Sida 1 av 1

Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?

Postat: 11 jan 2018 10:47
av Teslaspolen
Jag gick igenom bilder från sommarens semester bland annat och råkade hitta en bild där vi laddade på en typ-2 stolpe i Norge. Detta är alltså i slutet av juli 2017. Stolpen var markerad med 1-fas 32A...

Oavsett om jag minns rätt på platsen så känns detta inte alls rimligt?! Det måste ju vara AC laddning då den anger 3-fas i cirka 230 volt. Men trefas 27/28 Ampere och 19 kW? :shock:

Vad jag vet har vi bara 11 kW-låsta laddaren i våran X... :?:

Som sagt, kan detta verkligen stämma, och i sådana fall, hur? Eller är det jag som fått hjärnsläpp?

Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?

Postat: 11 jan 2018 11:02
av Gustafsson
Du skulle tagit med den stolpen hem :roll:

Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?

Postat: 11 jan 2018 11:04
av MSO
Onekligen en bra session... :D

Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?

Postat: 11 jan 2018 11:15
av e5m1r
Märkligt
Du har inte haft problem med din onboard charger ?

Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?

Postat: 11 jan 2018 11:44
av mati
Grattis, du har uppenbarligen fått en dubbelladdare i din bil, hur nu detta skulle vara möjligt.

Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?

Postat: 11 jan 2018 11:57
av Bjelke
Ja det ser onekligen så ut iaf :)

Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?

Postat: 11 jan 2018 12:46
av Teslaspolen
e5m1r skrev:
Märkligt
Du har inte haft problem med din onboard charger ?
Nix. Har dessutom provat ladda på 43 kW AC Delta-laddare många gånger senare och där får jag (som väntat) 11 kW...

Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?

Postat: 11 jan 2018 12:51
av danni
X kan inte ha dubbelladdare. Däremot skulle jag tippa på att du har den uppgraderade laddaren på 16,5 kW i din bil, den har ju varit standard ett rätt bra tag nu. Även då så har laddaren uppenbarligen jobbat övertid :D

Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?

Postat: 11 jan 2018 12:59
av Liljan
Inget konstigt alls. I Norge är trefasen på 230V.

Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?

Postat: 11 jan 2018 13:00
av 12man
5 hr remaining står det @19 kw, fett batteri också...

Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?

Postat: 11 jan 2018 13:44
av Teslaspolen
danni skrev:
X kan inte ha dubbelladdare. Däremot skulle jag tippa på att du har den uppgraderade laddaren på 16,5 kW i din bil, den har ju varit standard ett rätt bra tag nu. Även då så har laddaren uppenbarligen jobbat övertid :D
Vi var precis på gränsen och fick då en med den mjukvarulåsta laddaren. Men som sagt, det är i alla fall mer än vad den är speccad till. :lol:

Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?

Postat: 11 jan 2018 13:53
av danni
Jag tror vi fick svaret högre upp i tråden. Om huvudspänningen på trefas i Norge är 230 volt (mot 400 volt i Sverige) så blir laddströmmen vid 28 ampere sqrt(3) * 230 * 28 = 11150, dvs ganska precis 11 kW. Det är nog bara Teslas gränssnitt som inte är förberett på den här situationen och därför presenterar kW-angivelsen felaktigt.

Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?

Postat: 11 jan 2018 16:48
av Jensa
Spänningen på 3-fas i Sverige är väl också 230V vid laddning av Teslan?

Om det inte är 1-fas 27A då? Står felaktigt 3 fas och därav felberäknat till 19 kW? Skulle förklara varför det står 5h kvar av laddningen.

237v x 27A = 6,4 kW x 5h = 32 kWh. Borde motsvara de 39 procentenheter som är kvar av laddningen? Eller ca 34 procentenheter ser det ut som med laddstopp på ca 95 %.

Spännande märkligt :D

Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?

Postat: 11 jan 2018 18:10
av bylund
Typ 2-stationen ser väl till att det är vanlig trefas med nolla och jord även i Norge?

Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?

Postat: 11 jan 2018 20:05
av mati
Jensa skrev:
Spänningen på 3-fas i Sverige är väl också 230V vid laddning av Teslan?

Om det inte är 1-fas 27A då? Står felaktigt 3 fas och därav felberäknat till 19 kW? Skulle förklara varför det står 5h kvar av laddningen.

237v x 27A = 6,4 kW x 5h = 32 kWh. Borde motsvara de 39 procentenheter som är kvar av laddningen? Eller ca 34 procentenheter ser det ut som med laddstopp på ca 95 %.

Spännande märkligt :D
Spänningen för enfas är 230V i Sverige, dvs mot nollan. Tesla laddar visserligen på tre faser men alla var för sig mot nollan.
Norge har däremot 230V mellan faserna, i motsats till 400V som i Sverige. Lägre spänning mellan fas och nolla alltså.

Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?

Postat: 11 jan 2018 20:17
av bylund
mati skrev:
Jensa skrev:
Spänningen på 3-fas i Sverige är väl också 230V vid laddning av Teslan?

Om det inte är 1-fas 27A då? Står felaktigt 3 fas och därav felberäknat till 19 kW? Skulle förklara varför det står 5h kvar av laddningen.

237v x 27A = 6,4 kW x 5h = 32 kWh. Borde motsvara de 39 procentenheter som är kvar av laddningen? Eller ca 34 procentenheter ser det ut som med laddstopp på ca 95 %.

Spännande märkligt :D
Spänningen för enfas är 230V i Sverige, dvs mot nollan. Tesla laddar visserligen på tre faser men alla var för sig mot nollan.
Norge har däremot 230V mellan faserna, i motsats till 400V som i Sverige. Lägre spänning mellan fas och nolla alltså.
De har inte ens nolla i IT-systemet som är vanligt i Norge.

Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?

Postat: 11 jan 2018 23:07
av danni
Lustigt. Jag hittar flera sidor på nätet, inkl Teslas norska sida, som säger att norsk 230 V trefas 32 A ger 8,5 kW. Undrar varför, förstår inte alls hur man landar i den siffran.