Tappa 4% SOC över natten normalt?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare

Tappa 4% SOC över natten normalt?

Inlägg av znak3 »

Hej vänner!

När jag under natten laddar min bil till 90% så har jag bara 86% på morgonen. Är det onormalt mycket tapp i SOC för knappt ett dygn? På 3 dagar så har jag bara 81% kvar...

Den står i varmgarage.

/znak3
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Re: Tappa 4% SOC över natten normalt?

Inlägg av Kulingen »

znak3 skrev:
Hej vänner!

När jag under natten laddar min bil till 90% så har jag bara 86% på morgonen. Är det onormalt mycket tapp i SOC för knappt ett dygn? På 3 dagar så har jag bara 81% kvar...

Den står i varmgarage.

/znak3
Första natten minskar nog batteriet mera pga att det blir kallare en under SuC laddningen, de efterkommande dagarna tappar det ganska normalt ca 1% per dag. Men jag är ingen expert har bara haft min bil i 3 månader och gissar mig till denna slutsats.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Har du smart preconditioning på?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag har också märkt samma sak och jag tycker att det inte känns riktigt normalt. Den tappar minst 3-4% på en dag. Jag har satt på energisparläge och kör inte med osmart preconditioning, inga appar som håller bilen vaken heller. Förr förlorade man kanske 1% på en dag. Nånting har hänt.
Jag vet inte om det är bilen som är annorlunda, att de alltså har ändrat nånting från tidigare modeller, kanske nån AP2-pryl som behöver hållas uppvärmd, eller om det är mjukvaran som spökar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

Om temperatur och andra yttre förhållanden ändras gissar jag att laddnivån kan ändras imaginärt. Det är väl endast en spänningsnivå man mäter och som sedan presenteras som återstående körsträcka.
Senast redigerad av Delta, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det är väl även dödräkning på ström in och ut ur batteriet?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Mest dödräkning har jag för mig. Spänningen är mer eller mindre konstant över ett stort arbetsområde.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

bylund skrev:
Jag gissade bara. Du har säkert rätt Bylund. Jag menar bara att det kan påverka visningen om mätningen sker vid olika förhållanden, temperatur exempelvis. Men åter igen, jag vet inte , en gissning bara. :)
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare

Inlägg av GiGurra »

4% låter mycket!

Jag upplever mellan att 0-2% försvunnit varje natt innan jag pre-heatar. Har också inställt på energispar, mest pga att jag i dagsläget inte kan ladda hemma.

Min bil står utomhus i kylan.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Min tappar en del också. Laddade upp den till 90% igår kväll, vilket brukar betyda 408 km (även om jag har för mig att jag sett 420 km en gång), och i morse när jag skulle starta värmaren så var det 403 km. 1,22% alltså. Tycker det är rätt ok ändå.

I vardagen med rätt mycket korta körningar så får jag bara ut hälften av typical. Kör kupévärmaren ofta och har inte range mode på så det är väl inte idealiskt direkt. :) Men trots att jag i praktiken har en förbrukning på 350-400 Wh/km så visar den snittförbrukning på 239 Wh/km. Jag tycker den borde räkna med all el som den använder.

Kör jag längre så sjunker förbrukningen rätt snabbt ner mot 210 Wh/km.

Det här påverkar ju kalkylen en aning men är ju inget större problem när man kan ladda hemma.
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare

Inlägg av GiGurra »

Verdi skrev:
Min tappar en del också. Laddade upp den till 90% igår kväll, vilket brukar betyda 408 km (även om jag har för mig att jag sett 420 km en gång), och i morse när jag skulle starta värmaren så var det 403 km. 1,22% alltså. Tycker det är rätt ok ändå.

I vardagen med rätt mycket korta körningar så får jag bara ut hälften av typical. Kör kupévärmaren ofta och har inte range mode på så det är väl inte idealiskt direkt. :) Men trots att jag i praktiken har en förbrukning på 350-400 Wh/km så visar den snittförbrukning på 239 Wh/km. Jag tycker den borde räkna med all el som den använder.

Kör jag längre så sjunker förbrukningen rätt snabbt ner mot 210 Wh/km.

Det här påverkar ju kalkylen en aning men är ju inget större problem när man kan ladda hemma.
Precis. Förbrukningen är dels en tidsberoende funktion (uppvärmning etc, som peakar i början av varje tur) + en avståndsberoende funktion (som håller sig rätt konstant).

Precis som du ligger jag på drygt 200 nu när det är lite småkyligt (lite över 0an) sålänge sträckan är 3-4 mil eller längre.

Men korta sträckor när det är kallt ... ja... det drar massor :S. dubbelt så mkt som typical känns inte orimligt, men det är ju för att man försöker approximera en tidsberoende funktion (uppvärmningen) över avstånd, vilket bara blir helt fel.
Användarvisningsbild
Soja86
Teslaägare

Inlägg av Soja86 »

dstr skrev:
Vad är det och vart slås det på?
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jens1164

Inlägg av Jensa »

Soja86 skrev:
dstr skrev:
Tanken är att bilen ska lära sig dina rutiner och värma bilen lagom tills du ska åka. Men det gör ju också att du måste åka exakt samma tid varje dag och sen vet jag inte om det funkar så bra ändå. Ett lite märkligt påhitt måste jag säga... :roll:
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Jensa skrev:
Soja86 skrev:
dstr skrev:
Tanken är att bilen ska lära sig dina rutiner och värma bilen lagom tills du ska åka. Men det gör ju också att du måste åka exakt samma tid varje dag och sen vet jag inte om det funkar så bra ändå. Ett lite märkligt påhitt måste jag säga... :roll:
Om det är påslaget så varmkör bilen sig själv när du brukar åka. Låter du bilen stå ett par dagar så gör den det ändå. Funktionen är inte direkt "smart", eller som Elon uttryckte det inför ngn uppdatering tidigare, att den nu var "less dumb".
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Smart preconditioning är Teslas svar på en tidsinställning för värmen. Istället för att göra det uppenbara, nämligen att låta föraren med hjälp av en timer bestämma när bilen ska vara varm, så hittar de på en säkerligen jäkligt komplicerad algoritm som i princip alltid gör ett sämre jobb än en timer. I allra bästa fall är den lika bra som en timer. För det är ju den man försöker härma. Bilens konstigaste funktion som till och med Elon har sågat.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Tappade 5-10% per dygn när jag inte hade energisparläge på. Kör flera appar... Nu med energisparläge är det klart mindre, osäker på hur mycket dock, har alltid bilen inkopplad på natten.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Smart preconditioning är Teslas svar på en tidsinställning för värmen. Istället för att göra det uppenbara, nämligen att låta föraren med hjälp av en timer bestämma när bilen ska vara varm, så hittar de på en säkerligen jäkligt komplicerad algoritm som i princip alltid gör ett sämre jobb än en timer. I allra bästa fall är den lika bra som en timer. För det är ju den man försöker härma. Bilens konstigaste funktion som till och med Elon har sågat.
Preconditioning skall alltid vara avstängd om man inte vill ha sin bil värmd/kyld vid slumpmässiga tidpunkter på dygnet. Testat den både före och efter uppdatering och den är bra dum fortfarande. Hänt mer än en gång att jag upptäck att bilen står med klimatanläggningen igång vid midnatt bara för att. Säkert ett bra sätt att bli av med energi i batterierna...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Skumt faktiskt att de inte plockat bort precondition-fumktionen. Hat aldrig hört om någon som tycker den funkar. Känns som det naturliga vore att ta bort den helt eller tills man lyckats få den att fungera vettigt.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare

Inlägg av znak3 »

I natt tappade jag bara 1% från kl 01 till kl 08. Upplever ändå att den tappar de första procenten från 90% till säg 85% väldigt snabbt.

Lite tokigt med sthlm stads laddare i garage är att man inte kan starta laddningen remote när den gått färdigt... :?:
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jens1164

Inlägg av Jensa »

Jag upplever det som att man tappar betydligt mer i vampire drain vid hög laddnivå jämfört med när den står under 70 %.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Skumt faktiskt att de inte plockat bort precondition-fumktionen. Hat aldrig hört om någon som tycker den funkar. Känns som det naturliga vore att ta bort den helt eller tills man lyckats få den att fungera vettigt.
Håller med. Varför skulle man öht vilja ha en sån funktion? Jag fattar inte vitsen med den, även om den hade funkat som det är tänkt. Det bästa den skulle kunna åtstadkomma är att gissa att du ska åka till jobbet varje morgon vid samma tid. Man gör exakt samma sak med en timer. Men med en timer kan man dessutom tala om för bilen i förväg att man tänker åka vid en viss tidpunkt, trots att man inte brukar åka vid denna tid i vanliga fall.
Däremot så hade det varit fränt om bilen hade utifrån min kalender vetat när jag ska åka. Och då hade den kunnat fråga, "vill du att jag ska aktivera värmen till imorgon kl 8?" Detta och en timer tack. @bjornlilja, kan du tweeta till Elon och fråga när vi får det? ;)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

mati skrev:
Legato skrev:
Håller med. Varför skulle man öht vilja ha en sån funktion? Jag fattar inte vitsen med den, även om den hade funkat som det är tänkt. Det bästa den skulle kunna åtstadkomma är att gissa att du ska åka till jobbet varje morgon vid samma tid. Man gör exakt samma sak med en timer. Men med en timer kan man dessutom tala om för bilen i förväg att man tänker åka vid en viss tidpunkt, trots att man inte brukar åka vid denna tid i vanliga fall.
Däremot så hade det varit fränt om bilen hade utifrån min kalender vetat när jag ska åka. Och då hade den kunnat fråga, "vill du att jag ska aktivera värmen till imorgon kl 8?" Detta och en timer tack. @bjornlilja, kan du tweeta till Elon och fråga när vi får det? ;)
Antar att tanken nånstans var att den skulle kolla kalendern och där med räkna ut när du ska åka och när den ska förvärma men den funkar ju inte tror inte det är nån som använder den
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar