Toftaholm
Moderator: Redaktion
Toftaholm
Laddar just nu för första gången vid Toftaholm. Den här tiden, den här årstiden känns det lite udda. Helt öde och låst på Herrgårdens huvudbyggnad och den charmiga miljön kommer kanske inte helt tills sin rätt. I mörkret var det till och med lite svårt att hitta fram till de åtta (!) laddplatserna som står uppställda på en grusparkering vid sidan av själva Herrgården. Får försöka hitta ett tillfälle när restaurangen är öppen till nästa gång. Det går åtminstone full fart på laddningen...
Re: Toftaholm
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag såg inga toaletter, men letade heller inte specifikt efter det. Själv var jag mest på jakt efter en kopp kaffe men utan framgång. Tycker att jag borde sett skyltning om andra faciliteter om det hade funnits i närheten. Höll för övrigt på att krocka med ett rådjur eller liknande vilt i mörkret ner mot gården.
Samma sak när jag laddade i Middelfart i Danmark. Mörk, tom parkeringsplats utan toalett.
Enligt Tesla är placeringen förlagd i Toftaholm pga Ljungby sagt nej. Detta fick jag berättat av rep på plats vid invigningen där jag hade vägarna förbi.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Då skall man inte stanna i Ljunbykrysset fler gånger ser dom inte fördelarna??"
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Fattar inte ens hur man kan lägga en laddstaion vid toftaholm.Bow skrev:Då skall man inte stanna i Ljunbykrysset fler gånger ser dom inte fördelarna??"
Dummast platsen i hela världen.
Exskt
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Det är väl det där konstiga resonemanget om att "vi vill inte ha laddstationer som bara passar en bil...öh". Så vad satsar de på i Ljungby? Vattenfalls lösning för 3kr/min?
Kör många ggr i närheten men om man skall av mot Växjö/Oskarshamn måste man upp en omväg så mer rimligt om Ljungby legat i Ljungby.
Sen har jag också landat där några ggr kvällstid men man lär sig angående utbudet och tror att en promenad i skogsmiljön också är en avkoppling.
Sen har jag också landat där några ggr kvällstid men man lär sig angående utbudet och tror att en promenad i skogsmiljön också är en avkoppling.
.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Tesla borde uppdatera så att de ger rätt information. Man blir alltid mindre irriterad när vet innan.
.
Jag var där vecka 1 och det var tokstängt. Ringde och dom sa att dom inte riktigt visste hur dom skulle hantera Teslakunderna. Fick dock bilden av att det skulle vara öppet resten av året...MEL skrev:Laddar just nu för första gången vid Toftaholm. Den här tiden, den här årstiden känns det lite udda. Helt öde och låst på Herrgårdens huvudbyggnad och den charmiga miljön kommer kanske inte helt tills sin rätt. I mörkret var det till och med lite svårt att hitta fram till de åtta (!) laddplatserna som står uppställda på en grusparkering vid sidan av själva Herrgården. Får försöka hitta ett tillfälle när restaurangen är öppen till nästa gång. Det går åtminstone full fart på laddningen...
Nej det kanske inte är Teslas fel. Men när deras kunder, de som betalat för SC, säger att det inte finns toalett så borde de asp uppdatera sin information. Eller ta ett seriöst snack med deras avtalspartner.
.
Hela södra Sverige är ett stort svart hål vad gäller laddinfrastruktur. Tesla är den enda som kan ta sig runt hjälpligt bortsett från Malmö och sträckningen av E6. Inåt landet finns bara vägguttag. Jag har forskat i ämnet då jag själv bor och agerar just i sydöstra regionen. Det finns ett företag som heter Green charge som agerar i regionen sydost. Dem snor kommunerna på 50.000kr per år och gör typ ingenting. Ett blufföretag/förening/sammanslutning. Ljungby har enligt uppladdning.nu tre laddmöjligheter varav en är uppsatt av kommunen och dessutom användbar för Tesla med dubbelladdare. Dock verkar den vara knöligt placerad och det är väl mer tidsvinst i att åka till Toftaholm även om man passerar öst/väst.LarsL skrev:Det är väl det där konstiga resonemanget om att "vi vill inte ha laddstationer som bara passar en bil...öh". Så vad satsar de på i Ljungby? Vattenfalls lösning för 3kr/min?
Synd på en annars strategisk ort med bra förbindelse nord-syd och öst-väst.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Green charge sydost är ett samarbete mellan flera kommuner, landsting och Blekinge tekniska högskola. Dem har bland annat gjort en stor studie angående elbussar där det kom fram att det är billigare med elbussare jämfört med vanliga bussar. Att blekingetrafiken inte brydde sig så mycket om detta när dem förhandlade om nya bussar kan inte Green Charge Sydost göra något åt.18650 skrev:Hela södra Sverige är ett stort svart hål vad gäller laddinfrastruktur. Tesla är den enda som kan ta sig runt hjälpligt bortsett från Malmö och sträckningen av E6. Inåt landet finns bara vägguttag. Jag har forskat i ämnet då jag själv bor och agerar just i sydöstra regionen. Det finns ett företag som heter Green charge som agerar i regionen sydost. Dem snor kommunerna på 50.000kr per år och gör typ ingenting. Ett blufföretag/förening/sammanslutning. Ljungby har enligt uppladdning.nu tre laddmöjligheter varav en är uppsatt av kommunen och dessutom användbar för Tesla med dubbelladdare. Dock verkar den vara knöligt placerad och det är väl mer tidsvinst i att åka till Toftaholm även om man passerar öst/väst.LarsL skrev:Det är väl det där konstiga resonemanget om att "vi vill inte ha laddstationer som bara passar en bil...öh". Så vad satsar de på i Ljungby? Vattenfalls lösning för 3kr/min?
Synd på en annars strategisk ort med bra förbindelse nord-syd och öst-väst.
Så en del av pengarna går till forskning och dem har även fixat en del laddstolpar i Blekinge.
Spontant tycker jag också att det är trevligt med alternativ som Toftaholm Herrgård. Jag skrev så här när de första uppgifterna kom om denna laddningplats;
"Re: 6 X Supercharger - reflektioner kring laddning
Inläggav Teslaägare MEL » 07 aug 2014 23:09
Efter att varit hänvisad till Max och Dinners i Sverige och främst Marché i Norge gör det mig inget att Superchargern mellan Ljungby och Värnamo ser ut att hamna vid Toftaholm Herrgård. Med trötta barn i bilen är det möjligt att jag någon gång kommer att vara frustrerad över den korta avstickaren, men överlag tycker jag det finns för lite alternativ till skräpmat utmed vägarna. Som jag förstår det kommer även att finnas enklare alternativ och man är därmed inte helt utlämnad till 3 rätters..."
Däremot finns det tillfällen då inte stället helt kommer till sin rätt (som när själva Herrgården är stängd.) Omvägen för den som kör nord-sydlig riktning är hanterbar, förmodligen är placeringen mer frustrerande om kör annan sträckning.
"Re: 6 X Supercharger - reflektioner kring laddning
Inläggav Teslaägare MEL » 07 aug 2014 23:09
Efter att varit hänvisad till Max och Dinners i Sverige och främst Marché i Norge gör det mig inget att Superchargern mellan Ljungby och Värnamo ser ut att hamna vid Toftaholm Herrgård. Med trötta barn i bilen är det möjligt att jag någon gång kommer att vara frustrerad över den korta avstickaren, men överlag tycker jag det finns för lite alternativ till skräpmat utmed vägarna. Som jag förstår det kommer även att finnas enklare alternativ och man är därmed inte helt utlämnad till 3 rätters..."
Däremot finns det tillfällen då inte stället helt kommer till sin rätt (som när själva Herrgården är stängd.) Omvägen för den som kör nord-sydlig riktning är hanterbar, förmodligen är placeringen mer frustrerande om kör annan sträckning.
Absolut ! Bästa SC-siten.Tesla595 skrev:Jag tycker Toftaholm är toppen. Trevlig miljö och god mat!
.
Model S P85+ Juni 2014
Model S P85+ Juni 2014
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Detta är ett jävla skitställe att vara på när man har familj och behöver kanske köpa sig en kaffe och äta något snabbt samt toalettbesök. Hur faan tänkte de? Visst, trevlig miljö, men jag är på resande fot.
Öppet 24\7 för toalettbesök är ju fel.
Öppet 24\7 för toalettbesök är ju fel.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Vilket bara bevisar att även vi Teslaägare är olika med olika intressen.
Vi kan väl bara hoppas att det så småningom finns SC i allas smak...
... men öppen toalett tycker jag vi kan kräva när det nu utlovas, jag har mailat dem o frågat.
Vi kan väl bara hoppas att det så småningom finns SC i allas smak...
... men öppen toalett tycker jag vi kan kräva när det nu utlovas, jag har mailat dem o frågat.
.
Model S P85+ Juni 2014
Model S P85+ Juni 2014
- kanylbullen
- Teslaägare
Förutom en toalett är väl en automat med godis, läsk och mackor är det minsta man kan begära av en rastplats som inte är öppen dygnet runt.
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Fick detta svar:
Hej JanS,
Tack för mail. Så trevligt att fler & fler Tesla ägare hittar vägen inom Toftaholm. – Gällande toa så har jag informerat Tesla om när vi har öppet hotellet, och just på vårkanten gäller Office Hours (07 – 17:00), vissa dagar har vi öppet till 00:00 beroende på hotellbeläggning.
Perioden 1/5 – 30/9 har vi öppet 07-00:00
Alltid varmt välkommen!
Mvh / Sincerely
Torbjörn Colfach
CEO / Owner
Hej JanS,
Tack för mail. Så trevligt att fler & fler Tesla ägare hittar vägen inom Toftaholm. – Gällande toa så har jag informerat Tesla om när vi har öppet hotellet, och just på vårkanten gäller Office Hours (07 – 17:00), vissa dagar har vi öppet till 00:00 beroende på hotellbeläggning.
Perioden 1/5 – 30/9 har vi öppet 07-00:00
Alltid varmt välkommen!
Mvh / Sincerely
Torbjörn Colfach
CEO / Owner
.
Model S P85+ Juni 2014
Model S P85+ Juni 2014