Sida 1 av 1
Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?
Postat: 11 jan 2018 10:47
av Teslaspolen
Jag gick igenom bilder från sommarens semester bland annat och råkade hitta en bild där vi laddade på en typ-2 stolpe i Norge. Detta är alltså i slutet av juli 2017. Stolpen var markerad med 1-fas 32A...
Oavsett om jag minns rätt på platsen så känns detta inte alls rimligt?! Det måste ju vara AC laddning då den anger 3-fas i cirka 230 volt. Men
trefas 27/28 Ampere och 19 kW?
Vad jag vet har vi bara 11 kW-låsta laddaren i våran X...
Som sagt, kan detta verkligen stämma, och i sådana fall, hur? Eller är det jag som fått hjärnsläpp?
Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?
Postat: 11 jan 2018 11:02
av Gustafsson
Du skulle tagit med den stolpen hem

Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?
Postat: 11 jan 2018 11:04
av MSO
Onekligen en bra session...

Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?
Postat: 11 jan 2018 11:15
av e5m1r
Märkligt
Du har inte haft problem med din onboard charger ?
Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?
Postat: 11 jan 2018 11:44
av mati
Grattis, du har uppenbarligen fått en dubbelladdare i din bil, hur nu detta skulle vara möjligt.
Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?
Postat: 11 jan 2018 11:57
av Bjelke
Ja det ser onekligen så ut iaf

Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?
Postat: 11 jan 2018 12:46
av Teslaspolen
e5m1r skrev:Märkligt
Du har inte haft problem med din onboard charger ?
Nix. Har dessutom provat ladda på 43 kW AC Delta-laddare många gånger senare och där får jag (som väntat) 11 kW...
Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?
Postat: 11 jan 2018 12:51
av danni
X kan inte ha dubbelladdare. Däremot skulle jag tippa på att du har den uppgraderade laddaren på 16,5 kW i din bil, den har ju varit standard ett rätt bra tag nu. Även då så har laddaren uppenbarligen jobbat övertid

Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?
Postat: 11 jan 2018 12:59
av Liljan
Inget konstigt alls. I Norge är trefasen på 230V.
Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?
Postat: 11 jan 2018 13:00
av 12man
5 hr remaining står det @19 kw, fett batteri också...
Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?
Postat: 11 jan 2018 13:44
av Teslaspolen
danni skrev:X kan inte ha dubbelladdare. Däremot skulle jag tippa på att du har den uppgraderade laddaren på 16,5 kW i din bil, den har ju varit standard ett rätt bra tag nu. Även då så har laddaren uppenbarligen jobbat övertid

Vi var precis på gränsen och fick då en med den mjukvarulåsta laddaren. Men som sagt, det är i alla fall mer än vad den är speccad till.

Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?
Postat: 11 jan 2018 13:53
av danni
Jag tror vi fick svaret högre upp i tråden. Om huvudspänningen på trefas i Norge är 230 volt (mot 400 volt i Sverige) så blir laddströmmen vid 28 ampere sqrt(3) * 230 * 28 = 11150, dvs ganska precis 11 kW. Det är nog bara Teslas gränssnitt som inte är förberett på den här situationen och därför presenterar kW-angivelsen felaktigt.
Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?
Postat: 11 jan 2018 16:48
av Jensa
Spänningen på 3-fas i Sverige är väl också 230V vid laddning av Teslan?
Om det inte är 1-fas 27A då? Står felaktigt 3 fas och därav felberäknat till 19 kW? Skulle förklara varför det står 5h kvar av laddningen.
237v x 27A = 6,4 kW x 5h = 32 kWh. Borde motsvara de 39 procentenheter som är kvar av laddningen? Eller ca 34 procentenheter ser det ut som med laddstopp på ca 95 %.
Spännande märkligt

Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?
Postat: 11 jan 2018 18:10
av bylund
Typ 2-stationen ser väl till att det är vanlig trefas med nolla och jord även i Norge?
Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?
Postat: 11 jan 2018 20:05
av mati
Jensa skrev:Spänningen på 3-fas i Sverige är väl också 230V vid laddning av Teslan?
Om det inte är 1-fas 27A då? Står felaktigt 3 fas och därav felberäknat till 19 kW? Skulle förklara varför det står 5h kvar av laddningen.
237v x 27A = 6,4 kW x 5h = 32 kWh. Borde motsvara de 39 procentenheter som är kvar av laddningen? Eller ca 34 procentenheter ser det ut som med laddstopp på ca 95 %.
Spännande märkligt

Spänningen för
enfas är 230V i Sverige, dvs mot nollan. Tesla laddar visserligen på tre faser men alla var för sig mot nollan.
Norge har däremot 230V
mellan faserna, i motsats till 400V som i Sverige. Lägre spänning mellan fas och nolla alltså.
Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?
Postat: 11 jan 2018 20:17
av bylund
mati skrev:Jensa skrev:Spänningen på 3-fas i Sverige är väl också 230V vid laddning av Teslan?
Om det inte är 1-fas 27A då? Står felaktigt 3 fas och därav felberäknat till 19 kW? Skulle förklara varför det står 5h kvar av laddningen.
237v x 27A = 6,4 kW x 5h = 32 kWh. Borde motsvara de 39 procentenheter som är kvar av laddningen? Eller ca 34 procentenheter ser det ut som med laddstopp på ca 95 %.
Spännande märkligt

Spänningen för
enfas är 230V i Sverige, dvs mot nollan. Tesla laddar visserligen på tre faser men alla var för sig mot nollan.
Norge har däremot 230V
mellan faserna, i motsats till 400V som i Sverige. Lägre spänning mellan fas och nolla alltså.
De har inte ens nolla i IT-systemet som är vanligt i Norge.
Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?
Postat: 11 jan 2018 23:07
av danni
Lustigt. Jag hittar flera sidor på nätet, inkl Teslas norska sida, som säger att norsk 230 V trefas 32 A ger 8,5 kW. Undrar varför, förstår inte alls hur man landar i den siffran.