Sida 1 av 1
sugen på en P85DL
Postat: 27 sep 2017 16:55
av canonfeed
Hej Har kört RS6 några år och kommit fram till att jag vill testa TESLA , Har dock villat bort mig helt i alla tillbehör som finns/inte finns kan någon ge mig lite råd

jag har tex kikat på en röd P85DL som ligger på Blocket med nextgen baksäte utseendemässigt snyggt som fasen men så läser jag en annan anons där dom säger att next gen baksäte bara fanns på tidiga 2015 varför?
så kan någon vänlig själ lista vad man MINST behöver i tex en 2015
Förstår att det säkert redan finns tusen trådar om detta men jag hittar inte dom
tack för hjälpen
Canonfeed
Re: sugen på en P85DL
Postat: 27 sep 2017 17:10
av Pontus
canonfeed skrev:Hej Har kört RS6 några år och kommit fram till att jag vill testa TESLA , Har dock villat bort mig helt i alla tillbehör som finns/inte finns kan någon ge mig lite råd

jag har tex kikat på en röd P85DL som ligger på Blocket med nextgen baksäte utseendemässigt snyggt som fasen men så läser jag en annan anons där dom säger att next gen baksäte bara fanns på tidiga 2015 varför?
så kan någon vänlig själ lista vad man MINST behöver i tex en 2015
Förstår att det säkert redan finns tusen trådar om detta men jag hittar inte dom
tack för hjälpen
Canonfeed
Det stämmer att detta baksäte bara fanns på tidiga P85D fram till typ Augusti 2015 tror jag.
Vad du behöver på en sådan bil är:
- Teknikpaketet med Autopilot, detta ger även elektrisk baklucka.
- Panoramatak som ger taklucka och möjlighet till takräcke.
Resten är väl frivilligt och en smak sak.
- Skinnklädsel
- 21" fälgar
- Premiuminredning, ger lite fler lampor men lamporna i handtagen tror jag vart standard väldigt tidigt 2015.
- Luftfjädring, ger möjlighet att höja och sänka bilen.
- Vinterpaketet, ger uppvärmd ratt och vindrutetorkare samt värme i baksätet.
- Larmpaket, tror även detta vart standard någon gång under 2015.
Kom och titta på min bil även om du inte är intresserad av just den så kan jag förklara lite mer säkert.
Re: sugen på en P85DL
Postat: 27 sep 2017 17:17
av Niclas
Det du vill ha är en tidig 2015 P85D med plus-fjädring (VIN <70 000 ca) samt Ludicrous
Re: sugen på en P85DL
Postat: 27 sep 2017 17:38
av Nicke Nyfiken
Niclas skrev:Det du vill ha är en tidig 2015 P85D med plus-fjädring (VIN <70 000 ca) samt Ludicrous
Fanns dessa bilar med stålfjädring också, eller var det bara luftfjädring?
Re: sugen på en P85DL
Postat: 27 sep 2017 18:41
av canonfeed
Niclas skrev:Det du vill ha är en tidig 2015 P85D med plus-fjädring (VIN <70 000 ca) samt Ludicrous
Vad är orsaken till att man vill ha under 70000?? den jag kikar/kikat på ligger straxt över 75000 är det betydligt sämre? den jag fastnat lite för har Panorama och Luft är det helt fel ?
nästa fråga är kanske dum men detta med L kanske ej är så nödvändigt?

men en klart rolig del av livet att kunna göra snabba omkörningar och att kunna ha ett stort leende på läpparna utan att smutsa ner för kommande generation vore underbart .... fast man kanske skulle nöja sig med en s60 ??
Mvh
Canonfeed
Re: sugen på en P85DL
Postat: 27 sep 2017 19:21
av lator
Om du uppskattar tight väghållning så vill du ha en bil som byggdes innan de började mjuka upp bilarna. Detta runt VIN 70000... En tidigare P85+ är också kul. Beror på vad du är ute efter men då du kommer från Audi med fyrhjulsdrift kanske du vill ha detta på en Tesla också.
Och JA! Det funkar med en S60 också!!!

Re: sugen på en P85DL
Postat: 27 sep 2017 19:30
av canonfeed
lator skrev:Om du uppskattar tight väghållning så vill du ha en bil som byggdes innan de började mjuka upp bilarna. Detta runt VIN 70000... En tidigare P85+ är också kul. Beror på vad du är ute efter men då du kommer från Audi med fyrhjulsdrift kanske du vill ha detta på en Tesla också.
Och JA! Det funkar med en S60 också!!!

Hej O tack för bra o snabba svar , då skall jag kanske skippa L med nummer uppåt 78000 o sikta mot en P85+ med lågt VIN istället

Kanske tilloch med blir billigare
Mvh
Canonfeed
Re: sugen på en P85DL
Postat: 27 sep 2017 19:34
av lator
Stefan (Shiftgear) har ju en fin P85+ inne. Visserligen 7000 mil men... 725´
https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... 4.htm?aw=1
Re: sugen på en P85DL
Postat: 27 sep 2017 19:42
av canonfeed
Även Shiftgear som har P85DL
https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... w=3&last=1
För mig som fossilförare har ju milen stor betydelse för min amatörmässiga bedömmning ang priser , om du skulle jämföra den + o den L som Shiftgear har vad är för resp nackdelar?
MVH
Canonfeed
Re: sugen på en P85DL
Postat: 27 sep 2017 19:56
av Kilowatt
canonfeed skrev:lator skrev:Om du uppskattar tight väghållning så vill du ha en bil som byggdes innan de började mjuka upp bilarna. Detta runt VIN 70000... En tidigare P85+ är också kul. Beror på vad du är ute efter men då du kommer från Audi med fyrhjulsdrift kanske du vill ha detta på en Tesla också.
Och JA! Det funkar med en S60 också!!!

Hej O tack för bra o snabba svar , då skall jag kanske skippa L med nummer uppåt 78000 o sikta mot en P85+ med lågt VIN istället

Kanske tilloch med blir billigare
Mvh
Canonfeed
Inte omöjligt att min bil är på marknaden snart om du är intresserad. Det låter precis som vad du letar efter... Jag har P85D med nextgen, 21", plusfjädringen, staggered setup... I min mening en av de bästa och snyggaste kombinationerna hittills

Ludicrous-uppgraderingen kan jag (eller du) lägga till från Tesla till en kostnad om du tycker det är värt det.
Re: sugen på en P85DL
Postat: 27 sep 2017 20:27
av tehjimos
canonfeed skrev:Även Shiftgear som har P85DL
https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... w=3&last=1
För mig som fossilförare har ju milen stor betydelse för min amatörmässiga bedömmning ang priser , om du skulle jämföra den + o den L som Shiftgear har vad är för resp nackdelar?
MVH
Canonfeed
Jag skulle starkt rekommendera att köpa från Tesla själva. Där får du förlängd garanti vilket du gärna vill ha på en långmilare. Drivlina och batterier har du 8års / fria mil garanti på men resten av bilen har du 4 år / 8000mil nybilsgaranti, den vill du nog ha kvar pga Tesla har haft en hel del kvalitétsproblem innan 2015/2016 då det började bli betydligt bättre.
Rekommenderar också AWD, körde en S85-14 förut, bakhjulsdriven utan performance... rolig på vintern, men också långt ifrån lika stabil som en AWD. Tolka mig inte fel, RWD Teslor är fantastiska, men AWD Teslor är något i sin egen klass. Dessutom så ger AWD längre räckvidd, mer säkerhet och snabbare acceleration.
Här har du 2st P85D, samma spec, fullmatade, bara välja färg.
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7H20FFP73940 - midnight silver
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7H24FFP68028 - Multi-coat red (min favorit)
Om du verkligen vill ha RWD så har du här också:
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA3H11EFP30089
tillägg: Jag tycker att P85D är den mest värda begagnade Teslan du kan köpa, mest prestanda för pengarna. bara en halv sekund långsammare än P100D och halva priset. Om du kan lägga på företag är nog den mest förmånliga nya 75D som gör 0-100 på strax över 4 sekunder.
Re: sugen på en P85DL
Postat: 27 sep 2017 21:27
av AnteF
canonfeed skrev:Hej Har kört RS6 några år och kommit fram till att jag vill testa TESLA , Har dock villat bort mig helt i alla tillbehör som finns/inte finns kan någon ge mig lite råd

jag har tex kikat på en röd P85DL som ligger på Blocket med nextgen baksäte utseendemässigt snyggt som fasen men så läser jag en annan anons där dom säger att next gen baksäte bara fanns på tidiga 2015 varför?
Funderar på att byta in min mot en X. Så du kanske är intresserad?

Amerikanarna hade problem att baksätet inte gick att fälla plant med nextgen-sätena vilket gjorde att Tesla slutade leverera bilar med de sätena. Jag hamnade precis där de bytte baksätet så jag fick det nya tråkiga icke nextgen-baksätet även fast jag betalat för nextgen (dyrt).
Fick dock baksätet bytt utan kostnad och ja, det är snyggt som fan.
Re: sugen på en P85DL
Postat: 27 sep 2017 21:48
av Legato
Tesla har ju själva en som gått 8000 mil för 650k... Har inte sett den så den kanske är sliten, men på pappret ser den ju klart prisvärdare ut än den på Shiftgear.
Re: sugen på en P85DL
Postat: 28 sep 2017 06:14
av Bjelke
canonfeed skrev:Även Shiftgear som har P85DL
https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... w=3&last=1
För mig som fossilförare har ju milen stor betydelse för min amatörmässiga bedömmning ang priser , om du skulle jämföra den + o den L som Shiftgear har vad är för resp nackdelar?
MVH
Canonfeed
Den bilen har rullat så få mil att man iaf inte behöver vara orolig för garantin (det skulle alltså inte vara ngn större skillnad mot om den såldes av Tesla själva)...
P85+ är "bara" en bakhjulsdriven bil med avsevärt mindre prestanda än en P85DL som är bland det jävligaste man kan ratta

Även en P85D utan "L" är en helt sanslös bil...
P85+ är dock nästan lika sjukt grym, speciellt om man jämför med det mesta annat med fossilmotor i... (eg är alla Teslor med Performance sanslösa helt enkelt)
Re: sugen på en P85DL
Postat: 28 sep 2017 08:55
av dstr
Bjelke skrev:
Även en P85D utan "L" är en helt sanslös bil...
Precis - det skiljer 0.2 sekunder på 402m - 11.6 vs 11.4 - i mina ögon är dom "lika snabba", dvs mätbart men inte kännbar skillnad.
Nästa egentliga kliv är ju P90D för att få äkta Ludicrous.
Re: sugen på en P85DL
Postat: 28 sep 2017 10:02
av Legato
tehjimos skrev:
tillägg: Jag tycker att P85D är den mest värda begagnade Teslan du kan köpa, mest prestanda för pengarna. bara en halv sekund långsammare än P100D och halva priset. Om du kan lägga på företag är nog den mest förmånliga nya 75D som gör 0-100 på strax över 4 sekunder.
Haha lustigt... Satt och räknade på just dessa två scenarion igår. Beg S85D privat, eller ny S75D via bolaget. Jag håller helt med om att det är de prisvärdaste alternativen. Nu landar det nog i en ny 75D, men har velat fram o tillbaka om jag skulle ta en P85D privat istället. Önskar jag hade beskattningsbar vinst i bolaget, då hade valet av 75D varit lättare...

Re: sugen på en P85DL
Postat: 28 sep 2017 10:04
av tehjimos
Legato skrev:tehjimos skrev:
tillägg: Jag tycker att P85D är den mest värda begagnade Teslan du kan köpa, mest prestanda för pengarna. bara en halv sekund långsammare än P100D och halva priset. Om du kan lägga på företag är nog den mest förmånliga nya 75D som gör 0-100 på strax över 4 sekunder.
Haha lustigt... Satt och räknade på just dessa två scenarion igår. Beg S85D privat, eller ny S75D via bolaget. Jag håller helt med om att det är de prisvärdaste alternativen. Nu landar det nog i en ny 75D, men har velat fram o tillbaka om jag skulle ta en P85D privat istället. Önskar jag hade beskattningsbar vinst i bolaget, då hade valet av 75D varit lättare...

Hade en uppgraderad S 75D som lånebil och prestandan var nästan som i vår XP90D!
Re: sugen på en P85DL
Postat: 28 sep 2017 11:32
av Legato
tehjimos skrev:
Hade en uppgraderad S 75D som lånebil och prestandan var nästan som i vår XP90D!
Nice! Därmed upplevdes den också betydligt snabbare än din tidigare S85?
Min plan är att ersätta min (snabba) fossilsommarbil OCH vår andrabil (phev) på vintern med en S, så jag vill ju verkligen att den ska vara märkbart snabbare än vår X60

Re: sugen på en P85DL
Postat: 28 sep 2017 11:33
av tehjimos
Legato skrev:tehjimos skrev:
Hade en uppgraderad S 75D som lånebil och prestandan var nästan som i vår XP90D!
Nice! Därmed upplevdes den också betydligt snabbare än din tidigare S85?
Min plan är att ersätta min (snabba) fossilsommarbil OCH vår andrabil (phev) på vintern med en S, så jag vill ju verkligen att den ska vara märkbart snabbare än vår X60

Givetvis, vår S85 var nog ca 5.8s till 100... den nya S75D ska göra de på strax över 4s
Re: sugen på en P85DL
Postat: 28 sep 2017 11:35
av Legato
tehjimos skrev:Legato skrev:tehjimos skrev:
Hade en uppgraderad S 75D som lånebil och prestandan var nästan som i vår XP90D!
Nice! Därmed upplevdes den också betydligt snabbare än din tidigare S85?
Min plan är att ersätta min (snabba) fossilsommarbil OCH vår andrabil (phev) på vintern med en S, så jag vill ju verkligen att den ska vara märkbart snabbare än vår X60

Givetvis, vår S85 var nog ca 5.8s till 100... den nya S75D ska göra de på strax över 4s
Japp! Dock vet man ju att Tesla mätt lite olika från tid till annan och att det inte alltid upplevs på samma sätt som på pappret. Men kul att höra att det var en tydlig skillnad. Var ett bra tag sen jag körde en S nu.
Re: sugen på en P85DL
Postat: 28 sep 2017 12:27
av Verdi
Legato skrev:tehjimos skrev:
Hade en uppgraderad S 75D som lånebil och prestandan var nästan som i vår XP90D!
Nice! Därmed upplevdes den också betydligt snabbare än din tidigare S85?
Min plan är att ersätta min (snabba) fossilsommarbil OCH vår andrabil (phev) på vintern med en S, så jag vill ju verkligen att den ska vara märkbart snabbare än vår X60

Det är inte så svårt. Allt känns snabbare än Volvos gamla sliromater.

Jag hade fram till i juni en XC70 AWD Classic D4 med Polestar-uppgraderingen till 220 hk. 0-100 på 8,2 sekunder tror jag. Jättebra bil på många sätt men drivlinan och köregenskaperna var verkligen horribla. Fördröjningen från gaspådrag till att bilen verkligen drog iväg var enorm. Kändes som att motorn bestod av ett långt gummiband. Skillnaden mot en elektrisk drivlina kan verkligen inte vara större. Även vid samma 0-100 tid så upplevs en elektrisk drivlina som så mycket snabbare till vardags. Ingen motor som ska upp i varv, inga växlar som ska ändras osv.