Sida 1 av 3
Expressens recension av P85D
Postat: 02 mar 2015 16:08
av TiborBlomhall
http://www.expressen.se/motor/tesla-s-p ... an-pardon/
"
Bullrig med dålig fjädringskomfort"
BETYG:
http://www.expressen.se/motor/betyg---s ... la-s-p85d/
Motor : 5 getingar av 5
Körupplevelse : 4
Utrustning : 4
Komfort : 2 "
Man sitter skönt i de sportstolar som är standard i P85 D och utrymmena är väl tilltagna i kupé. Men trots att man slipper buller från motorn motsvarar ljudkomforten inte bilens prislapp. Fjädringen är inte heller speciellt bra, stötigt och gungigt på samma gång."
Miljö : 5
Säkerhet : 3 "
Fem stjärnor i Euro Ncap är en bra grund att stå på för ett bra betyg här. En del säkerhetssystem fattas dock, till exempel finns inget automatiskt nödbromssystem som griper in när föraren missar ett hinder i stadstrafik. Borde vara standard i en dyr bil."
Design : 2 "
Jo, det här är väl en anständig bil som man slipper skämmas för. Men med tanke på prislappen och våldsamma prestanda ser den rätt mesig ut. Ungefär som en Mondeo med stora hjul. Nej, här skulle man önska mer mod från den amerikanska tillverkaren."
Interiör : 4
Ekonomi : 2 "
Å ena sidan – 1 069 000 kronor är väldigt mycket pengar för en bil. Å andra sidan – Tesla Model S P85D är en viktig bil som lyckas göra det här med elbilar attraktivt för nya kunder. Och när man väl köpt bilen är milkostnaden lägre än för en fossildriven bil."
Lasta : 3 "
Tesla Model S har ett helt okej lastutrymme i bak, och eftersom man inte har någon förbränningsmotor finns utrymme i fram också. Hur stor lastvolymen är meddelar inte Tesla, men det lär räcka till för de flesta behov. Någon dragkrok finns inte i tillvalslistan."
Ja, vad säger man?

Re: Expressens recension av P85D
Postat: 02 mar 2015 16:11
av SR-71-BlackBird
Finns ju visst nödbroms!
Dom flesta tycker den är otroligt snygg!
Lastförmågan är som alla vet riktigt bra!
Man kan ju undra vilken bil dom haft?
Re: Expressens recension av P85D
Postat: 02 mar 2015 17:10
av Franz
Lite kommenterar...
Design: Alla får ju tycka vad de vill men jag känner åtminstone inte att jag behöver ångra mitt val på grund av design-betyget. Jag tycker att det är en snygg bil och det är min uppfattning att folk i allmänhet också tycker. En 2:a känns ändå märkligt lågt.
Säkerhet: När det gäller säkerhet verkar det ju helt klart finnas en brist hos testaren med tanke på vad som sägs om auto-broms. Det ges ju intryck av att det är fler saker att klaga på men det framgår ju inte vilka det är så det är ju svårt att veta ifall samma missförstånd ligger bakom invändningarna även där. I vilket fall som helst ges det intryck av att ifall testaren var bättre påläst skulle betyget ha varit bättre.
Lasta: När det gäller last-utrymme får man väl fundera på ifall det skall jämföras med en Volvo V70 eller t.ex. en Audi A7. Det vore ju intressant att veta ifall det här var en 5+2-bil och ifall testaren kände till möjligheten att lyfta på luckan i last-golvet. Betyget 3 tyder väl nästan på att det hela är en enkel formel av hur många flyttkartonger man får in.
Re: Expressens recension av P85D
Postat: 02 mar 2015 17:17
av bylund
Det finns väl inte riktigt någon nödbroms? Kollisionsvarnare finns, men den tar inte över och bromsar (annat än om man kör på farthållare).
Lastbetyget dras ner av brist på dragkrok läser jag också, och det kan ju vara rimligt att det är ett krav för en femma.
Sedan tycker jag att dessa faktorer inte borde dra ner betygen till treor.
Re: Expressens recension av P85D
Postat: 02 mar 2015 17:28
av Teslaspolen
Konstiga poäng där...
Och personligen tycker jag det inte finns snyggare bil. Den ska inte se ut som något ociviliserat vrålåk, den ska se ordentlig och vuxen ut.
Re: Expressens recension av P85D
Postat: 02 mar 2015 17:49
av Svenssons
.
Re: Expressens recension av P85D
Postat: 02 mar 2015 17:56
av Daoops
Ja vad säger man, tror alla här är ganska överens om att inte vara överens med Expressen på ganska många punkter. Och det är väl ok. Men är lite ifrågasättande till varför han väljer att jämföra den med en lyx-sedan när det passar och med en supersportbil när det passar det argumentet.
Och han verkar ju inte testat olika inställningar för fjädring och styrning, det som det var inställt på kanske inte passade honom. Eller kan han satt den på high suspension och sport-styrning?
Vindbruset tänker jag lite på också, känner lite igen det på äldre Model S men den P85D jag körde i helgen var mycket tystare tycker jag. Så jag vet inte.. Brody:ade han inte lite eller är det jag som är allt för mycket en fanboy för att kunna se på det nyktert?
Re: Expressens recension av P85D
Postat: 02 mar 2015 18:16
av hybris
Ha ha! Kvällstidningar som testar bilar...

Re: Expressens recension av P85D
Postat: 02 mar 2015 18:22
av hybris
Är det bara jag som får en känsla av att Expressen inte ens kört bilen när man läser recensionen? Luktar lite faketest? Har de kopierat andra tester och kombinerat eller har de verkligen kört bilen? Komforten är ju fasen helt sjuk i en P85/+ och kan inte tänka mig att de nya bilarna är sämre utan snarare bättre. Min första reaktion nör jag provkörde en P85+ var hur sjukt komfortabel den var trots 21". Otroligt tyst på motorvägen. Antingen har Tesla misslyckats med något i P85D eller så har expressen inte kört bilen.,,

Re: Expressens recension av P85D
Postat: 02 mar 2015 18:27
av hybris
Provkörde de med vinterdäck? Vad vR temperaturen ute? Att ge en bil dålogt betyg om de tex kör med Nordiska dubbfria i plusgrader är ju helt inkompement... Ja alla bilar blir svajiga med vinterdäck och fel temperstur ute, och inte ens med bra temperatur kan man jämföra med sportsulorna man har på sommaren... Basics att berätta och ta med i en test om man är lite proffs på testa bilar...

Re: Expressens recension av P85D
Postat: 02 mar 2015 18:35
av Pontus
Nu hybris du jämför nog bara med väldigt sportiga bilar som du haft tidigare. Jag som är van vid Svensson BMW tycker nog att båda P85+ som jag kört varit lite stötiga, med det beror nog på referensen. Dock tycker jag att på 19" så är den bekväm. Sen är det ju som alla säger vad jämför man den med.
Re: Expressens recension av P85D
Postat: 02 mar 2015 18:38
av hybris
Mitt betyg: (notera baserat på dagens P85+'då,jag inte kört P85D ännu)
Motor : 5 getingar av 5
Körupplevelse : 5 (om den är som en P85 eller bättre)
Utrustning : 4 (5 för innovationer som inte finns i andra bilar men visst finns det extra lull lull man kan önska. Iofs inget jag på rak arm saknar när,jag tänker efter)
Komfort : 4 (hoppas kunna säga 5 med next gen säten). Komforten med luftfjädring är ju sjukt bra. Har de kört en bil utan luftfjädring på vinterdäck i testet?
Miljö : 5
Säkerhet : 5 (max betyg i båda USA och Europa är galet bra. Troligen världens säkraste sedan)
Design : 4 (enig om att P85D borde ha något lite mer skrikigt än bara röda bromsok och karbonvinge. Tex mer karbon utvändigt och kanske skärmbreddare och aggressivare front) å andra sidan är Model S sjukt snygg som den är.
Interiör : 4 (för fem skulle jag vilja ha lite dyrare material invändigt för priset)
Ekonomi : 4 (en femma jämfört med BMW M5, RS7, panamera) 4 pgr av värdeminskning på dyra bilar. När det gäller tanka ör 1.5 SEK milen svårslaget... Liksom SC...
Lasta: 5 (för en sedan sjukt bra lastutrymme). Drag på en supersportbil känns som en korkad tanke...
Re: Expressens recension av P85D
Postat: 02 mar 2015 18:46
av hybris
Pontus skrev:Nu hybris du jämför nog bara med väldigt sportiga bilar som du haft tidigare. Jag som är van vid Svensson BMW tycker nog att båda P85+ som jag kört varit lite stötiga, med det beror nog på referensen. Dock tycker jag att på 19" så är den bekväm. Sen är det ju som alla säger vad jämför man den med.
Jämför jag en P85 eller en P85+ med dess logiska konkurrenter som är BMW M5/M6, Audi RS6/7, mercedes AMG, Porsche Panamera så är den väldigt komfortabel på 21". Faktiskt mer komfortabel än konkurrenterna på 19".
Jämför jag med en vanlig BMW eller tex en Lexus så är den givetvis hård i jämförelse. Men en BMW med sportchassie är hårdare. Behöver inte gå på M chassie. Dock en vanlig 5-serie på 17-18 tum är mindre stötig ja.
En model S på 19" är givetvis mindre stötig än motsvarande på 21".
Så ja vart man kommer ifrån ger väldigt olika kommentarer.
Min fru körde vår Toyota Yaris till jobbet på E4an. Den har väl typ 15" eller liknande. Hon var förskräckt över hur dålig komfort den hade på motorvägen vs vår Tesla.

jag lider varje gång jag får en BMW 5-serie eller Audi A6 som lånebil av Tesla. Så helheten gällande komfort tycker jag är dag och natt vs bensin och dieselbilarna. Speciellt dieselbilarna är ju katastrof..,

Re: Expressens recension av P85D
Postat: 02 mar 2015 19:04
av Franz
hybris skrev:Provkörde de med vinterdäck? Vad vR temperaturen ute? Att ge en bil dålogt betyg om de tex kör med Nordiska dubbfria i plusgrader är ju helt inkompement... Ja alla bilar blir svajiga med vinterdäck och fel temperstur ute, och inte ens med bra temperatur kan man jämföra med sportsulorna man har på sommaren... Basics att berätta och ta med i en test om man är lite proffs på testa bilar...

Tittar man på bilderna till artikeln så verkar det vara 21" vinterhjul. Enligt design-studion levereras dessa med Pirelli Winter Sottozero, dimension 245/35-21. Stämmer bilderna med var bilen testades så är det dessutom ganska mycket snö och troligtvis minusgrader.
Re: Expressens recension av P85D
Postat: 02 mar 2015 19:08
av hybris
Sottozero blir sämre under nollan. Lika som de Nordiska blir sämre och dämre för varje plusgrad. Kan tänka mig att 21" sottozero i minusgrader blir hårda. Hur många bilar kör man med 21" på vintern. Inte helt vanligt.

Re: Expressens recension av P85D
Postat: 02 mar 2015 19:24
av Svenssons
.
Re: Expressens recension av P85D
Postat: 02 mar 2015 19:33
av Tars
Då har ju den sk journalisten bara tittat på bilder och läst lite istället för att bilda sig en egen uppfattning. Kan tänka mig att det är bara en handfull svenskar som har kört en p85d.
Re: Expressens recension av P85D
Postat: 02 mar 2015 19:41
av Svenssons
.
Re: Expressens recension av P85D
Postat: 02 mar 2015 19:52
av hybris
Håller med. Får samma känsla
Re: Expressens recension av P85D
Postat: 02 mar 2015 20:26
av matbl
När det gäller komfort och säkerhet så håller jag med skribenten. Komfort ska jämföras med exempelvis Mercedes S-klass där du med luftfjädring kan ställa den så att vägens ojämnheter knappt känns. Det är komfort. Sen saknas en del vad gäller invändig komfort jämfört bmw's bästa stolar. Osv...
Säkerhet så saknas ju autobroms, blind spot detection m.m. Lär väl komma med tiden, men just nu finns det inte.
Re: Expressens recension av P85D
Postat: 02 mar 2015 21:37
av hybris
Ja fast vilken bil vill jag sitta i vid en krock? Iofs är Mercedes S en pansarvagn men jämfört med BMW M5, RS7 etc är Tesla verkligen den jag vill sitta i vid en krock...
Re: Expressens recension av P85D
Postat: 02 mar 2015 21:52
av matbl
hybris skrev:Ja fast vilken bil vill jag sitta i vid en krock? Iofs är Mercedes S en pansarvagn men jämfört med BMW M5, RS7 etc är Tesla verkligen den jag vill sitta i vid en krock...
Visst. Men nu är säkerhet så mycket mer än den passiva biten...
Re: Expressens recension av P85D
Postat: 02 mar 2015 22:05
av hybris
För mig är säkerheten vid en krock det absolut viktigaste. Där verkar Tesla helt överlägsen. Det visar sig även där man får max betyg både i USA och i Europa. Har någon annan bil lyckats med det? Att bortse från det i testet visar bara på hur inkompetent hela artikeln är. Inte sagt att det inte finns saker som kan förbättras men måste ju säga att vi pratar om att förbättra världens krocksäkraste bil i sin klass...
Re: Expressens recension av P85D
Postat: 02 mar 2015 22:12
av hybris
En bil kan inte vara en McClaren och sedan vara en S klass i komfort på samma gång. Tycker man ställer helt orimliga krav på vilken transformer model S skall vara. Alla köper den av olika skäl. Jag tycker de konkurrenter som finns med P85D heter BMW M5/M6, Audi RA6/RS7, Porsche Panamera Turbo, Aston Martin mm. Inte Mercedes S klass eller BMW 7 serien. De bilarna fokuserar på lyx och komfort. Inte sport på samma sätt. Med P85D har fokus varit en dräpare med dualdrive. Inte en svävare. Nör du lägger till AMG på Mercedes kan du glömma svävande bilar där duninte könner vägen. De flesta AMG upplever jag som stenhårda gällande fjädring. Så vad är det vi jämför med? Allt på,en gång? Iofs gör inte Tesla bort sig i sin transformer roll...

Re: Expressens recension av P85D
Postat: 03 mar 2015 04:26
av Svenssons
.