Webbkamera
Moderator: Redaktion
Webbkamera
Funderar på webbkameror...
Ska man köpa en sådan i så fall vilken?
eller
Kommer Tesla släppa tillträdet till kamrererna i Teslan så man kan se dom på distans?
Vad tycker och tror ni?
Ska man köpa en sådan i så fall vilken?
eller
Kommer Tesla släppa tillträdet till kamrererna i Teslan så man kan se dom på distans?
Vad tycker och tror ni?
Re: Webbkamera
Dashcam kan vara bra och betalar sig troligen om man råkar ut för en olycka förorsakad av någon annan. Själv kör jag med en som är i princip integrerad med inre bakspegeln men mjukvaran till den är skräp och bildkvalitén inte helt OK. Installation var dock väldigt smidig. Till top of the line kan väl Black Vue räknas men innebär lite mer i installation.
Tesla kommer kanske öppna upp för dashcam-möjlighet med de kameror som finns, frågan är när och hur:
https://electrek.co/2017/08/30/tesla-da ... t-cameras/
Tesla kommer kanske öppna upp för dashcam-möjlighet med de kameror som finns, frågan är när och hur:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Black Vue..Svenssons skrev:Dashcam kan vara bra och betalar sig troligen om man råkar ut för en olycka förorsakad av någon annan. Själv kör jag med en som är i princip integrerad med inre bakspegeln men mjukvaran till den är skräp och bildkvalitén inte helt OK. Installation var dock väldigt smidig. Till top of the line kan väl Black Vue räknas men innebär lite mer i installation.
-Vad innebär mer installation?
-Behöver man lämna in bilen för detta?
-Man kan väl inte koppla den till bilens mobildata?
Det innebär lite kabeldragning eller gannska mycketKulingen skrev:Black Vue..Svenssons skrev:Dashcam kan vara bra och betalar sig troligen om man råkar ut för en olycka förorsakad av någon annan. Själv kör jag med en som är i princip integrerad med inre bakspegeln men mjukvaran till den är skräp och bildkvalitén inte helt OK. Installation var dock väldigt smidig. Till top of the line kan väl Black Vue räknas men innebär lite mer i installation.
Jag säljer en dashcam som monteras lätt och smidigt
Titta in på exclusiveparts.se
Blackvue har nog fler funktioner men om man inte ska göra installationen själv så lär den kosta lika mycket som själva kameran
Vår kamera installerar du själv på 15min

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Tyvärr är kvalitén för dålig för att få fram regnummer kvällstid/nattetid bara... Tänk på att den spelar in ljud så du kan säga saker högt så kan du komma åt det efteråte5m1r skrev:Det innebär lite kabeldragning eller gannska mycketKulingen skrev:Black Vue..Svenssons skrev:Dashcam kan vara bra och betalar sig troligen om man råkar ut för en olycka förorsakad av någon annan. Själv kör jag med en som är i princip integrerad med inre bakspegeln men mjukvaran till den är skräp och bildkvalitén inte helt OK. Installation var dock väldigt smidig. Till top of the line kan väl Black Vue räknas men innebär lite mer i installation.
Blackvue har nog fler funktioner men om man inte ska göra installationen själv så lär den kosta lika mycket som själva kameran

Ska kolla in detta, låter intressante5m1r skrev:Det innebär lite kabeldragning eller gannska mycketKulingen skrev:Black Vue..Svenssons skrev:Dashcam kan vara bra och betalar sig troligen om man råkar ut för en olycka förorsakad av någon annan. Själv kör jag med en som är i princip integrerad med inre bakspegeln men mjukvaran till den är skräp och bildkvalitén inte helt OK. Installation var dock väldigt smidig. Till top of the line kan väl Black Vue räknas men innebär lite mer i installation.
Det kan vara bra att den spelar in ljud när man börjar bli gammal och senil och pratar med sin låtsas kompis bredvid med 2 st olika stämmor.Nicklas skrev:Tyvärr är kvalitén för dålig för att få fram regnummer kvällstid/nattetid bara... Tänk på att den spelar in ljud så du kan säga saker högt så kan du komma åt det efteråte5m1r skrev:Det innebär lite kabeldragning eller gannska mycketKulingen skrev:Black Vue..Svenssons skrev:Dashcam kan vara bra och betalar sig troligen om man råkar ut för en olycka förorsakad av någon annan. Själv kör jag med en som är i princip integrerad med inre bakspegeln men mjukvaran till den är skräp och bildkvalitén inte helt OK. Installation var dock väldigt smidig. Till top of the line kan väl Black Vue räknas men innebär lite mer i installation.

Precis det blir fel exponering då regskyltar har reflekterande material så de blir helvitaNicklas skrev:Tyvärr är kvalitén för dålig för att få fram regnummer kvällstid/nattetid bara... Tänk på att den spelar in ljud så du kan säga saker högt så kan du komma åt det efteråte5m1r skrev:Det innebär lite kabeldragning eller gannska mycketKulingen skrev:Black Vue..Svenssons skrev:Dashcam kan vara bra och betalar sig troligen om man råkar ut för en olycka förorsakad av någon annan. Själv kör jag med en som är i princip integrerad med inre bakspegeln men mjukvaran till den är skräp och bildkvalitén inte helt OK. Installation var dock väldigt smidig. Till top of the line kan väl Black Vue räknas men innebär lite mer i installation.
Vet inte om andra kameror hanterar detta bättre
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Japp. Och installationen är verkligen busenkel. 5 minuter, om du är lite klantig, annars går det snabbare att montera hårdvaran. Den är helt klart enklare, men samtidigt helt integrerad och kräver ingen kabeldragning.SAB skrev:spelar exclusive parts kamera åxå in ljud?
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Går att stänga av ljud om man vill men som standard gör den detSAB skrev:spelar exclusive parts kamera åxå in ljud?
Tycker Blackvue har rätt överlägsna kameror.. Och dom är rätt anonyma i rutan också..
Går väldigt smidigt och snabbt att installera enligt mig.
DR650GW och DR750GW är till utseende och installation lika det ovan.
Installtionen för mig i min V60 tog u der 5 minuter för frontkameran och knappt 10 minuter för bakre kameran
DR650GW och DR750GW är till utseende och installation lika det ovan.
Installtionen för mig i min V60 tog u der 5 minuter för frontkameran och knappt 10 minuter för bakre kameran
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Det blir lite speciellt i tex en Model X i och med panoramafrontrutan.joel80 skrev:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Gör du det på under två timmar på en X är du riktigt snabb. För någon som aldrig gjort något liknande i en bil så är det minst det dubbla. Därav att man rekommendera IRO som vem som helst installerar i en X på 5 min.joel80 skrev:Tycker Blackvue har rätt överlägsna kameror.. Och dom är rätt anonyma i rutan också..
är till utseende och installation lika det ovan.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Hade du varit lite närmre Västervik hade jag åkt och kollat när du installerade den hihiSAB skrev:lagt order på exclusive parts variant.
samt en liten låda..
Och vill ni köpa motsvarande kamera för MX AP1 så finns den här: https://www.ebay.com/i/322440657994
Jag tänkte skaffa en Dr750s när den kommer i slutet av oktober.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Finns det något fall där dashcams har använts i rätts/försäkringsfall i sverige? Vad jag förstår så är den sortens fast monterade kameror fortfarande inte helt ok? Är också intresserad, mest för parkeringsskador och den där nya black vue såg ju fräsig ut 

Just parkeringsskador blir riktigt olagligt då kameran i så fall ska spela in när du inte sitter i bilenOlleBack skrev:Finns det något fall där dashcams har använts i rätts/försäkringsfall i sverige? Vad jag förstår så är den sortens fast monterade kameror fortfarande inte helt ok? Är också intresserad, mest för parkeringsskador och den där nya black vue såg ju fräsig ut
Danni har på forumet blev för någon månad sedan prejad av en bilist och förstörde sin fina fälg. Försäkringsbolaget tittade på filmen och motparten fick ta självrisken via sin trafikförsäkring direkt. så ja, det hjälper oerhört. Den situationen hade varit helt omöjlig att bevisa utan kamera.OlleBack skrev:Finns det något fall där dashcams har använts i rätts/försäkringsfall i sverige? Vad jag förstår så är den sortens fast monterade kameror fortfarande inte helt ok? Är också intresserad, mest för parkeringsskador och den där nya black vue såg ju fräsig ut
Parkering är som andra skrivit olagligt att filma utan tillstånd, vilket är i stort sett omöjligt att få. Däremot finns det ingen gråzon ens gällande kamera i bilen när man kör. Det är i dagsläget helt lagligt.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Bilkamera
Sedan kan ju en film som visade hur det hela gick till hjälpa till i försäkringsfrågan, även om den som filmade gjorde sig skyldig till något otillåtet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Högsta förvaltningsrätten ansåg att i och med föraren styr bilen så styr man var kameran ska filma och kravet för att det ska räknas som övervakningskamera föll. (Att den ska vara fast uppsatt och ej styras på plats.)
Jag har i kontakt med försäkringsbolaget nämnt att jag har händelsen på film, men då motparten i det läget tog på sig hela skulden från början behövde jag aldrig skicka in det. Sen har jag bevittnat en olycka där en MC blev prejad, där jag gav videomaterial till MC-föraren som han använde i sitt försäkringsärende.
Jag har i kontakt med försäkringsbolaget nämnt att jag har händelsen på film, men då motparten i det läget tog på sig hela skulden från början behövde jag aldrig skicka in det. Sen har jag bevittnat en olycka där en MC blev prejad, där jag gav videomaterial till MC-föraren som han använde i sitt försäkringsärende.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Tror jag har sett den filmen. Bilkö i en tunnel där MC-föraren kör om hela kön på höger sida på ”vägrenen” tills någon i en hantverkarbil surnar och prejar honom.joel80 skrev:Högsta förvaltningsrätten ansåg att i och med föraren styr bilen så styr man var kameran ska filma och kravet för att det ska räknas som övervakningskamera föll. (Att den ska vara fast uppsatt och ej styras på plats.)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Moget beteende lixom, inte fan kommer han med fortare fram i sin bil bara för att han stoppar motorcykeln, självutnämndaNicke Nyfiken skrev:Tror jag har sett den filmen. Bilkö i en tunnel där MC-föraren kör om hela kön på höger sida på ”vägrenen” tills någon i en hantverkarbil surnar och prejar honom.joel80 skrev:Högsta förvaltningsrätten ansåg att i och med föraren styr bilen så styr man var kameran ska filma och kravet för att det ska räknas som övervakningskamera föll. (Att den ska vara fast uppsatt och ej styras på plats.)
poliser är oftast bara larviga

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19