Sida 1 av 2

Förbrukning och komfort med 22"?

Postat: 04 okt 2017 08:53
av Legato
Längtar redan efter S:en och tänkte lägga lite möda på att göra den "fin". X:en blir vår bruksbil och S:en kommer agera andrabil/"kulbil".

Det är ju ganska irrationellt med 22" på en elbil men jag tycker samtidigt det är sjuuuukt snyggt. Funderar på om man kan köra lite smalare däck och därmed inte öka förbrukningen lika markant? Är det någon som testat eller läst om någon som kör tex 245/30 på 22"? (Borde funka med diamantern iaf...).

Klarar man sig då helt utan skrap? Ökar förbrukningen ändå vs 21"? Är komforten acceptabel eller hemsk?

Tacksam för all input!

Re: Förbrukning och komfort med 22"?

Postat: 04 okt 2017 08:57
av Remuz
Inte svar på din fråga, men låne-X jag hade igår hade 22" onyx och den hade markant mer förbrukning än min med 20", så jag gissar att det ökar markant mellan 21" och 22" på S. Mindre luft = mer friktion antar jag...

Re: Förbrukning och komfort med 22"?

Postat: 04 okt 2017 09:00
av Legato
Remuz skrev:
Inte svar på din fråga, men låne-X jag hade igår hade 22" onyx och den hade markant mer förbrukning än min med 20", så jag gissar att det ökar markant mellan 21" och 22" på S. Mindre luft = mer friktion antar jag...
De flesta som kör 22" på S tror jag väljer att också ha betydligt bredare däck, så frågan jag egentligen har är hur stor del av ökningen som beror på den större fälgen respektive det bredare däcket.

Osäker iofs gällande X om Tesla kör samma bredd på däcken till 20" resp 22"?

Re: Förbrukning och komfort med 22"?

Postat: 04 okt 2017 09:21
av 12man
Håll koll på loadratingen..(tire load index)
MS behöver typ 96+

Re: Förbrukning och komfort med 22"?

Postat: 04 okt 2017 09:44
av Legato
12man skrev:
Håll koll på loadratingen..(tire load index)
MS behöver typ 96+
Mmm, har trott att alla XL-däck funkar men kanske inte stämmer, hmm. Däck är verkligen en djungel.

Re: Förbrukning och komfort med 22"?

Postat: 04 okt 2017 09:48
av danni
Jag har långkört en X P100D med 22" och jävlar vad ström den drog. Knappt så det gick köra Göteborg-Ödeshög. Min Model S har även ökat rätt markant efter byte från 19" till 21". Men komforten är faktiskt förvånansvärt bra i bägge trots de stora fälgarna.

Re: Förbrukning och komfort med 22"?

Postat: 04 okt 2017 09:51
av e5m1r
Det är mycket som spelar in där
Vikten på komplett hjul
Fälgens utformning (aerodynamik)
Bredd på fälg
Bredd på däck
Sen för att förvirra ännu mer kan i extremfallet kombination av bredd fälg samt bredd däck även vid smala däck ge större kontaktyta
Så att sätta smalare däck på en fälg avsedd för bredare däck kan ge motsatt effekt
Bäst är att bolla med en däckverkstad som vet vad de pratar om
Däck av samma storlek men olika fabrikat med samma fälg kan ge olika kontaktyta
Så djungel är det

Re: Förbrukning och komfort med 22"?

Postat: 04 okt 2017 09:52
av Nicke Nyfiken
12man skrev:
Håll koll på loadratingen..(tire load index)
MS behöver typ 96+
Räcker det?
Jag hade fått för mig att det var minst LI 98 som gällde på Model S.

Hur som helst så är däckutbudet i dimensionen 245/30-22 extremt begränsat. Och de flesta verkar ha LI 92.

Re: Förbrukning och komfort med 22"?

Postat: 04 okt 2017 10:33
av SR-71-BlackBird
Har haft Vossen CVT 22 tum på en 90D, 245/30 fram och 265/30 bak, komforten var utmärkt, märkte ingen skillnad mot 21 tum. Tyvärr höll jag inte koll på förbrukningen.

Måste vara väldigt rejäla fjädrings och styrkomponenter på Tesla, märks ingenting i ratt och liknande med så stora och breda hjul/däck.

Re: Förbrukning och komfort med 22"?

Postat: 04 okt 2017 10:54
av 12man
Nicke Nyfiken skrev:
12man skrev:
Håll koll på loadratingen..(tire load index)
MS behöver typ 96+
Räcker det?
Jag hade fått för mig att det var minst LI 98 som gällde på Model S.

Hur som helst så är däckutbudet i dimensionen 245/30-22 extremt begränsat. Och de flesta verkar ha LI 92.
har också sett 98 men de Michelin och Continental 245/35/21 som jag sett har alla 96, därav mitt lilla försynta pytte +
ivf 92 är totalt fel

Re: Förbrukning och komfort med 22"?

Postat: 04 okt 2017 10:58
av 12man
96 fram på 21" kan förklara lite knådning och högre förbrukning finns ju inte så mycket att kompensera med höjt däcktryck heller, redan högt, inte som på smaldäck med 2.2 bar

Re: Förbrukning och komfort med 22"?

Postat: 04 okt 2017 11:14
av Legato
SR-71-BlackBird skrev:
Har haft Vossen CVT 22 tum på en 90D, 245/30 fram och 265/30 bak, komforten var utmärkt, märkte ingen skillnad mot 21 tum. Tyvärr höll jag inte koll på förbrukningen.

Måste vara väldigt rejäla fjädrings och styrkomponenter på Tesla, märks ingenting i ratt och liknande med så stora och breda hjul/däck.
Låter lovande! 265/30 borde ge lite för stor diameter väl? Men funkar det så är det ju bra alternativ till 295or. Vilken modell på däck hittade du i 245/30 som klarade belastningen?

Funderar på Vossen, ska maila och höra vilka dimensioner och däck de rekommenderar!

Re: Förbrukning och komfort med 22"?

Postat: 04 okt 2017 11:15
av Nicke Nyfiken
12man skrev:
har också sett 98 men de Michelin och Continental 245/35/21 som jag sett har alla 96, därav mitt lilla försynta pytte +
ivf 92 är totalt fel
Du har helt rätt. 96 verkar det vara på 21”. Det är 19” som har 98+.

Re: Förbrukning och komfort med 22"?

Postat: 04 okt 2017 12:08
av SR-71-BlackBird
Legato skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Har haft Vossen CVT 22 tum på en 90D, 245/30 fram och 265/30 bak, komforten var utmärkt, märkte ingen skillnad mot 21 tum. Tyvärr höll jag inte koll på förbrukningen.

Måste vara väldigt rejäla fjädrings och styrkomponenter på Tesla, märks ingenting i ratt och liknande med så stora och breda hjul/däck.
Låter lovande! 265/30 borde ge lite för stor diameter väl? Men funkar det så är det ju bra alternativ till 295or. Vilken modell på däck hittade du i 245/30 som klarade belastningen?

Funderar på Vossen, ska maila och höra vilka dimensioner och däck de rekommenderar!
Vredestein Ultrac Sessanta, 92 fram och 97 bak.

Re: Förbrukning och komfort med 22"?

Postat: 04 okt 2017 17:33
av tehjimos
Vi körde 22" Vossen VFS2 med 230/25/22 fram och 295/25/22 bak... fortfarande bra komfort, men jävlar va grepp man får i kurvor! ca 15-20% högre förbrukning än 19" i höga hastigheter.

Nu kör vi 22" Tesla original på X:n, det funkar också utmärkt!

Re: Förbrukning och komfort med 22"?

Postat: 04 okt 2017 23:37
av Legato
tehjimos skrev:
Vi körde 22" Vossen VFS2 med 230/25/22 fram och 295/25/22 bak... fortfarande bra komfort, men jävlar va grepp man får i kurvor! ca 15-20% högre förbrukning än 19" i höga hastigheter.

Nu kör vi 22" Tesla original på X:n, det funkar också utmärkt!
Jag trodde man ville ha ungefär samma höjd på fram och bakhjul? Det låter som stor skillnad att ha ungefär 25% större profil på gummit bak, men man kanske inte tänker på det?

Re: Förbrukning och komfort med 22"?

Postat: 04 okt 2017 23:53
av Legato
SR-71-BlackBird skrev:
Legato skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Har haft Vossen CVT 22 tum på en 90D, 245/30 fram och 265/30 bak, komforten var utmärkt, märkte ingen skillnad mot 21 tum. Tyvärr höll jag inte koll på förbrukningen.

Måste vara väldigt rejäla fjädrings och styrkomponenter på Tesla, märks ingenting i ratt och liknande med så stora och breda hjul/däck.
Låter lovande! 265/30 borde ge lite för stor diameter väl? Men funkar det så är det ju bra alternativ till 295or. Vilken modell på däck hittade du i 245/30 som klarade belastningen?

Funderar på Vossen, ska maila och höra vilka dimensioner och däck de rekommenderar!
Vredestein Ultrac Sessanta, 92 fram och 97 bak.
Intressant att det fick plats med 265/30, är ju ganska mycket större höjd på de hjulen än original 245/35/21. Men bra att veta, funderar på 255/30, även det lite högre hjul än original men borde ju funka bra då. I den dimensionen finns det gott om däck som klarar belastningen till skillnad från 245/30.

Vredestein däcken verkar ju trevliga om specen stämmer så är de ju väldigt tysta... Dock låter ju 92 lite lågt, men det kanske funkar på framdäcken?

Re: Förbrukning och komfort med 22"?

Postat: 05 okt 2017 09:34
av Verdi
Legato skrev:
tehjimos skrev:
Vi körde 22" Vossen VFS2 med 230/25/22 fram och 295/25/22 bak... fortfarande bra komfort, men jävlar va grepp man får i kurvor! ca 15-20% högre förbrukning än 19" i höga hastigheter.

Nu kör vi 22" Tesla original på X:n, det funkar också utmärkt!
Jag trodde man ville ha ungefär samma höjd på fram och bakhjul? Det låter som stor skillnad att ha ungefär 25% större profil på gummit bak, men man kanske inte tänker på det?
Han måste ha skrivit fel. Eller? Måste se rätt konstigt ut annars. :)

Re: Förbrukning och komfort med 22"?

Postat: 05 okt 2017 14:14
av Legato
Legato skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Legato skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Har haft Vossen CVT 22 tum på en 90D, 245/30 fram och 265/30 bak, komforten var utmärkt, märkte ingen skillnad mot 21 tum. Tyvärr höll jag inte koll på förbrukningen.

Måste vara väldigt rejäla fjädrings och styrkomponenter på Tesla, märks ingenting i ratt och liknande med så stora och breda hjul/däck.
Låter lovande! 265/30 borde ge lite för stor diameter väl? Men funkar det så är det ju bra alternativ till 295or. Vilken modell på däck hittade du i 245/30 som klarade belastningen?

Funderar på Vossen, ska maila och höra vilka dimensioner och däck de rekommenderar!
Vredestein Ultrac Sessanta, 92 fram och 97 bak.
Intressant att det fick plats med 265/30, är ju ganska mycket större höjd på de hjulen än original 245/35/21. Men bra att veta, funderar på 255/30, även det lite högre hjul än original men borde ju funka bra då. I den dimensionen finns det gott om däck som klarar belastningen till skillnad från 245/30.

Vredestein däcken verkar ju trevliga om specen stämmer så är de ju väldigt tysta... Dock låter ju 92 lite lågt, men det kanske funkar på framdäcken?
Insåg nu att "staggered" standard bak ju är 265/35/21 så då är det klart att 265/30/22 får plats :-)

Är lite fundersam kring detta med 92 som belastningsindex fram dock. Som jag fattar det när jag läser på så är indexet framtaget vid "normalt" tryck (typ 2,5 bar?), kör man högre tryck vilket man ju ska göra i en Tesla och vilket funkar fint med alla XL däck så tolkar jag det som att också belastningsindexet blir högre. Vet inte hur mycket högre, men känslan är att 92 borde räcka så länge det är XL däck som man kör med "Tesla-tryck" runt 3,2 bar?

Re: Förbrukning och komfort med 22"?

Postat: 05 okt 2017 14:22
av Legato
Enligt InsideEVs så är det iaf mycket större skillnad på förbrukning beroende på fälg i X än S. Hoppas det stämmer, kommer fortsätta köra 20/19 på X:en ;-)

https://insideevs.com/examining-range-i ... eel-sizes/

Re: Förbrukning och komfort med 22"?

Postat: 05 okt 2017 14:36
av Verdi
Legato skrev:
Enligt InsideEVs så är det iaf mycket större skillnad på förbrukning beroende på fälg i X än S. Hoppas det stämmer, kommer fortsätta köra 20/19 på X:en ;-)

https://insideevs.com/examining-range-i ... eel-sizes/
Läste kommentarerna på den artikeln och de allra flesta verkar övertygade om att ett hjul med 22" fälg har större diameter än ett hjul med 19" fälg. :D

Re: Förbrukning och komfort med 22"?

Postat: 05 okt 2017 22:57
av tehjimos
Verdi skrev:
Legato skrev:
tehjimos skrev:
Vi körde 22" Vossen VFS2 med 230/25/22 fram och 295/25/22 bak... fortfarande bra komfort, men jävlar va grepp man får i kurvor! ca 15-20% högre förbrukning än 19" i höga hastigheter.

Nu kör vi 22" Tesla original på X:n, det funkar också utmärkt!
Jag trodde man ville ha ungefär samma höjd på fram och bakhjul? Det låter som stor skillnad att ha ungefär 25% större profil på gummit bak, men man kanske inte tänker på det?
Han måste ha skrivit fel. Eller? Måste se rätt konstigt ut annars. :)
ska nog vara 245/30/22 och 292/25/22 ... om jag minns rätt...

EDIT: Quotar mig själv från 4 maj 2016 07:15; "iaf så är det 245/35 fram o 295/25 bak. Inge skrap alls! Hade michelin pilot sport 2 förut med 255/35 fram o 295/25 bak.. då var det väldigt mycket skrap fram!"

Där har ni siffrorna rätt!

Re: Förbrukning och komfort med 22"?

Postat: 06 okt 2017 10:48
av Legato
tehjimos skrev:

EDIT: Quotar mig själv från 4 maj 2016 07:15; "iaf så är det 245/35 fram o 295/25 bak. Inge skrap alls! Hade michelin pilot sport 2 förut med 255/35 fram o 295/25 bak.. då var det väldigt mycket skrap fram!"

Där har ni siffrorna rätt!
Märkligt att det funkade. Då hade du alltså istället drygt 15% större profil fram. Med 255/35 drygt 20% större. Efter lite mer läsning verkar koncensus vara att inte avvika mer än 5% mellan fram o bak.

245/30 resp 295/25 är nästan identiskt men då har man problemet att det ej verkar finnas däck i 245/30 som klarar 96 i belastning, dock klarar de 95 vilket bör vara lugnt om man tar en xl variant.

Re: Förbrukning och komfort med 22"?

Postat: 06 okt 2017 10:51
av Legato
Vossen föreslog för övrigt:

Recommended will be 22x9 +30/22x10.5 +38 with 245/30/22 and 285/25/22.

Vilket också känns rimligt (ca 3% större fram). När jag frågade om däck i 245/30 som klarar belastningen så hänvisade de mig dock till deras svenska agent ;)

Re: Förbrukning och komfort med 22"?

Postat: 06 okt 2017 11:31
av 12man
Legato skrev:
Vossen föreslog för övrigt:

Recommended will be 22x9 +30/22x10.5 +38 with 245/30/22 and 285/25/22.

Vilket också känns rimligt (ca 3% större fram). När jag frågade om däck i 245/30 som klarar belastningen så hänvisade de mig dock till deras svenska agent ;)
diametern är 707mm resp 701mm dvs c:a .8% i diff ber på åt vilket håll du räknar
>rullomkretsen diffar .88% (mindre bak) vilket ju är försumbart, men hjulhusen är större bak än fram på en S
tesla sätter bakhjul med 1.23% rullomkrets större bak på bilar med staggered hjul, jag skulle sätta 275/35 21 bak,
stora fälgar är snyggt ja, men fyllda hjulhus snyggare

de flesta tankar om tumstorleken är ju eg om utseendet