lite ytterligare uppföljning på statistik. Den har gått lite längre nu, och denna pendlar mellan 3.5 - ~4%.

Model 3 LR, uttagen Augusti 2022.
Kul att se!

Jag ligger ett drygt år efter i spåret med samma modell och batteri. F.n. 5300 mil så jämförbar sträcka per år. Blir en ny benchmark senare i Juni när den fyller 2.
M3 LR 2023
Skriv svar