Starta företag och sätta upp laddare
Postat: 23 sep 2017 18:15
Hej på er!
Jag har funderat lite till och från sedan jag läste inläggen från Tibor om ett Svenskt nationellt snabbladdarnätverk.
http://teslaclubsweden.se/snsln-1/
http://teslaclubsweden.se/snsln-2/
http://teslaclubsweden.se/snsln-3/
Nu är min fundering följande. Vi är ju ganska många människor i Sverige som antingen äger en elbil, vill äga en elbil eller bara stödja användandet av elbil och hjälpa till i övergången från fossilmotorer till batterifordon. Vad vi skulle kunna göra är ju att starta ett gemensamt aktiebolag och genom detta upprätta snabbladdare på strategiska platser i Sverige. Vad som gör detta företag unikt jämfört med andra företag är att alla elbilar tillåts ladda och betalning sker med vanliga kreditkort, swish, sms, eller vad som nu går att ordna. Ledorden är: Tillgängligt och öppet för alla! (Typ).
Så, till det rent praktiska, hur ska vi egentligen lyckas starta detta företag? Jo, det finns många människor med erfarenhet av att starta och driva bolag. Denna kompetens blir ju viktig för att administrera det rent ekonomiska inom företaget.
Grundtanken är egentligen inte att bolaget ska bedriva någon egentlig egen verksamhet eller att ha några egna heltidsanställda. Företaget blir bara att betrakta som en ekonomisk plattform. Aktiebolag är också att föredra då ingen av oss behöver äga någon egentlig risk.
Hur startar vi upp denna idé?
Jo, vi marknadsför idén här på forumet (3675 användare), på diverse facebookgrupper (Hyundai Nordic, 470 medlemmar, BMWi3 Sverige, 400 medlemmar, Nissan Leaf Sverige, 500 medlemmar, totalt ca 1400 medlemmar), via Teslapodden (som säkerligen tycker att detta är en bra idé), forumet elbil24 (2345 medlemmar) och dessutom försöker vi nå ut via facebook, vänner, sociala medier osv och "be om pengar".
Låt säga att 50 % av medlemmarna på forumen och facebookgrupperna ovan kan tänka sig att gå in med 2000 kr till att börja med. Då når vi totalt 3700 personer som tillsammans skramlar ihop 7,4 miljoner kronor. Grymt bra startkapital för ett företag. (Vi låter väl 1000 kr motsvara en aktie i bolaget, sedan ser vi till att alltid vara öppna för nyemissioner, att alltid låta andra personer, företag osv kunna köpa in sig i bolaget). 7,4 miljoner kronor kanske är en glädjekalkyl, men räkna med hälften i alla fall då, ca 4 miljoner kronor. Utöver dessa finns det säkert ett antal personer här som har egna företag med pengar som man inte vill beskatta, då kanske man vill investera summor på uppemot 50 000 kr i detta bolag (det krävs bara 20 sådana investeringar för att nå 1 miljon kronor).
Vi kan ju kampanja lite (det är ju modernt och "hippt" att klimatkompensera och bidra till ett bra klimat som tur är) och förhoppningsvis köra kampanjer via kickstarter, foundedbyme osv och förhoppningsvis får det så stor spridning att vi får artiklar skrivna i nyteknik, aftonbladet, DN osv. Om inte annat har vi ju Tibor, Björn Ferry, diverse politiker, Anders och Fabian osv med kontakter som kan bedriva lite lobbyverksamhet för att sprida ordet.
Sedan kan vi ju ansöka om bidrag från Klimatklivet, som ju tar upp till 70 % av en investering om jag förstår saken rätt? Om det krävs att företaget ska vara "icke vinstdrivande" så ser vi ju till att det inte är det osv. De ursprungliga teoretiska glädjeframräknade 5 miljonerna blir då kanske 10 miljoner kronor? Sedan vill vi ju så klart ha sponsring från Nissan, Renault, Tesla mm!
I den tredje och sista artikeln från Tibor landade han i att ett konservativt antagande är att varje laddstation med 6 stycken laddstolpar kostar ca 1,5 miljoner kronor. Detta nystartade företag skulle då kunna bekosta 6 stycken sådana stationer!!!
Företaget anlitar givetvis ett externt företag som sköter kundtjänst, ett annat företag som bedriver service osv. Intäkterna från laddarna ska täcka dessa kostnader + sakta men säkert dra in kapital för att bekosta nya framtida laddstationer.
När bolaget väl har en historik av intäkter osv kanske det går att lyfta ett lagom lån från någon bank för att bekosta ytterligare utbyggnad.
Betalmodellen för laddning skulle kunna vara 3 kr per kWh de 20 första minuterna, därefter en fast minutavgift som ökar var tionde minut. Eh, det där kanske lät snurrigt, men min tanke var att man förhållandevis billigt ska kunna stanna och ladda 20 minuter och därefter köra vidare, men om man vill ska man givetvis kunna stanna och ladda fullt, men då kommer det kosta lite mer. Någon annan person kan säkert fundera fram en mycket bättre idé för att få till detta så bra som möjligt.
Vad tror ni? Är det görbart? Finns det någon verklighetsförankring i detta alls? Det finns ju många eldsjälar och drivna personer som kan tänka sig att hjälpa till förhoppningsvis (mot rimlig ersättning från företaget så klart).
Jag själv har ingen som helst erfarenhet av att starta eller driva företag, vilket säkert märks om man läser texten ovan, men det finns ju andra som kanske kan "förfina" denna idé lite så att det blir praktiskt görbart också.
Jag har funderat lite till och från sedan jag läste inläggen från Tibor om ett Svenskt nationellt snabbladdarnätverk.
http://teslaclubsweden.se/snsln-1/
http://teslaclubsweden.se/snsln-2/
http://teslaclubsweden.se/snsln-3/
Nu är min fundering följande. Vi är ju ganska många människor i Sverige som antingen äger en elbil, vill äga en elbil eller bara stödja användandet av elbil och hjälpa till i övergången från fossilmotorer till batterifordon. Vad vi skulle kunna göra är ju att starta ett gemensamt aktiebolag och genom detta upprätta snabbladdare på strategiska platser i Sverige. Vad som gör detta företag unikt jämfört med andra företag är att alla elbilar tillåts ladda och betalning sker med vanliga kreditkort, swish, sms, eller vad som nu går att ordna. Ledorden är: Tillgängligt och öppet för alla! (Typ).
Så, till det rent praktiska, hur ska vi egentligen lyckas starta detta företag? Jo, det finns många människor med erfarenhet av att starta och driva bolag. Denna kompetens blir ju viktig för att administrera det rent ekonomiska inom företaget.
Grundtanken är egentligen inte att bolaget ska bedriva någon egentlig egen verksamhet eller att ha några egna heltidsanställda. Företaget blir bara att betrakta som en ekonomisk plattform. Aktiebolag är också att föredra då ingen av oss behöver äga någon egentlig risk.
Hur startar vi upp denna idé?
Jo, vi marknadsför idén här på forumet (3675 användare), på diverse facebookgrupper (Hyundai Nordic, 470 medlemmar, BMWi3 Sverige, 400 medlemmar, Nissan Leaf Sverige, 500 medlemmar, totalt ca 1400 medlemmar), via Teslapodden (som säkerligen tycker att detta är en bra idé), forumet elbil24 (2345 medlemmar) och dessutom försöker vi nå ut via facebook, vänner, sociala medier osv och "be om pengar".
Låt säga att 50 % av medlemmarna på forumen och facebookgrupperna ovan kan tänka sig att gå in med 2000 kr till att börja med. Då når vi totalt 3700 personer som tillsammans skramlar ihop 7,4 miljoner kronor. Grymt bra startkapital för ett företag. (Vi låter väl 1000 kr motsvara en aktie i bolaget, sedan ser vi till att alltid vara öppna för nyemissioner, att alltid låta andra personer, företag osv kunna köpa in sig i bolaget). 7,4 miljoner kronor kanske är en glädjekalkyl, men räkna med hälften i alla fall då, ca 4 miljoner kronor. Utöver dessa finns det säkert ett antal personer här som har egna företag med pengar som man inte vill beskatta, då kanske man vill investera summor på uppemot 50 000 kr i detta bolag (det krävs bara 20 sådana investeringar för att nå 1 miljon kronor).
Vi kan ju kampanja lite (det är ju modernt och "hippt" att klimatkompensera och bidra till ett bra klimat som tur är) och förhoppningsvis köra kampanjer via kickstarter, foundedbyme osv och förhoppningsvis får det så stor spridning att vi får artiklar skrivna i nyteknik, aftonbladet, DN osv. Om inte annat har vi ju Tibor, Björn Ferry, diverse politiker, Anders och Fabian osv med kontakter som kan bedriva lite lobbyverksamhet för att sprida ordet.
Sedan kan vi ju ansöka om bidrag från Klimatklivet, som ju tar upp till 70 % av en investering om jag förstår saken rätt? Om det krävs att företaget ska vara "icke vinstdrivande" så ser vi ju till att det inte är det osv. De ursprungliga teoretiska glädjeframräknade 5 miljonerna blir då kanske 10 miljoner kronor? Sedan vill vi ju så klart ha sponsring från Nissan, Renault, Tesla mm!
I den tredje och sista artikeln från Tibor landade han i att ett konservativt antagande är att varje laddstation med 6 stycken laddstolpar kostar ca 1,5 miljoner kronor. Detta nystartade företag skulle då kunna bekosta 6 stycken sådana stationer!!!
Företaget anlitar givetvis ett externt företag som sköter kundtjänst, ett annat företag som bedriver service osv. Intäkterna från laddarna ska täcka dessa kostnader + sakta men säkert dra in kapital för att bekosta nya framtida laddstationer.
När bolaget väl har en historik av intäkter osv kanske det går att lyfta ett lagom lån från någon bank för att bekosta ytterligare utbyggnad.
Betalmodellen för laddning skulle kunna vara 3 kr per kWh de 20 första minuterna, därefter en fast minutavgift som ökar var tionde minut. Eh, det där kanske lät snurrigt, men min tanke var att man förhållandevis billigt ska kunna stanna och ladda 20 minuter och därefter köra vidare, men om man vill ska man givetvis kunna stanna och ladda fullt, men då kommer det kosta lite mer. Någon annan person kan säkert fundera fram en mycket bättre idé för att få till detta så bra som möjligt.
Vad tror ni? Är det görbart? Finns det någon verklighetsförankring i detta alls? Det finns ju många eldsjälar och drivna personer som kan tänka sig att hjälpa till förhoppningsvis (mot rimlig ersättning från företaget så klart).
Jag själv har ingen som helst erfarenhet av att starta eller driva företag, vilket säkert märks om man läser texten ovan, men det finns ju andra som kanske kan "förfina" denna idé lite så att det blir praktiskt görbart också.