https://teslaclubsweden.se/myten-om-elb ... ndsbygden/

Moderator: Redaktion
Sorgligt.Viper skrev:
Ja minst sagt... såg det på nyheterna igår kväll... ovärt av Sverige.taliz skrev:Sorgligt.Viper skrev:
Sådant här är tydligen helt ointressant för vår regering, inklusive Miljöparitet, att fokusera på.Bjelke skrev:Ja minst sagt... såg det på nyheterna igår kväll... ovärt av Sverige.taliz skrev:Sorgligt.Viper skrev:
Sorgligt att en Volvo 142 från 1972, och en Volvo S80 från 2010 som går på 3 burkar, båda släpper ut lika mycket och båda klarar besiktningen.Viper skrev:
Solklart fall av lobby men varför?Jerker skrev:Och hur motiverade politikerna detta?
Jag googlade och hittade rapporten från utredningen som transportstyrelsen gjorde tillsammans med naturvårdsverket.Bjelke skrev:Solklart fall av lobby men varför?Jerker skrev:Och hur motiverade politikerna detta?
Det krävs fler motröster när branschen försöker sätta en ensidig bild av skogsbruket som klimatsmart.
Får man tro skogsindustrin är trädfällning det klimatsmartaste som finns. På några år har man satsat 150 miljoner kronor på att ”sätta bilden” att skogen brukas för klimatets skull, framgår av en intressant reportageserie i DN.
Boken igen på rea nu på bokusducce916 skrev:
Tellus skrev:Räckviddstest vinter c4, ux300, g3, xc40, id.3, polestar, mach-e awd, mach-e rwd, model 3 awd lr.
https://www.tv2.no/a/13889445
https://motor.no/elbil/elbilene-som-har ... ren/193624
Värmepumpen gör skillnad i kallare väder.Tesla Model 3 gjør det betydelig bedre enn sist vinter
Är nog en kombination av värmepump och framförallt octovalve som tar värme från batteriet som gör att förbrukningen blir otroligt låg.Tomas L skrev:Tellus skrev:Räckviddstest vinter c4, ux300, g3, xc40, id.3, polestar, mach-e awd, mach-e rwd, model 3 awd lr.
https://www.tv2.no/a/13889445
https://motor.no/elbil/elbilene-som-har ... ren/193624Värmepumpen gör skillnad i kallare väder.Tesla Model 3 gjør det betydelig bedre enn sist vinter
Fast det gör väl också att snabbladdningen hämmas så på totalen är det sämre? Den här typen av räckviddstester är väl lite 2010-tal kan jag tycka. Då fanns det inte snabbladdare överallt och räckvidden var helt avgörande. Nu är ju ett 100 mila test ett bättre mätvärde.Tellus skrev:
Är nog en kombination av värmepump och framförallt octovalve som tar värme från batteriet som gör att förbrukningen blir otroligt låg.
Batteriet värms upp när man navigerar till supercharger så snabbladdningen går snabbt, men då får man betala tillbaka i form av högre förbrukning när batteriet ska värmas upp igen.LarsL skrev:Fast det gör väl också att snabbladdningen hämmas så på totalen är det sämre? Den här typen av räckviddstester är väl lite 2010-tal kan jag tycka. Då fanns det inte snabbladdare överallt och räckvidden var helt avgörande. Nu är ju ett 100 mila test ett bättre mätvärde.Tellus skrev:
Är nog en kombination av värmepump och framförallt octovalve som tar värme från batteriet som gör att förbrukningen blir otroligt låg.
Om testen:
Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt fulladet fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer. Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29, så sørover på rv27 mot Ringebu igjen og så på sideveien til E6 mot Vinstra.
Att PS2 och XC40 får nästan samma räckvidd är ett tydligt tecken på hur sakta dom kör i testet(och den förvånansvärt låga förbrukningen på typ alla i testet).Tomas L skrev:Tellus skrev:Räckviddstest vinter c4, ux300, g3, xc40, id.3, polestar, mach-e awd, mach-e rwd, model 3 awd lr.
https://www.tv2.no/a/13889445
https://motor.no/elbil/elbilene-som-har ... ren/193624Värmepumpen gör skillnad i kallare väder.Tesla Model 3 gjør det betydelig bedre enn sist vinter
Vid laddning värms också batteriet upp till ca 25 grader och sugs ur till ca 5 grader.dd88 skrev:Om testen:
Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt fulladet fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer. Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29, så sørover på rv27 mot Ringebu igjen og så på sideveien til E6 mot Vinstra.
Äldre nyhet/krönika, men jag tycker han har en mycket god poäng.Magre skrev:Jo:LarsL skrev:Är inget fel på stora tunga bilar... det är avgasgeneratorn som är fel.Magre skrev:men stora tunga elbilar är ok (eftersom du beställt en cybertruck)?LarsL skrev:Rapport pressar Volvo chefen Håkan Samuelsson om deras tunga bilar och han försvarar sig med att fossilmotorer inte är framtiden utan ”Hel elektrifierade bilar”.Sedan fortsatte han något mumlande om att det är svårt och tar tid.
![]()
Jag tycker det är lite stort ändå.
Håkan Matson: ”Tungt, stort och onödigt”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-p ... sakerheten
Gillar.taliz skrev:
Öivind Andersson är notorisk elbilsmotståndare, han har skrivit ett antal artiklar där han hävdar att elbilar är dåliga för miljön, fossiler är jättebra, och laddhybrider är ännu bättre, t.ex. följande:Kriper skrev:Lyssnade nyss på ett inslag i SR P1 där forskaren hävdar att "En laddhybrid går framförallt på el, så den använder förhållandevis lite bränsle." Öivind Andersson, professor i förbränningsmotorteknik på Lunds universitet.
https://sverigesradio.se/artikel/laddhy ... -ny-studie