Laddning på två 230V/16A
Postat: 28 okt 2017 17:50
Jag såg att jag hade två Schuko-uttag med varsin 16A-säkring. Nån som har nåt bra tips om hur jag kan utnyttja det för att ladda med 32A?
Tips på fungerande fulkopplingar då?Bjelke skrev:Inget rumsrent tips finns men ev lite fulkopplingar kan funka...
Du behöver inte fasförskjutning. Borde funka ändå. Skulle dock testa med en wc först, umc är så grinig av sigMrX skrev:Nja. Jag kan ju ändå inte få till tre faser med 120 graders skillnad från tvåfas bara sådär...
Om man skulle vända ena shukon fel så fas hamnar där nollan ska vara så borde det innebära att pinnarna på den andra shukon blir strömförande.blincoln skrev:Teslorna laddar trefas med 3x230V, d.v.s som tre separata faser mot nollan. Såvitt jag vet kan den även ladda tvåfas, alltså 2x230Vx16A.
Så, köp två Schuko-stickproppar, en röd CEE-hona lite 2.5-kvadrat-kabel och ta reda på vilken som är fas och nolla i uttagen så kan du bygga ihop och koppla in en adapter som du sedan kan koppla Teslans UMC med röd adapter till.
Men ärligt, jag skulle inte rekommendera det. Alls.
Garanterat...gellerstam skrev:En tanke som slog mig.
Kan det bli svårt med garanti på UMC, WC eller Bil vid dessa experiment?
Jo om dom ligger i fas med varandra så kan en 1:1 trafo med dubbla lindningar funka men det är lite som att gå över ånZalman3 skrev:Men finns det inte en transformator som kan omvandla 2st 16A, 230V till en st 32A 230V?
Garanterat och lägg på försäkringen på huset vid eventuell brand...Bjelke skrev:Garanterat...gellerstam skrev:En tanke som slog mig.
Kan det bli svårt med garanti på UMC, WC eller Bil vid dessa experiment?
Är det besvärligt att dra ut trefas? Det både löser problemet och tar laddningen till en annan nivå.Svenssons skrev:Garanterat och lägg på försäkringen på huset vid eventuell brand...Bjelke skrev:Garanterat...gellerstam skrev:En tanke som slog mig.
Kan det bli svårt med garanti på UMC, WC eller Bil vid dessa experiment?
Så du menar att jag kopplar trafon till 380V 16A, och får ut 32A 230V?Bjelke skrev:Jo om dom ligger i fas med varandra så kan en 1:1 trafo med dubbla lindningar funka men det är lite som att gå över ånZalman3 skrev:Men finns det inte en transformator som kan omvandla 2st 16A, 230V till en st 32A 230V?
Efter vatten... Ligger dom inte i fas så är det kört... (Ligger dom i fas så kan man ju lika gärna koppla ihop dom direkt).
Kopplar man däremot direkt mellan faserna (400V) så kan man ju sedan driva en trafo till 230V igen och därmed
vunnit lite, typ som 32A dådvs en 400V till 230V-trafo... Jag funderade på det en sväng till min Leaf för att fördela
lasten på 2 faser isf 1 men det är en värdelös idé pgav verkningsgraden och kostnaden för trafo osv.
Funkar tyvärr inte i den riktningen.apkungen skrev:Denna borde hjälpa:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/CEE-in ... 000021321/
Eller kanske inte. Det är ju en hane på trefasen
Tror också att det är en AC-DC-AC-konverting som krävs om man ska omvandla flera faser till en men att verkningsgraden snarare ligger kring 75%. Har för mig att det skrivits en del på detta forum om en som gick att köpa i Tyskland. Har för mig att priset på den låg kring 500-600 EUR. För mig känns det som att gå över ån för att hämta vatten med en sådan om det inte är en Tesla Roadster som ska laddas. Den kan ju endast laddas med enfas eller DC. Är det en Model S/X är det helt onödigt och bara dåligt med en trafo för att omvandla till enfas.MrX skrev:Jag tror Ac-Dc-ac-konvertering är nödvändigt. Inte omöjligt att det finns en sån lösning redan. Jag förlorar ju kanske 10-15% i konverteringen, men det hade det ju varit värt.
Men jag kan tänka mig folk som har en Leaf med 7,4kw inverter kan tycka att det vore intressant att betala 5000kr för att kunna ladda i 7,4kw.Svenssons skrev:Tror också att det är en AC-DC-AC-konverting som krävs om man ska omvandla flera faser till en men att verkningsgraden snarare ligger kring 75%. Har för mig att det skrivits en del på detta forum om en som gick att köpa i Tyskland. Har för mig att priset på den låg kring 500-600 EUR. För mig känns det som att gå över ån för att hämta vatten med en sådan om det inte är en Tesla Roadster som ska laddas. Den kan ju endast laddas med enfas eller DC. Är det en Model S/X är det helt onödigt och bara dåligt med en trafo för att omvandla till enfas.MrX skrev:Jag tror Ac-Dc-ac-konvertering är nödvändigt. Inte omöjligt att det finns en sån lösning redan. Jag förlorar ju kanske 10-15% i konverteringen, men det hade det ju varit värt.
Jag bor i hyresrätt, så mitt enda alternativ är att leva med de två schuko-uttag jag har om 16A styck.Svenssons skrev:Tror också att det är en AC-DC-AC-konverting som krävs om man ska omvandla flera faser till en men att verkningsgraden snarare ligger kring 75%. Har för mig att det skrivits en del på detta forum om en som gick att köpa i Tyskland. Har för mig att priset på den låg kring 500-600 EUR. För mig känns det som att gå över ån för att hämta vatten med en sådan om det inte är en Tesla Roadster som ska laddas. Den kan ju endast laddas med enfas eller DC. Är det en Model S/X är det helt onödigt och bara dåligt med en trafo för att omvandla till enfas.MrX skrev:Jag tror Ac-Dc-ac-konvertering är nödvändigt. Inte omöjligt att det finns en sån lösning redan. Jag förlorar ju kanske 10-15% i konverteringen, men det hade det ju varit värt.
Alternativen du då har är att ladda enfas eller be fastighetsägaren installera trefas. Att själv köra med fullösning med risker för liv och egendom som dessutom inte är din ser jag inte som ett alternativ. Att koppla in något som gör om två faser till en är ju identiskt med att koppla in Teslan direkt om det är en S/X.MrX skrev:
Jag bor i hyresrätt, så mitt enda alternativ är att leva med de två schuko-uttag jag har om 16A styck.