Jag är inte rätt person att svara ang kostnader vid import tyvärr..
Men ska du ha argument för Model S framför XC60 så säger jag först packutrymmet! Försök få in två barnvagnar i en XC60

Du kan packa under golvet i bagaget och skaffar du en tidig Model S rwd får du dessutom stora frunken fram vilken sväljer mängder! Platsen i baksätet är dessutom större jämfört med XC60. Två bakåtvända stolar får ok plats i mitten och på sidan bak, då har du plats för en vuxen till bak samt fram. Svärmor kör XC60 så har erfarenhet av det knappa utrymmet

Nackdelen är om man har små barn så gör det låga taket att det är lite bökigt att lyfta in dem. Det är smidigare i Volvon. Bagaget och frunken sväljer allt vi behöver så packar aldrig i saker i baksätet i Teslan.
Sen tycker jag du ska ta upp den största fördelen, miljön! Ni behöver aldrig tanka och laddstoppen kommer man märka att de aldrig är något egentligt problem, det inser man först när man haft bilen ett tag. Har du hemmaladdning är det alltför smidigt och billigt!
Anledningen till att jag tog upp företagsleasing är att det blir så otroligt mycket mer fördelaktigt ekonomiskt än att äga privat, även om det blir en räntekostnad. Men det är ju upp till var och en hur man vill äga bilen!