FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Hertsh

FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

BrooklynS skrev:
Man kan ju skratta åt Elons visioner och stora ord, men vilken annan tillverkare är ens nära i praktiken? Det här handlar ju om bilar som vi redan kör omkring i.

Jag är helt övertygad om att det kommer att släppas något med hyfsat bra funktionalitet - dvs vaken förare som kan ta över IFALL något fullständigt oväntat sker, men ändå. För mig skulle det räcka med den funktionalitet som visats i 8.2 typ…
Ja, det är roligt om man får så bra supportsystem som 10.0 förhoppningsvis är. Att jag måste passa bilen kan jag stå ut med. Precis som med dagens FSD med NoA. Bättre och bättre kommer det ju bli.

Robottaxi bryr jag mig inte om än, jag vill äga och använda min egen bil. Om den en vacker dag kan vara L5, tjoho. Men ta inte bort ratten.
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20210910-062738_YouTube.jpg
Väljer Tesla ut förare som de anser vara "säkra" som först får FSD?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Nej. Det är att dom ändrat hur "knappen" funkar. Första sa Elon alla som vill ska kunna ladda ner betan.
Nu är det: "Tryck på knappen så hör vi av oss (kanske)".

Med andra ord så kan man leverera "knappen" utan att leverera på löftet om knappen...
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

Något som är spännande är väl vad man redan idag "får" låta bilen göra i EU (Sverige). Givetvis med "aktiv" förare.

Det borde inte vara något problem att åka på gröna trafikljus och bromsa för hinder i vägen (fartgupp tex.)

Svänga i korsningar och köra rondeller kanske inte är tillåtet?

Nån som kan reglerna?
wheels

Inlägg av wheels »

RagWal skrev:
Något som är spännande är väl vad man redan idag "får" låta bilen göra i EU (Sverige). Givetvis med "aktiv" förare.

Det borde inte vara något problem att åka på gröna trafikljus och bromsa för hinder i vägen (fartgupp tex.)

Nån som kan reglerna?
Tror inte att EU kommer att släppa på reglerna innan den inhemska biltillverkarna är ifatt. Sånt nerköp det skulle vara om Teslaförare "åker" omkring i självkörande bilar, medan resten måste "köra"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

wheels skrev:
RagWal skrev:

Nån som kan reglerna?
Tror inte att EU kommer att släppa på reglerna innan den inhemska biltillverkarna är ifatt. Sånt nerköp det skulle vara om Teslaförare "åker" omkring i självkörande bilar, medan resten måste "köra"
Frågan numera är om dom tillverkarna vågar köra på med så hård lobby mot detta nu eftersom dom riskerar
att fälla krokben på sig själva, det kan ju gå väldigt fort även för dom liksom och då vill dom nog inte ha några
restriktioner som hindrar deras egna modeller liksom (dessa processer tar ju evigheter typ, så en restriktion kan
ju ta lång tid att få bort när dom är klara med sina AP-system)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Bjelke skrev:
wheels skrev:
RagWal skrev:

Nån som kan reglerna?
Frågan numera är om dom tillverkarna vågar köra på med så hård lobby mot detta nu eftersom dom riskerar
att fälla krokben på sig själva, det kan ju gå väldigt fort även för dom liksom och då vill dom nog inte ha några
restriktioner som hindrar deras egna modeller liksom (dessa processer tar ju evigheter typ, så en restriktion kan
Det här stämmer inte. Industrin vill ha level 3 inkl filbyten på motorväg i 100 km/h sedan rätt länge. Det är Trafikverket och andra länders motsvarigheter i UNECE Working Party on Automated/Autonomous and Connected Vehicles (GRVA), WG SIG 157, som stretar emot.

"Point of discussion on 5.2.3.1.: The group agreed the max speed of 60 km/h instead of originally proposed 100 km/h by industry for systems with no lane change capability during MRM. New text in [] proposed by industry to allow systems to operate at higher speeds without lane change capability during MRM in very limited circumstances."

https://wiki.unece.org/display/trans/UN ... th+session

Kom ihåg att Tesla säger att man inte bör använda Autopilot på annat än motorväg. Det är det den är byggd för i dagsläget.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

wheels skrev:
RagWal skrev:

Nån som kan reglerna?

Ja tänk vad hemskt att köra bil. Jag kör hellre än åker taxi. Jag kör hellre än sitter i passagerarsätet också. Mycket hellre.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

wheels skrev:
RagWal skrev:

Nån som kan reglerna?
Men att bromsa för ett fartgupp behöver väl inte lättnader i reglerna?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

RagWal skrev:
Men att bromsa för ett fartgupp behöver väl inte lättnader i reglerna?
Ja det borde komma mängder av förbättringar framöver även om inte reglerna förändras.

Jag har inte känt behov av att äga en Tesla tidigare men när de började anställa fler testförare i Europa och dessutom ska gå över till betastacken även på motorväg så kändes det som att det var dags.

Förbättringar vi kan förvänta oss även utan regeländring är mer naturlig acceleration, broms och styrning, att den anpassar hastighet innan hastighetsbegränsning ändras eller inför fartgupp och andra hinder. Vi borde även få bättre parkeringsfunktioner.

När det gäller Unece reglerna så ska det vara möjligt för biltillverkare att söka undantag. Det har varit tal om att Audi planerade att göra det men det har inte kommit någon mer information om det under rätt lång tid.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Jag har inte känt behov av att äga en Tesla tidigare men när de började anställa fler testförare i Europa och dessutom ska gå över till betastacken även på motorväg så kändes det som att det var dags.
...
När det gäller Unece reglerna så ska det vara möjligt för biltillverkare att söka undantag.
Nja, det tror jag inte. Det är ju för försöksverksamhet i respektive land i så fall. För Level 3 kravs det att man genomför en certifiering.

ps. Vad köpte du för Tesla och köpte du FSD?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
...
När det gäller Unece reglerna så ska det vara möjligt för biltillverkare att söka undantag.
Nja, det tror jag inte. Det är ju för försöksverksamhet i respektive land i så fall. För Level 3 kravs det att man genomför en certifiering.

Från början när det införde de nya reglerna var det sagt att man kunde söka undantag, antingen lokalt eller möjligtvis även bredare. Det har kanske inte förändrats men det är inte heller någon biltillverkare som har färdig L3 ännu. Gammal länk: https://europe.autonews.com/article/201 ... ing-system

Jag väntar egentligen på nya S LR men köpte en begagnad M3 med FSD under tiden. Använder autopiloten så mycket det går. Visste redan innan att jag tycker den är skön att köra med och nu när det kanske kommer förbättringar så kändes det rätt. Men det kan säkert dröja innan vi får eventuella förbättringar med.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Jordad skrev:
...

Från början när det införde de nya reglerna var det sagt att man kunde söka undantag, antingen lokalt eller möjligtvis även bredare. Det har kanske inte förändrats men det är inte heller någon biltillverkare som har färdig L3 ännu. Gammal länk: https://europe.autonews.com/article/201 ... ing-system

Jag väntar egentligen på nya S LR men köpte en begagnad M3 med FSD under tiden. Använder autopiloten så mycket det går. Visste redan innan att jag tycker den är skön att köra med och nu när det kanske kommer förbättringar så kändes det rätt. Men det kan säkert dröja innan vi får eventuella förbättringar med.
EQS har ju färdig Level 3 som du kan köpa och köra idag. Jag har dock aldrig hört talas om att en enstaka bilmodell skulle få egna lagar, så det dom spekulerar om i artikeln låter konstigt.

FSD med city streets i EU får du vänta på i minst 3-4 år tippar jag på, i alla fall om man ska följa lagen. Det lär inte vara aktuellt med några lagändringar där på länge, och för ADAS finns ju fortfarande begränsningar kring filbyten (på väg bort inom 12-24 mån) och max-kurvor (ej på väg bort så vitt jag vet) i R79.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev:
wheels skrev:
RagWal skrev:

Nån som kan reglerna?
Vilken biltillverkare är det som vill bromsa regelverket för AD-bilar menar du? Innan dom får användas får man ju inte in en enda krona av utvecklingskostnaderna.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
EQS har ju färdig Level 3 som du kan köpa och köra idag. Jag har dock aldrig hört talas om att en enstaka bilmodell skulle få egna lagar, så det dom spekulerar om i artikeln låter konstigt.

FSD med city streets i EU får du vänta på i minst 3-4 år tippar jag på, i alla fall om man ska följa lagen. Det lär inte vara aktuellt med några lagändringar där på länge, och för ADAS finns ju fortfarande begränsningar kring filbyten (på väg bort inom 12-24 mån) och max-kurvor (ej på väg bort så vitt jag vet) i R79.
Mercedes är inte L3. Det funkar bara under 60kmh och man måste hålla händerna på ratten och vara beredd att ta över när som helst. Om det är L3 så har Tesla haft L3 i massa år i obegränsad hastighet.

Det går nog inte att säga att det skulle ta minst 3-4 år. Ingen vet någonting om det. Får vi betastacken till vår autopilot vilket är troligt så kommer vi få de förbättringar jag nämnde ovan men nej den kommer inte klara rondeller, svänga i korsningar mm förrän reglerna ändras.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

wheels skrev:
Det är ju de inhemska tillverkarna som trycker på för att reglerna ska sättas så att vi får regler för L3/L4. Tyskland är ju de som ligger först där och det är ju efter påtryckningar av de inhemska tillverkarna.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Mercedes är inte L3. Det funkar bara under 60kmh och man måste hålla händerna på ratten och vara beredd att ta över när som helst. Om det är L3 så har Tesla haft L3 i massa år i obegränsad hastighet.

Det går nog inte att säga att det skulle ta minst 3-4 år. Ingen vet någonting om det.
Det är fel som du skriver.

I EQS behöver man INTE ha händerna på ratten eller blicken på vägen. Man kan läsa en bok eller pilla med telefonen eftersom bilen är autonom. Att det är begränsat upp till 60 km/h är för att dom inte får köra snabbare i dagsläget (UNECE). Det är inte en teknisk begränsning.

Level 3, som EQS har, innebär att BILEN kör själv (inte förarassistans) och att tillverkaren tar ansvar vid autonom körning (tillverkaren ersätter personskador och materiella skador om du krockar, inte föraren eller förarens försäkring). SAE levlarna handlar till stor del om ansvar. Det är därför jag inte tror att Tesla kommer att lämna L2 på länge. L3+ kräver LAGSTÖD på grund av ansvarsfrågan.

Att det skulle ta minst 3-4 år är troligt baserat på att varje större ändring tenderar att ta flera år och det ligger inget förslag ännu för L3+ på personbilar utanför motorväg/landsväg. Det samma gäller USA. Det finns inga lagar för självkörande personbilar i något stat så vitt jag vet. Taxiverksamhet är en annan femma.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:

Det går nog inte att säga att det skulle ta minst 3-4 år. Ingen vet någonting om det.
Det är fel som du skriver.

I EQS behöver man INTE ha händerna på ratten eller blicken på vägen. Man kan läsa en bok eller pilla med telefonen eftersom bilen är autonom. Att det är begränsat upp till 60 km/h är för att dom inte får köra snabbare i dagsläget (UNECE). Det är inte en teknisk begränsning.

Level 3 innebär att BILEN kör själv (inte förarassistans) och att tillverkaren tar ansvar vid autonom körning (tillverkaren ersätter personskador och materiella skador om du krockar, inte föraren eller förarens försäkring). Det kommer inte Tesla att göra på länge tippar jag på, om inte kunderna börjar lämna pga att det finns Level 3 från andra. SAE levlarna handlar till stor del om ansvar. Det är därför jag inte tror att Tesla kommer att lämna L2 på länge. L3+ kräver LAGSTÖD på grund av ansvarsfrågan.

Att det skulle ta minst 3-4 år är troligt baserat på att varje större ändring tenderar att ta flera år och det ligger inget förslag ännu för L3+ på personbilar utanför motorväg/landsväg. Det samma gäller USA. Det finns inga lagar för självkörande personbilar i något stat så vitt jag vet. Taxiverksamhet är en annan femma.
Ja det verkar faktiskt som Mercedes ska försöka släppa vad de kallar L3 senare i år eller nästa år. Men det är en ganska lång lista med situationer den inte klarar som tex regn och man måste hela tiden vara beredd att ta över. Jag skulle inte kalla det L3. Men de få gånger man sitter i en långsam kö på motorvägen i fint väder utan några vägarbeten eller liknande så kan det säkert vara jättetrevligt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Ja det verkar faktiskt som Mercedes ska försöka släppa vad de kallar L3 senare i år eller nästa år. Men det är en ganska lång lista med situationer den inte klarar som tex regn och man måste hela tiden vara beredd att ta över. Jag skulle inte kalla det L3. Men de få gånger man sitter i en långsam kö på motorvägen i fint väder utan några vägarbeten eller liknande så kan det säkert vara jättetrevligt.
Hastigheten är som sagt inte en teknisk begränsning, utan en legal sådan. Tesla skulle heller inte kunna köra snabbare eller utanför motorväg i L3. En EQS med lane-keeping och förarövervakning kan köra på motsvarande sätt som Tesla om man inte går in i Level 3-läget, utan är i L2.

När Tesla känner att som vill certifiera sig, så kan dom erbjuda samma funktion. Jag tycker att det borde dom kunna klara, i alla fall i upp till 60km/h, med lite mjukvaru-ändringar för att anpassa till L3 (ta bort nag och ha en varning när man måste ta över i god tid osv). Men jag tror inte Tesla är intresserade av det, av anledningar som jag gått igenom förut.

Det känns som jag sagt detta till dig ungefär tio gånger, men det finns en standard där det står vad som menas. Och man certifierar bilen mot detta för att få den godkänd. Så om du och Mercedes har olika uppfattningar om vad L3 är så tänker jag Mercedes har rätt eftersom dom lyckats få en bil godkänd. ;)

Blått i denna bild: Föraren är ansvarig.
Grönt: Tillverkaren är ansvarig.
j3016-levels-of-automation-image.png
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Det känns dom jag sagt detta till dig ungefär tio gånger, men det finns en standard där det står vad som menas. Och man certifierar bilen mot detta för att få den godkänd. Så om du och Mercedes har olika uppfattningar om vad L3 är så tänker jag Mercedes har rätt eftersom dom lyckats få en bil godkänd. ;)
Jag trodde i min enfald att begränsningen biltillverkare brydde sig om i L3 framförallt var att den bara klarade vissa vägsträckor. Att den inte heller klarar regn, snö mm känns rätt meningslöst. Men Mercedes system klarar faktiskt lättare regn så det var inte så dåligt. Pendlar man på en kartlagd del av autobahn där det ofta är långsamma köer och fint väder så är det nog en supertrevlig funktion som sagt.

Kul att något sånt här kommer först i en S-klass med.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Som sagt, när Tesla kör i Level 3, så blir jag imponerad. Innan dess så har man en mindre attraktiv produkt för de som vill kunna koppla av i bilen och läsa en bok på motorvägen. Apropå dåligt väder: Nu när du har en Tesla kan du ju testa hur NoA inte funkar när det regnar eller snöar. ;) När det är lite blött på vägen så står det "Poor weather detected, Navigate on Autopilot is unavailable".

När när det kommer L3 i motorvägsfart som jag kan köra i Sverige i normalt väglag, då köper jag den bilen, oavsett märke (nästan).
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

spacecoin skrev:

När när det kommer L3 i motorvägsfart som jag kan köra i Sverige i normalt väglag, då köper jag den bilen, oavsett märke (nästan).
Samma här, tom om den drivs av nåt obskyrt energislag som bensin. Jag vill åka ner i södra länken och sedan sova till typ jonsered. Vore inte fel om bilen fick köra 200km/h heller.

Funkar det inte i kraftig snö så kan jag leva med det tills vidare.

Dessutom slipper vi bygga en tågbana för hur mycket pengar som helst som är klar 2045.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Remuz skrev:
spacecoin skrev:

Samma här, tom om den drivs av nåt obskyrt energislag som bensin. Jag vill åka ner i södra länken och sedan sova till typ jonsered. Vore inte fel om bilen fick köra 200km/h heller.

Funkar det inte i kraftig snö så kan jag leva med det tills vidare.

Dessutom slipper vi bygga en tågbana för hur mycket pengar som helst som är klar 2045.
Du får ju inte sova med L3, tyvärr :/ L4 är taxitjänst så då är det bara att sova.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Aha, kan skippa sovandet då. Får jag glo på film eller typ jobba, men bara vara redo att ta över så kan jag vara nöjd.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Remuz skrev:
Aha, kan skippa sovandet då. Får jag glo på film eller typ jobba, men bara vara redo att ta över så kan jag vara nöjd.
"Typ jobba", working hard or hardly working? ;)
Skriv svar