Sida 1 av 2
Billigare kränga av däcken än köpa nya fälgar på tjänstebil
Postat: 27 sep 2017 17:02
av Pontus
Frågan dök upp här på jobbet. Då tänkte jag räkna på detta. Säg att man har tjänstebil i 3 år och köper vinterfälgar för 15.000 kr och man betalar typ 50% skatt.
Privat kostar det då lite drygt 50% på 20% av 15.000kr per år => 1.500 kr per år => 4.500 kr på 3 år.
För att betala min privata kostnad måste företaget ge mig 9.000 kr mer i lön vilket kostar totalt: 11.828 kr + 2.829 kr (arbetsgivaravgift på förmånen) + 12.000 kr (fälgarna exkl moms) = 26.657 kr på 3 år.
Byter man däck 6 gånger under dessa 3 år så spar man alltså pengar om det kost mindre än 5.553 kr inkl moms per byte. Vad kostar byte och ballansering? Tittade snabbt på Däckia 251kr/hjul => 21.835 kr exkl moms på 3 år.
Slutsatsen blir att du skulle kunna ha 8.307 kr mer i fickan på 3 år eller 230 kr/månad

Re: Billigare kränga av däcken än köpa nya fälgar på tjänste
Postat: 27 sep 2017 17:22
av Pontus
Nu dök en fråga till upp. Om företaget säljer de fälgar man inte använder till mig som privatperson slipper jag då betala förmånsvärde på dessa?
Sedan när det blir sommar byter företaget vinterhjul mot mina sommarhjul rakt av. Sedan när bilen ska säljas köper företaget tillbaka hjulen för samma pris som dom sålde dom för.
Borde väl vara lagligt?
Re: Billigare kränga av däcken än köpa nya fälgar på tjänste
Postat: 27 sep 2017 17:26
av Julleruff
Ta dom på bruttolöneavdrag och dom är dina. Hämta sedan hem så mycket du kan när du säljer dom igen. Företaget kan ju fortfarande sätta på nya däck innan de ska säljas.
Det är sjukt att man ska bli förmånsbeskattad för 2 set hjul. Det är ju lag på att åka på vinterdäck på vintern. Ingen förmån direkt. Man blir beskattad för att ha hjul liggande på förråd som man ofta står för själv. Ingen direkt förmån det heller om du frågar mig...
Annars får du sätta på all season däck varje höst. Inte då säkert men lagligt.
Är ni ett litet bolag med få anställda kan dom kanske leva med ett köp säljupplägg men det blir en jäkla massa admin för de säljer med moms till dig men köper tillbaka dom utan. Jag hade inte gått med på det i mitt företag.
Re: Billigare kränga av däcken än köpa nya fälgar på tjänste
Postat: 27 sep 2017 20:38
av Frodo
Billigast i längden blir det väl om man köper (och betalar) fälgar privat och att företaget köper (och betalar) vinterdäcken som räknas som förslitningsvara.
Re: Billigare kränga av däcken än köpa nya fälgar på tjänste
Postat: 28 sep 2017 09:36
av Jocce
Det måste ju "automatiskt" bli "billigare" att kränga av / på däcken på fälgarna än att ha en extra uppsättning.
Där betalas väl inget förmånsvärde alls? Det måste ju räknas in på samma sätt som service?
/Jocce
Re: Billigare kränga av däcken än köpa nya fälgar på tjänste
Postat: 28 sep 2017 09:54
av dstr
Pontus skrev:Frågan dök upp här på jobbet. Då tänkte jag räkna på detta. Säg att man har tjänstebil i 3 år och köper vinterfälgar för 15.000 kr och man betalar typ 50% skatt.
Privat kostar det då lite drygt 50% på 20% av 15.000kr per år => 1.500 kr per år => 4.500 kr på 3 år.
För att betala min privata kostnad måste företaget ge mig 9.000 kr mer i lön vilket kostar totalt: 11.828 kr + 2.829 kr (arbetsgivaravgift på förmånen) + 12.000 kr (fälgarna exkl moms) = 26.657 kr på 3 år.
Byter man däck 6 gånger under dessa 3 år så spar man alltså pengar om det kost mindre än 5.553 kr inkl moms per byte. Vad kostar byte och ballansering? Tittade snabbt på Däckia 251kr/hjul => 21.835 kr exkl moms på 3 år.
Slutsatsen blir att du skulle kunna ha 8.307 kr mer i fickan på 3 år eller 230 kr/månad

Du missar två faktorer:
Ena är att jag aldrig skulle få däck att hålla 3 säsonger. Alltså blir det minst två omläggningar, även om jag skulle ha fälgar för både vinter+sommarhjul.
Andra är att det förstör lågprofildäck att läggas om flera gånger. Dvs, med 21" så bör det undvikas.
Re: Billigare kränga av däcken än köpa nya fälgar på tjänste
Postat: 28 sep 2017 11:49
av Jocce
dstr skrev:
Du missar två faktorer:
Ena är att jag aldrig skulle få däck att hålla 3 säsonger. Alltså blir det minst två omläggningar, även om jag skulle ha fälgar för både vinter+sommarhjul.
Andra är att det förstör lågprofildäck att läggas om flera gånger. Dvs, med 21" så bör det undvikas.
Källa på detta?
Hört fler nämna motsvarande men aldrig riktigt fått något grepp om vart det kommer ifrån.
Jag är i tron om att om det är rätt personer som gör det med RÄTT UTRUSTNING (desto större däck/fälg blir likaså desto lägre profil desto viktigare är båda dessa vad jag förstått) så ska det inte vara några problem att kränga av / på däck ett par gånger.
Men jag kan absolut ha fel.
/Jocce
Re: Billigare kränga av däcken än köpa nya fälgar på tjänste
Postat: 28 sep 2017 12:18
av Pontus
dstr skrev:Pontus skrev:Frågan dök upp här på jobbet. Då tänkte jag räkna på detta. Säg att man har tjänstebil i 3 år och köper vinterfälgar för 15.000 kr och man betalar typ 50% skatt.
Privat kostar det då lite drygt 50% på 20% av 15.000kr per år => 1.500 kr per år => 4.500 kr på 3 år.
För att betala min privata kostnad måste företaget ge mig 9.000 kr mer i lön vilket kostar totalt: 11.828 kr + 2.829 kr (arbetsgivaravgift på förmånen) + 12.000 kr (fälgarna exkl moms) = 26.657 kr på 3 år.
Byter man däck 6 gånger under dessa 3 år så spar man alltså pengar om det kost mindre än 5.553 kr inkl moms per byte. Vad kostar byte och ballansering? Tittade snabbt på Däckia 251kr/hjul => 21.835 kr exkl moms på 3 år.
Slutsatsen blir att du skulle kunna ha 8.307 kr mer i fickan på 3 år eller 230 kr/månad

Du missar två faktorer:
Ena är att jag aldrig skulle få däck att hålla 3 säsonger. Alltså blir det minst två omläggningar, även om jag skulle ha fälgar för både vinter+sommarhjul.
Andra är att det förstör lågprofildäck att läggas om flera gånger. Dvs, med 21" så bör det undvikas.
Hur länge däcken håller är i jämförelsen lika i båda fallen och ej förmånsgrundande så det borde väl inte spela någon roll.
Sedan är ju detta lite åt det teoretiska hållet men som redan sagts är det märkliga att man blir förmånsbeskattad för 2 set hjul när man bara kan använda ett åt gången. Jag blir ju inte förmånsbeskattad för bilen om den är avställd, jag kan använda den men det är olagligt på samma sätt som jag kan använda sommarhjulen på en annan bil på vintern men det är olagligt.
Re: Billigare kränga av däcken än köpa nya fälgar på tjänste
Postat: 28 sep 2017 12:19
av Pontus
Lite OT vad händer om man har en sportbil som tjänstebil men avställd och bara kör den på bana?
Re: Billigare kränga av däcken än köpa nya fälgar på tjänste
Postat: 28 sep 2017 12:26
av Bjelke
Pontus skrev:Lite OT vad händer om man har en sportbil som tjänstebil men avställd och bara kör den på bana?
Misstänker att 10 tillfällen/år och max 100 mil gäller iaf, och hamnar man under det så kan det gå bra, men samtidigt gäller väl minst 100 mil i tjänsten för att kunna räkna den som
tjänstebil (för att få dra av halva momsen osv).
Re: Billigare kränga av däcken än köpa nya fälgar på tjänste
Postat: 28 sep 2017 12:28
av dstr
Pontus skrev:Lite OT vad händer om man har en sportbil som tjänstebil men avställd och bara kör den på bana?
Tjänstebilen måste rulla 200 mil om året i tjänsten för att kostnaderna kring den ska vara avdragsgilla. Annars är det ett bra sätt för att undvika förmånsbeskattning på leksaker.
Re: Billigare kränga av däcken än köpa nya fälgar på tjänste
Postat: 28 sep 2017 12:29
av dstr
Pontus skrev:
Hur länge däcken håller är i jämförelsen lika i båda fallen och ej förmånsgrundande så det borde väl inte spela någon roll.
Nej, jag har ju möjligheten att byta till nya däck i samband omläggningen. I ditt exempel med 2 uppsättningar fälgar så förutsätter du att samma däck sitter på hela tiden.
Re: Billigare kränga av däcken än köpa nya fälgar på tjänste
Postat: 28 sep 2017 12:31
av dstr
Jocce skrev:
Källa på detta?
Hört fler nämna motsvarande men aldrig riktigt fått något grepp om vart det kommer ifrån.
Jag är i tron om att om det är rätt personer som gör det med RÄTT UTRUSTNING (desto större däck/fälg blir likaså desto lägre profil desto viktigare är båda dessa vad jag förstått) så ska det inte vara några problem att kränga av / på däck ett par gånger.
Men jag kan absolut ha fel.
Min lokala däckgubbe som förklarar och pekar på hur stommen viks medan han la på däck på Ferrarin. Den enda "rätta utrustningen" där är en split-fälg - allt annat handlar om fysiklagar.
Re: Billigare kränga av däcken än köpa nya fälgar på tjänste
Postat: 28 sep 2017 12:32
av Verdi
Pontus skrev:Lite OT vad händer om man har en sportbil som tjänstebil men avställd och bara kör den på bana?
Ja, den behöver kanske inte vara påställd när man kör bana? Försäkringen gäller ändå inte. Men hur är det med trafikförsäkringsdelen? Och så måste du ju köra den på trailer till/från banan.
Tror ärligt talat du åker på förmånsbeskattning ändå om den ALLTID är avställd. I vissa fall räcker det inte med att bilen är avställd för att slippa.
http://www.hallandsposten.se/nyheter/ha ... -1.1605547
Däremot borde det vara lugnt att ha bilen avställd under vintern bara. Då skattar man ju för sommarmånaderna.
Re: Billigare kränga av däcken än köpa nya fälgar på tjänste
Postat: 28 sep 2017 12:55
av Gustafsson
Finns en särskild passus om fordon för hobbybruk, t.ex. för racing utställningar å sånt, på skatteverkets hemsida nånstans. Enligt vad jag minns så får man då förmånsbeskattning trots att bilen är avställd.
Re: Billigare kränga av däcken än köpa nya fälgar på tjänste
Postat: 28 sep 2017 13:27
av Jocce
dstr skrev:
Min lokala däckgubbe som förklarar och pekar på hur stommen viks medan han la på däck på Ferrarin. Den enda "rätta utrustningen" där är en split-fälg - allt annat handlar om fysiklagar.
Splitfälgar it is
Nä men jag förstår principen, men jag tänker att Ferrarin kanske har betydligt lägre profil (framförallt bredare?) än Teslan?
För känns som däck borde klara att bli av och påkrängda mer än en gång. Vad gör att dom endast klarar det en gång? Och inte Gång nr 2 eller 3?
Har dock sett däckgubbar försöka kränga däck på för små maskiner eller med verktyg som känns "obra", och vålda mer än man verkar behöva och då förstår jag att det kan bli strul.
/Jocce
Re: Billigare kränga av däcken än köpa nya fälgar på tjänste
Postat: 28 sep 2017 13:35
av dstr
Verdi skrev:
Däremot borde det vara lugnt att ha bilen avställd under vintern bara. Då skattar man ju för sommarmånaderna.
Nej, så länge du har möjligheten (tillgång) att ställa på och bruka bilen så räknas det. Det finns något exempel på en annan Ferrari-ägare som hade bilen på garageuppfarten över vintern som åkte på förmånsvärde.
Ska man slippa helt så måste bilen vara undanställd "långt borta" så att du inte spontant kan använda förmånen.
Re: Billigare kränga av däcken än köpa nya fälgar på tjänste
Postat: 28 sep 2017 13:39
av dstr
Jocce skrev:
Nä men jag förstår principen, men jag tänker att Ferrarin kanske har betydligt lägre profil (framförallt bredare?) än Teslan?
Framdäcken är smalare och mindre - 235/35-20. Däcket vi diskuterade kring var dock 245/30-20.
Re: Billigare kränga av däcken än köpa nya fälgar på tjänste
Postat: 28 sep 2017 13:48
av Verdi
dstr skrev:Verdi skrev:
Däremot borde det vara lugnt att ha bilen avställd under vintern bara. Då skattar man ju för sommarmånaderna.
Nej, så länge du har möjligheten (tillgång) att ställa på och bruka bilen så räknas det. Det finns något exempel på en annan Ferrari-ägare som hade bilen på garageuppfarten över vintern som åkte på förmånsvärde.
Ska man slippa helt så måste bilen vara undanställd "långt borta" så att du inte spontant kan använda förmånen.
Det är ju faktiskt sjukt att man ska skatta i det exemplet när man inte har använt bilen på hela vintern.
Dock anser jag att dyra sportbilar gör sig bäst som privatägda. Skyhöga förmånsvärden och relativt låg värdeminskning talar för det.
Re: Billigare kränga av däcken än köpa nya fälgar på tjänste
Postat: 28 sep 2017 13:49
av Jocce
dstr skrev:Jocce skrev:
Nä men jag förstår principen, men jag tänker att Ferrarin kanske har betydligt lägre profil (framförallt bredare?) än Teslan?
Framdäcken är smalare och mindre - 235/35-20. Däcket vi diskuterade kring var dock 245/30-20.
Trodde det var bredare däck än 245 på Ferrarin faktiskt.
Undrar vad däcktillverkaren säger?
/Jocce
Re: Billigare kränga av däcken än köpa nya fälgar på tjänste
Postat: 28 sep 2017 13:55
av dstr
Verdi skrev:
Dock anser jag att dyra sportbilar gör sig bäst som privatägda. Skyhöga förmånsvärden och relativt låg värdeminskning talar för det.
Ferrari 355/360/430 kan ju rocka loss på 40-60k för en ordinarie årsservice. Då kanske det lockar att kunna betala med bruttopengar?
Re: Billigare kränga av däcken än köpa nya fälgar på tjänste
Postat: 28 sep 2017 14:01
av Gustafsson
dstr skrev:Verdi skrev:
Däremot borde det vara lugnt att ha bilen avställd under vintern bara. Då skattar man ju för sommarmånaderna.
Nej, så länge du har möjligheten (tillgång) att ställa på och bruka bilen så räknas det. Det finns något exempel på en annan Ferrari-ägare som hade bilen på garageuppfarten över vintern som åkte på förmånsvärde.
Ska man slippa helt så måste bilen vara undanställd "långt borta" så att du inte spontant kan använda förmånen.
Grundprincipen är att det är användningen som beskattas. Inte tillgång till bil. Som jag skrev ovan gäller inte det för bilar man har för rent hobbybruk.
Det betyder att du nog klarar volvon men inte Ferrarin från förmånsbeskattning om du ställer av dem.
Körjournal är ett måste..
Re: Billigare kränga av däcken än köpa nya fälgar på tjänste
Postat: 28 sep 2017 14:03
av dstr
Gustafsson skrev:
Grundprincipen är att det är användningen som beskattas. Inte tillgång till bil. Som jag skrev ovan gäller inte det för bilar man har för rent hobbybruk.
Det betyder att du nog klarar volvon men inte Ferrarin från förmånsbeskattning om du ställer av dem.
Körjournal är ett måste..
Mina erfarenheter bygger på 2st Porsche GT3'or jag haft som förmånsbil och de ronder jag gått mot/med revisor och skatteverket.
Re: Billigare kränga av däcken än köpa nya fälgar på tjänste
Postat: 28 sep 2017 14:09
av Verdi
dstr skrev:Verdi skrev:
Dock anser jag att dyra sportbilar gör sig bäst som privatägda. Skyhöga förmånsvärden och relativt låg värdeminskning talar för det.
Ferrari 355/360/430 kan ju rocka loss på 40-60k för en ordinarie årsservice. Då kanske det lockar att kunna betala med bruttopengar?
Sant, fast en Ferrari är väl ingen sportbil? Det är väl nåt man åker runt på stan i och ser rik ut?

Eller tål de att köras hårt på bana?
Re: Billigare kränga av däcken än köpa nya fälgar på tjänste
Postat: 28 sep 2017 14:10
av Gustafsson
dstr skrev:Gustafsson skrev:
Grundprincipen är att det är användningen som beskattas. Inte tillgång till bil. Som jag skrev ovan gäller inte det för bilar man har för rent hobbybruk.
Det betyder att du nog klarar volvon men inte Ferrarin från förmånsbeskattning om du ställer av dem.
Körjournal är ett måste..
Mina erfarenheter bygger på 2st Porsche GT3'or jag haft som förmånsbil och de ronder jag gått mot/med revisor och skatteverket.
Troligen ses väl dessa bilar som rena nöjesfordon

.