Jag tror ingenting, jag läser på. Förstår verkligen inte hur du kan tolka arbetsmarknadens parter som annat än fack och arbetsgivarorganisationer.Fosilfri2035 skrev: ↑06 jun 2024 11:59Fast det är ett antagande och egen tolkning från din sida, det finns inga som helst belägg för att ditt påstående stämmer på regeringens sida om Svenska modellen.perla1975 skrev: ↑05 jun 2024 17:28Jag tycker inget om detta, det är ren fakta.Fosilfri2035 skrev: ↑05 jun 2024 12:16Så om jag tolkar dig rätt så är vi överens om att fackets retorik om att de försvarar den svenska modellen i kampen mot Tesla är överdriven?perla1975 skrev: ↑05 jun 2024 11:18Tror inte detta handlar om min spatsiala förmåga.Fosilfri2035 skrev: ↑05 jun 2024 09:52
Men snälla, du undviker min fråga för att svara på något annat.
Arbetsmarknadens parter är inte synonymt eller betyder Facket och kollektivavtal.
Om det vore så så hade ALLA haft den anslutningen men idag accepteras det att företag inte har kollektivavtal eller facklig organisering.
Ja, såvida inte facket bestämmer att det är fel och tycker sig vara något dom inte är (läs svenska modellen).
Då helt plötsligt är det inte ok att Arbetsmarknadens parter är arbetstagare och arbetsgivare som förhåller sig till nuvarande lagstiftning.
Har du förmåga att tillgodose dig mitt budskap eller finns det något som är oklart som jag kan förtydliga?
Se länk några inlägg tidigare till medlingsinstutets lättlästa info.
Bifogar deras stycke om srbetsmarknadens parter.
Arbetsmarknadens parter
Det finns cirka 100 partsorganisationer på den svenska arbetsmarknaden, varav hälften är
arbetsgivarorganisationer och hälften fackförbund. Tillsammans tecknar de omkring 650 avtal
om löner och allmänna villkor. I förhandlingar samverkar arbetsgivarorganisationer respektive
fackliga organisationer i olika former.
Det handlar inte primärt om skydd av Svenska modellen eftersom Tesla är inom lagens riktlinjer, erbjuder försäkringar och förmåner som i mångt och mycket ligger inom kollektivavtalets linjer.
Detta handlar snarare om att man inte vill att företagen ska vara kreativa och hitta andra förmåner och lösningar som är snarlika men billigare för företagen där facket lämnas utanför, kan vi vara överens om det eller ska du klippa in ny text som egentligen inte besvarar något av ovan text?
Arbetsmarknadens parter är fack och arbetsgivsrorganisationer, finns inte mer att säga.
Arbetsmarknadens parter är alltså inte människorna som jobbar enligt din tolkning vilket är helt befängt.
Du kan inte på allvar menar att du till fullo tror att arbetsmarknadens parter endast är fack och arbetsgivarorganisationer?
Med all respekt Perla så tror jag att alla gånger du hänvisat till att vissa av oss behöver läsa på och tillgodose oss skriven information faktiskt kan vara ett råd du själv kan dra nytta av.
Jag försöker inte exkludera fack eller arbetsgivarorganisationerna utan snarare inkludera ett bredare perspektiv då bedömningen från facket verkar vara både stolpigt och exkluderande vilket många av oss har försökt få fram i denna dialog.
Allt är inte enkelt och alla behöver inte gilla utformningen av olika koncept men förståelse är ett grundkrav för att kunna fungera friktionsfritt i ett sammanhang.
Annars sitter vi i sådana här diskussioner där folk hävdar sin rätt utan att förstå motparten eller olika perspektiv.
Medlingsinstitutets info.
Arbetsmarknadens parter-rubrik
Det finns cirka 100 partsorganisationer på den svenska arbetsmarknaden, varav hälften är
arbetsgivarorganisationer och hälften fackförbund. Tillsammans tecknar de omkring 650 avtal
om löner och allmänna villkor. I förhandlingar samverkar arbetsgivarorganisationer respektive
fackliga organisationer i olika