Hyper Graphite, Plasti-Dippade 19"

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Hyper Graphite, Plasti-Dippade 19"

Inlägg av Legato »

Experimenterar lite med att "chrome-deletea" / "black-outa" chromet på Model S:en.

Idag var det dags att Plasti-Dippa vinterhjulen. Valde Hyper Graphite som färg och körde igång. Resultatet ser ni här... Har plasti-dippat fälgar en gång tidigare för ca 5 år sedan. Blev ungefär samma nivå på resultatet då tycker jag, långt ifrån perfekt men ändå helt OK sett till kostnad och tid.

Detta tycker jag är fördelar respektive nackdelar med att plastidippa fälgar:

Fördelar:
* Billigt. Kostade runt 700:- inklusive tull och frakt (från DipYourCar.com, var dock tvungen att gå via "transportör" (MyUs.com)).
* Går hyfsat snabbt, totalt ca 2-3 timmars "aktivt" arbete. Enda "maskering" som behövs är plastpåse runt bromsok/skivor.
* Skyddar fälgen mot stenskott etc.
* Relativt lätt att "dra av" om man tröttnat eller när det blivit slitet.

Nackdelar:
* Svårt att få riktigt bra. Har kollat rätt mycket instruktionsvideos och var noggrann med förarbetet, dvs att göra rent fälgen ordentligt. Men hittills efter 8 gjorda fälgar har ingen fälg blivit "felfri". Det blir alltid lite ojämnheter tyvärr. (Men visst går det att få det perfekt, behövs bara mer träning/kunskap antar jag).
* Ytan blir "gummiaktig". Är ganska svårt att tvätta och man vågar inte "blåsa på" med högtryck riktigt heller.
* Brukar klara sig 1-2 säsonger, sen har man "kantsläpp" osv som gör att man får ta bort och göra om.
SideView.jpg
SideView2.jpg
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Re: Hyper Graphite, Plasti-Dippade 19"

Inlägg av Remuz »

Jag trycker på med avfettning och högtryck. Inga problem på mina dippade fälgar. Dock gillar dom inte när folk drar foten mot dom...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Remuz skrev:
Jag trycker på med avfettning och högtryck. Inga problem på mina dippade fälgar. Dock gillar dom inte när folk drar foten mot dom...
Foten? :o

Avfettning också? Det har jag inte vågat. Inget släpp alls?

Högtryck funkar nog om man håller lite avstånd och är försiktig längs fälgkanten. Fick lite släpp på mina tidigare efter några gånger... Hur länge har du haft dina dippade?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Dippen håller en säsong, hade nog funkat två om inte mina barn skrapat det med foten. Jag har släpp där det skrapats, inga andra ställen. Sedan är det helt omöjligt att få dom helt rena, borde satsat på grå (jag har svart)
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Skriv svar