sugen på en P85DL

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
canonfeed
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 sep 2017 16:25

sugen på en P85DL

Inlägg av canonfeed »

Hej Har kört RS6 några år och kommit fram till att jag vill testa TESLA , Har dock villat bort mig helt i alla tillbehör som finns/inte finns kan någon ge mig lite råd :) jag har tex kikat på en röd P85DL som ligger på Blocket med nextgen baksäte utseendemässigt snyggt som fasen men så läser jag en annan anons där dom säger att next gen baksäte bara fanns på tidiga 2015 varför?

så kan någon vänlig själ lista vad man MINST behöver i tex en 2015

Förstår att det säkert redan finns tusen trådar om detta men jag hittar inte dom :?

tack för hjälpen
Canonfeed
X 100D 2017
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9055
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: sugen på en P85DL

Inlägg av Pontus »

canonfeed skrev:
Hej Har kört RS6 några år och kommit fram till att jag vill testa TESLA , Har dock villat bort mig helt i alla tillbehör som finns/inte finns kan någon ge mig lite råd :) jag har tex kikat på en röd P85DL som ligger på Blocket med nextgen baksäte utseendemässigt snyggt som fasen men så läser jag en annan anons där dom säger att next gen baksäte bara fanns på tidiga 2015 varför?

så kan någon vänlig själ lista vad man MINST behöver i tex en 2015

Förstår att det säkert redan finns tusen trådar om detta men jag hittar inte dom :?

tack för hjälpen
Canonfeed
Det stämmer att detta baksäte bara fanns på tidiga P85D fram till typ Augusti 2015 tror jag.
Vad du behöver på en sådan bil är:
- Teknikpaketet med Autopilot, detta ger även elektrisk baklucka.
- Panoramatak som ger taklucka och möjlighet till takräcke.

Resten är väl frivilligt och en smak sak.
- Skinnklädsel
- 21" fälgar
- Premiuminredning, ger lite fler lampor men lamporna i handtagen tror jag vart standard väldigt tidigt 2015.
- Luftfjädring, ger möjlighet att höja och sänka bilen.
- Vinterpaketet, ger uppvärmd ratt och vindrutetorkare samt värme i baksätet.
- Larmpaket, tror även detta vart standard någon gång under 2015.

Kom och titta på min bil även om du inte är intresserad av just den så kan jag förklara lite mer säkert.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1453
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: sugen på en P85DL

Inlägg av Niclas »

Det du vill ha är en tidig 2015 P85D med plus-fjädring (VIN <70 000 ca) samt Ludicrous
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: sugen på en P85DL

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Niclas skrev:
Det du vill ha är en tidig 2015 P85D med plus-fjädring (VIN <70 000 ca) samt Ludicrous
Fanns dessa bilar med stålfjädring också, eller var det bara luftfjädring?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
canonfeed
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 sep 2017 16:25

Re: sugen på en P85DL

Inlägg av canonfeed »

Niclas skrev:
Det du vill ha är en tidig 2015 P85D med plus-fjädring (VIN <70 000 ca) samt Ludicrous
Vad är orsaken till att man vill ha under 70000?? den jag kikar/kikat på ligger straxt över 75000 är det betydligt sämre? den jag fastnat lite för har Panorama och Luft är det helt fel ?

nästa fråga är kanske dum men detta med L kanske ej är så nödvändigt? :shock: men en klart rolig del av livet att kunna göra snabba omkörningar och att kunna ha ett stort leende på läpparna utan att smutsa ner för kommande generation vore underbart .... fast man kanske skulle nöja sig med en s60 ??

Mvh
Canonfeed
X 100D 2017
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: sugen på en P85DL

Inlägg av lator »

Om du uppskattar tight väghållning så vill du ha en bil som byggdes innan de började mjuka upp bilarna. Detta runt VIN 70000... En tidigare P85+ är också kul. Beror på vad du är ute efter men då du kommer från Audi med fyrhjulsdrift kanske du vill ha detta på en Tesla också.

Och JA! Det funkar med en S60 också!!! 8-) :lol: :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
canonfeed
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 sep 2017 16:25

Re: sugen på en P85DL

Inlägg av canonfeed »

lator skrev:
Om du uppskattar tight väghållning så vill du ha en bil som byggdes innan de började mjuka upp bilarna. Detta runt VIN 70000... En tidigare P85+ är också kul. Beror på vad du är ute efter men då du kommer från Audi med fyrhjulsdrift kanske du vill ha detta på en Tesla också.

Och JA! Det funkar med en S60 också!!! 8-) :lol: :mrgreen:

Hej O tack för bra o snabba svar , då skall jag kanske skippa L med nummer uppåt 78000 o sikta mot en P85+ med lågt VIN istället 8-) Kanske tilloch med blir billigare :lol:

Mvh
Canonfeed
X 100D 2017
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: sugen på en P85DL

Inlägg av lator »

Stefan (Shiftgear) har ju en fin P85+ inne. Visserligen 7000 mil men... 725´
https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... 4.htm?aw=1
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
canonfeed
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 sep 2017 16:25

Re: sugen på en P85DL

Inlägg av canonfeed »

Även Shiftgear som har P85DL :D
https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... w=3&last=1

För mig som fossilförare har ju milen stor betydelse för min amatörmässiga bedömmning ang priser , om du skulle jämföra den + o den L som Shiftgear har vad är för resp nackdelar?

MVH
Canonfeed
X 100D 2017
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: sugen på en P85DL

Inlägg av Kilowatt »

canonfeed skrev:
lator skrev:
Om du uppskattar tight väghållning så vill du ha en bil som byggdes innan de började mjuka upp bilarna. Detta runt VIN 70000... En tidigare P85+ är också kul. Beror på vad du är ute efter men då du kommer från Audi med fyrhjulsdrift kanske du vill ha detta på en Tesla också.

Och JA! Det funkar med en S60 också!!! 8-) :lol: :mrgreen:

Hej O tack för bra o snabba svar , då skall jag kanske skippa L med nummer uppåt 78000 o sikta mot en P85+ med lågt VIN istället 8-) Kanske tilloch med blir billigare :lol:

Mvh
Canonfeed
Inte omöjligt att min bil är på marknaden snart om du är intresserad. Det låter precis som vad du letar efter... Jag har P85D med nextgen, 21", plusfjädringen, staggered setup... I min mening en av de bästa och snyggaste kombinationerna hittills :) Ludicrous-uppgraderingen kan jag (eller du) lägga till från Tesla till en kostnad om du tycker det är värt det.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1077
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: sugen på en P85DL

Inlägg av tehjimos »

canonfeed skrev:
Även Shiftgear som har P85DL :D
https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... w=3&last=1

För mig som fossilförare har ju milen stor betydelse för min amatörmässiga bedömmning ang priser , om du skulle jämföra den + o den L som Shiftgear har vad är för resp nackdelar?

MVH
Canonfeed
Jag skulle starkt rekommendera att köpa från Tesla själva. Där får du förlängd garanti vilket du gärna vill ha på en långmilare. Drivlina och batterier har du 8års / fria mil garanti på men resten av bilen har du 4 år / 8000mil nybilsgaranti, den vill du nog ha kvar pga Tesla har haft en hel del kvalitétsproblem innan 2015/2016 då det började bli betydligt bättre.

Rekommenderar också AWD, körde en S85-14 förut, bakhjulsdriven utan performance... rolig på vintern, men också långt ifrån lika stabil som en AWD. Tolka mig inte fel, RWD Teslor är fantastiska, men AWD Teslor är något i sin egen klass. Dessutom så ger AWD längre räckvidd, mer säkerhet och snabbare acceleration.

Här har du 2st P85D, samma spec, fullmatade, bara välja färg.

https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7H20FFP73940 - midnight silver

https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7H24FFP68028 - Multi-coat red (min favorit)

Om du verkligen vill ha RWD så har du här också:

https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA3H11EFP30089

tillägg: Jag tycker att P85D är den mest värda begagnade Teslan du kan köpa, mest prestanda för pengarna. bara en halv sekund långsammare än P100D och halva priset. Om du kan lägga på företag är nog den mest förmånliga nya 75D som gör 0-100 på strax över 4 sekunder.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: sugen på en P85DL

Inlägg av AnteF »

canonfeed skrev:
Hej Har kört RS6 några år och kommit fram till att jag vill testa TESLA , Har dock villat bort mig helt i alla tillbehör som finns/inte finns kan någon ge mig lite råd :) jag har tex kikat på en röd P85DL som ligger på Blocket med nextgen baksäte utseendemässigt snyggt som fasen men så läser jag en annan anons där dom säger att next gen baksäte bara fanns på tidiga 2015 varför?
Funderar på att byta in min mot en X. Så du kanske är intresserad? :) Amerikanarna hade problem att baksätet inte gick att fälla plant med nextgen-sätena vilket gjorde att Tesla slutade leverera bilar med de sätena. Jag hamnade precis där de bytte baksätet så jag fick det nya tråkiga icke nextgen-baksätet även fast jag betalat för nextgen (dyrt).

Fick dock baksätet bytt utan kostnad och ja, det är snyggt som fan.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: sugen på en P85DL

Inlägg av Legato »

lator skrev:
Stefan (Shiftgear) har ju en fin P85+ inne. Visserligen 7000 mil men... 725´
https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... 4.htm?aw=1
Tesla har ju själva en som gått 8000 mil för 650k... Har inte sett den så den kanske är sliten, men på pappret ser den ju klart prisvärdare ut än den på Shiftgear.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: sugen på en P85DL

Inlägg av Bjelke »

canonfeed skrev:
Även Shiftgear som har P85DL :D
https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... w=3&last=1

För mig som fossilförare har ju milen stor betydelse för min amatörmässiga bedömmning ang priser , om du skulle jämföra den + o den L som Shiftgear har vad är för resp nackdelar?

MVH
Canonfeed
Den bilen har rullat så få mil att man iaf inte behöver vara orolig för garantin (det skulle alltså inte vara ngn större skillnad mot om den såldes av Tesla själva)...

P85+ är "bara" en bakhjulsdriven bil med avsevärt mindre prestanda än en P85DL som är bland det jävligaste man kan ratta :)
Även en P85D utan "L" är en helt sanslös bil...
P85+ är dock nästan lika sjukt grym, speciellt om man jämför med det mesta annat med fossilmotor i... (eg är alla Teslor med Performance sanslösa helt enkelt)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4534
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: sugen på en P85DL

Inlägg av dstr »

Bjelke skrev:
Även en P85D utan "L" är en helt sanslös bil...
Precis - det skiljer 0.2 sekunder på 402m - 11.6 vs 11.4 - i mina ögon är dom "lika snabba", dvs mätbart men inte kännbar skillnad.

Nästa egentliga kliv är ju P90D för att få äkta Ludicrous.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: sugen på en P85DL

Inlägg av Legato »

tehjimos skrev:
tillägg: Jag tycker att P85D är den mest värda begagnade Teslan du kan köpa, mest prestanda för pengarna. bara en halv sekund långsammare än P100D och halva priset. Om du kan lägga på företag är nog den mest förmånliga nya 75D som gör 0-100 på strax över 4 sekunder.
Haha lustigt... Satt och räknade på just dessa två scenarion igår. Beg S85D privat, eller ny S75D via bolaget. Jag håller helt med om att det är de prisvärdaste alternativen. Nu landar det nog i en ny 75D, men har velat fram o tillbaka om jag skulle ta en P85D privat istället. Önskar jag hade beskattningsbar vinst i bolaget, då hade valet av 75D varit lättare... :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1077
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: sugen på en P85DL

Inlägg av tehjimos »

Legato skrev:
tehjimos skrev:
tillägg: Jag tycker att P85D är den mest värda begagnade Teslan du kan köpa, mest prestanda för pengarna. bara en halv sekund långsammare än P100D och halva priset. Om du kan lägga på företag är nog den mest förmånliga nya 75D som gör 0-100 på strax över 4 sekunder.
Haha lustigt... Satt och räknade på just dessa två scenarion igår. Beg S85D privat, eller ny S75D via bolaget. Jag håller helt med om att det är de prisvärdaste alternativen. Nu landar det nog i en ny 75D, men har velat fram o tillbaka om jag skulle ta en P85D privat istället. Önskar jag hade beskattningsbar vinst i bolaget, då hade valet av 75D varit lättare... :D
Hade en uppgraderad S 75D som lånebil och prestandan var nästan som i vår XP90D!
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: sugen på en P85DL

Inlägg av Legato »

tehjimos skrev:
Hade en uppgraderad S 75D som lånebil och prestandan var nästan som i vår XP90D!
Nice! Därmed upplevdes den också betydligt snabbare än din tidigare S85?

Min plan är att ersätta min (snabba) fossilsommarbil OCH vår andrabil (phev) på vintern med en S, så jag vill ju verkligen att den ska vara märkbart snabbare än vår X60 :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1077
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: sugen på en P85DL

Inlägg av tehjimos »

Legato skrev:
tehjimos skrev:
Hade en uppgraderad S 75D som lånebil och prestandan var nästan som i vår XP90D!
Nice! Därmed upplevdes den också betydligt snabbare än din tidigare S85?

Min plan är att ersätta min (snabba) fossilsommarbil OCH vår andrabil (phev) på vintern med en S, så jag vill ju verkligen att den ska vara märkbart snabbare än vår X60 :D
Givetvis, vår S85 var nog ca 5.8s till 100... den nya S75D ska göra de på strax över 4s
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: sugen på en P85DL

Inlägg av Legato »

tehjimos skrev:
Legato skrev:
tehjimos skrev:
Hade en uppgraderad S 75D som lånebil och prestandan var nästan som i vår XP90D!
Nice! Därmed upplevdes den också betydligt snabbare än din tidigare S85?

Min plan är att ersätta min (snabba) fossilsommarbil OCH vår andrabil (phev) på vintern med en S, så jag vill ju verkligen att den ska vara märkbart snabbare än vår X60 :D
Givetvis, vår S85 var nog ca 5.8s till 100... den nya S75D ska göra de på strax över 4s
Japp! Dock vet man ju att Tesla mätt lite olika från tid till annan och att det inte alltid upplevs på samma sätt som på pappret. Men kul att höra att det var en tydlig skillnad. Var ett bra tag sen jag körde en S nu.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Verdi

Re: sugen på en P85DL

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
tehjimos skrev:
Hade en uppgraderad S 75D som lånebil och prestandan var nästan som i vår XP90D!
Nice! Därmed upplevdes den också betydligt snabbare än din tidigare S85?

Min plan är att ersätta min (snabba) fossilsommarbil OCH vår andrabil (phev) på vintern med en S, så jag vill ju verkligen att den ska vara märkbart snabbare än vår X60 :D

Det är inte så svårt. Allt känns snabbare än Volvos gamla sliromater. :D Jag hade fram till i juni en XC70 AWD Classic D4 med Polestar-uppgraderingen till 220 hk. 0-100 på 8,2 sekunder tror jag. Jättebra bil på många sätt men drivlinan och köregenskaperna var verkligen horribla. Fördröjningen från gaspådrag till att bilen verkligen drog iväg var enorm. Kändes som att motorn bestod av ett långt gummiband. Skillnaden mot en elektrisk drivlina kan verkligen inte vara större. Även vid samma 0-100 tid så upplevs en elektrisk drivlina som så mycket snabbare till vardags. Ingen motor som ska upp i varv, inga växlar som ska ändras osv.
Skriv svar