Vad gäller räckvidden så får du isf jämföra LR med 100% vs SR med 100%. Även om du inte laddar mer än 80% med LR för dagligt bruk så är ju det för att man inte behöver den extra räckvidden till vardags. Ska man ut och åka så laddar man ju LR till 100% också. Sen håller det lite bättre vintertid. Men nya SR är ju helt klart intressant, sen är det ju inte vinter så länge (beroende på vart man bor) så behovet är kanske inte så stort. Ska du inte ut och åka mycket så kommer troligen SR fungera kanon också. Kör man dessutom runt mycket med familjen så kan man ju inte utnyttja stereon i LR heller fullt utRichie skrev:Vi var först helt säkra på att vi skulle ha en model Y. Mest för att vi har en mellanstor hund och ett barn (blir inte fler) annars använder vi inte utrymmet. Har en rav4 idag. Så vi landade på m3. Nu när jag läser om lfp batteriet så verkar det hålla bra, och tåls att laddas till 100% frekvent. Lr har 4wd och längre räckvidd, men ska helst bara laddas till 80-90%. Räckvidden är därför nästan densamma. Skillnaden blir då alltså 0-100, premiumljud, 4wd. Är det värt 70k? Vet inte…fraggan skrev:Richie skrev:Har du hämtat ut bilen? Vad tycker du ? Velar här mellan rwd standard m3 och LR..PFall skrev:Fyfan för denna väntan. Värre än julafton när man var en liten knodd.
Har pickup 23/12 och kan knappt sova om nätterna nu![]()
Tror jag sett alla Youtubeklipp som finns för M3 RWD LFP![]()
Kan inte Tesla ringa och be mig komma och hämta bilen nu
Vad är det som får dig att inte kunna bestämma dig?
Jag har en LR sambon har en SR+, modell 2020 dock. Kanske kan hjälpa dig å bestämma dig

Utrymmet i bilen är ju ingen skillnad på. Så det är ju vad man gör 99% av tiden som borde avgöra, om ni också kan ladda hemma så skulle jag nog tagit SR om ni inte simmar i pengar

Edit: Jag skulle nog säga:
Kan du ladda hemma.
Åker inte så långa sträckor och när du åker så kör du där det finns SC.
Du behöver inte 4wd
Om Ja på ovanstående så skulle jag kört på SR LFP. Om osäker ta LR, bättre att "ångra" sig med det bättre alternativet.
Nu har sambon den äldre SR+ men hon åkte nyligen upp till sin syster ca 25 mil. Och det finns 2 vägar att välja på, en som har SC på 2 ställen och den andra bara 3e parts. Första stället som hon tänkte toppa upp lite för att vara 100% på räckvidden så fungerade inte laddare. Tur som var så fungerade den 2a laddare som hon var tvungen att använda för att inte bli fast på plats. På båda ställena finns det bara 1 ccs. Med en LR så hade det inte varit några problem att köra hela vägen. Nästa gång blir det nog den andra vägen, vilket är 4 mil längre och tar 10 minuter längre tid (pga laddtiden) men det är 100% riskfritt då det är gått om SC på de 2 platserna. Lite skillnad då nya har bra räckvidd på pappret men det är skönt att inte behöva vara på marginalen =)
Kan också meddela att hon ångrade sig efter par månader att hon inte tog LR från första början även om 99% av hennes körning till vardags är problemfritt med en SR+.