Sida 1 av 2

Laddning på två 230V/16A

Postat: 28 okt 2017 17:50
av MrX
Jag såg att jag hade två Schuko-uttag med varsin 16A-säkring. Nån som har nåt bra tips om hur jag kan utnyttja det för att ladda med 32A?

Re: Laddning på två 230V/16A

Postat: 28 okt 2017 17:57
av Bjelke
Inget rumsrent tips finns men ev lite fulkopplingar kan funka...

Re: Laddning på två 230V/16A

Postat: 28 okt 2017 18:27
av MrX
Bjelke skrev:
Inget rumsrent tips finns men ev lite fulkopplingar kan funka...
Tips på fungerande fulkopplingar då?

Re: Laddning på två 230V/16A

Postat: 28 okt 2017 19:15
av blincoln
Teslorna laddar trefas med 3x230V, d.v.s som tre separata faser mot nollan. Såvitt jag vet kan den även ladda tvåfas, alltså 2x230Vx16A.

Så, köp två Schuko-stickproppar, en röd CEE-hona lite 2.5-kvadrat-kabel och ta reda på vilken som är fas och nolla i uttagen så kan du bygga ihop och koppla in en adapter som du sedan kan koppla Teslans UMC med röd adapter till.

Men ärligt, jag skulle inte rekommendera det. Alls. :D

Re: Laddning på två 230V/16A

Postat: 28 okt 2017 19:33
av Stefan T
blir det fel så får du kortis :D :D :D :D :D

Re: Laddning på två 230V/16A

Postat: 28 okt 2017 19:45
av Remuz
Funkar umc med 2x16A utan fasförskjutning? Borde den ju såklart göra, finns ju en 32A blå enfas-adapter. Då blir det ju bara lite småful koppling.

Hitta nollan på båda uttagen, koppla ena fasen på L1 och andra på L2 på en trefas-CEE. Se till att ha koll på JORD och NOLLA. Klar fördel om det sitter jfb i skåpet

Re: Laddning på två 230V/16A

Postat: 28 okt 2017 20:28
av MrX
Nja. Jag kan ju ändå inte få till tre faser med 120 graders skillnad från tvåfas bara sådär...

Re: Laddning på två 230V/16A

Postat: 28 okt 2017 20:37
av Remuz
MrX skrev:
Nja. Jag kan ju ändå inte få till tre faser med 120 graders skillnad från tvåfas bara sådär...
Du behöver inte fasförskjutning. Borde funka ändå. Skulle dock testa med en wc först, umc är så grinig av sig

Re: Laddning på två 230V/16A

Postat: 28 okt 2017 21:28
av Gustafsson
Jag skulle nog ge fn i att testa... :?

Re: Laddning på två 230V/16A

Postat: 28 okt 2017 21:38
av gellerstam
En tanke som slog mig.

Kan det bli svårt med garanti på UMC, WC eller Bil vid dessa experiment? :?

Re: Laddning på två 230V/16A

Postat: 28 okt 2017 21:43
av DSV
blincoln skrev:
Teslorna laddar trefas med 3x230V, d.v.s som tre separata faser mot nollan. Såvitt jag vet kan den även ladda tvåfas, alltså 2x230Vx16A.

Så, köp två Schuko-stickproppar, en röd CEE-hona lite 2.5-kvadrat-kabel och ta reda på vilken som är fas och nolla i uttagen så kan du bygga ihop och koppla in en adapter som du sedan kan koppla Teslans UMC med röd adapter till.

Men ärligt, jag skulle inte rekommendera det. Alls. :D
Om man skulle vända ena shukon fel så fas hamnar där nollan ska vara så borde det innebära att pinnarna på den andra shukon blir strömförande.

Re: Laddning på två 230V/16A

Postat: 28 okt 2017 23:52
av Zalman3
Men finns det inte en transformator som kan omvandla 2st 16A, 230V till en st 32A 230V?

Re: Laddning på två 230V/16A

Postat: 29 okt 2017 01:18
av Bjelke
gellerstam skrev:
En tanke som slog mig.

Kan det bli svårt med garanti på UMC, WC eller Bil vid dessa experiment? :?
Garanterat...

Re: Laddning på två 230V/16A

Postat: 29 okt 2017 01:24
av Bjelke
Zalman3 skrev:
Men finns det inte en transformator som kan omvandla 2st 16A, 230V till en st 32A 230V?
Jo om dom ligger i fas med varandra så kan en 1:1 trafo med dubbla lindningar funka men det är lite som att gå över ån
Efter vatten... Ligger dom inte i fas så är det kört... (Ligger dom i fas så kan man ju lika gärna koppla ihop dom direkt).
Kopplar man däremot direkt mellan faserna (400V) så kan man ju sedan driva en trafo till 230V igen och därmed
vunnit lite, typ som 32A då :) dvs en 400V till 230V-trafo... Jag funderade på det en sväng till min Leaf för att fördela
lasten på 2 faser isf 1 men det är en värdelös idé pgav verkningsgraden och kostnaden för trafo osv.

Re: Laddning på två 230V/16A

Postat: 29 okt 2017 01:51
av apkungen
Denna borde hjälpa:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/CEE-in ... 000021321/

Eller kanske inte. Det är ju en hane på trefasen

Re: Laddning på två 230V/16A

Postat: 29 okt 2017 02:24
av Svenssons
Bjelke skrev:
gellerstam skrev:
En tanke som slog mig.

Kan det bli svårt med garanti på UMC, WC eller Bil vid dessa experiment? :?
Garanterat...
Garanterat och lägg på försäkringen på huset vid eventuell brand...

Re: Laddning på två 230V/16A

Postat: 29 okt 2017 04:38
av Foluke
Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
gellerstam skrev:
En tanke som slog mig.

Kan det bli svårt med garanti på UMC, WC eller Bil vid dessa experiment? :?
Garanterat...
Garanterat och lägg på försäkringen på huset vid eventuell brand...
Är det besvärligt att dra ut trefas? Det både löser problemet och tar laddningen till en annan nivå.

Re: Laddning på två 230V/16A

Postat: 29 okt 2017 07:32
av Zalman3
Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
Men finns det inte en transformator som kan omvandla 2st 16A, 230V till en st 32A 230V?
Jo om dom ligger i fas med varandra så kan en 1:1 trafo med dubbla lindningar funka men det är lite som att gå över ån
Efter vatten... Ligger dom inte i fas så är det kört... (Ligger dom i fas så kan man ju lika gärna koppla ihop dom direkt).
Kopplar man däremot direkt mellan faserna (400V) så kan man ju sedan driva en trafo till 230V igen och därmed
vunnit lite, typ som 32A då :) dvs en 400V till 230V-trafo... Jag funderade på det en sväng till min Leaf för att fördela
lasten på 2 faser isf 1 men det är en värdelös idé pgav verkningsgraden och kostnaden för trafo osv.
Så du menar att jag kopplar trafon till 380V 16A, och får ut 32A 230V?

Vad blir verkningsgraden och vad kostar det?

Re: Laddning på två 230V/16A

Postat: 29 okt 2017 08:12
av MrX
apkungen skrev:
Denna borde hjälpa:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/CEE-in ... 000021321/

Eller kanske inte. Det är ju en hane på trefasen
Funkar tyvärr inte i den riktningen.

Re: Laddning på två 230V/16A

Postat: 29 okt 2017 08:14
av MrX
Jag tror Ac-Dc-ac-konvertering är nödvändigt. Inte omöjligt att det finns en sån lösning redan. Jag förlorar ju kanske 10-15% i konverteringen, men det hade det ju varit värt.

Re: Laddning på två 230V/16A

Postat: 29 okt 2017 08:17
av Leo
Kanske Ferroamps energihub kan hantera det?

Re: Laddning på två 230V/16A

Postat: 29 okt 2017 08:29
av Svenssons
MrX skrev:
Jag tror Ac-Dc-ac-konvertering är nödvändigt. Inte omöjligt att det finns en sån lösning redan. Jag förlorar ju kanske 10-15% i konverteringen, men det hade det ju varit värt.
Tror också att det är en AC-DC-AC-konverting som krävs om man ska omvandla flera faser till en men att verkningsgraden snarare ligger kring 75%. Har för mig att det skrivits en del på detta forum om en som gick att köpa i Tyskland. Har för mig att priset på den låg kring 500-600 EUR. För mig känns det som att gå över ån för att hämta vatten med en sådan om det inte är en Tesla Roadster som ska laddas. Den kan ju endast laddas med enfas eller DC. Är det en Model S/X är det helt onödigt och bara dåligt med en trafo för att omvandla till enfas.

Re: Laddning på två 230V/16A

Postat: 29 okt 2017 08:32
av Zalman3
Svenssons skrev:
MrX skrev:
Jag tror Ac-Dc-ac-konvertering är nödvändigt. Inte omöjligt att det finns en sån lösning redan. Jag förlorar ju kanske 10-15% i konverteringen, men det hade det ju varit värt.
Tror också att det är en AC-DC-AC-konverting som krävs om man ska omvandla flera faser till en men att verkningsgraden snarare ligger kring 75%. Har för mig att det skrivits en del på detta forum om en som gick att köpa i Tyskland. Har för mig att priset på den låg kring 500-600 EUR. För mig känns det som att gå över ån för att hämta vatten med en sådan om det inte är en Tesla Roadster som ska laddas. Den kan ju endast laddas med enfas eller DC. Är det en Model S/X är det helt onödigt och bara dåligt med en trafo för att omvandla till enfas.
Men jag kan tänka mig folk som har en Leaf med 7,4kw inverter kan tycka att det vore intressant att betala 5000kr för att kunna ladda i 7,4kw.

Re: Laddning på två 230V/16A

Postat: 29 okt 2017 09:21
av MrX
Svenssons skrev:
MrX skrev:
Jag tror Ac-Dc-ac-konvertering är nödvändigt. Inte omöjligt att det finns en sån lösning redan. Jag förlorar ju kanske 10-15% i konverteringen, men det hade det ju varit värt.
Tror också att det är en AC-DC-AC-konverting som krävs om man ska omvandla flera faser till en men att verkningsgraden snarare ligger kring 75%. Har för mig att det skrivits en del på detta forum om en som gick att köpa i Tyskland. Har för mig att priset på den låg kring 500-600 EUR. För mig känns det som att gå över ån för att hämta vatten med en sådan om det inte är en Tesla Roadster som ska laddas. Den kan ju endast laddas med enfas eller DC. Är det en Model S/X är det helt onödigt och bara dåligt med en trafo för att omvandla till enfas.
Jag bor i hyresrätt, så mitt enda alternativ är att leva med de två schuko-uttag jag har om 16A styck.

Re: Laddning på två 230V/16A

Postat: 29 okt 2017 10:17
av Svenssons
MrX skrev:

Jag bor i hyresrätt, så mitt enda alternativ är att leva med de två schuko-uttag jag har om 16A styck.
Alternativen du då har är att ladda enfas eller be fastighetsägaren installera trefas. Att själv köra med fullösning med risker för liv och egendom som dessutom inte är din ser jag inte som ett alternativ. Att koppla in något som gör om två faser till en är ju identiskt med att koppla in Teslan direkt om det är en S/X.