Billigare kränga av däcken än köpa nya fälgar på tjänstebil

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Billigare kränga av däcken än köpa nya fälgar på tjänstebil

Inlägg av Pontus »

Frågan dök upp här på jobbet. Då tänkte jag räkna på detta. Säg att man har tjänstebil i 3 år och köper vinterfälgar för 15.000 kr och man betalar typ 50% skatt.
Privat kostar det då lite drygt 50% på 20% av 15.000kr per år => 1.500 kr per år => 4.500 kr på 3 år.

För att betala min privata kostnad måste företaget ge mig 9.000 kr mer i lön vilket kostar totalt: 11.828 kr + 2.829 kr (arbetsgivaravgift på förmånen) + 12.000 kr (fälgarna exkl moms) = 26.657 kr på 3 år.

Byter man däck 6 gånger under dessa 3 år så spar man alltså pengar om det kost mindre än 5.553 kr inkl moms per byte. Vad kostar byte och ballansering? Tittade snabbt på Däckia 251kr/hjul => 21.835 kr exkl moms på 3 år.

Slutsatsen blir att du skulle kunna ha 8.307 kr mer i fickan på 3 år eller 230 kr/månad :-)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: Billigare kränga av däcken än köpa nya fälgar på tjänste

Inlägg av Pontus »

Nu dök en fråga till upp. Om företaget säljer de fälgar man inte använder till mig som privatperson slipper jag då betala förmånsvärde på dessa?
Sedan när det blir sommar byter företaget vinterhjul mot mina sommarhjul rakt av. Sedan när bilen ska säljas köper företaget tillbaka hjulen för samma pris som dom sålde dom för.
Borde väl vara lagligt?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Julleruff »

Ta dom på bruttolöneavdrag och dom är dina. Hämta sedan hem så mycket du kan när du säljer dom igen. Företaget kan ju fortfarande sätta på nya däck innan de ska säljas.

Det är sjukt att man ska bli förmånsbeskattad för 2 set hjul. Det är ju lag på att åka på vinterdäck på vintern. Ingen förmån direkt. Man blir beskattad för att ha hjul liggande på förråd som man ofta står för själv. Ingen direkt förmån det heller om du frågar mig...

Annars får du sätta på all season däck varje höst. Inte då säkert men lagligt.

Är ni ett litet bolag med få anställda kan dom kanske leva med ett köp säljupplägg men det blir en jäkla massa admin för de säljer med moms till dig men köper tillbaka dom utan. Jag hade inte gått med på det i mitt företag.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare

Inlägg av Frodo »

Billigast i längden blir det väl om man köper (och betalar) fälgar privat och att företaget köper (och betalar) vinterdäcken som räknas som förslitningsvara.
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Det måste ju "automatiskt" bli "billigare" att kränga av / på däcken på fälgarna än att ha en extra uppsättning.

Där betalas väl inget förmånsvärde alls? Det måste ju räknas in på samma sätt som service?

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Pontus skrev:
Frågan dök upp här på jobbet. Då tänkte jag räkna på detta. Säg att man har tjänstebil i 3 år och köper vinterfälgar för 15.000 kr och man betalar typ 50% skatt.
Privat kostar det då lite drygt 50% på 20% av 15.000kr per år => 1.500 kr per år => 4.500 kr på 3 år.

För att betala min privata kostnad måste företaget ge mig 9.000 kr mer i lön vilket kostar totalt: 11.828 kr + 2.829 kr (arbetsgivaravgift på förmånen) + 12.000 kr (fälgarna exkl moms) = 26.657 kr på 3 år.

Byter man däck 6 gånger under dessa 3 år så spar man alltså pengar om det kost mindre än 5.553 kr inkl moms per byte. Vad kostar byte och ballansering? Tittade snabbt på Däckia 251kr/hjul => 21.835 kr exkl moms på 3 år.

Slutsatsen blir att du skulle kunna ha 8.307 kr mer i fickan på 3 år eller 230 kr/månad :-)
Du missar två faktorer:

Ena är att jag aldrig skulle få däck att hålla 3 säsonger. Alltså blir det minst två omläggningar, även om jag skulle ha fälgar för både vinter+sommarhjul.

Andra är att det förstör lågprofildäck att läggas om flera gånger. Dvs, med 21" så bör det undvikas.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

dstr skrev:

Du missar två faktorer:

Ena är att jag aldrig skulle få däck att hålla 3 säsonger. Alltså blir det minst två omläggningar, även om jag skulle ha fälgar för både vinter+sommarhjul.

Andra är att det förstör lågprofildäck att läggas om flera gånger. Dvs, med 21" så bör det undvikas.

Källa på detta?
Hört fler nämna motsvarande men aldrig riktigt fått något grepp om vart det kommer ifrån.

Jag är i tron om att om det är rätt personer som gör det med RÄTT UTRUSTNING (desto större däck/fälg blir likaså desto lägre profil desto viktigare är båda dessa vad jag förstått) så ska det inte vara några problem att kränga av / på däck ett par gånger.
Men jag kan absolut ha fel.

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

dstr skrev:
Pontus skrev:

Du missar två faktorer:

Hur länge däcken håller är i jämförelsen lika i båda fallen och ej förmånsgrundande så det borde väl inte spela någon roll.
Sedan är ju detta lite åt det teoretiska hållet men som redan sagts är det märkliga att man blir förmånsbeskattad för 2 set hjul när man bara kan använda ett åt gången. Jag blir ju inte förmånsbeskattad för bilen om den är avställd, jag kan använda den men det är olagligt på samma sätt som jag kan använda sommarhjulen på en annan bil på vintern men det är olagligt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Lite OT vad händer om man har en sportbil som tjänstebil men avställd och bara kör den på bana?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Pontus skrev:
Lite OT vad händer om man har en sportbil som tjänstebil men avställd och bara kör den på bana?
Misstänker att 10 tillfällen/år och max 100 mil gäller iaf, och hamnar man under det så kan det gå bra, men samtidigt gäller väl minst 100 mil i tjänsten för att kunna räkna den som
tjänstebil (för att få dra av halva momsen osv).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Pontus skrev:
Tjänstebilen måste rulla 200 mil om året i tjänsten för att kostnaderna kring den ska vara avdragsgilla. Annars är det ett bra sätt för att undvika förmånsbeskattning på leksaker.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Pontus skrev:
Hur länge däcken håller är i jämförelsen lika i båda fallen och ej förmånsgrundande så det borde väl inte spela någon roll.
Nej, jag har ju möjligheten att byta till nya däck i samband omläggningen. I ditt exempel med 2 uppsättningar fälgar så förutsätter du att samma däck sitter på hela tiden.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Jocce skrev:
Källa på detta?
Hört fler nämna motsvarande men aldrig riktigt fått något grepp om vart det kommer ifrån.

Jag är i tron om att om det är rätt personer som gör det med RÄTT UTRUSTNING (desto större däck/fälg blir likaså desto lägre profil desto viktigare är båda dessa vad jag förstått) så ska det inte vara några problem att kränga av / på däck ett par gånger.
Men jag kan absolut ha fel.
Min lokala däckgubbe som förklarar och pekar på hur stommen viks medan han la på däck på Ferrarin. Den enda "rätta utrustningen" där är en split-fälg - allt annat handlar om fysiklagar.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Pontus skrev:
Ja, den behöver kanske inte vara påställd när man kör bana? Försäkringen gäller ändå inte. Men hur är det med trafikförsäkringsdelen? Och så måste du ju köra den på trailer till/från banan.

Tror ärligt talat du åker på förmånsbeskattning ändå om den ALLTID är avställd. I vissa fall räcker det inte med att bilen är avställd för att slippa.

http://www.hallandsposten.se/nyheter/ha ... -1.1605547

Däremot borde det vara lugnt att ha bilen avställd under vintern bara. Då skattar man ju för sommarmånaderna.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Finns en särskild passus om fordon för hobbybruk, t.ex. för racing utställningar å sånt, på skatteverkets hemsida nånstans. Enligt vad jag minns så får man då förmånsbeskattning trots att bilen är avställd.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

dstr skrev:

Min lokala däckgubbe som förklarar och pekar på hur stommen viks medan han la på däck på Ferrarin. Den enda "rätta utrustningen" där är en split-fälg - allt annat handlar om fysiklagar.

Splitfälgar it is ;)

Nä men jag förstår principen, men jag tänker att Ferrarin kanske har betydligt lägre profil (framförallt bredare?) än Teslan?

För känns som däck borde klara att bli av och påkrängda mer än en gång. Vad gör att dom endast klarar det en gång? Och inte Gång nr 2 eller 3?

Har dock sett däckgubbar försöka kränga däck på för små maskiner eller med verktyg som känns "obra", och vålda mer än man verkar behöva och då förstår jag att det kan bli strul.

/Jocce
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Verdi skrev:
Däremot borde det vara lugnt att ha bilen avställd under vintern bara. Då skattar man ju för sommarmånaderna.
Nej, så länge du har möjligheten (tillgång) att ställa på och bruka bilen så räknas det. Det finns något exempel på en annan Ferrari-ägare som hade bilen på garageuppfarten över vintern som åkte på förmånsvärde.

Ska man slippa helt så måste bilen vara undanställd "långt borta" så att du inte spontant kan använda förmånen.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Jocce skrev:
Nä men jag förstår principen, men jag tänker att Ferrarin kanske har betydligt lägre profil (framförallt bredare?) än Teslan?
Framdäcken är smalare och mindre - 235/35-20. Däcket vi diskuterade kring var dock 245/30-20.
Verdi

Inlägg av Verdi »

dstr skrev:
Verdi skrev:
Nej, så länge du har möjligheten (tillgång) att ställa på och bruka bilen så räknas det. Det finns något exempel på en annan Ferrari-ägare som hade bilen på garageuppfarten över vintern som åkte på förmånsvärde.

Ska man slippa helt så måste bilen vara undanställd "långt borta" så att du inte spontant kan använda förmånen.
Det är ju faktiskt sjukt att man ska skatta i det exemplet när man inte har använt bilen på hela vintern.

Dock anser jag att dyra sportbilar gör sig bäst som privatägda. Skyhöga förmånsvärden och relativt låg värdeminskning talar för det.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

dstr skrev:
Jocce skrev:
Framdäcken är smalare och mindre - 235/35-20. Däcket vi diskuterade kring var dock 245/30-20.

Trodde det var bredare däck än 245 på Ferrarin faktiskt.

Undrar vad däcktillverkaren säger?

/Jocce
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Verdi skrev:
Dock anser jag att dyra sportbilar gör sig bäst som privatägda. Skyhöga förmånsvärden och relativt låg värdeminskning talar för det.
Ferrari 355/360/430 kan ju rocka loss på 40-60k för en ordinarie årsservice. Då kanske det lockar att kunna betala med bruttopengar?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

dstr skrev:
Verdi skrev:

Grundprincipen är att det är användningen som beskattas. Inte tillgång till bil. Som jag skrev ovan gäller inte det för bilar man har för rent hobbybruk.
Det betyder att du nog klarar volvon men inte Ferrarin från förmånsbeskattning om du ställer av dem.
Körjournal är ett måste..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Gustafsson skrev:
Grundprincipen är att det är användningen som beskattas. Inte tillgång till bil. Som jag skrev ovan gäller inte det för bilar man har för rent hobbybruk.
Det betyder att du nog klarar volvon men inte Ferrarin från förmånsbeskattning om du ställer av dem.
Mina erfarenheter bygger på 2st Porsche GT3'or jag haft som förmånsbil och de ronder jag gått mot/med revisor och skatteverket.
Verdi

Inlägg av Verdi »

dstr skrev:
Verdi skrev:
Ferrari 355/360/430 kan ju rocka loss på 40-60k för en ordinarie årsservice. Då kanske det lockar att kunna betala med bruttopengar?
Sant, fast en Ferrari är väl ingen sportbil? Det är väl nåt man åker runt på stan i och ser rik ut? :lol: Eller tål de att köras hårt på bana?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

dstr skrev:
Gustafsson skrev:
Mina erfarenheter bygger på 2st Porsche GT3'or jag haft som förmånsbil och de ronder jag gått mot/med revisor och skatteverket.
Troligen ses väl dessa bilar som rena nöjesfordon :-).
Skriv svar