Betalning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
krabbe
Teslaägare

Betalning

Inlägg av krabbe »

Skal håpningsvis snart hämta min S85D :D och skal då ochså betala "lite" penga.
Ligger 25% av summen själv och resten via DNB finans.

Min fråga : Hur betalar ni dom penga til Tesla, och vilken möjligheter finnes der
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Betalning

Inlägg av Tars »

krabbe skrev:
Skal håpningsvis snart hämta min S85D :D och skal då ochså betala "lite" penga.
Ligger 25% av summen själv och resten via DNB finans.

Min fråga : Hur betalar ni dom penga til Tesla, och vilken möjligheter finnes der
Bg några dagar innan lev ska det betalas in till tesla som i sin tur reglerar med DnB
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Jag fick fakturan 2 dagar innan men blev lite strul med att ställa på bilen (30/12) då inte Tesla kunde se pengarna utan väntade att ställa på bilen tills de såg pengarna och var samma dag jag skulle hämta bilen.

Så du bör nog jaga fram fakturan för att slippa ta bussen tillbaks.
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare

Inlägg av Fredriksv »

Det tog mig 3 timmar att övertyga Tesla att jag betalat. Jag var ett hårstrå från att hoppa av hela affärer och åka hem igen.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

Fredriksv skrev:
Det tog mig 3 timmar att övertyga Tesla att jag betalat. Jag var ett hårstrå från att hoppa av hela affärer och åka hem igen.
Jag är förvånad att du över huvud taget lyckades med en "övertalning" gällandes att du hade betalat.

Själv hade jag aldrig släppt iväg bilen utan att jag sett pengarna på mitt konto, eller att transaktionen genomfördes framför mina ögon på en terminal jag tillhandahöll.
- Det är alldeles för lätt att fejka gränssnitt och "kvitton" idag :?
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

De får väl skaffa ett bankkonto där de kan se betalningen direkt då? Har de fortfarande utländskt bankkonto?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare

Inlägg av Nicklas »

hybris skrev:
De får väl skaffa ett bankkonto där de kan se betalningen direkt då? Har de fortfarande utländskt bankkonto?
Precis; ett bankkonto på "varje" bank (eller i alla fall de största)...
- Överföring internt går ju alltid på ett kick... Sedan kan de föra över långsamt mellan interna konton...
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

De får väl skaffa Swish :D
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare

Inlägg av Nicklas »

Niclas skrev:
Jättebra idé... är inte det procentbaserat :shock:
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Nicklas skrev:
Niclas skrev:
Jättebra idé... är inte det procentbaserat :shock:
Hur BGC prissätter swisch mot bankerna vet jag inte men varje bank sätter egna priset på swishande mot sina kunder, för dom flesta är det helt gratis med ett antal swishningar i månaden. Tror dock det finns en ganska lågt satt maxgräns på en swish

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Jag kommer betala min faktura på den första förhöjda leasingavgiften med Betalo. Använder man något av deras partnerkort för att betala räkningar så är det avgiftfritt. Jag kommer använda Coop Medmera Mastercard vilket resulterar i en drös medmerapoäng som jag kan växla mot tillräckligt med eurobonuspoäng för en enkelbiljett till kontinenten bara tack vare Teslaköpet. Elräkningen framöver kommer också bli en del poäng :lol:

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

De tar ju både Bankgiro (absolut enklast, inte konstigare än vilken annan faktura som helst) och vanlig banköverföring (om man nu mot förmodan inte kan betala till Bankgiro, men det tror jag väl alla kan idag).

Instruktioner står på fakturan... ;)
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare

Inlägg av Fredriksv »

Nicklas skrev:
Fredriksv skrev:
Jag är förvånad att du över huvud taget lyckades med en "övertalning" gällandes att du hade betalat.

Själv hade jag aldrig släppt iväg bilen utan att jag sett pengarna på mitt konto, eller att transaktionen genomfördes framför mina ögon på en terminal jag tillhandahöll.
- Det är alldeles för lätt att fejka gränssnitt och "kvitton" idag :?
Fick min bankman att skicka ett mail med bevis på betalning... Att jag loggade in på banken och visade att pengarna hade lämnat kontot var till föga hjälp.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Cash i väska, Nokia 8110, ray bans och en färgglad kostym... Kanske vore något vid leveransen...
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

hybris skrev:
Cash i väska, Nokia 8110, ray bans och en färgglad kostym... Kanske vore något vid leveransen...
Ja, bilden på överlämnandet av pengarna ser jag verkligen fram emot :D
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Hundralappar måste väl var optimalt i en väska eller? ;-)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

hybris skrev:
Här faktiskt haft näst 100 tkr i femhundringar en gång, det blir en fet bunt men även ett tiotal sådan i en väska ser nog lite klent ut. Så kör hundralappar du eller selmor
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Hammar

Inlägg av Hammar »

Skall ju vara riktiga hundralappar i väskan såklart :)

Bild
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Frågade dem idag om de tar kontanter men de gör de inte.., vad fasen!!! ;-)
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Är det någon som har tittat på vilka möjligheter det finns att optimera betalningen här för att få utdelning via (helst) AMEX som är kopplat till SAS Eurobonus eller ett COOP Mastercard (också via MedMera kopplat till Eurobonus) eller liknande via Betaloo? Vi kommer köpa bilen privat.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

hybris skrev:
Frågade dem idag om de tar kontanter men de gör de inte.., vad fasen!!! ;-)
Undra om det skulle gå med 3 kg 24k guld?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

kangru skrev:
Är det någon som har tittat på vilka möjligheter det finns att optimera betalningen här för att få utdelning via (helst) AMEX som är kopplat till SAS Eurobonus eller ett COOP Mastercard (också via MedMera kopplat till Eurobonus) eller liknande via Betaloo? Vi kommer köpa bilen privat.
Handpenningen betalas med kort, resten via bankgiro, så det är ju om det finns "testa använda vår betala-räkningar-med-kreditkort-tjänst utan avgift", men det kan ju vara så att de har en övre gräns där som är betydligt lägre än priset på bilen...
I slutändan är det ju någon som måste betala avgifterna till kreditkortsföretaget, som torde vara mer än vad du får tillbaka via Coop/Eurobonus.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

kangru skrev:
Depositionen på 17000 kr betalas med kort men bara Visa eller MasterCard, inte Amex, men du kan ju få poäng via ditt Coop-kort den vägen.

Att använda Betalo eller liknande för att samla poäng är i sällan värt det om du inte har ett väldigt specifikt syfte med poängen, som att du befinner dig precis på gränsen till någon ny nivå som gör stor skillnad, etc, eftersom de tar 2,5% i avgift, så avgiften blir större än vad poängen är värda. Undantaget är de kort som Betalo har sänkt avgift för, däribland (som du noterat) Coop MedMera. Där har dock Betalo en gräns på 100 000 kr om året som blir poänggrundande om jag förstått det rätt, så om du redan idag betalar dina räkningar på det viset är sannolikheten stor att du redan når upp till det.

Överlag känns det som att det finns andra forum med fler experter på poängmaximering än här. Jag hade rekommenderat dig att kika på businessclass.se där det redan finns ett antal trådar om poängmaximering med Betalo och liknande tjänster.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

danni skrev:
kangru skrev:
Depositionen på 17000 kr betalas med kort men bara Visa eller MasterCard, inte Amex, men du kan ju få poäng via ditt Coop-kort den vägen.

Att använda Betalo eller liknande för att samla poäng är i sällan värt det om du inte har ett väldigt specifikt syfte med poängen, som att du befinner dig precis på gränsen till någon ny nivå som gör stor skillnad, etc, eftersom de tar 2,5% i avgift, så avgiften blir större än vad poängen är värda. Undantaget är de kort som Betalo har sänkt avgift för, däribland (som du noterat) Coop MedMera. Där har dock Betalo en gräns på 100 000 kr om året som blir poänggrundande om jag förstått det rätt, så om du redan idag betalar dina räkningar på det viset är sannolikheten stor att du redan når upp till det.

Överlag känns det som att det finns andra forum med fler experter på poängmaximering än här. Jag hade rekommenderat dig att kika på businessclass.se där det redan finns ett antal trådar om poängmaximering med Betalo och liknande tjänster.
Tack, är redan (miss)brukare av Businessclass.se, dock är det få som har köpt sin Tesla där och haft behovet/möjligheten att betala den. Jag såg även begränsningen med 100k poäng så det är inte så mycket man kan hämta där. Naturligtvis så letar jag efter en möjlighet att betala utanvidare avgift för mig men med en bonus/kickback.

Skall kolla vidare på varianter och se om det finns några alternativ som är vettiga.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Det enda du egentligen behöver veta specifikt om Tesla är att depositionen på 17k betalas med Visa eller Mastercard och att slutbetalning (eller resten av kontantinsats vid finansiering) betalas via bankgiro.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar