Tvinga laddning till 100%
Moderator: Redaktion
Tvinga laddning till 100%
Jag brukar ladda till 70 eller 80%, beroende på humöret. Bara en enda gång har jag laddat till 100%, det var i somras. Nu i helgen har vi gjort en större tur och då tänkte jag att en fulladdning kan ju inte skada. Tesla hävdar ju till och med att man bör ladda fullt någon gång för att balansera cellerna ordentligt. Men jag lyckades inte ladda fullt. Bilen slutade ladda vid 99%. Jag pillade lite med reglaget i appen och fick igång laddningen igen. Men den slutade strax därefter igen, fortfarande vid 99%. Varför går inte det längre? Är det en bugg eller är mitt batteri redan så kvaddat att jag inte längre kan ladda till 100%? Känns liiiite tidigt efter 1700 mil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tvinga laddning till 100%
Så hade jag med. Löste sig själv. Men ring supporten så ser dom vad den är inställd på.
Jaha, du menar att den var inställd på 99% fast det såg som att lilla pilen var längst till höger? Kan ju vara så enkelt faktiskt.rightnow skrev:Så hade jag med. Löste sig själv. Men ring supporten så ser dom vad den är inställd på.
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
I VisibleTesla ser man procentsatsen den är inställd på.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Jag har också råkat ut för detta någon gång när jag ställt in laddnivån via appen. Men jag har alltid fått 100% när jag ställt in laddnivån på skärmen i bilen. Så jag tror det är lite strul med appen.
För övrigt är det inte bra att alltid ladda till 70-80% enligt Tesla. De rekommenderar att man laddar fullt minst en gång i månaden och låter bilen stå ”över natten” för att batteriet ska kunnat balansera cellerna. Annars riskerar man att det blir obalans i batteriet och då blir det samma celler som får jobba hårt hela tiden, och det leder till snabbare degradering.
För övrigt är det inte bra att alltid ladda till 70-80% enligt Tesla. De rekommenderar att man laddar fullt minst en gång i månaden och låter bilen stå ”över natten” för att batteriet ska kunnat balansera cellerna. Annars riskerar man att det blir obalans i batteriet och då blir det samma celler som får jobba hårt hela tiden, och det leder till snabbare degradering.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Till och med över natten? Det sa dom inte till mig. Dom tyckte jag skulle ladda fullt ”då och då” men åka kort därefter.Nicke Nyfiken skrev:Jag har också råkat ut för detta någon gång när jag ställt in laddnivån via appen. Men jag har alltid fått 100% när jag ställt in laddnivån på skärmen i bilen. Så jag tror det är lite strul med appen.
Jo, jag har också fått den rekommendationen. Men uppgifterna varierar lite. En gång i månaden känns alldeles för ofta tycker jag.Hyted skrev:Till och med över natten? Det sa dom inte till mig. Dom tyckte jag skulle ladda fullt ”då och då” men åka kort därefter.Nicke Nyfiken skrev:Jag har också råkat ut för detta någon gång när jag ställt in laddnivån via appen. Men jag har alltid fått 100% när jag ställt in laddnivån på skärmen i bilen. Så jag tror det är lite strul med appen.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Det var ungefär det jag sa också när de gav mig dessa rekommendationer.Hyted skrev:Till och med över natten? Det sa dom inte till mig. Dom tyckte jag skulle ladda fullt ”då och då” men åka kort därefter.Nicke Nyfiken skrev:Jag har också råkat ut för detta någon gång när jag ställt in laddnivån via appen. Men jag har alltid fått 100% när jag ställt in laddnivån på skärmen i bilen. Så jag tror det är lite strul med appen.
De sa då att det går bra att ladda fullt en eller ett par gånger i veckan utan att skada batteriet, om man INTE låter bilen stå fulladdad någon längre stund. Däremot SKA man lämna den fulladdad ”över natten” för att batteriet ska hinna ballansera laddningen mellan cellerna någon gång i månaden. Denna utjämning hinner inte ske om man börjar köra direkt efter laddningen är avslutad.
Så rekommendationen att inte låta bilen stå med full laddning gäller om man laddar fullt mer än en gång i månaden. Och man ska inte heller ladda fullt om bilen ska stå längre än ”över natten”.
Detta var de senaste rekommendationerna SC i Sverige fått från Moderskeppet i USA, sa de. Detta var för cirka ett år sedan.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Intressant nog hittar jag inte i manualen längre passagen om att man bör köra iväg inom några timmar efter att ha laddat fullt. Men någon annan kanske är bättre på att leta?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag var med om samma grej och löste det på följande sätt.
Jag öppnade appen och aktiverade skärmzoom på telefonen och zoomade in på reglaget för laddgränsen. Sedan drog jag den sista pixeln åt höger. Därefter behövde den ladda i ca 30 minuter till för att fylla den, men sedan stod det faktiskt 100%.
Vilket gjorde att laddbromsen inte funkade alls förrän efter någon kilometer.
Jag öppnade appen och aktiverade skärmzoom på telefonen och zoomade in på reglaget för laddgränsen. Sedan drog jag den sista pixeln åt höger. Därefter behövde den ladda i ca 30 minuter till för att fylla den, men sedan stod det faktiskt 100%.
Vilket gjorde att laddbromsen inte funkade alls förrän efter någon kilometer.