AP1 eller AP2

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Soltesla

AP1 eller AP2

Inlägg av Soltesla »

Har man möjlighet att välja vilken version av AP man vill ha när man beställer en ny Tesla?

Normalt sett borde man ju vilja ha den nyaste modellen, dvs. AP2, men det verkar ju som att AP1 fortfarande är bättre.

Då kanske det bästa är att börja med AP1 och så om nåt halvår eller ett år när AP2 har gått om AP1 i kvalitet så går man över till AP2.

Skulle det funka?
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Re: AP1 eller AP2

Inlägg av Smutt »

Ja om du byter bil om ett halvår
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare

Inlägg av Hyted »

Soltesla skrev:
Har man möjlighet att välja vilken version av AP man vill ha när man beställer en ny Tesla?

Normalt sett borde man ju vilja ha den nyaste modellen, dvs. AP2, men det verkar ju som att AP1 fortfarande är bättre.

Då kanske det bästa är att börja med AP1 och så om nåt halvår eller ett år när AP2 har gått om AP1 i kvalitet så går man över till AP2.

Skulle det funka?
Enda möjligheten att få ap1 är att köpa begagnat.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Jag har en av varje, och ja, AP1 är fortfarande mycket bättre tyvärr. Det gör ont i Tesla-hjärtat att säga det...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inlägg av Kulingen »

Legato skrev:
Jag har en av varje, och ja, AP1 är fortfarande mycket bättre tyvärr. Det gör ont i Tesla-hjärtat att säga det...
Jag tycker min kör felfritt i alla väder och jag har en AP2.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Verdi

Inlägg av Verdi »

Kulingen skrev:
Legato skrev:

Bländar den av för mötande på ett bra sätt? Torkar den rutan när det regnar? Sänker den farten för tillfälliga hastighetsgränser?

AP passar inte min körstil på motorväg. Jag kör lite för fort helt enkelt och måste byta fil mer eller mindre oavbrutet. Då är det faktiskt lättare att styra med ratten än att "styra" med blinkersspaken. På landsväg törs jag inte. Får den nåt spatt och kör över i mötande så kan man dö. Och ja, både AP1 och AP2 gör ibland konstiga saker.

Jag ser AP som en väldigt dyr adaptiv farthållare. :)
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inlägg av Kulingen »

Verdi skrev:
Kulingen skrev:
Legato skrev:

Bländar den av för mötande på ett bra sätt? Torkar den rutan när det regnar? Sänker den farten för tillfälliga hastighetsgränser?

AP passar inte min körstil på motorväg. Jag kör lite för fort helt enkelt och måste byta fil mer eller mindre oavbrutet. Då är det faktiskt lättare att styra med ratten än att "styra" med blinkersspaken. På landsväg törs jag inte. Får den nåt spatt och kör över i mötande så kan man dö. Och ja, både AP1 och AP2 gör ibland konstiga saker.

Jag ser AP som en väldigt dyr adaptiv farthållare. :)
Kör man ”lite” för fort på motorvägen så kan det bli en dyr tripp också :shock:
Hastigheten ändrar jag med AP spaken, men det hade varit gutt med attden kände av skyltarna. Jag är regnsensor än så länge. Den automatiska avbländningen är till 95% tillförlitlig och ökar hela tiden. Men styrningen är topp...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Kulingen skrev:
Legato skrev:
AP1 ligger stabilt i filen på motorväg och landsväg. AP2 korrigerar hela tiden, vilket gör att färden känns väldigt ojämn imo. Upplevde exakt samma med splirrans ny x100d lånebil för någon vecka sedan.

Detta visste jag dock sedan tidigare. Min största besvikelse med AP2 i nya bilen är att den är förfärlig i köer. Köer klarar AP1 jättefint och det är just köer jag uppskattat AP mest i. AP2 däremot låser ju inte på bilen framför och misslyckas trots den låga farten att hålla sig i mitten av filen. Förstår faktiskt inte hur det är möjligt men den både kör tilll, och visar att den lägger sig på linjen mot filen bredvid. Börjar svänga rakt mot bilarna i grannfilen osv.

Rent logiskt känns det som detta borde bara en barnlek att hantera när den väl har bra "sikt" på linjerna, men icke :cry:

Med "early" krockdetektion har jag kört ett år med AP1 med 3-4 "falska" ingripanden och ett par riktiga (som dock var under kontroll även utan detektionen).

Med AP2 har jag redan fått flytta den till mittennivån då den skrikit pga mitträcke osv...

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inlägg av Kulingen »

Legato skrev:
Kulingen skrev:
Legato skrev:
AP1 ligger stabilt i filen på motorväg och landsväg. AP2 korrigerar hela tiden, vilket gör att färden känns väldigt ojämn imo. Upplevde exakt samma med splirrans ny x100d lånebil för någon vecka sedan.

Detta visste jag dock sedan tidigare. Min största besvikelse med AP2 i nya bilen är att den är förfärlig i köer. Köer klarar AP1 jättefint och det är just köer jag uppskattat AP mest i. AP2 däremot låser ju inte på bilen framför och misslyckas trots den låga farten att hålla sig i mitten av filen. Förstår faktiskt inte hur det är möjligt men den både kör tilll, och visar att den lägger sig på linjen mot filen bredvid. Börjar svänga rakt mot bilarna i grannfilen osv.

Rent logiskt känns det som detta borde bara en barnlek att hantera när den väl har bra "sikt" på linjerna, men icke :cry:

Med "early" krockdetektion har jag kört ett år med AP1 med 3-4 "falska" ingripanden och ett par riktiga (som dock var under kontroll även utan detektionen).

Med AP2 har jag redan fått flytta den till mittennivån då den skrikit pga mitträcke osv...
Då måste det finnas olika nivåer på AP2, min rycker inte på motorväg eller annars heller, Har filmat 3 st filmer som ligger på någon annan tråd som visar att den ligger stabilt i mörker, snö på vägen och i väldigt starkt motljus.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Kulingen skrev:
Legato skrev:
Kulingen skrev:
Legato skrev:

Då måste det finnas olika nivåer på AP2, min rycker inte på motorväg eller annars heller, Har filmat 3 st filmer som ligger på någon annan tråd som visar att den ligger stabilt i mörker, snö på vägen och i väldigt starkt motljus.
Olika kalibrering möjligen. Min bil har AP 2.1 och är som sagt en vecka gammal, så den har iaf garanterat inte en äldre version än din ;)

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Kulingen skrev:
Den automatiska avbländningen är till 95% tillförlitlig och ökar hela tiden...
Hur kan det vara så olika? Min är helt fullständigt oanvändbar. Den bländar inte av för andra bilar förrän de börjar blinka på mig, om ens då. Jag har testat och testat om och om igen, men det är alltid samma sak. Efter några kilometer ger jag upp och kör med manuellt helljus.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep

Inlägg av Mickep »

Hur länge kommer ap1 att uppdateras? det är ju mobileye som äger den biten(?) Jag är inte ens säker på att alla kamerorna används (kmanauto gjorde ett test, och klistrade för alla kamerorna) så har svårt att avgöra hur långt de kommit. men klart är att de borde kommit mycket längre (nu spekulerar jag vilt eftersom jag bara har rykten att gå på)
att hårdvarauppgraderingen kom så snabbt (ap2.5) vet jag inte var de kan få för konsekvenser för de som sitter fast med mellantinget ap 2. då ap 2.5 garanterat har snabbare och bättre processer. men det innebär att de har 3 system att underhålla samtidigt och jag tror att när man väl ser en märkbar skillnad mellan 2 och 2.5 så har nog ap 3 satts in i bilarna för länge sedan.(det finns en talesätt att varje år blir processerna dubbelt så bra och hälften så dyra, så det finns ingen anledning för tesla att sätta in gamla komponenter när den nya är bättre och billigare)
När gissar jag att ap1 och 2 är likvärdiga undrar ni. Jag säger 2019. bam! året då europeiska model 3 har kommit igång på allvar (med helt ny hårdvara f.ö.)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

4 versioner tom... AP 1, 2, 2.1 och 2.5.

Tycker inte min AP1 blivit märkbart bättre senaste året, men är fortfarande helt överlägsen min AP 2.1.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
Hur länge kommer ap1 att uppdateras? det är ju mobileye som äger den biten(?) Jag är inte ens säker på att alla kamerorna används (kmanauto gjorde ett test, och klistrade för alla kamerorna) så har svårt att avgöra hur långt de kommit.
Vänta nu, du blandar ihop en massa saker nu. MobilEye har har utvecklat AP1, det stämmer. Men AP1 har bara en kamera. Videon du menar där kmanauto har klistrat MacGyver-tejp för kamerorna var en AP2.5 bil, alltså med senaste hårdvaran.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inlägg av Kulingen »

mati skrev:
Kulingen skrev:
Den automatiska avbländningen är till 95% tillförlitlig och ökar hela tiden...
Hur kan det vara så olika? Min är helt fullständigt oanvändbar. Den bländar inte av för andra bilar förrän de börjar blinka på mig, om ens då. Jag har testat och testat om och om igen, men det är alltid samma sak. Efter några kilometer ger jag upp och kör med manuellt helljus.
Körde idag Västervik Stockholm med AP2 inkopplad så gott som hela tiden felfritt
Senast redigerad av Kulingen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Kulingen skrev:
Körde idag Västervik Stockholm med AP2 inkopplad så gott som hela tiden.
Vi pratade ju om auto-helljus.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

mati skrev:
Kulingen skrev:
Min AP1 har från leverans funkat med en halvsekunds fördröjning efter möte. I övrigt 95 % perfekt.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inlägg av Kulingen »

mati skrev:
Kulingen skrev:
När jag fick bilen i september var helljusautomatiken kass men den fungerar bättre hela tiden
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Kulingen skrev:
mati skrev:
Kulingen skrev:
När jag fick bilen i september var helljusautomatiken kass men den fungerar bättre hela tiden
Jag upplever inte att den har förbättrats överhuvudtaget. Den är som sagt inte användbar i min bil, inte ens med välvilja och tålamod. Jag upplever det som att Tesla driver med mig som kund att de ens vågar lansera en sån funktion.
Jag ska ändå till SC snart för en del åtgärder. Jag får väl påpeka att det uppenbarligen finns bilar där det fungerar.
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Men på min CX-5 med allt funkade det kass också
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Patrik83
Teslaägare

Inlägg av Patrik83 »

Legato skrev:
4 versioner tom... AP 1, 2, 2.1 och 2.5.

Tycker inte min AP1 blivit märkbart bättre senaste året, men är fortfarande helt överlägsen min AP 2.1.
Hur kan man se vilken HW av AP2 man har, tillverkningsdatum?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
Men på min CX-5 med allt funkade det kass också
Jag hade en CX-5 själv. Även där hade helljusautomatiken sina brister men den var helt klart användbar och fungerade ganska bra för mig. Det enda den hade problem med var orange gatubelysning. Då fick den spelet. Annars funkade den.
Skriv svar